Vraag

• Wonktnodi
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 24-08 13:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Momenteel speel ik voornamelijk Warzone (op een pc die het niet echt meer trekt). Met mijn nieuwe pc wil ik dat blijven doen op 1440p, tegelijk Discord aan, de Compagnon app gebruiken en wellicht streamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is circa €1.300 exclusief GPU, monitor, toetsenbord, muis

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het liefst had ik een build gemaakt met een 3080, maar gezien de huidige markt was ik blij dat ik voor een redelijke prijs een 3070 heb weten te scoren. Ik heb nu een MSI 3070 Gaming Trio X die ik wil gebruiken voor deze build.
Qua monitor heb ik een AOC CQ27G2U/BK.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het lijstje van onderdelen die ik denk nodig te hebben staat onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Doordat ik niet veel verstand heb van gamepc's ga ik liever voor de bekendere merken (liever safe). [/i]

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien de build in totaal best wat geld kost zou het een mooi zijn als hij er leuk uitziet. Ik vind RGB (en dan ingesteld op één kleur, bijv alles rood) leuk. Het liefst ook geen gigantische behuizing of enorm lawaai.
De build moet makkelijk uit te breiden zijn naar een 3080 en een extra SSD. ik wil er vervolgens (behalve dus evt andere GPU/SSD) voor de komende jaren mee vooruit kunnen.

Ga je overklokken?
[i]In principe ben ik niet van plan te gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil voor het eerst zelf een gamepc bouwen. Heb er niet heel veel verstand van, maar na heeeeel veel uren zoeken denk ik dat ik een goede build heb samengesteld. Ik hoop dat ik tips kan krijgen over het volgende:
- Na lang zoeken zouden volgens mij de onderdelen die ik heb benoemd compatible met elkaar moeten zijn. Zien jullie wellicht iets waar ik een fout heb gemaakt?
- Zouden jullie bepaalde onderdelen wijzigen?
- Heb getwijfeld over een ryzen 9 5900X in plaats van de Ryzen 7 5800X. Ik denk dat de 5900X voor mij toch overkill is, wat denken jullie?
- Zou deze build voldoende koel blijven?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 448,91€ 448,91
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)€ 189,90€ 189,90
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart€ 114,90€ 114,90
1WaterkoelingNZXT Kraken X63 RGB€ 144,90€ 144,90
1VentilatorenCorsair LL120 RGB LED (Single pack), 120mm€ 27,-€ 27,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 249,90€ 249,90
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 116,-€ 116,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 96,70€ 96,70
Totaal€ 1.388,21

Dank alvast voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Wonktnodi op 29-04-2021 22:47)

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:16
Megarobo schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:15:
[...]
Misschien dat een pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE een goed alternatief is? Deze heeft wel een USB-C header op het board, en de X570 chipset. Dit bord is ook door HWI gereviewed en aangeraden met een Great Value Award. Het heeft voor een X570 bord wat minder snelle USB poorten, maar het zijn er vooralsnog meer dan je huidige keuze, + het heeft natuurlijk die USB-C header. Wi-Fi is alleen niet ingebouwd, dus mocht dat wel een eis zijn dan zijn er andere opties. Ik las alleen niet dat dat nodig is, dus dat leek me geen probleem. Als je misschien wil gaan streamen zal je waarschijnlijk toch geen Wi-Fi verbinding willen.
Nee geen goed alternatief. Het huidige B550-F Wifi bord is in bijna alle opzichten superieur aan de X570 Elite:
  • + Betere VRM
  • + Betere audio. Is volgens mij het goedkoopste bord met een ALC1220-VB chip wat een vrij goede ESS Sabre DAC aan boord heeft.
  • + 2,5 Gbps ethernet ipv 1 Gbps
  • + Wifi 6 + Bluetooth 5
  • + 2x M.2 heatsinks ipv 1x
  • + geen actieve koeling
  • + lager verbruik
  • + Aura RGB software ipv die troep van Gigabyte (RGB Fusion)
  • minpunten:
  • - PCIe 3.0 chipset (, maar dat is een klein minpunt met 20 bruikbare en betere PCIe 4.0 CPU lanes)
  • - Geen USB-C header
De "Great value" award komt uit het tijdperk dat er nog geen B550 borden bestonden. Met de kennis van nu had dat bord nooit een award gekregen ;).

Een uitbreiding voor USB-C header kost ongeveer 25 euro.
Het is daarom prijstechnisch beter om de nog betere pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING te nemen. De X570-E is niet nodig.
Zie hier de verschillen tussen de B550-F en B550-E.

