Pakket weigeren toegestaan binnen 14-dagen zichttermijn EU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL1990
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-04-2021
Goedemiddag,

Ik vroeg mij het volgende af;

Als ik een product bestel via internet (binnen EU) en ik wil een beroep doen op de wettelijke 14-dagen ontbindingstermijn. Kan ik dan de verkoper hiervan op de hoogte stellen en vervolgens het pakket aan de deur weigeren? Even ervan uitgaande dat de verkoper niet op tijd reageert en dus niet instemt met het weigeren aan de deur.

Is eenzijdig besluiten een pakket te weigeren (de ontbindings-e-mail is reeds verzonden) aan de deur toegestaan? Is de verkoper dan verplicht het aankoopbedrag terug te sturen? Wat als ik het pakket aan de deur weiger en het product raakt vervolgens zoek dus komt nooit bij de verkoper aan?

Of móét ik het pakket eerst in ontvangst nemen, en dan retourneren conform retourvoorwaarden verkoper?

Op internet vond ik hier niet echt duidelijk uitsluitsel over.

Mvg,

SL.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:46
Technisch gezien is het pakket dan nooit afgeleverd, en dus het probleem van de verkoper wat hij er verder mee doet. Maar dat is inderdaad geen garantie dat dat geen problemen gaat opleveren, beter om alles netjes te communiceren, maar dan wel kans dat je de retourzending moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
SL1990 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:03:
Goedemiddag,

Ik vroeg mij het volgende af;

Als ik een product bestel via internet (binnen EU) en ik wil een beroep doen op de wettelijke 14-dagen ontbindingstermijn. Kan ik dan de verkoper hiervan op de hoogte stellen en vervolgens het pakket aan de deur weigeren? Even ervan uitgaande dat de verkoper niet op tijd reageert en dus niet instemt met het weigeren aan de deur.

Is eenzijdig besluiten een pakket te weigeren (de ontbindings-e-mail is reeds verzonden) aan de deur toegestaan? Is de verkoper dan verplicht het aankoopbedrag terug te sturen? Wat als ik het pakket aan de deur weiger en het product raakt vervolgens zoek dus komt nooit bij de verkoper aan?

Of móét ik het pakket eerst in ontvangst nemen, en dan retourneren conform retourvoorwaarden verkoper?

Op internet vond ik hier niet echt duidelijk uitsluitsel over. :?

Mvg,

SL.
https://www.webwinkelkeur...met-de-verzendkosten/amp/
Het eenvoudigste advies hierbij: Niet tekenen en retour afzender. Dit is zowel voor de consument als voor de ondernemer het goedkoopst. Daarnaast is het vooral voor de consument het gemakkelijkst, omdat:

Deze nooit de verantwoordelijkheid over het pakket (en eventuele schades, er is nooit een schuldvraag wanneer het product defect terug komt) draagt.
Als consument is er maar één contactmoment nodig met de transporteur.
Er worden geen kosten gemaakt.
Retour afzender is vaak het snelst verwerkt bij een groot postorder bedrijf (en daarmee win je minimaal 24 uur aan retourtijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Als je het pakket aan de deur weigert is er geen overdracht van eigendom van verkoper naar koper (3:84BW). Er kan dan ook geen sprake zijn van aansprakelijkheid door de koper of retour verzendkosten. Als je het pakket aanneemt en de koop ontbind op grond van WKOA en dan retour stuurt dan zou het wel kunnen, afhankelijk of de verkoper een antwoordnummer heeft of niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Toet3r op 21-04-2021 15:47 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL1990
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-04-2021
Dank voor het antwoord. De info op webwinkelkeur had ik gezien. Ik vraag mij echter af of dat juist is. De consumentbond is daar minder concreet in. De 14 dagen zichttermijn gaat in nadat het product ontvangen is. Ook de ACM stelt dat de bedenktijd ingaat vanaf de datum dat consument het product ontvangt.

Ook mag de verkoper wachten met terugbetaling tot het product retour ontvangen is, of tot er bewijs van terugzending door klant is.
Is een weigering aan de deur gelijk aan het terugsturen? Misschien heeft een verkoper een ander retouradres dan het verzendadres.. met weigeren aan de deur kan het naar een verkeerd adres gaan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 14:58
Is een weigering aan de deur gelijk aan het terugsturen? Misschien heeft een verkoper een ander retouradres dan het verzendadres..
Het adres wat op de sticker als "verzendadres" staat aangemeld moet in principe ook het adres zijn waarop het pakket retour moet kunnen. Als er binnen 14 dagen geen aflevering heeft plaatsgevonden moet het pakket namelijk ook ergens naar toe terug gestuurd kunnen worden dus dat valt sowieso al af.

Daarnaast is het wel de verantwoordelijkheid van de verzender om daar een adres op te zetten wat ook klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

SL1990 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:51:
Dank voor het antwoord. De info op webwinkelkeur had ik gezien. Ik vraag mij echter af of dat juist is. De consumentbond is daar minder concreet in. De 14 dagen zichttermijn gaat in nadat het product ontvangen is. Ook de ACM stelt dat de bedenktijd ingaat vanaf de datum dat consument het product ontvangt.

Ook mag de verkoper wachten met terugbetaling tot het product retour ontvangen is, of tot er bewijs van terugzending door klant is.
Is een weigering aan de deur gelijk aan het terugsturen? Misschien heeft een verkoper een ander retouradres dan het verzendadres.. met weigeren aan de deur kan het naar een verkeerd adres gaan lijkt me.
Als je een pakket aan de deur weigert is de zorg dat het pakket retour gaat naar het goede adres iets tussen de pakketbezorg boer en de verkoper. Jij bent geen eigenaar geworden van het pakket en zodoende ben jij hier dan ook geen partij in. Doet de winkel moeilijk en beweren ze van wel, kan je je ze wijzen op 3:84bw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Toet3r schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:43:
Als je het pakket aan de deur weigert is er geen overdracht van eigendom van verkoper naar koper (3:84BW). Er kan dan ook geen sprake zijn van aansprakelijkheid door de koper of retour verzendkosten. Als je het pakket aanneemt en de koop ontbind op grond van WKOA en dan retour stuurt dan zou het wel kunnen, afhankelijk of de verkoper een antwoordnummer heeft of niet.
Dit is onzin. Wellicht kan je nog steeds aansprakelijk zijn ogv contractuele aansprakelijkheid, wanprestatie of onrechtmatige daad.

[ Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 21-04-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

CyberMania schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:02:
[...]

Dit is onzin. Wellicht kan je nog steeds aansprakelijk zijn ogv contractuele aansprakelijkheid, wanprestatie of onrechtmatige daad.
Leg eens uit dan hoe je je als koper die koop ontbind en pakket aan de deur weigert je nog schuldig kan maken aan de door jou genoemde feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

hoe het juridisch zit weet ik zo snel even niet. Maar een pakket weigeren is niet per definitie op dezelfde overeenkomst als de heenzending bij een koeriers dienst. Echter wordt dit wel vaak in rekening gebracht bij de verzender. Maar of je hiermee ontkomt aan de retour verzendkosten en risico durf ik zo stellig nog niet te zeggen.
Pagina: 1