Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbloemendal
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-04 10:04
Mijn vraag

Ik heb een Late 2011 MacBook Pro van iemand gekregen met een kapotte accu, maar als ik hem op probeer te starten van een macOS 10.13 USB valt hij de hele tijd uit voordat ik iets kan doen. Graag zou ik willen weten wat ik hieraan kan doen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • MacBook Pro 15-Inch Late 2011
  • Toshiba 500GB HDD (5400 RPM)
  • Intel Core i7 2.2 GHz
  • 2 GB PC3-8500S
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al geprobeerd om de SMC en het PRAM/NVRAM te resetten. Dit heeft helaas niet geholpen.

EDIT: Stukje over kapotte accu toegevoegd

[ Voor 5% gewijzigd door Jbloemendal op 21-04-2021 12:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:57
@Jbloemendal Op welk moment valt die uit? Zie je überhaupt iets of gaan alleen de fans heel hard blazen?
Waarschijnlijk is je GPU dood. Helaas een zeer veel voorkomend punt van die laptop.
Je zou deze handleiding kunnen volgen: https://forums.macrumors....efi-variable-fix.2037591/ maar verwacht geen wonderen. Je kan bijvoorbeeld niet meer de brightness veranderen, sluimerstand makkelijk starten en nog wat dingetjes. Je kunt er nog wel prima mee internetten en office taken mee uitvoeren.
Ik heb er zelf nog zo'n drie jaar meegewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbloemendal
Pendora schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:35:
@Jbloemendal Op welk moment valt die uit? Zie je überhaupt iets of gaan alleen de fans heel hard blazen?
Waarschijnlijk is je GPU dood. Helaas een zeer veel voorkomend punt van die laptop.
Je zou deze handleiding kunnen volgen: https://forums.macrumors....efi-variable-fix.2037591/ maar verwacht geen wonderen. Je kan bijvoorbeeld niet meer de brightness veranderen, sluimerstand makkelijk starten en nog wat dingetjes. Je kunt er nog wel prima mee internetten en office taken mee uitvoeren.
Ik heb er zelf nog zo'n drie jaar meegewerkt.
Daar had ik al over gelezen, maar deze heeft enkel de Intel HD Graphics. Dat zou dan het probleem toch niet kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Jbloemendal schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:40:
[...]

Daar had ik al over gelezen, maar deze heeft enkel de Intel HD Graphics. Dat zou dan het probleem toch niet kunnen zijn?
Dat bestaat volgens mij niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Jbloemendal schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:40:
[...]

De MacBook Pro 15" Late 2011 heeft altijd beide GPU's. Er is (zover ik weet) geen variant geweest zonder de dedicated GPU. Wel overigens in latere series.
Wat heeft degene gezegd toen je hem kreeg? Alleen de Intel werkt of er zit alleen een Intel GPU in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbloemendal
Pendora schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:52:
[...]

De MacBook Pro 15" Late 2011 heeft altijd beide GPU's. Er is (zover ik weet) geen variant geweest zonder de dedicated GPU. Wel overigens in latere series.
Wat heeft degene gezegd toen je hem kreeg? Alleen de Intel werkt of er zit alleen een Intel GPU in?
Hij heeft er verder niets bijgezegd, maar het o.b.v. het serienummer kom ik bij dit model: [url="https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.8-13-late-2011-unibody-thunderbolt-specs.html"]https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.8-13-late-2011-unibody-thunderbolt-specs.html[/ url] EDIT: deze; https://tweakers.net/pricewatch/278729/apple-macbook-pro-15-inch-22ghz-voorjaar-2011/specificaties/

[ Voor 13% gewijzigd door Jbloemendal op 21-04-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Dat is 13" en geen 15". Dat veranderd inderdaad alles. Die heeft geen extra GPU en dus ook niet deze problemen zoals je zelf ook zei.

Tot welk punt komt de Macbook? En hoe start je vanaf de USB op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbloemendal
Pendora schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:29:
[...]

Dat is 13" en geen 15". Dat veranderd inderdaad alles. Die heeft geen extra GPU en dus ook niet deze problemen zoals je zelf ook zei.

Tot welk punt komt de Macbook? En hoe start je vanaf de USB op?
Dat is raar. Hij is toch echt 15”... Ik heb hem aangepast in mijn vorige post...

Ik start gewoon van de USB op door “Option” ingedrukt te houden en de USB te kiezen. Hij komt tot de taalkiezer en dan valt hij uit en start hij opnieuw op. Dan gebeurt weer precies hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door Jbloemendal op 21-04-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Jbloemendal schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:39:
[...]

Dat is raar. Hij is toch echt 15”... Ik heb hem aangepast in mijn vorige post...

