Advies thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-09 23:01
Hallo, voor het aanpassen van mijn thuisnetwerk zoek ik advies. Ik heb een huis met 3 verdiepingen (beneden, slaapkamers en zolder). Verder heb ik tuin van zo'n 13 meter diep. Ik heb in het verleden 2 Netgear Nighthawk R7000 routers gekocht. De ene ligt in de meterkast en de andere op een slaapkamer (alles is bekabeld). De router op de slaapkamers dekt de zolder en slaapkamers vrij goed af. De router in de meterkast geeft bijna geen signaal, er is teveel storing. Ik heb Ziggo thuis, de Ziggo modem geeft iets beter signaal, maar ook dat is niet voldoende. Ziggo modem staat nu in bridged modus. In de tuin heb ik geen signaal, dit heb ik nu opgelost met een powerline adapter. Dat werkt voldoende. In de woonkamer heb ik slecht wifi, dit moet beter.

Nu heb ik 3 opties in mijn ogen:
1) 3 volwaardige routers plaatsen (meterkast, slaapkamer, woonkamer)
2) router in de meterkast en accesspoints in de slaapkamer en woonkamer
3) een router in de meterkast met een Mesh Wifi systeem

Ik lees vaak dat men niet enthousiast is over Mesh systemen en dat een losse AP beter is. Ik kan alles bekabeld (behalve de tuin) aansluiten dus een Mesh systeem is niet per se nodig.

Ik ben wel tevreden met Netgear dus mijn oog is al een beetje gevallen op de R7800 X4S, maar wellicht zijn er betere opties (ik heb de BBG van maart 2020 ook bekeken).

Er zijn zoveel mogelijkheden, daarom roep ik hier jullie hulp in. Wat zou voor mij de beste keus zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
4) Router in de meterkast en 2 bekabelde accesspoints in woonkamer en slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 11:53
gron74 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:11:
Hallo, voor het aanpassen van mijn thuisnetwerk zoek ik advies. Ik heb een huis met 3 verdiepingen (beneden, slaapkamers en zolder). Verder heb ik tuin van zo'n 13 meter diep. Ik heb in het verleden 2 Netgear Nighthawk R7000 routers gekocht. De ene ligt in de meterkast en de andere op een slaapkamer (alles is bekabeld). De router op de slaapkamers dekt de zolder en slaapkamers vrij goed af. De router in de meterkast geeft bijna geen signaal, er is teveel storing. Ik heb Ziggo thuis, de Ziggo modem geeft iets beter signaal, maar ook dat is niet voldoende. Ziggo modem staat nu in bridged modus. In de tuin heb ik geen signaal, dit heb ik nu opgelost met een powerline adapter. Dat werkt voldoende. In de woonkamer heb ik slecht wifi, dit moet beter.

Nu heb ik 3 opties in mijn ogen:
1) 3 volwaardige routers plaatsen (meterkast, slaapkamer, woonkamer)
2) router in de meterkast en accesspoints in de slaapkamer en woonkamer
3) een router in de meterkast met een Mesh Wifi systeem

Ik lees vaak dat men niet enthousiast is over Mesh systemen en dat een losse AP beter is. Ik kan alles bekabeld (behalve de tuin) aansluiten dus een Mesh systeem is niet per se nodig.

Ik ben wel tevreden met Netgear dus mijn oog is al een beetje gevallen op de R7800 X4S, maar wellicht zijn er betere opties (ik heb de BBG van maart 2020 ook bekeken).

Er zijn zoveel mogelijkheden, daarom roep ik hier jullie hulp in. Wat zou voor mij de beste keus zijn?
Optie 2 sowieso.
Dan kun je alsnog je eigen router gebruiken als de Ziggo in bridge staat, WIFI daarop uitschakelen uiteraard en alleen accespoints aan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

5) router zonder Wi-Fi in de meterkast. Access points bedraad aangesloten in de woonkamer en eentje op een ideaal punt tussen de zolder&slaapkamer. Eventueel een derde in de achtertuin en aansluiten op de PowerLine.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:33
Ik heb het als volgt thuis:

- Ziggo modem in de meterkast, wifi uit.
- Bedrade (mikrotik) router (zonder wifi) in de meterkast met een patchkabel aan de Ziggo modem aangesloten
- Bedrade (mikrotik) access points op zolder, 1e verdieping, woonkamer en in de tuin.

Wifi bereik vanuit de meterkast was toch al belabberd dus heb het maar gewoon uitgezet en mijn router heeft geen wifi, is puur en alleen een router.