Ik denk trouwens dat de Wifi uitvoering niet zo zeer is vanwege de wifi, maar vanwege de Bluetooth eigenschappen. Dat scheelt weer een dongle en een USB poort.

[Voor 4% gewijzigd door Djarune op 24-04-2021 14:52]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 20:45
FTFY :)
[table width=100% border=1 bordercolor=#dcdcdc bgcolor=#fafafa fontsize=12 cellpadding=4] [tr] [td bgcolor=#ededed align=center]#[/td] [td bgcolor=#ededed]Category[/td] [td bgcolor=#ededed]Product[/td] [td bgcolor=#ededed]Prijs[/td] [td bgcolor=#ededed]Subtotaal[/td] [/tr] [tr] [td align=center]1[/td] [td]Processors[/td] [td]AMD Ryzen 7 5800X Boxed[/td] [td]€ 448,91[/td] [td]€ 448,91[/td] [/tr] [tr] [td align=center]1[/td] [td]Moederborden[/td] [td]ASUS ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)[/td] [td]€ 189,90[/td] [td]€ 189,90[/td] [/tr] [tr] [td align=center]1[/td] [td]Behuizingen[/td] [td]Corsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart[/td] [td]€ 114,90[/td] [td]€ 114,90[/td] [/tr] [tr] [td align=center]1[/td] [td]Waterkoeling[/td] [td]NZXT Kraken X63 RGB[/td] [td]€ 144,90[/td] [td]€ 144,90[/td] [/tr] [tr] [td align=center]1[/td] [td]Ventilatoren[/td] [td]Corsair LL120 RGB LED (Single pack), 120mm[/td] [td]€ 27,-[/td] [td]€ 27,-[/td] [/tr] [tr] [td align=center]1[/td] [td]Geheugen intern[/td] [td]G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC[/td] [td]€ 249,90[/td] [td]€ 249,90[/td] [/tr] [tr] [td align=center]1[/td] [td]Voedingen[/td] [td]Fractal Design ION+ 760W Platinum[/td] [td]€ 116,-[/td] [td]€ 116,-[/td] [/tr] [tr] [td align=center]1[/td] [td]Solid state drives[/td] [td]Kingston A2000 1TB[/td] [td]€ 96,70[/td] [td]€ 96,70[/td] [/tr] [tr] [td bgcolor=#ededed colspan=3][/td] [td bgcolor=#ededed]Totaal[/td] [td bgcolor=#ededed]€ 1.388,21[/td] [/tr] [/table]

Het was je ook al gelukt ;)
Prima built, past bij wat je wilt doen

[Voor 14% gewijzigd door martyw op 21-04-2021 14:27]

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 22:34

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Over het algemeen heb ik er weinig op aan te merken. Een 5900X is sowieso overkill ja. Maar dat is die waterkoeling en dat RAM ook.. Uiteindelijk komt het ook wel neer op wat je smaak is en wat je bereid bent uit te geven. Koel blijft het zaakje sowieso wel. Die 3070 heb ik ook en die komt onder full load niet echt boven de 62 graden uit met z'n fans op 35%. Een beetje de definitie van overkill (3080;3090 koeler op een 3070), maar als je zoals mij een geruisloze PC op prijs stelt heel welkom.

Dit RAM doet het net zo goed bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B, maar als je RGB wil dan moet je daar voor bijlappen. Je voeding is overkill, maar van de andere kant vind ik hem qua prijs in de huidige markt nog wel meevallen.

R7 5800X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Wonktnodi
Thanks voor je tips! Kom ik nergens aansluitingen tekort denk je?

• Wonktnodi
Bij nader bekijken past de koeler niet in de case volgens mij (op top). Logisch om te vervangen met deze?
1WaterkoelingCorsair Hydro Series H100i RGB Platinum€ 139,76€ 139,76

• Oppernerd
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 24-09 13:46
Prima build. Lijkt erg veel op wat ik zelf in gedachte heb voor m'n nieuwe pc.

Deze corsair case koelt wat minder goed vanwege het glaspaneel voorin. Maar het is zo mooi... Daardoor was ik ook gaan kijken naar die NZXT kraken voor CPU koeling. Want die is ook net zo mooi...

Die X63 zou theoretisch met jouw gekozen ram mogelijk net aan passen gezien dit filmpje.
YouTube: Building an RTX 3080 Gaming PC! Ft. Zotac Trinity + Corsair 4000D (~minuut 17)
Maar om aan de veilige kant te zitten zou je ook voor de kleinere NZXT Kraken X53 kunnen gaan.

