Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

laminaat als ondervloer

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik was voornemens een PVC dryback vloer te plaatsen (ca 5mm dik) op een harde ondervloer. In dit geval Jumpax basic, vanwege de geringe opbouwdikte (7mm) en en stijve verbinding met gladde afwerking. (Geen primer nodig ook)
Nu is jumpax een hele mooie oplossing, maar wel vrij prijzig. (17-22/m2).
Iets goedkoper is bijv 10mm groene spaanplaat met een veer, maar dat is minder homogeen/stijf (vanwege de knikpunten) dan een jumpax ondervloer.

Nu heb ik ca 120m2 van die ondervloer nodig, en dan kost een jumpax vloer al gauw 2000 euro, voor iets wat je afdekt. Norit (Te-20) is een mooie gipsvezel variant droge ondervloer (wel veel te dik en nog duurder) maar eigenlijk is dat een gipsvezel kliklaminaat achtige vloer.

m.a.w. waarom zou ik niet een elcheapo laminaatje neergooien voor 5 euro per meter van een mm of 7 dik, dat scheelt echt aanzienlijk veel geld.

Zie ik iets over het hoofd?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:31
Het verschil tussen een ondervloer en een laminaat vloer is de geluids afdracht. Als je laminaat op laminaat legt dan krijg je contact geluid wat doorresoneerd. De bedoelde ondervloer absorbeert het geluid.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
en warmte*

• paQ
  • Nu online
CuBras schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:28:
Het verschil tussen een ondervloer en een laminaat vloer is de geluids afdracht. Als je laminaat op laminaat legt dan krijg je contact geluid wat doorresoneerd. De bedoelde ondervloer absorbeert het geluid.
Ik zie geen verschil in een pvc strook op een mdf plankje te lijmen, of op een hdf plankje.
Door het lijmen is er geen lucht / los contact.
De weerstand van laminaat en jumpax basic is nagenoeg gelijk, en in het beste geval is die van laminaat misschien nog wel iets lager.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 21-04-2021 12:40 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 14:01
Laminaat heeft geen egaliserende werking die de ondervloer uit je specificatie wel heeft. Dan heb ik het nog niet eens over dat laminaat glad is en dus je vloer erop kan verschuiven en de eerder genoemde klankkast, want je hebt nul geluidsreductie. En 2x een vloer leggen? Dan liever één keer goed.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• paQ
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:34:
Laminaat heeft geen egaliserende werking die de ondervloer uit je specificatie wel heeft. Dan heb ik het nog niet eens over dat laminaat glad is en dus je vloer erop kan verschuiven en de eerder genoemde klankkast, want je hebt nul geluidsreductie. En 2x een vloer leggen? Dan liever één keer goed.
sorry aangepast. Ik bedoelde basic, niet classic. Ik haal die namen steeds door elkaar. :+
Basic is niet als egalisatie bedoeld, maar als drukpuntverdeler, en het creëren van een gladde voor dryback pvc ondervloer. Daarbij wordt het PVC verlijmd. (het is dryback)

En hoezo 2 x een vloer leggen? Dat is met een ondervloer als jumpax plaatsen niet anders hoor? Of board, of knauf of of of

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 21-04-2021 12:39 ]

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:31
paQ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:36:
[...]

En hoezo 2 x een vloer leggen? Dat is met een ondervloer als jumpax plaatsen niet anders hoor? Of board, of knauf of of of
Een ondervloer kan je met een mesje snel op maat snijden waardoor je in een korte tijd het hele oppervlakte hebt liggen.
Als je laminaat wil gaan leggen moet je alle hoekjes en randjes aftekenen en afzagen. Kost je een klap meer werk ondanks dat je het niet op de milimeter nauwkeurig doet.

Daarnaast zoals eerder gezegd; geen geluid isolatie en wat er ook nog is aangedragen; een laminaat vloer is gladder waardoor de kans groter is dat je bovenvloer gaat schuiven.

• paQ
  • Nu online
CuBras schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:40:
[...]

Een ondervloer kan je met een mesje snel op maat snijden waardoor je in een korte tijd het hele oppervlakte hebt liggen.
Als je laminaat wil gaan leggen moet je alle hoekjes en randjes aftekenen en afzagen. Kost je een klap meer werk ondanks dat je het niet op de milimeter nauwkeurig doet.