Sinds ik dit heb heb ik overal in huis perfecte wifi dekking en haal ik de volledige 250mbit van mijn ziggo internetverbinding.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb nu de Asus AiMesh (RT-AX92U 2 Pack) een tijdje, met bekabelde backhaul. Signaal is sterk genoeg om drie beton-verdiepingen de dekken. Maar toch instabiele verbindingen. Mobiele apparaten hebben minder last; ik denk dat die sneller re-connecten, vaker optimaliseren. Geen gekke gedachte als je 'mobiel' bent. ;) De app- en web-interface van Asus tonen zo vaak aantoonbaar foute informatie (over online/offline clients, staat van internet, hostnames) en de informatie komt ook niet overeen op hetzelfde moment. Ik trek dit niet lekker! Ik denk dat een separate router en twee of drie losse AP's een stuk beter en stabieler werken in ruime woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
Dank voor de reacties zover. Met router zonder wifi bedoelen jullie denk ik dat wifi uitgeschakeld is? Ik heb nu een nighthawk r7000 staan met wifi uitgeschakeld. Is het dan nog zinvol om die router te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:06

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is een prima ding, en daar ligt je issue dan ook niet.

Zorg voor voldoende APs. Sowieso 1 ik de woonkamer. Wellicht kun je een ongebruikte telefoon leiding daarvoor misbruiken (hier ook gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dacht dat een Ziggo modem in bridge mode geen wifi kon uitzenden...

Router zonder wifi is inderdaad wifi op de router uit. Vooral bij de provider router die wifi is meestal minder dan een R7000.

Hoe jij het nu hebt zo had ik het vroeger ook ongeveer. Ziggo modem bridge. R7000 op zolder router + wifi met custom firmware en beneden ook een R7000 in AP mode. Dat switchen van de ene 'AP' werkte niet heel lekker. Je hebt overal wifi maar het is het net niet verhaal.

Eigenlijk wat @Meester_J ,@Verwijderd en @Ozzie vertellen.

Zo heb ik het nu / Heb ongeveer hetzelfde
Modem/router van Tweak, wifi uit (in jou geval modem in router mode zetten of bridge mode en dan R7000 als router en de wifi uit als je de Ziggo interface ruk vind)
3 AP's (EAP 245) 1 AP Outdoor (EAP 225)
OC200 controller om het allemaal goed te laten lopen/beheren.
Perfecte wifi dekking en springt over naar de goede AP in de buurt wel een redelijke investering maar dan heb je ook wat.

[ Voor 37% gewijzigd door RobbyTown op 22-04-2021 17:17 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-09 01:12

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Om maar even iets afwijkends te melden want ik zie niet heel veel deze oplossing gebruikt worden.

Ik gebruik inmiddels al enige jaren een Synology oplossing op basis van een RT2600AC met twee MR2200AC's niet in mesh maar met wired backhaul op elke verdieping (eerst 1, op de 2e verdieping dat werkte eigenlijk ook prima). Daarvoor heb ik ook een R7000 (eerste generatie) gebruikt. Ik was de (security) issue's met die Netgears echter een beetje zat en de slechte (zeg maar geen) ondersteuning of respons van Netgear support.
De RT2600 zit in/aan de meterkast in de hal aan de voorkant van het huis. De 2200 2 verdiepingen hoger met betonnen vloeren ertussen (en inmiddels ook één in de slaapkamer). Die tweede is er alleen bij gekomen om een betere dekking (bandbreedte/linkspeed) op 5GHz te krijgen.

Mijn (achter)tuin is circa 20 meter. Ondanks de gewoon binnen plaatsing voor optimale dekking binnen en redelijk goed isolatie glas en muren trekken de meeste mobiele apparaten dat toch wel tot achter in de tuin (of mijn in de straat aan de overkant geparkeerde auto aan de voorzijde)

Ja het is WiFi 5 apparatuur, maar met dan toch wel met WPA3 ondersteuning en eigenlijk best goede support voor prosumer spul in mijn ervaring bij onduidelijke issues (ook op zondagen respons van aangemaakte tickets) zonder enige vorm van terugkomende support contracten ofzo waar voor betaald moet worden. Geen idee hoe lang het spul ondersteund wordt maar Netgear deed maar wat was mijn ervaring.

Die R7000 is dan wel weer prima om als wireless bridge (client) te gebruiken in deze opstelling op 5Ghz, linkt netjes op 1300Mbps op een behoorlijke afstand met die externe antennes, dus weggooien/doen hoeft niet.

