Welke monitor voor mijn Mac Pro

Pagina: 1
Acties:

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-01 22:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb een Mac Pro besteld vannacht welke mijn iMac Pro moet vervangen, maar daar komt natuurlijk bij dat ik nu een monitor moet aanschaffen.

Mijn hart gaat uit naar de Samsung G9 Odyssey Monitor, maar de reviews zijn niet echt top notch. Maar nu ben ik helemaal verkikkerd op een 49 inch curved scherm. Wat zouden jullie mij willen aanbevelen zodat ik de G9 niet ga kopen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Moet het per se een 240Hz zijn? Daar heb je namelijk weinig aan
op een niet-gaming machine. Ook jammer dat het maar een VA paneel is.

Hier heb je meer soortgelijke monitoren, maar met IPS.

https://tweakers.net/moni...YGrVqNO_uzkfLvoTrTtCilfAE

Wil je high refresh, dan zit je vast aan VA op dit formaat.

https://tweakers.net/moni...HeDJW1xF382RH8PbU1zQinlCw

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Nou het hoeft geen 240Hz te zijn, maar ik wil wel bootcamp gebruiken om te kunnen gamen, Vandaar dat ik overstap naar de Mac Pro.

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:25
Yzord schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:50:
Nou het hoeft geen 240Hz te zijn, maar ik wil wel bootcamp gebruiken om te kunnen gamen, Vandaar dat ik overstap naar de Mac Pro.
Welke Mac Pro heb je? En welke gpu zit er in? :)

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Mac Pro 28core met Radeon Pro W5700X videokaart

• Inverted_World
Yzord schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:59:
Mac Pro 28core met Radeon Pro W5700X videokaart
Ik weet niet precies welke games je wilt spelen, maar weet je zeker dat die kaart 5120x1440 een beetje fatsoenlijk aan kan? Een RTX 3080 haalt ongeveer het dubbele in benchmark score (Timespy) en lijkt mij toch wel het minimum om op fatsoenlijk fps te kunnen gamen op die resolutie.

Hangt af van de games die je speelt natuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden. Zelf heb ik 3440x1440p monitoren en dat vind ik ook al erg fijn gamen i.c.m 3090. Het is net waar je genoegen mee neemt natuurlijk, maar die 240hz op die resolutie ga je zeker niet halen.

In die zin zouden de LG en Dell alternatieven misschien een stuk interessanter zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Inverted_World op 21-04-2021 23:18 ]

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ja ik denk dat ik maar van het idee moet afstappen om een 49inch te pakken.Zit nu met 2 27inch schermen (de imac zelf en een LG) maar wilde wel een upgrade qua scherm. De 49inch leek een uitkomst.

• Inverted_World
Yzord schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:18:
Ja ik denk dat ik maar van het idee moet afstappen om een 49inch te pakken.Zit nu met 2 27inch schermen (de imac zelf en een LG) maar wilde wel een upgrade qua scherm. De 49inch leek een uitkomst.
Mja, 3440x1440 is ook echt een leuke game-resolutie vind ik, en 21:9 is gewoon onwijs prettig, ook in films en software. :)

Je zou alsnog voor een 5120x1440 monitor kunnen gaan, maar dan wellicht settings in games soms wat terug schroeven? Ik kan me voorstellen dat het qua werkveld wel geweldig is.

Maar als je hem puur wilt kopen voor gaming, dan is het wellicht niet de gouden combinatie met je gpu.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-01 13:41

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@Yzord, je topic staat op de verkeerde plek. Zie Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!.

Dit topic hoort in Componenten Aankoopadvies, daarom heb ik hem even een schopje daar naartoe gegeven. Daarnaast zou ik graag wat meer inzet willen zien. Welke modellen je allemaal nog meer hebt gezien en waarom je twijfelt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
@Blaat Mijn excuses, ik twijfelde ook tussen deze en idd Aankoopadvies.