Daarnaast zoals eerder gezegd; geen geluid isolatie en wat er ook nog is aangedragen; een laminaat vloer is gladder waardoor de kans groter is dat je bovenvloer gaat schuiven.
Misschien moet je even bekijken wat Jumpax is ;)
https://www.unifloor.nl/producten/jumpax-basic.html
en nogmaals: verlijmd, schuift niet contactgeluid is niet anders dan op een jumpax vloer.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 21-04-2021 12:41 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-11 14:01
Bij dryback dacht ik niet gelijk aan verlijmen op de ondergrond. :+ Ik zou nagaan wat een parketteur met een verlijmde tapis vloer doet. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• paQ
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:51:
Bij dryback dacht ik niet gelijk aan verlijmen op de ondergrond. :+ Ik zou nagaan wat een parketteur met een verlijmde tapis vloer doet. :)
Dat heet zo bij PVC (ik heb het ook niet bedacht :) )
'click' ligt los, 'dryback' je moet het zelf vastplakken. En in uitstervend ras 'zelfklevend' (superjammer want fakking makkelijk :+ )

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:23:
m.a.w. waarom zou ik niet een elcheapo laminaatje neergooien voor 5 euro per meter van een mm of 7 dik, dat scheelt echt aanzienlijk veel geld.

Dat je onder dat elcheapo laminaatje ook nog een ondervloer moet leggen, anders gaat elk zandkorreltje kraken. Een ikea NIVÅ kan (€2,00/m2) van 2mm dik of Ikea GRÄSHED (€1,00/m2) van 1mm dik, maar bij die laatste moet je echt een enorm vlakke ondergrond hebben.

Ik zit een beetje te twijfelen of je vocht problemen kunt krijgen. De naden van je el cheapo laminaat kunnen gaan werken als er direct onder het PVC wat meer vocht terecht komt. Je hebt dan immers een waterdichte laag (de toplaag van het laminaat) met onderbrekingen/naden. En dan krijg je dat je laminaat meer gaat werken op die plekken. Een uniforme vloer zal gewoon het vocht opnemen en weer afgeven zonder plaatselijk te veranderen van vorm. Ik heb goedkoop Ikea laminaat en ik merk dat er regelmatig gedweild wordt, de naden werken een beetje. Dat kun je gaan voelen door je PVC heen.

De belangrijkste reden om het niet te doen: garantie & verzekering.
Er is geen PVC producent die garantie geeft op deze constructie (anders was je hier niet ;) ) en als er iets mis gaat draai je op voor de kosten. Heb je een PVC vloertje van een paar euro, dan zou ik het laminaatje pakken :P, heb je een dure PVC vloer, dan wil je wel dat het ding het gegarandeerd meer dan een paar jaar doet....

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@paQ XPS Depron platen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• paQ
  • Nu online
TheGhostInc schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:35:
[...]

Ik zit een beetje te twijfelen of je vocht problemen kunt krijgen. De naden van je el cheapo laminaat kunnen gaan werken als er direct onder het PVC wat meer vocht terecht komt. Je hebt dan immers een waterdichte laag (de toplaag van het laminaat) met onderbrekingen/naden. En dan krijg je dat je laminaat meer gaat werken op die plekken. Een uniforme vloer zal gewoon het vocht opnemen en weer afgeven zonder plaatselijk te veranderen van vorm. Ik heb goedkoop Ikea laminaat en ik merk dat er regelmatig gedweild wordt, de naden werken een beetje. Dat kun je gaan voelen door je PVC heen.

De belangrijkste reden om het niet te doen: garantie & verzekering.
Er is geen PVC producent die garantie geeft op deze constructie (anders was je hier niet ;) ) en als er iets mis gaat draai je op voor de kosten. Heb je een PVC vloertje van een paar euro, dan zou ik het laminaatje pakken :P, heb je een dure PVC vloer, dan wil je wel dat het ding het gegarandeerd meer dan een paar jaar doet....
Ik denk dat dit wel een valide punt is wat je aansnijdt. Ik had nog niet stilgestaan bij het werken van een laminaatvloer. Dat moeten we niet hebben natuurlijk. Jumpax is stijfverlijmd, en ook nog eens halfsteens, dus dat gaat geen kant op. En als, dan idd overal, en niet op bepaalde plekken.

• paQ
  • Nu online
wat is daarmee? :+

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Vroeger werden hardboard platen veel gebruikt als ondervloer. Is dat niet iets? Eventueel 2 lagen zoals bij Jumpax.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 21-04-2021 18:42 ]

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-11 16:23
paQ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:23:

Waarom niet? Geluid. O mijn god, het geluid :P
De ondervloer hier is een nog mooiere feature dan de isolatie, kozijnen en het glas bij elkaar.

Of je iets over het hoofd ziet hangt af van of je vrijstaand woont, want met buren onder/naast je zul je alsnog een dempende ondervloer moeten leggen. De vloer die je linkt verwacht volgens de specificaties ook nog een ondervloer. Als je straks overlast veroorzaakt en bij controle blijkt dat je geen knappe ondervloer hebt gelegd, dan mag alles er weer uit.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• paQ
  • Nu online
Ample Energy schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:47:
[...]

