Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:46
Afgelopen jaren hoorde we steeds dat ons huis niet geschikt was voor zonnepanelen, Het bleef toch kriebelen, Nu van 3 bedrijven wel offertes maar alle 3 verschillend.

Denk dat ik eerst moet weten wat de "beste" opstelling wordt zodat ik een eerlijk vergelijk kan maken door dezelfde opstelling/offerte op te vragen.

Dak is volgens google maps ongeveer 5,70 breed, en 22 graden helling
onder dakkapel 3,20 lang
boven dakkapel 2,80
Dakkapel is ongeveer 3,50 breed * 3,60 lang

Verbuik is ongeveer 2600kwh maar zal oplopen door aanschaf airco, mogelijk gezinsuitbreidng etc. Huis is voorzien van 3*25a ivm inductie kookplaat. We willen graag ruim voldoende produceren maar het hele dak hoeft niet perse vol. huis staat in nieuw vennep noord holland.

Plaatjes zeggen meer dan woorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYvUF2ZcW2O5U7PQ4_kejt1euWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o9nCY0qxClqlOvgwCIS40mdQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0l5Goi7uAYOTR5P744W6cHiQgKQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sBBKfq40iTDjDW1KspjwKp2S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpQm7bZRjXX9S03bu6PqXN9O9o8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1xFgVoxgD2hFl76m1FduUgV.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen schoorsteen zit anders bij ons zie ik nu. Foto puur voor aantonen schaduw onder dakkapel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GT0rdyeTp8Nhf3YY_uh0bYcmT_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGWGmKvPKpLilLqTBwSQsr55.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk6-1VU2I4weWP4Ia6lJ1hvvy3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imbgsDejhLyVx7DR2L2QSRX4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C59vlCDRTNGeSwjkftoAbF_gxRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQnX9jVqIjXUKQwDFTCIF1Dd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tV620G_dCM3Zo7rwAipiEAOs9tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAdq4ALQ8YPv1uNOrBOmaERI.jpg?f=fotoalbum_large

foto`s genomen vanaf afstand op straatniveau

Offerte 1 Sunforce 10*325wp 1x solis omvormer €3266/3250wp = €1,004 per wp
geschatte opbrengt 2.925 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fV4DuQO760-SYHjxwDM4K-zjVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Epwy5zul0GRQufChhKVE2mY6.png?f=user_large

per ongeluk ingetekend op huis van de buren....

Offerte 2 Zonneplan 7*325Wp omvormer zonneplan one €2654/2275wp= €1,127 per wp
Geschatte opbrengst 1.620 kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qjYM-0gDwrqJ4Ue7T7ZPithZyo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DIBnOZS9jocLdciY3HrCSjWv.png?f=fotoalbum_large

Offerte 3 Zonnemarkt 9* sunpower 375wp 9* enphase iq7+ incl envoy-s €4604/3375WP= €1,364 per wp
Geschatte opbrengst 2.868 kWh per jaar
optie panelen van denim van 360wp is totaal €4383/3240= €1,352 per wp
Geschatte opbrengt 2.692kWh per jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsTfg7tpe3sW2vWeb7zuXtm8IxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iAkn0VQLXT84soDy6QIVt0c3.png?f=user_large

aanbieders gekozen door aanbeveling vrienden/buren.

Wat zijn de ervaringen op dakkapel plaatsen? meeste aanbieders doen het niet zeggen ze, de ander zegt 2 a 4 ivm gewicht en afmeting. De uitschieter heeft er nu 6 op.

Persoonlijk denk ik voor dakkapel toch te weinig opbrengst?

Omvormer op zolder qua geluid twijfelen we nog aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Slingertj3 op 21-04-2021 11:35 . Reden: verkeerde plaatje bij offerte ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Slingertj3
jep lastig dakje.
even aan @AUijtdehaag of @busscherski vragen die kunnen goed proppen.
zorg voor zoveel mogenlijk goede maten, dan krijg je betere antwoorden. ;)

maar verder wel een leuk dak.
even mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west andere oplever momenten hebben, kan ik met maar een 4kW omvormer en 6,4kWp af.
dit werkt ook met jouw dak zo.

door b.v. plat op dakkapel (beter in de zomer) en schuiner op het dak zelf(beter in de lente/herfst) te werken.
heb je ook dit voordeeltje.

