Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:52
Even een vraag voor de Gigabyte X570 Aorus Master bezitters :

De Master heeft een backplate, kan iemand mij misschien vertellen hoe dik deze backplate is en hoeveel mm er aan de achterkant (waar de backplate zit) erbij komt samen met je moederbord :?

Vanwege wat problemen met mijn huidige configuratie zit ik naar een andere moederbord te kijken waarbij eigenlijk alleen de X570 Aorus Master voldoet aan de aansluitingen die ik nodig heb.

Ik ben alleen bang dat vanwege de backplate het bevestigen in de kast een uitdaging word, of dat de backplate contact gaat maken met de kast waardoor er misschien sluiting ontstaat.

(Ja, ik heb als het goed is nog langere offsets liggen voor in de kast, misschien kom ik dan alleen in de problemen met de GPU : moet ik eerst controleren zodra ik thuis ben)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Beste antwoord (via dierkx36 op 21-04-2021 13:03)

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik heb even voor je gekeken en een poging tot meten gedaan. De buitenrand van de backplate steekt het verst uit en is grofweg 4mm vanaf de PCB. Heb ook snel even een foto gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppyPSUT9-XP-ZC5br6x96c1NelM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JulMsypJ3B1dLi4im9fvdTYa.jpg?f=fotoalbum_large

Zo goed als alle kasten hebben gewoon een uitsparing in de motherboard tray voor de backplate. Welke kast heb je?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Nu online
Ik heb even voor je gekeken en een poging tot meten gedaan. De buitenrand van de backplate steekt het verst uit en is grofweg 4mm vanaf de PCB. Heb ook snel even een foto gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppyPSUT9-XP-ZC5br6x96c1NelM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JulMsypJ3B1dLi4im9fvdTYa.jpg?f=fotoalbum_large

Zo goed als alle kasten hebben gewoon een uitsparing in de motherboard tray voor de backplate. Welke kast heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
AtlAntA schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:35:
[Afbeelding]

Dank je voor het checken AtlAntA :)

Ik heb een Enthoo 719/Luxe 2 kast :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ-wASX5gScmVPYnSOxa5ZOJLag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rq6DhKKXz44Cpa1nCwKz7AXG.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit zoals je ziet een kleine uitsparing voor de CPU, de rest is dicht.
Dit word dus een gevalletje van net wel/net niet denk ik....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Nu online
dierkx36 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:07:
[...]

Dank je voor het checken AtlAntA :)

Ik heb een Enthoo 719/Luxe 2 kast :
[Afbeelding]

Er zit zoals je ziet een kleine uitsparing voor de CPU, de rest is dicht.
Dit word dus een gevalletje van net wel/net niet denk ik....
Ik heb onderstaand filmpje even bekeken en met wat natte vinger gokwerk ben ik er vrij zeker van dat het wel gaat passen. Ben wel benieuwd of het ook daadwerkelijk past! :)

YouTube: The BEST Full Tower Cases - O11 XL vs Enthoo 719 (Luxe 2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
AtlAntA schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:32:
[...]

Ik heb onderstaand filmpje even bekeken en met wat natte vinger gokwerk ben ik er vrij zeker van dat het wel gaat passen. Ben wel benieuwd of het ook daadwerkelijk past! :)

YouTube: The BEST Full Tower Cases - O11 XL vs Enthoo 719 (Luxe 2)
Thanx :)

De standoffs bij een Luxe 2/719 zijn volgens mij de standaard maat : 6,3 mm

Ik zit nou nog in Engeland voor mijn werk tot begin mei, de Master ga ik bestellen net voordat ik naar huis ga zodat die lig te wachten.

Als die erin zit zal ik doorgeven of alles paste 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
@AtlAntA

Hij pas... maar ook maar net :P
De backplate ligt aan de bovenkant tegen de kast aan.
Zijkant en onderkant is geen probleem.

Ik heb de standoffs die bij de Enthoo Luxe 2/719 zitten nog gemeten : 6,5 mm
Afstand van het moederbord tot einde backplate aan de bovenkant : 7 mm

Wou eerst nog 8 mm standoffs gaan halen maar kwam tot de ontdekking dat je dan niet meer met je aansluitingen (USB poorten Qflash button etc) uitkomt in je kast.

Dus moet het maar even op deze manier, netter is anders ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Kleine update :

Na binnen een paar dagen me eigen al helemaal te lopen irriteren aan de fan van de X570 chipset net die "befaamde" Gigabyte thermal pad verwijderd en er Kryonaut Grizzly op gedaan.
Resultaat : 14 graden winst met de fan op balanced, bijna 20 graden met de fan op perfomance (alleen dan hoor je wel die fan heel irritant op de achtergrond.

Ook achter gekomen dat ik te weinig Grizzly op de 5900x had gedaan |:( , net ook maar even opnieuw erop gesmeerd en bijna 8 graden minder

Maar nu een hele interessante, betreffende de backplate van de X570 Aorus Master :
Ik heb het vermoeden dat je de backplate redelijk makkelijk nog 1 mm meer naar het bord kan krijgen.

Waarom :?
De thermal pad's die Gigabyte aan de achterkant van het bord heeft gedaan, die dus in contact staan met de backplate zijn op zijn zachts gezegd behoorlijk dik (ik gok 2mm dikte)
Hierdoor word de backplate naar buiten geduwd.
Tevens heb ik het vermoeden dat deze thermal pads van de zelfde kwaliteit zijn als die thermal pad bij de chipset ... aka waardeloos

Volgende project word deze thermal pads wisselen naar 1mm dikte van bijvoorbeeld Gelid Solutions, kijken of het werkt :)

Pagina: 1