De Synology App (ios) functionaliteit is ok genoeg en je kunt er ook voldoende mee als je nog een paar kinderen hebt zoals ik om wat selectief om te gaan met internet gebruik vanaf die devices.
Werkt prima op een (sinds kort) 600Mbps Ziggo DOCSIS verbinding (in modem bridge uiteraard)

Laat maar.. .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 19:39
Ik zou verwachten dat het met de huidige apparatuur kan als het Ziggo modem meer LAN poorten heeft:
  • bepaal voor jezelf welk apparaat de DHCP server gaat worden, de Ziggo router, één van de Nighthawks of nog een ander apparaat (bij mij thuis is het de server omdat ik ook een interne DNS wilde draaien). Schakel DHCP uit op de overige units.
  • zet het Ziggo modem in als router in de meterkast. Schakel eventueel WIFI uit.
  • gebruik de Nighthawks als access points in de woonkamer en slaapkamer. Zet die in brigde-modus (geen idee of dat kan) of sluit de bekabeling aan op een LAN poort. Dan alle LAN kanten van de routers een IP adres in hetzelfde netwerk geven en de WIFI hetzelfde SSID en password, en het zou moeten werken.
  • zorg er wel voor dat, als dat niet automagisch gebeurt, de gebruikte WIFI banden verschillend zijn. Voor 2.4GHz moeten ze 1,6 of 11 zijn. Met drie WIFI punten kan dat nèt. Ik zou je router in de meterkast op de drukste van de drie zetten want die verwacht je het minst te gebruiken. Voor 5GHz weet ik niet welke banden je moet gebruiken, alleen dat ze verschillend moeten zijn.
Enig “nadeel” (geen idee hoe groot dat is) is dat je waarschijnlijk minder routeerfunctionaliteit hebt op het Ziggo modem dan op je Nighthawks. Je moet zelf bepalen hoe belangrijk dat is.

[ Voor 2% gewijzigd door noostenb op 22-04-2021 06:46 . Reden: Formatting, typo’s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
Ik heb naar mijn idee wel een probleem met de R7000 en dat is roaming of seamless wifi. Ik heb de beschreven opstelling al gehad, maar dan pakte de iphone toch soms het zwakkere signaal. Er is namelijk wel een wifi overlap als ik in de woonkamer en slaapkamer de R7000 zet. Dat gaf toch problemen. Ik lees ook nergens dat bv. de WAX204 seamless wifi heeft. Bij mesh ap's wordt dit als voordeel beschreven. Daar zit mijn verwarring dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gron74 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:56:
Ik heb naar mijn idee wel een probleem met de R7000 en dat is roaming of seamless wifi. Ik heb de beschreven opstelling al gehad, maar dan pakte de iphone toch soms het zwakkere signaal. Er is namelijk wel een wifi overlap als ik in de woonkamer en slaapkamer de R7000 zet. Dat gaf toch problemen. Ik lees ook nergens dat bv. de WAX204 seamless wifi heeft. Bij mesh ap's wordt dit als voordeel beschreven. Daar zit mijn verwarring dus ook.
"Seamless" is een veelgebezigde kreet dat meerdere dingen kan betekenen.

Waar jij het over hebt is dat je sticky clients hebt, dus dat clients blijven hangen op AP met slecht signaal als er een beter AP met goed signaal in de buurt is. Om dat te voorkomen moeten je clients roamen en het is echt de client die bepaalt of het dat doet. Apple doet dat behoorlijk consequent en op goed gedocumenteerde manier bij iOS devices, dus als het niet werkt is er iets fouts aan de instellingen.

Om te kunnen roamen moeten de volgende zaken identiek zijn:
- SSID
- Passphrase (wachtwoord)
- Security
- Encryption
- IP subnet

Meest voorkomende reden dat het niet lukt is dat security en/of encryption niet exact identiek zijn. "WPA/WPA2" is daarbij iets andes dan "WPA2-only". Als je met routers speelt is IP subnet ook een ding, als beide R7000's in router mode werken hebben ze verschillende subnets en gaat het ook niet werken.

