486 als xterminal op een RH7.1 laten draaien

Pagina: 1
Acties:

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 20:29

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Hoi,
Ik heb het idee opgevat (uit pure hobby) om van mijn oude 486 een diskless Xterminal te maken (alleen een floppy, 4mb geheugen, mobo vidkaart en netwerk kaart). Het is de bedoeling dat hij aan mijn zwaardere bak gekoppeld wordt via ethernet. Ik draai op de zwaardere bak (pIII 850, 256mb) RH 7.1 en dat wil ik graag zo houden. Op de term wil ik graag een X omgeving hebben die volledig van de server komt. Alle programma's moeten ook op de server draaien (behalve X dan, die kan lokaal draaien). Nu ben ik al wel wat tegengekomen op het net maar meestal draaien de mensen die de howto's geschreven hebben Debian en hebben alleen daarvoor programma's beschikbaar. Een andere moeilijkheid is de volgende: Ik heb mijn "server" aan een netwerk hangen waarbij de toegang tot internet geregeld wordt door een andere server (laten we hem koelkast noemen). Deze regelt al het verkeer over het netwerk als router. Iedereen bij mij thuis heeft een vast netwerk ip gekregen.
Vaak zie ik in de howto's dat als je een diskless xterm wilt laten werken dat er gebruik gemaakt wordt van dhcp voor het toekennen van ip's. Ik heb het vermoeden dat dat niet allemaal samen gaat werken op het netwerk en wil de terminal dus ook gewoon een vast ip geven. Kan dat? Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij door verzijzen naar een paar goede howto's of sites?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

ik zag laatst een link op slashdot naar een howto over hoe jee een 486 als diskless X-terminal kon gebruiken (precies wat jij wilt dus), moet je even rondkijken, vind je het vast wel

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Met die link kwam ik op het idee maar het vervelende is dat die beschrijving (http://www.linuxgazette.com/issue68/swieskowski.html) nogal summier is en uitgaat van een Debian install. Zo kan hij heel makkelijk dingen installeren met apt-get wat volgens mij moeilijker gaat met RH. Ik weet niet wat de equivalent van "apt-get install xserver-s3 xfonts-100dpi xfonts-base" is om X in een aangewezen directory te bouwen in RH. Vandaar dat ik iets (howto, site) zocht voor RH...

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Ik denk dat je wel wat hebt aan deze info

http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/Thinclient-HOWTO

thin client how-to. in hoofdstukkie 6 staat ok een gedeelte X

Ze gaan hier wel uit van een install op die bak voor zover dat ik snel gelezen heb. Ik denk dat je wel kan vinden wat je nodig hebt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46
Anyone can use the Debian base system regardless of their server's flavor of Linux.

Dus, dat je Redhat draait op je server boeit totaal niet. Het gaat er alleen om dat je ff makkelijk een klein filesystem kunt opbouwen, en daarvoor schijnt Debian dus wel geschikt te zijn...

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Hoho, die vlieger gaat niet op. Eventjes nauwkeurig lezen. Dat geldt alleen voor het base root system... Niet voor de rest van de problemen die ik hierboven had beschreven.. Nu even naar die andere link kijken...

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
En wat die link betreft: daar wordt uitgelegd hoe je dat voor elkaar krijgt met dhcp. Dat wil ik dus niet aangezien ik dan problemen krijg met mijn andere server (koelkast) die de routing van andere computers regelt (althans dat denk ik, als er iemand weet of dit niet het geval is dan hoor ik dat graag!)

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Je kunt statische IP's en DHCP natuurlijk prima combineren in een netwerk, zo heb ik dat hier ook. Een aantal PC's via DHCP, en een aantal met statische IP's.

• Leon
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Je moet haast wel met DHCP werken omdat de nic nog geen adres heeft en deze via bootp opstart.. :)

Je netwerkkaart moet trouwens wel ondersteunen dat je via een netwerk op kan starten anders kun je nu net zo goed stoppen.. :P

Bij 3com heet het gedeelte dat het booten van het netwerk verzorgd MBA en als je een wat ouder netwerkkaartje hebt werkt dat toch met een bootrom dat je op het kaartje moet prikken :? (3C905B bijvoorbeeld :))

Kan het mis hebben hoor.. :)

Eeuwige n00b

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Hmmm...
Niet druk hier.. :)

Als je het toch door wilt zetten staat hier een goede howto voor FreeBSD (moet toch wel enigszins aan te passen zijn aan linux lijkt me.. :))

Eeuwige n00b

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik kan er natuurlijk ook naast zitten maat volgens mij is de rom niet nodig. Er wordt via een floppy met kernel geboot vanaf de client en dan wordt de rest verzorgd over het netwerk. Hij hoeft dus niet echt te booten over het netwerk (dat is wel een optie maar ik ga toch echt geen eproms fikken, dan liever een vertrouwde flop erin). Uiteraard komt er een kernel op de flop met een driver voor de desbetreffende NIC ingebakken. Dat is dus geen probleem :o

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

en dan de benodigde drives mounten met nfs.. :)
kan... :)

Eeuwige n00b

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Precies! De drives worden dan gewoon op de server gemount en daarvan worden alle applicaties gedraaid en over NFS verstuurd... Ik ga er eens lekker aan sleutelen dit weekend. Eens kijken of ik wat voor elkaar kan krijgen met mijn oude bak..

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06
Je kunt meer vinden op de site van Linux Terminal Server Project. Ik heb dit gebruikt om +/- 20 PC's als X-terminal te laten draaien op een centrale RedHat server. Ze booten met een floppy. Maar het is volgens mij niet moeilijk om die ook vanaf een server te laten booten.
Pagina: 1