Film trailer - audio levelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:43
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het editen van een film trailer, hobby project (in Sony Vegas). Nu staan alle clips zoals ik het wil hebben, alleen moet ik nu nog de audio tracks goed levelen. Het bestaat dus uit 1 background nummer dat de hele trailer doorloopt met daar tussendoor geluidsfragmenten van conversaties. Hoe kan ik dit het beste levelen zodat de gesprekken goed hoorbaar zijn?

Background track gewoon zachter maken en de conversaties harder? Background track wat verzachten bij een gesprek en daarna weer verhogen?

Hier onder een goed voorbeeld wat wel in de buurt komt met wat ik heb. Background music is best luid en toch hoor je de gesprekken goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Westland1940 op 21-04-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 15:14

DJ Vincento

1422055

Wat in elk geval helpt is in de background music het frequentiegebied eruit filteren waar ook het stemgeluid van de dialogen zit (zal tussen de 1000hz en 4000hz zitten ) Dit filter zou je ook in en uit kunnen laten faden. Misschien dat je dan bij de dialoog nog een heel klein beetje volume van de muziek af moet halen, maar veel minder dan als je geen filter zou gebruiken. Dan maakt de muziek toch 'ruimte' voor de dialogen zonder dat irritante harder en zachter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het effect wat je zoekt heet "ducking". Ken Vegas niet, misschien zit het er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@DJ Vincento Bedoel je toevallig dat rode bolletje nummer 3? Ik ben overigens totaal niet technisch op audio gebied, het is ook het enige wat ik nog moet finetunen voordat ik hem kan renderen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wV3gp5Wa0qiqb-MuyuhtT5Ecl7o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4MVOmqaSq0owoMt84zzG0EyM.png?f=user_large

Ik vond deze tutorial die hier en daar wel wat helpt, maar nog niet het gewenste resultaat levert.

@TMDC Ducking zit er in volgens mij, maar ook dat levert zo'n lelijk resultaat, het valt gewoon te veel op dat de audio ineens keldert. Ik heb een stuk waar de muziek juist wat harder is, en daarboven zit dan toevallig een conversatie die op bijna fluister niveau is. Ik krijg deze stukken niet goed gecombineerd.

De timeline van mijn project. Die blauwe lijn kan je gebruiken, keyframes, bijna zelfde als Premiere Pro denk ik, om de audio te levelen. Maar zoals ik aangaf, ik vond het te veel opvallen dat je audio ineens keldert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNz13PQYdQ605Tu9cALIswts_hA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CQxLL95OSY5prZUiIo5zAX4r.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R863z1a1PN3lDIr98__tSVEXSRc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Wja3iwPjPIpaUQBc7VQRGSpb.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-10 15:14

DJ Vincento

1422055

Westland1940 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:32:
@DJ Vincento Bedoel je toevallig dat rode bolletje nummer 3? Ik ben overigens totaal niet technisch op audio gebied, het is ook het enige wat ik nog moet finetunen voordat ik hem kan renderen. [Afbeelding]
Ik bedoel inderdaad het rode bolletje. Ik ken Sony Vegas verder niet (werk vooral met AVID) maar dat menu wat je laat zien is inderdaad wat je zoekt. Het is een beetje prutsen om de juiste frequenties te vinden, ligt natuurlijk nogal aan de stemmen in de dialoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 21:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik weet niet of je een compressor op die muziek track aan hebt staan? Zo ja: uitzetten of hooguit (als je dat kan instellen) ratio 1:2.

Verder zou ik niet met een EQ frequenties uit die muziek track gaan filteren. Mijn audio hart gaat daarvan huilen, het is geen oplossing die je als eerste moet gaan doen.

Bovenstaande is onder het mom: less is more. Geen EQ en geen of lichte compressie gebruiken op de muziek track. Hou dat ook aan met wat je ook voor oplossing gaat gebruiken. Pas het een klein beetje toe, zodat het nét genoeg is om de spraak prima te horen en verstaan. Hou rekening met dat sommige mensen daar meer moeite mee hebben als anderen, dus neem wat extra ruimte voor die groep.

Wel wat compressie gebruiken op spraak en probeer de muziek track één generiek level te geven waar alle spraak elementen overheen komen en goed verstaanbaar zijn.

Lukt dat niet goed of moet de muziek toch nog harder dan is ducking de optie. Vast wel instelbaar wat de ratio daarvan is. Gebruik ook daar een lichte ratio.
Lukt dat niet met ducking, dan kan je ook met de hand de delen van de muziek zachter zetten. Dat doe je met volume envelopes en ook die moet je met beleid gebruiken, en alleen op de plekken waar dat nodig is.

Ik ken je software niet, maar dat zit er wellicht gewoon in.

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 24-04-2021 15:35 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@DJ Vincento Het was inderdaad veel prutsen, en ondertussen heb ik al een render van het project.
@remco_k Ja, op de muziek en dialoog heb ik een compressor staan.

Ik zat zo'n 4 dagen te klooien, soms 2 uur per dag, alleen al op het audio gedeelte. Op een gegeven moment was ik er uiteraard klaar mee en heb ik er een render uitgegooid en geüpload op YouTube. Als je nog feedback wilt geven... graag, al heb ik er niet veel meer aan aangezien ik hem al geüpload heb :P

Ik zal niet zeggen welke momenten moeilijk waren te matchen, ducking, compressor etc. Kom je wellicht zelf achter. :) Ik vraag me alleen af of de audio over het algemeen misschien een tikje te zacht is?... komt vooral door de audio van de film zelf, die heb ik ook niet veel luider gemaakt. Maar moet te doen zijn lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door Westland1940 op 27-04-2021 20:15 ]

Pagina: 1