Ik start gewoon van de USB op door “Option” ingedrukt te houden en de USB te kiezen. Hij komt tot de taalkiezer en dan valt hij uit en start hij opnieuw op. Dan gebeurt weer precies hetzelfde.
Dan komen we toch weer op de GPU uit.

Dit lijstje:
MacBook Pro 15-Inch Late 2011
Toshiba 500GB HDD (5400 RPM)
Intel Core i7 2.7 GHz
2 GB PC3-8500S

Klopt nu ook niet meer natuurlijk. De early 2011 is niet uitgekomen met een 2.7Ghz en 2GB Ram was zelfs voor Apple te weinig. Ook is PC3-8500 te laag. Dit moet minimaal PC-10600 zijn. Ik weet niet waar je die specificaties vandaan hebt gehaald maar dit is een zeer ongebruikelijke configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Jbloemendal schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:39:
[...]

Het kan geen 2011 15" zijn met alleen HD graphics, dus het is óf geen 15" of hij heeft gewoon een AMD dGPU die een 100% failure rate heeft.

Gezien de laptop steeds herstart lijkt een kernel panic door de dode dGPU aannemelijk. Dan crasht de hele boel en begint het feestje van voor af aan. Elke keer als de AMD driver wordt geladen geeft-ie dan weer de geest.

Als de dGPU softwarematig was uitgeschakeld, heb je dat met de NVRAM reset weer ongedaan gemaakt en staat de kaart weer aan.

Eigenlijk is het beter hier geen tijd en energie meer in te steken en het ding weg te gooien. Het is een goed gedocumenteerd probleem zonder een reële oplossing. Zonder soldeerbout is het in ieder geval einde oefening met deze Mac en kan-ie naar de milieustraat.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbloemendal
Pendora schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:55:
[...]

Dan komen we toch weer op de GPU uit.

Dit lijstje:
MacBook Pro 15-Inch Late 2011
Toshiba 500GB HDD (5400 RPM)
Intel Core i7 2.7 GHz
2 GB PC3-8500S

Klopt nu ook niet meer natuurlijk. De early 2011 is niet uitgekomen met een 2.7Ghz en 2GB Ram was zelfs voor Apple te weinig. Ook is PC3-8500 te laag. Dit moet minimaal PC-10600 zijn. Ik weet niet waar je die specificaties vandaan hebt gehaald maar dit is een zeer ongebruikelijke configuratie.
De 2 GB PC8500S heb ik er zelf in gestopt aangezien er geen RAM meer in zat, de processor heb ik aangepast naar een i7 2,2 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
nelizmastr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:00:
[...]
Eigenlijk is het beter hier geen tijd en energie meer in te steken en het ding weg te gooien. Het is een goed gedocumenteerd probleem zonder een reële oplossing. Zonder soldeerbout is het in ieder geval einde oefening met deze Mac en kan-ie naar de milieustraat.
Niet helemaal mee eens maar ik denk in combinatie met TS dat deze het niet zelf kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Jbloemendal schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:05:
[...]

De 2 GB PC8500S heb ik er zelf in gestopt aangezien er geen RAM meer in zat, de processor heb ik aangepast naar een i7 2,2 GHz.
Maar dat is eigenlijk te trage RAM voor de Mac en te weinig. Ik denk niet dat het veel te maken heeft met het probleem maar je zou kunnen kijken of je niet ergens 4GB PC 10600 kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Pendora schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:05:
[...]

Niet helemaal mee eens maar ik denk in combinatie met TS dat deze het niet zelf kan oplossen.
Op welk vlak ben je het oneens? Naar mijn weten zijn er maar twee opties:

1. AMD kexts uit de installer slopen - softwarematig de kaart weer uitzetten en opnieuw proberen te installeren
2. Hardmod voor permanente uitschakeling.

Voordeel van optie 2 is dat je er niet meer naar om hoeft te kijken en gelijk Catalina kunt installeren :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
nelizmastr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:07:
[...]

Op welk vlak ben je het oneens? Naar mijn weten zijn er maar twee opties:

1. AMD kexts uit de installer slopen - softwarematig de kaart weer uitzetten en opnieuw proberen te installeren
2. Hardmod voor permanente uitschakeling.

Voordeel van optie 2 is dat je er niet meer naar om hoeft te kijken en gelijk Catalina kunt installeren :)
Maar met optie 1 (of 2 maar die kost geld en dat is het niet meer waard) kan je de Mac nog prima gebruiken en is de milieustraat vind ik een straatje te ver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbloemendal
Als ik alle AMD kexts uit de installeer haal, werkt het nog steeds niet. Ik zie wel dit op de verbose mode/single user mode?? (CMD+S): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axRNsUxVZULuHiJp8ows2QmW61o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ID7hPVNXWGe6nvRBnaqQYxBW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbloemendal
Nog even een update: in de veilige modus werkt hij (vooralsnog)
Pagina: 1