(over het algemeen doet juist platter het beter als steiler.
platter in de zomer en steiler in de lente herfst. maar de zomer heeft meer uren als de lente en herfst.
dit opbrengst tabelletje klopt eigenlijk niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
ook doet platter het beter met bewolking, dat vangt het licht beter als het word weerkaatst op de wolken. ;)
de combi is het tofst.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Slingertj3
wij rekenen hier in prijzen ex BTW, gewoon omdat je de meeste BTW toch terug krijgt.

we zijn hier wel gewent aan prijzen van 0,80€/Wp, dit is inc alles.
dus je moet dan alleen de voordeur/tuindeur even open te zetten voor hun. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Slingertj3
migjes schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:40:
@Slingertj3
wij rekenen hier in prijzen ex BTW, gewoon omdat je de meeste BTW toch terug krijgt.

we zijn hier wel gewent aan prijzen van 0,80€/Wp, dit is inc alles.
dus je moet dan alleen de voordeur/tuindeur even open te zetten voor hun. ;)
Dit zijn al prijzen ex btw incl montage....
afmetingen is best lastig om zelf dak op te gaan, dakpannen tellen viel ook niet mee.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zou zelf zeggen gewoon alles vol leggen!
We hebben leuke hoeveelheid zon in deze regio, ik zit niet ver van je vandaan ;)

Wel worden de laatste panelen dan relatief duurder omdat je vanwege kleiner panelen aantal en minder licht / meer schaduw dan naar duurdere oplossingen als Enphase en dergelijke moet. Vooral de panelen onder de dakkapel. Dus je kan het legplan van de verschillende aanbieders combineren om dakkapel, en daaronder, en daarboven volledig vol te leggen.
Dan heb je wel maximale opbrengst, en ben je gelijk helemaal klaar en doe je het gelijk in een keer goed. En het verdiend zichzelf allemaal volledig terug, alleen de laatste duurdere panelen duurd dan een paar jaar langer.

Als je kwa prijs net iets boven de E/ Wp kan blijven is het al mooi. Ik zou niet investeren in al te dure panelen, maar als je gewoon zoveel mogelijk panelen kan leggen is het al heel mooi!

Omdat je dak al NW georienteerd is en je daarvan al een leuke opbrengst later op de dag hebt is het inderdaad het beste om op je dakkapel daar een zuid (west) georienteerde opstelling te maken, daarmee heb je daar de beste opbrengst van, en ook een beetje spreiding. Met de lage dakhoek van 22graden maakt het toch ook al niet heel veel uit maar het helpt wel een beetje.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:49
Lastig dakje inderdaad. De prijzen verschillen nogal. Indien je wellicht nog behoefte hebt aan een concurrerende offerte stuur me dan een berichtje. Wij zijn zeer tevreden over onze offerte, de aanbieder en de plaatsing / afwerking. Uitgevoerd met een GoodWe omvormer en Duitse panelen. 12 panelen met een piek van 3,9 Kw.

• Slingertj3
Gerco-M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:00:
Ik zou zelf zeggen gewoon alles vol leggen!
We hebben leuke hoeveelheid zon in deze regio, ik zit niet ver van je vandaan ;)

Wel worden de laatste panelen dan relatief duurder omdat je vanwege kleiner panelen aantal en minder licht / meer schaduw dan naar duurdere oplossingen als Enphase en dergelijke moet. Vooral de panelen onder de dakkapel. Dus je kan het legplan van de verschillende aanbieders combineren om dakkapel, en daaronder, en daarboven volledig vol te leggen.
Dan heb je wel maximale opbrengst, en ben je gelijk helemaal klaar en doe je het gelijk in een keer goed. En het verdiend zichzelf allemaal volledig terug, alleen de laatste duurdere panelen duurd dan een paar jaar langer.