De vloer die je linkt verwacht volgens de specificaties ook nog een ondervloer. Als je straks overlast veroorzaakt en bij controle blijkt dat je geen knappe ondervloer hebt gelegd, dan mag alles er weer uit.
Die vloer die ik link is bedoeld om een (PVC) vloer op te verlijmen. De ondervloer in kwestie komt op een droogbouw vloerverwarming te liggen. Kortom, er is verder geen enkele mogelijkheid om een isolerende ondervloer toe te passen. Hij dient puur als drukverdeellaag om puntbelasting te voorkomen. Maar ik heb wat betreft geluid sowieso goeie ervaring met verlijmd PVC.

Er zijn verder geen (onder)buren dus daar maak ik me allemaal niet druk om.

Op de (houten) bovenverdieping heb ik een klikvariant met daar een schuimlaagje “geïntegreerde” ondervloer op glasvezelplaatjes liggen, die weer op een elektrische vloerverwarming ligt. Zelfde principe. Ook amper loopgeluid, en dat is nieteens verlijmd, of onderling met elkaar (stijf) verbonden behalve wat alu tape.

Maar goed. Het wordt dan helaas toch de jumpax vloer. Dat geeft bijna zeker de meest geschikte ondergrond.

• paQ
  • Nu online
Sethro schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:41:
Vroeger werden hardboard platen veel gebruikt als ondervloer. Is dat niet iets? Eventueel 2 lagen zoals bij Jumpax.
Met twee lagen is dat een prima oplossing, maar ik vrees wel weer te dik. Hoe dunner hoe beter.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hardboard is meestal 3mm dus met 2 lagen kom je op 6mm

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Maar een andere ondervloer als cheapass laminaat of hardboard is toch ook helemaal niet geschikt voor die vloerverwarming? Van die jumpax is in ieder geval nog een vloerwarming geschikte variant...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

paQ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:57:
[...]

Dat heet zo bij PVC (ik heb het ook niet bedacht :) )
'click' ligt los, 'dryback' je moet het zelf vastplakken. En in uitstervend ras 'zelfklevend' (superjammer want fakking makkelijk :+ )
Dryback is zgn zwevend. (droge onderkant) en wordt gelegd op ondervloer als ik aangeef. Verlijmen heet geen dryback, want door het gebruiken van de lijm is het niet zgn droog.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ChinaGeek
Hackus schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:02:
[...]

[...]

[...]

Dryback is zgn zwevend. (droge onderkant) en wordt gelegd op ondervloer als ik aangeef. Verlijmen heet geen dryback, want door het gebruiken van de lijm is het niet zgn droog.
Een PVC dryback vloer wordt toch echt verlijmd.

• paQ
  • Nu online
Hackus schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:02:
[...]

[...]

[...]

En als je het los neerlegt... denk je dat het dan netjes blijft liggen :?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

paQ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:17:
[...]

En als je het los neerlegt... denk je dat het dan netjes blijft liggen :?
Je hebt click en plak-pvc , dryback is zwevend dus click. los leggen van lijm pvc werkt niet, dat snap je zelf ook wel. Een plak PVC-vloer wordt altijd direct op de originele vloer gemonteerd en heeft dus geen ondervloer nodig, in tegenstelling tot een click PVC-vloer. De dunne PVC-plank/strook plak/lijm dus direct op de vloer. Het is daarbij essentieel dat de vloer volledig glad is. Er zijn twee soorten plak PVC-vloeren: een zelfklevende variant en plak-PVC die je lijmt met speciale lijm. Zelfklevende PVC is voorzien van een zelfklevende laag, wat het makkelijker maakt om zelf te leggen. Deze kun je ook op andere ondergrond plakken, oa op Depron platen :>

• ChinaGeek
Hackus schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:31:
[...]

Je hebt click en plak-pvc , dryback is zwevend dus click. los leggen van lijm pvc werkt niet, dat snap je zelf ook wel. Een plak PVC-vloer wordt altijd direct op de originele vloer gemonteerd en heeft dus geen ondervloer nodig, in tegenstelling tot een click PVC-vloer. De dunne PVC-plank/strook plak/lijm dus direct op de vloer. Het is daarbij essentieel dat de vloer volledig glad is. Er zijn twee soorten plak PVC-vloeren: een zelfklevende variant en plak-PVC die je lijmt met speciale lijm. Zelfklevende PVC is voorzien van een zelfklevende laag, wat het makkelijker maakt om zelf te leggen. Deze kun je ook op andere ondergrond plakken, oa op Depron platen :>
Nee, dryback PVC verlijm je.

https://www.vloerenhandel...back-pvc-vloer-eigenlijk/

https://www.handyfloor.nl/dryback-leggen

https://www.roobol.com/in...sen-pvc-dryback-en-click/

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• paQ
  • Nu online
Hackus schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:53:
[...]