• Djarune
De Corsair aio’s koelen beter dan de NZXT aio’s. Ik zou die H100i erin zetten. Hoef je ook geen NZXT software te installeren. Enkel Aura Sync en iCue.

De kast heeft trouwens een USB-C aansluiting. Het Asus moederbord geen USB-C header. Als je die aansluiting wil gebruiken heb je een ander moederbord nodig.

[Voor 34% gewijzigd door Djarune op 24-04-2021 10:02]

• Megarobo
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 26-09 18:57
Djarune schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:25:
De Corsair aio’s koelen beter dan de NZXT aio’s. Ik zou die H100i erin zetten. Hoef je ook geen NZXT software te installeren. Enkel Aura Sync en iCue.

De kast heeft trouwens een USB-C aansluiting. Het Asus moederbord geen USB-C header. Als je die aansluiting wil gebruiken heb je een ander moederbord nodig.
Inderdaad twee dingen die ik zelf ook opmerkte. Qua koeler is een Kraken X53 of Corsair H100i ook voldoende, maar het scheelt maar een tientje. De koelers van Corsair zijn echt goed, en je krijgt ze waarschijnlijk ook beter in 'sync' met je ventilatoren in de case dan een koeler van een ander merk. Nu moet ik alleen zelf ook toegeven dat ik voor het infinity mirror effect van NZXT gevallen ben, ondanks dat ik Corsair RAM en ventilatoren heb :+

Aan het moederbord valt mij op dat het geen X570 bord is, maar het kost wel bijna €200. Een USB-C header is ook niet aanwezig. Misschien dat een pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE een goed alternatief is? Deze heeft wel een USB-C header op het board, en de X570 chipset. Dit bord is ook door HWI gereviewed en aangeraden met een Great Value Award. Het heeft voor een X570 bord wat minder snelle USB poorten, maar het zijn er vooralsnog meer dan je huidige keuze, + het heeft natuurlijk die USB-C header. Wi-Fi is alleen niet ingebouwd, dus mocht dat wel een eis zijn dan zijn er andere opties. Ik las alleen niet dat dat nodig is, dus dat leek me geen probleem. Als je misschien wil gaan streamen zal je waarschijnlijk toch geen Wi-Fi verbinding willen.

Verder een nette build!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Djarune
Megarobo schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:15:
[...]
Misschien dat een pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE een goed alternatief is? Deze heeft wel een USB-C header op het board, en de X570 chipset. Dit bord is ook door HWI gereviewed en aangeraden met een Great Value Award. Het heeft voor een X570 bord wat minder snelle USB poorten, maar het zijn er vooralsnog meer dan je huidige keuze, + het heeft natuurlijk die USB-C header. Wi-Fi is alleen niet ingebouwd, dus mocht dat wel een eis zijn dan zijn er andere opties. Ik las alleen niet dat dat nodig is, dus dat leek me geen probleem. Als je misschien wil gaan streamen zal je waarschijnlijk toch geen Wi-Fi verbinding willen.
Nee geen goed alternatief. Het huidige B550-F Wifi bord is in bijna alle opzichten superieur aan de X570 Elite:
  • + Betere VRM
  • + Betere audio. Is volgens mij het goedkoopste bord met een ALC1220-VB chip wat een vrij goede ESS Sabre DAC aan boord heeft.
  • + 2,5 Gbps ethernet ipv 1 Gbps
  • + Wifi 6 + Bluetooth 5
  • + 2x M.2 heatsinks ipv 1x
  • + geen actieve koeling
  • + lager verbruik
  • + Aura RGB software ipv die troep van Gigabyte (RGB Fusion)
  • minpunten:
  • - PCIe 3.0 chipset (, maar dat is een klein minpunt met 20 bruikbare en betere PCIe 4.0 CPU lanes)
  • - Geen USB-C header
De "Great value" award komt uit het tijdperk dat er nog geen B550 borden bestonden. Met de kennis van nu had dat bord nooit een award gekregen ;).

Een uitbreiding voor USB-C header kost ongeveer 25 euro.
Het is daarom prijstechnisch beter om de nog betere pricewatch: ASUS ROG Strix B550-E GAMING te nemen. De X570-E is niet nodig.
Zie hier de verschillen tussen de B550-F en B550-E.

Ik denk trouwens dat de Wifi uitvoering niet zo zeer is vanwege de wifi, maar vanwege de Bluetooth eigenschappen. Dat scheelt weer een dongle en een USB poort.