En ik heb och zoveel bekeken dat ik echt door alle bomen het bos niet meer zie. Maar de reden dat ik bij alle monitoren twijfel zijn de reviews die geplaatst zijn door onze eigen leden haha. Backbleeding, ghosting, te weinig aansluitingen, teveel stroomgebruik, slechte kleurweergave etc etc. Ik heb gekeken naar de 32inch zoals bijv. de BenQ die op T.net weer goede recensies krijgt maar op Amazon door europese aankopers volledig de grond in worden geboord. Dan gekeken naar de 42.5inch, maar die worden voornamelijk weer voor consoles gebruikt omdat daar toch wel een minimale afstand van een meter plus wordt geadviseerd want anders teveel correlatie waarneming. Dan maar weer terug naar een 27inch en dan met name LG, omdat ik deze al heb staan (4K). Maar dat voelt imo niet echt als een upgrade.

Echt, geloof mij, ik kan de pricewatch voor monitoren wel dromen inmiddels, maar echt tot een monitor ben ik niet gekomen. Zat zelfs te denken om dan maar het nieuwe scherm van Apple te kopen, maarja, de prijs is echt niet normaal en dan heb ik weer geen stand bij a 1000 euro 🙄

Echt, ik weet het echt niet. Superhandig hoor de pricewatch, maar de reviews doen mij weer verder zoeken naar een andere en dan begint het weer allemaal opnieuw.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Yzord schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:59:
@Blaat Mijn excuses, ik twijfelde ook tussen deze en idd Aankoopadvies.

En ik heb och zoveel bekeken dat ik echt door alle bomen het bos niet meer zie. Maar de reden dat ik bij alle monitoren twijfel zijn de reviews die geplaatst zijn door onze eigen leden haha. Backbleeding, ghosting, te weinig aansluitingen, teveel stroomgebruik, slechte kleurweergave etc etc. Ik heb gekeken naar de 32inch zoals bijv. de BenQ die op T.net weer goede recensies krijgt maar op Amazon door europese aankopers volledig de grond in worden geboord. Dan gekeken naar de 42.5inch, maar die worden voornamelijk weer voor consoles gebruikt omdat daar toch wel een minimale afstand van een meter plus wordt geadviseerd want anders teveel correlatie waarneming. Dan maar weer terug naar een 27inch en dan met name LG, omdat ik deze al heb staan (4K). Maar dat voelt imo niet echt als een upgrade.

Echt, geloof mij, ik kan de pricewatch voor monitoren wel dromen inmiddels, maar echt tot een monitor ben ik niet gekomen. Zat zelfs te denken om dan maar het nieuwe scherm van Apple te kopen, maarja, de prijs is echt niet normaal en dan heb ik weer geen stand bij a 1000 euro 🙄

Echt, ik weet het echt niet. Superhandig hoor de pricewatch, maar de reviews doen mij weer verder zoeken naar een andere en dan begint het weer allemaal opnieuw.
Welnu, ik zou de user reviews van monitoren in de PW even naast je neer leggen als ik jou was. Het probleem daarmee is dat ze te subjectief zijn om er iets uit te halen. Het kan heel goed zijn dat de zaken die jou opvallen, een ander niet opvalt en vice versa. Daarom heb je meer aan een objectieve review, zoals van TFTCentral (aanrader!) of rtings.

Het startpunt is echter als volgt. De perfecte monitor bestaat niet. Het gaat altijd een trade-off zijn tussen bepaalde gewenste eigenschappen in een scherm, afhankelijk van wat jij belangrijk vindt.

Dus als je echt niet weet waar je moet beginnen, moet je beginnen met waar je het scherm voor wilt gebruiken. Dat bepaalt in grote mate de resolutie en welk paneeltype je moet nemen. Het formaat is afhankelijk van smaak en persoonlijke voorkeur. Daar in kunnen wij niks adviseren.

Als je dus jouw use case voor ons duidelijk hier neer kunt zetten, dan kan ik voor je neerpennen waar je op moet letten bij de aanschaf van een monitor. Ook kan ik je dan vertellen wat de voor en nadelen zijn van de variaties die in mijn optiek dan nog overblijven.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Blaat schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:12:
[...]
Dus als je echt niet weet waar je moet beginnen, moet je beginnen met waar je het scherm voor wilt gebruiken. Dat bepaalt in grote mate de resolutie en welk paneeltype je moet nemen. Het formaat is afhankelijk van smaak en persoonlijke voorkeur. Daar in kunnen wij niks adviseren.