Ze bedoelen waarschijnlijk, dat het de versie is zonder 'plakstrips', zelfklevende laag.
Dat klopt, maar/en is nooit click. Dús verlijmen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

paQ schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:51:
[...]

Dat klopt, maar/en is nooit click. Dús verlijmen.
Click = zwevend ' dryback' en wordt niet verlijmd Droge onderkant.
plak-PVC wordt geplakt met zelfklevende onderkant( niet dryback - geen droge onderkant -) en je hebt een versie die je verlijmd, die vooraf droog is. het zal dus dat ze dat bedoelen met dryback. Maar na het lijmen is het dus niet meer dryback, dus waarschijnlijk vergissing, of commercieel verhaaltje. De Click blijft droog aan de onderkant, en is dus zogeheten dryback, die zwevend wordt gelegd (droog op ondervloer en via click-systeem)
Kan er niets anders van maken. ;)

• paQ
  • Nu online
Sja ik begrijp niet zo goed waarom je zo blijft volhouden. In 'de markt' koop je een te verlijmen vloer wanneer je dryback koopt. Of alle 384.000 zoekresultaten van google hebben het fout. Het heet hooguit dryback omdat het een te verlijmen versie is die nog niet voorzien is van een kleeflaag.
Dus:
zelfklevend PVC > plakt al, moet verlijmd worden zonder ondervloer
dryback PVC > plakt nog niet, maar moet wel verlijmd worden zonder ondervloer
click PVC > plakt niet, moet ook niet plakken, moet in elkaar geklikt worden op een ondervloer

[ Voor 50% gewijzigd door paQ op 24-04-2021 12:10 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waarom geen egalisatiemiddel over de vloer en dan de PVC daarop lijmen?
Als ik zo de video bekijk van die ondervloer is dat iets waarmee je bijvoorbeeld werkt op een vloer die je niet wilt verpesten met een egalisatiemiddel, of bijvoorbeeld niet kunt egaliseren vanwege hechting of scheuren.
Een laminaatje is wel effe iets compleet anders, die heeft namelijk geen verband zoals er met die platen wel ontstaat door het overlappen van de naden. Eigenlijk moet je dan 2 laminaat vloeren kruislings over elkaar heen leggen met lijm er tussen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Doorgaans zal de vloer inderdaad geëgaliseerd worden, voordat de pvc wordt verlijmd.

Bovendien werkt laminaat daar wil je absoluut niet je pvcvloer op lijmen. Ik heb wel eens vinyl over een bestaande laminaat vloer los gelegd als goedkope oplossing, maar verder zou ik het niet aanraden.

Tweakers Discord

• paQ
  • Nu online
_ferry_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:25:
Waarom geen egalisatiemiddel over de vloer en dan de PVC daarop lijmen?
Als ik zo de video bekijk van die ondervloer is dat iets waarmee je bijvoorbeeld werkt op een vloer die je niet wilt verpesten met een egalisatiemiddel, of bijvoorbeeld niet kunt egaliseren vanwege hechting of scheuren.
Een laminaatje is wel effe iets compleet anders, die heeft namelijk geen verband zoals er met die platen wel ontstaat door het overlappen van de naden. Eigenlijk moet je dan 2 laminaat vloeren kruislings over elkaar heen leggen met lijm er tussen.
vanwege droogbouw systemen op elkaar, ook vloerverwarming.
er moet dus ook weer een droog systeem bovenop.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ben er niet bekend mee, maar als ik bijvoorbeeld hier lees geven ze ook aan dat er bij PVC vloer dan 5mm egalisatiemiddel (egaline) overheen gaat:
https://www.technea.nl/faq-droogbouw-vloerverwarming/

• paQ
  • Nu online
_ferry_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:38:
Ik ben er niet bekend mee, maar als ik bijvoorbeeld hier lees geven ze ook aan dat er bij PVC vloer dan 5mm egalisatiemiddel (egaline) overheen gaat:
https://www.technea.nl/faq-droogbouw-vloerverwarming/
Dat is de fermacell en technea variant. Hard materiaal. Vrij dure platen en egaline kost serieus geld. En toch weer nat.

Fermacell zelf zegt eigenlijk ook weer: leg er platen op.
Heb er wel nog even naar zitten kijken, best mooi systeem verder.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 25-04-2021 09:46 ]

Pagina: 1