Enige wat "mesh" en andere managed WiFi oplosingen doen om dit beter te laten lopen is centraal instellingen beheren zodat 100% zeker is dat alles hetzelfde is. Dat kun je handmatig ook op twee identieke apparaten. Als je dat niet voor elkaar krijgt kun je een managed oplossing kopen, maar het is zeker mogelijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
Hmmm... ik zie wel dat men het heeft over ondersteuning voor 802.11k, r en v die de ondersteuning voor handover zouden moeten verbeteren. Alleen zie ik niks over hoe (en of) de keuze voor het sterkste access point wordt beïnvloed. Integendeel: 802.11k kan clients naar een access point verwijzen dat weliswaar een slechter bereik heeft maar niet overloaded is.

De R700 lijkt ditniet te ondersteunen maar de vraag is of dit nodig is (https://community.netgear...Zero-Handoff/td-p/1101426)

Ubiquity lijkt een proprietary oplossing te hebben

[ Voor 23% gewijzigd door noostenb op 22-04-2021 11:29 . Reden: URL toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
Ik lees nu eigenlijk dat multi-room wifi of mesh netwerken hiervoor wel geschikt zijn. De AP kan ook maar dwingen de switch niet af. Er wordt alleen geswitcht als het signaal zeer slecht is. Met mijn overlap gebeurt dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
Ik heb nog wat gezocht en ik kan het volgende vinden:Samenvattend: er zijn access points die zeggen seamless handoff te ondersteunen maar hoe ze dat doen vertellen ze niet. Bovendien is het maar de vraag of ze clients kunnen “dwingen” om een ander access point te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
gron74 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:46:
Ik lees nu eigenlijk dat multi-room wifi of mesh netwerken hiervoor wel geschikt zijn. De AP kan ook maar dwingen de switch niet af. Er wordt alleen geswitcht als het signaal zeer slecht is. Met mijn overlap gebeurt dat dus niet.
Heb je al gekeken of je echt alle instellingen die @dion_b noemde goed hebt ingesteld? Je reageert niet op zijn post, maar zoals hij uitlegt is het, mits je die instellingen goed hebt staan, echt aan de clients zelf om te beslissen of ze switchen.

En ja, als je dit handmatig niet lukt, kan een (bedraad) "mesh'' netwerk een oplossing zijn, omdat dan via centrale administratie (1 interface voor alle devices), gezorgd wordt dat dat soort instellingen in alle mesh nodes goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
@Cpt.Morgan ik heb alle instellingen goed staan. SSID, keys andere kanalen. Wifi werkt da wel alleen roaming dus niet. Ik moet dan handmatig herverbinden. Netgear schrijft ook nergens over ondersteuning in de access points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
gron74 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:42:
@Cpt.Morgan ik heb alle instellingen goed staan. SSID, keys andere kanalen. Wifi werkt da wel alleen roaming dus niet. Ik moet dan handmatig herverbinden. Netgear schrijft ook nergens over ondersteuning in de access points.
Check eens met een tool als WiFi analyzer (https://play.google.com/s....wifianalyzer&hl=en&gl=US) of ze echt gelijk staan. Soms is het tricky door verschillende benamingen in de apparatuur van verschillende fabrikanten. Niet alleen SSID en passwords moet gelijk staan, maar ook encryptiemethode en authenticatiemethode. Tot slot moeten de APs allemaal in hetzelfde subnet zetten. Post de instellingen (minus wachtwoord) eens hier, dan kijken we even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
noostenb schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 07:28:
Ik heb nog wat gezocht en ik kan het volgende vinden:Samenvattend: er zijn access points die zeggen seamless handoff te ondersteunen maar hoe ze dat doen vertellen ze niet. Bovendien is het maar de vraag of ze clients kunnen “dwingen” om een ander access point te nemen.
Klopt. Ik heb al jaren twee ubiquiti AP -lites. Handover werkt altijd. Ik heb nooit meer iets hoeven doen om een goede verbinding te krijgen op mijn telefoon. Vaste devices heb ik wel eens moeten herstarten na uitval van het dichtstbijzijnde AP. Bijvoorbeeld bij een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
@Cpt.Morgan ik waardeer je hulp. In deze mag je echt geloven dat alles gelijk staat. Ik heb alles goed gecontroleerd. Ik doe wifi uit en weer aan op mijn telefoon en dan pakt hij het sterkste signaal. Ik heb zelfs een nieuw wifi netwerk gemaakt in de router zodat ik geen oude instellingen heb. Ik lees dat de R7000 geen 802.11k en r ondersteunt en dus geen smart roaming zoals Netgear dat noemt. De ex7700 kan dat wel. Volgens mij moet ik toch maar (virtueel) naar de winkel.
Pagina: 1