[Voor 4% gewijzigd door Djarune op 24-04-2021 14:52]

• Megarobo
Djarune schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:49:
[...]

Nou dat heb je goed uitgezocht ;) In de meeste punten kan ik me wel vinden, maar in een aantal toch ook niet. Het 2.5Gbit internet is mooi meegenomen en zeker superieur aan wat er op het Gigabyte bord te vinden is, dat is niet betwistbaar. De betere VRM's echter wel. Asus heeft hier een 4+2 fasen setup, wat voor deze prijs echt niet zo indrukwekkend is. Er zitten dan weer wel 12+2 powerstages aan. Doublers zijn hier ook niet aanwezig, wat ik persoonlijk een nadeel vindt. Zogenaamde "snellere response" doordat er geen vertraging is via de doublers klinkt naar mijn mening meer als een poging om kostenbesparing goed te praten dan een daadwerkelijke verbetering. Feit is alleen dat dit in de praktijk echt totaal geen verschil gaat maken. Gezien de TS niet van plan was te gaan overklokken al helemaal niet.

De audio chip is wel interessant: de pricewatch: Gigabyte X570 Aorus PRO (HWI Excellent award :P) heeft die chip ook. Voordeel daaraan is ook dat de M.2 gewoon in PCI 4.0 draait en minder verhinderd wordt door de chipset. Dan zal ik ook een lijstje maken:

+ Minstens net zo goede VRM (maar dit maakt toch geen verschil hier)
+ Zelfde audio chip (schijnt toch dat er een goedkoper bord is met die chip :+)
+ Wel een USB-C header
+ 2 M.2 koelers
+ Een extra PCI x16 sleuf
+ Beide M.2 sleuven in PCI 4.0 ipv slechts 1
+ 2 SATA poorten werken niet meer wanneer beide M.2 sleuven gebruikt worden, of het keldert naar PCI 3.0 x2 (ouch)
+ Ook support voor SLI ipv alleen Crossfire
+ Geen Aura Sync
Nadeel:
- 1 Gbit internet ipv 2.5
- Geen Wi-Fi of Bluetooth aanwezig (het nut hiervan betwijfel ik nogal, gezien het doel van deze PC)

En even kort over de Aorus software (Gigabyte) vs Aura Sync (Asus): ik heb juist precies de tegenovergestelde ervaring t.o.v. jou. Aura Sync heeft nooit goed gewerkt, het reset met regelmaat alle instellingen op mijn moederbord en videokaart. Functies zoals de RGB uitzetten wanneer de computer uit is (ik wil het graag donker hebben als ik slaap) werken ook totaal niet. In Aura Sync is ingesteld dat ze uit horen te zijn, maar ze blijven gewoon altijd aan staan als de computer uit is. Ook het instellen van effecten werkt vaker dan me lief is gewoon niet. Met Aorus heb ik nooit problemen gehad, werkt altijd precies zoals ik verwacht.

Tot slot nog het lager verbruik en wel/geen actieve koeling op de chipset. Ik denk dat de besparing daarmee zo enorm weinig is dat niemand daar echt wakker van ligt. Misschien scheelt het je een euro per jaar aan stroomkosten, waarschijnlijk nog niet eens. Als dit een belangrijke factor was is het hebben van RGB verlichting op het moederbord eerder een nadeel dan een voordeel toch? Die ventilator op de chipset is ook totaal niet hoorbaar. In de BIOS kan je zelfs nog de fan curve aanpassen mocht je daar rustiger van slapen. Met 5+ andere ventilatoren in de kast is het geluid van de chipset de laatste zorg dunkt me.

Met de informatie uit je vorige post zou ik dan dus de Gigabyte X570 Aorus PRO nemen :)

Edit: was de quote vergeten

[Voor 3% gewijzigd door Megarobo op 24-04-2021 16:38]