Als je kwa prijs net iets boven de E/ Wp kan blijven is het al mooi. Ik zou niet investeren in al te dure panelen, maar als je gewoon zoveel mogelijk panelen kan leggen is het al heel mooi!

Omdat je dak al NW georienteerd is en je daarvan al een leuke opbrengst later op de dag hebt is het inderdaad het beste om op je dakkapel daar een zuid (west) georienteerde opstelling te maken, daarmee heb je daar de beste opbrengst van, en ook een beetje spreiding. Met de lage dakhoek van 22graden maakt het toch ook al niet heel veel uit maar het helpt wel een beetje.
De panelen op dakkapel zullen die nog schaduw werpen opzichzelf ? Dakkapel zo vol mogelijk of zit je dan ook met gewicht?

En alles boven en op zonder optimisers? En alleen eronder dan doen of ?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Slingertj3 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:27:
[...]
Voor zo'n complex dak moet je gewoon direct enphase neerleggen, dan hoef je je helemaal niet meer druk te maken over schaduwen en hoeken, ze doen het wanneer er zon op komt.
Je kunt dan ook zo verschillende panelen nemen, bijvoorbeeld andere maat plat op de dakkapel dan op het pannendak.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Slingertj3 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:27:
[...]

De panelen op dakkapel zullen die nog schaduw werpen opzichzelf ? Dakkapel zo vol mogelijk of zit je dan ook met gewicht?

Ja zoals de vorige post aangeeft, ik denk inderdaad alles met Enphase doen want dan heb je wel maximaal rendement van alle panelen. Een gedeelte alsnog in een string op een omvormer wordt denk ik lastig kwa aantal en een mix in je systeem is vast ook niet handig.
Dus met meer panelen en wat betere apparatuur ben je wel meer kwijt, maar heb je wel meer opbrengst en op termijn ook het meeste opbrengst / rendement van je investering.

Schaduw op zichzelf werpen ligt aan de hellingshoek van het frame natuurlijk maar is vaak niet heel substantieel. Met de hellingshoek gericht op zuid heb je wel meer opbrengst.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:49
Hey, dit dak komt me wel bekend voor. Ik zat/zit namelijk in een soortgelijke situatie, alleen staat mijn dak precies de andere kant op. Had zelf ook een topic gestart. Ik had verwacht dat men Enphase aan zou bevelen, maar er kwam een andere insteek van @AUijtdehaag waar ik na wat onderzoek toch wel het meest naar neig.

AUijtdehaag in "Advies zonnepanelen lay-out op jaren 70 ..."

Hier zou het dan misschien kunnen met 4 boven, 4 onder de kapel op MPPT1 en de 6 op de kapel op MPPT2 van een SMA? Die zou de harde schaduw van de dakkapel dus op moeten kunnen vangen en zou je moeten schelen tov micros. Ik weet alleen niet hoe dat zit bij aanbieders, maar voor een DHZ'er scheelt dat een eurootje of 500-1000.

Ik moet wel zeggen dat 6 op de kapel mij erg krap lijkt. Voor die 3.60 lengte en een paneelformaat van zeg een meter zit je dan op een rijafstand van 1.20. Nou liggen ze vrij vlak dus ik denk dat de schaduw wel wat meevalt, maar ik zou de dakkapel even goed uit (laten) meten (en hou rekening met een afstand tot de rand ivm turbulente wind) om teleurstelling te voorkomen voor ze langskomen.

Edit: Van deze offertes zou ik zelf het meest neigen naar nummer 3. Met de micros heb je inderdaad geen omkijken meer, opbrengst per paneel en slechts 2 op de kapel zodat die druk ook wat lager is dan de 6 van optie 1. En tov optie 2 vind ik 3 er veel netter uitzien van de straat kant. Maar dat is meer persoonlijke smaak.

[ Voor 12% gewijzigd door kevineppo op 21-04-2021 23:23 ]

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:51
Slingertj3 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:50:
[...]

Dit zijn al prijzen ex btw incl montage....
afmetingen is best lastig om zelf dak op te gaan, dakpannen tellen viel ook niet mee.
ex btw en dan meer als 1...
Stevige prijzen, is dit in de randstad?
Pagina: 1