Als je dus jouw use case voor ons duidelijk hier neer kunt zetten
Mijn use case is toch voornamelijk Photoshop gebruik, veel terminal/browse gebruik en gaming. Momenteel gebruik ik een iMac Pro met daaraan een LG 27inch 4K scherm, maar heb dus ook een Windows pc ernaast staan voor gamen en VR.

De LG 4K scherm is mooi, maar ik irriteer me heel erg aan het feit dat als ik snel scrol door een browserpagina ik heel veel ghosting zie. Alsof het niet genoeg kracht heeft om alles meteen scherp te stellen. Dit valt op omdat mijn 5K scherm van de iMac Pro dat helemaal niet heeft.

Omdat twee 27inch schermen mij voldoende ruimte geeft, maar ik eigenlijk af wil van twee schermen omdat er een dikke rand in het midden te zien is, dacht ik dat een 49inch mij wel voldoening zou geven. En omdat mijn twee schermen ook wat curved staan, vond ik de Samsung Odyssey G9 wel mooi daar voor. Maar gaat het me ook geven wat ik eigenlijk wil. Leuk zo'n scherm voor gaming, maar is het nuttig met photoshop en browsen? Want uiteindelijk zal ik meer werken dan gamen. Ik zoek gewoon wat meer ruimte voor mijn neus op een nette manier zeg maar wat aanvoelt als een upgrade ofzo.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Yzord schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:03:
[...]

Mijn use case is toch voornamelijk Photoshop gebruik, veel terminal/browse gebruik en gaming. Momenteel gebruik ik een iMac Pro met daaraan een LG 27inch 4K scherm, maar heb dus ook een Windows pc ernaast staan voor gamen en VR.

De LG 4K scherm is mooi, maar ik irriteer me heel erg aan het feit dat als ik snel scrol door een browserpagina ik heel veel ghosting zie. Alsof het niet genoeg kracht heeft om alles meteen scherp te stellen. Dit valt op omdat mijn 5K scherm van de iMac Pro dat helemaal niet heeft.

Omdat twee 27inch schermen mij voldoende ruimte geeft, maar ik eigenlijk af wil van twee schermen omdat er een dikke rand in het midden te zien is, dacht ik dat een 49inch mij wel voldoening zou geven. En omdat mijn twee schermen ook wat curved staan, vond ik de Samsung Odyssey G9 wel mooi daar voor. Maar gaat het me ook geven wat ik eigenlijk wil. Leuk zo'n scherm voor gaming, maar is het nuttig met photoshop en browsen? Want uiteindelijk zal ik meer werken dan gamen. Ik zoek gewoon wat meer ruimte voor mijn neus op een nette manier zeg maar wat aanvoelt als een upgrade ofzo.
Goed, samengevat komt het dus neer op deze zaken:
- Fotoshop (dus kleurreproductie moet goed zijn)
- Snelle pixel response (daar ben je duidelijk gevoelig voor)
- Secundair gamen

Dit schreeuwt naar mij dat je een scherm met een IPS paneel moet kopen. IPS heeft de meest accurate kleurreproductie van de drie prominente paneel technologieën en tegenwoordig zeer goede pixel response, mits je naar een paneel kijkt van de juiste fabrikant. VA valt wat mij betreft af omdat deze niet kleur echt blijven onder niet perfecte inkijkhoek en omdat de pixel response tijd bij bepaalde kleurovergangen vaak heel slecht is. Ik dan zou dan ook niet naar een Samsung G9 kijken, dat is immers een VA paneel.

Als gamen ook onderdeel gaat zijn van de vergelijking dan moet je er op letten dat je systeem de hoeveelheid aanwezige pixels nog aan te sturen gaat zijn. Nou weet ik niet wat voor games je speelt, maar meestal is alles met meer dan 8 megapixels (uhd) eigenlijk niet te doen in (triple A) gaming. Ik zou dan gaan kijken naar een 3440x1440 scherm. Die zijn ook nog goed aan te sturen voor de meeste videokaarten.

Dan is mijn laatste vraag: in hoeverre is hoge refresh rate belangrijk voor je?

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Nou ik heb lang zitten wikken en wegen welke monitor en ben maar voor de Apple display gegaan. De 6K zal me voldoende schermruimte geven en het is volledig ingesteld op macOS.

Bedankt voor alle hulp.
Pagina: 1