• Djarune
Megarobo schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:37:
[...]
Nou dat heb je goed uitgezocht ;) In de meeste punten kan ik me wel vinden, maar in een aantal toch ook niet. Het 2.5Gbit internet is mooi meegenomen en zeker superieur aan wat er op het Gigabyte bord te vinden is, dat is niet betwistbaar. De betere VRM's echter wel. Asus heeft hier een 4+2 fasen setup, wat voor deze prijs echt niet zo indrukwekkend is. Er zitten dan weer wel 12+2 powerstages aan. Doublers zijn hier ook niet aanwezig, wat ik persoonlijk een nadeel vindt. Zogenaamde "snellere response" doordat er geen vertraging is via de doublers klinkt naar mijn mening meer als een poging om kostenbesparing goed te praten dan een daadwerkelijke verbetering. Feit is alleen dat dit in de praktijk echt totaal geen verschil gaat maken. Gezien de TS niet van plan was te gaan overklokken al helemaal niet.
Om het VRM statement wan mij wat minder betwistbaar te maken, eerst wat dieper in de specs B)
Asus B550-F: 14 fasen [12+2] in een 4x3+2x1 opstelling.
CPU VCore VRM: 4 fasen met 3x Vishay Dr.MOS SiC639 50A mosfets
SoC VRM: 2 fasen met 1x Vishay Dr.MOS SiC639 50A mosfet
PWM: ASP1106JGQW(6-phase) (Asus)

Gigabyte X570 Elite: 14 fasen [12+2] in een 6x2+1x2 opstelling en het gebruik van doublers.
CPU VCore VRM: 6 fasen met 1x Vishay Dr.MOS SiC634 50A mosfet
SoC VRM: 2 fasen met 2x OnSemi 4C10N/4C06N mosfets. (besparing en minder goed dan de Vishay's)
PWM: ISL69147 (7-phase) (Intersil) (Dezelfde als ASRock gebruikt in hun borden).
Daarnaast het gebruik van 7 doublers (ISL6617) om de VRM tot 14 fasen te krijgen.
offtopic:
Fun fact: De doublers zijn trouwens schaars momenteel. Daarom heeft Gigabyte voor sommige types nieuwe V2 borden uitgebracht zonder doublers. Gek genoeg is de VRM er nauwelijks minder op geworden. Gigabyte schiet in eigen voet dus wat betreft hun eerdere marketing voor doublers ;)

Kwaliteit van de CPU VCore VRM verschilt weinig. De kwalitieit van de SoC VRM is in het voordeel van het Asus bord. VRM koeling is ook in het voordeel voor het Asus bord. De heatsinks voor op het bord zijn in beide gevallen goed, maar de doublers zitten aan de achterkant van het Gigabyte bord zitten krijgen geen koeling!.

Ik kan geen testen vinden waar ze allebei tegelijkertijd zijn meegenomen. Mij "go to" VRM vergelijk is van LTT: Motherboard VRM Tier List v2 (currently AMD only). Hier zie je dat het Asus B550-F bord Tier A is en het Gigabyte X570 Aorus Elite bord Tier B. Zie gelijk ook dat het Asus bord qua VRM nog beter wordt bevonden dan het X570 Aorus Pro bord.
De audio chip is wel interessant: de pricewatch: Gigabyte X570 Aorus PRO (HWI Excellent award :P) heeft die chip ook.
De chip is 1 ding. De uitvoering moet je ook meenemen. Gigabyte gebruikt 1 amp met goedkope Chemicon caps. Asus gebruikt 2 amps met premium Nichicon caps.
offtopic:
De HWI awards (tegenwoordig Tweakers) neem ik zelden serieus. Dat ligt aan de testprocedures. Zo impliceren ze vaak dat sommige borden beter overklokbaar zijn dan andere zonder daadwerkelijk te overklokken en het verschil in temperatuur te laten zien. Ze baseren het enkel op vanwege VRM specs en temperatuur op stock speed. Tom's Hardware, Techpowerup, Kitguru, Anandtech etc. zijn stuk voor stuk betere tests en awards. Dit geldt ook voor voedingen en intern geheugen
Voordeel daaraan is ook dat de M.2 gewoon in PCI 4.0 draait en minder verhinderd wordt door de chipset.
Dit begrijp ik niet. Zowel de X570 als B550 borden krijgen 20 bruikbare PCIe 4.0 CPU lanes. Genoeg voor 1x PCIe 4.0 x16 voor de videokaart en 1x PCIe 4.0 x4 voor de M.2 poort. CPU lanes presteren beter dan chipset lanes. Als er een M.2 PCIe 4.0 x4 nvme in een B550 of X570 bord gezet wordt presteren ze net zo goed. Bij een 2e nvme gaat het om de chipset lanes. Echter als 1 van de 2 nvme's PCIe 3.0 x4 is (zoals de Kingston A2000) gaan ook die net zo snel in een B550 en X570 bord.
En even kort over de Aorus software (Gigabyte) vs Aura Sync (Asus): ik heb juist precies de tegenovergestelde ervaring t.o.v. jou. Aura Sync heeft nooit goed gewerkt, het reset met regelmaat alle instellingen op mijn moederbord en videokaart. Functies zoals de RGB uitzetten wanneer de computer uit is (ik wil het graag donker hebben als ik slaap) werken ook totaal niet. In Aura Sync is ingesteld dat ze uit horen te zijn, maar ze blijven gewoon altijd aan staan als de computer uit is. Ook het instellen van effecten werkt vaker dan me lief is gewoon niet. Met Aorus heb ik nooit problemen gehad, werkt altijd precies zoals ik verwacht.
De functie dat RGB uit moet staan als computer uit staat kun je aanpassen in de Aura settings in de BIOS.

Gigabyte (geweldige hardware maker) is helaas erg slecht met software. De BIOS is niet gebruiksvriendelijk en de RGB software werkt niet lekker met RGB onderdelen. Corsair iCue met RGB Fusion samen laten werken is al een gedoe, maar G.Skill RAM RGB heb ik pas naar maanden goed gekregen (na de zoveelste update). Het ergst is toch wel dat de software conflicteert met drivers en processen in Windows. Zo had ik problemen met de Kingston A2000 en BSOD's. Ik had hem bijna teruggebracht totdat ik op Reddit tegenkwam dat het deinstalleren van RGB Fusion het probleem ook kan oplossen. Je raadt het al. Sindsdien nooit meer problemen. Voor RGB liefhebbers is Asus Aura sync top. Asus werkt nauw samen met iCue en NZXT in Project Aurora.

@Wonktnodi Aangezien je een MSI Gaming Trio kaart hebt ligt een MSI moederbord voor de hand.
De pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk als je geen wifi / bluetooth nodig hebt.
De pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi als je wel wifi / bluetooth wil hebben.

Als je niet gaat overklokken is 140 euro aan CPU koeling ongeveer 100 euro weggooien aan looks. Daar kun je bijvoorbeeld beter een snelle PCIe 4.0 x4 SSD voor kopen ipv van een A2000.

• Megarobo
Djarune schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:13:
[...]

De functie dat RGB uit moet staan als computer uit staat kun je aanpassen in de Aura settings in de BIOS.
Hah, was het maar zo'n feest. Instellen kan zeker ja. Of het dan ook doet wat je instelt is een heel andere kwestie :P

Voordat we verder in een hele discussie ontketenen over wat nou het beste moederbord is denk ik dat we het doel van dit topic zo wel bereikt hebben. Er zijn een aantal goede borden van verschillende merken (die de TS kent) genoemd, en daarmee lijkt mij voldaan aan de vraag van de TS d:)b

Ik zou voor de Gigabyte gaan, jij voor de ASUS, allicht is een mobo van MSI wel handig voor de TS ivm z'n GPU inderdaad (en dan heb je zowel Aura Sync als Aorus software niet :+).

• Wonktnodi
Thanks voor alle tips!
Heb de build nog aangepast naar de X53 Kraken.
Qua mobo bij de strix gebleven: helaas de usb-c niet aangesloten dus, maar ik gebruik die ook niet dus voor mij niet erg, vind die wifi wel erg fijn om in mobo te hebben.

• invine
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:04
Ik heb zo goed als dezelfde specs in december in elkaar gezet en het draait echt als een zonnetje :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 429,-€ 429,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 158,99€ 158,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Gaming X Trio€ 1.349,-€ 1.349,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 60,31€ 60,31
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 87,69€ 87,69
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 222,65€ 222,65
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 107,90€ 107,90
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 67,95€ 67,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.689,39

Ik heb er wel nog een HD en sata ssd in zitten omdat ik die meenam uit mijn vorige pc. En ik ben voor een luchtkoeler gegaan op mijn cpu, maar dat is persoonlijk.

Als je een MSI GPU hebt is het handig om ook je mobo van MSI te hebben, dan kan je makkelijker alles op dezelfde kleur/rgb zetten.

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:44
Ik zou voor een 5600x gaan, zeker als je van plan bent om op hoge resolutie met ultra settings te gamen komt de 5600x er zeer goed uit, afhankelijk van de game boven de 5800x, en dat voor een CPU die 140 euro goedkoper is. Sowieso, als je ultra settings aanzet is het verschil tussen de 5600x en 5800x al verwaarloosbaar.

Zie bijvoorbeeld: reviews: AMD Ryzen 5 5600X, Ryzen 7 5800X, Ryzen 9 5900X en 5950X

[Voor 9% gewijzigd door Ramon op 30-04-2021 10:22]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee