Warmtepomp stand alone vs. hybride warmtepomp vs. nieuwe CV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjes
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09-2024
Mijn huidige CV uit 2005 is aan vervanging toe. Ik zit te twijfelen wat handig is voor mij om te doen. Vervangen van de cv door een warmtepomp, een hybride warmtepomp (en dan ook een nieuwe cv) of alleen een nieuwe CV.

Wat gegevens van mijn huis:
- BJ 1987
- in de woonkamer voorzien van vloerverwarming (4 groepen), de rest van het huis met conventionele radiatoren
- isolatie is zoals die was in 1987. Dat wil zeggen spouwmuren met isolatie, vloerisolatie (polystyreen) en "gewoon" dubbelglas, geen HR.
- ruimte voor warmtepomp/cv is er genoeg, zowel binnen als buiten.

Nu wil ik een grote hap uit mijn energierekening nemen en als het even kan ook iets minder afhankelijk zijn van gas. Dit mag best iets kosten in aanschaf, mooie zou zijn als ik een groot gedeelte van die kosten op termijn terugverdien :)
Ik vermoed dat in mijn huidige situatie een standalone warmtepomp niet haalbaar is (ik heb al even gecheckt met een lage temperatuur (45-50 graden) vanuit mijn cv krijg ik het bij koude niet warm in huis door de vloerverwarming).

Vraag is dus even of een hybride systeem zin heeft en vooral, waar ik aan moet denken qua kosten. Ik heb tot nu toe 1 offerte binnen voor een alles in één hybride warmtepomp (6kw Ferroli Omnia Hybrid C HY06 (6kW) Hybride CV-Warmtepomp) mét cv voor 7500 euro inclusief installatie (de subsidie er nog niet afgetrokken).

Als ik op de site van Bosch/Nefit kijk is daar een optie voor mijn huis van:
- Bosch Compress Hybrid 3000i AWS 7.0 B-S (3713 euro incl. 1750 euro subsidie)
- ProLine NxT HRC24/CW4 (1986 euro)
Samen 5500 euro netto

Kan iemand schieten hierop? Waar moet ik ongeveer aan denken qua besparing in m3 gas met een dergelijke warmtepomp? Ik wil ook mijn dak vol leggen met zonnepanelen, ik kan daarvoor in mijn woonplaats een aanzienlijke subsidie krijgen.

Mocht er meer info nodig zijn, hoor ik graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@woutertjes
ik huis uit 1984 (tussen woning) met dito isolatie.
isolatie verbeterd, of te wel ik heb 10-15cm eps tegen de vloer er bij geplakt, veel meer kon ik niet doen, dus amper verbetering.
gebruik een 600-700m3 aan gas per jaar. (maar ik stookte heel zuinig, buren deden een 1000-1100m3 per jaar)

overgegaan naar een warmtepomp, hybride.
en eigenlijk een ventilatie lucht warmtepomp.
ik had geen ventilatie systeem in huis, en vond dat maar niks.
tja dan is het een kleine cent om er ook een warmtepomp er op te hangen.
deze warmtepomp levert maar 1,4kW, erg weinig vergeleken met een gasketel die al snel 5-6kW levert (op minimum vermogen.)
toch daalde mijn gas gebruik naar ruim onder de 300m3 per jaar (234m3 + 265m3, het wisselt per jaar), waarvan 20m3 gas voor koken en 100m3 nog voor tapwater.
nu heb ik ook een extra elektra boiler, en hoop ik nog eens 100m3 te besparen.
en nu stook ik niet meer zuinig.
(en ik heb dus 24x7 een warme vloer, dat lukte niet met een gasketel.)

(ik raad je zeker dus niet aan om hybride te gaan, je hebt voor leuke prijzen al een 5kW monoblock.
erg goede kans dat je het daar al aardig mee red.
maar of het echt leuk is hangt meer af van doe je het zelf of laat je het doen.
het laten aanleggen is gewoon een grote slok van de borrel. ;) )

conclusie van mij: warmtepomp is veel comfortabeler als een gasketel.
je kunt vaker met minder vermogen je huis verwarmen, en dus vaker een warme vloer.
en ook niet meer wachten tot de vloer warm is, maar hij is in de winter gewoon 24x7 warm.
dit maakt het voor mij eigenlijk het al waard.
erg tof dat ik de zonnepanelen overschot in de warmtepomp kan stoppen.
hierdoor reken ik per jaar een 1kWh + 250m3 af (en ik hoop dus geld te gaan krijgen met mijn straks 1kWh + 120m3 gas.)

edit
als je met 1,4kW hybride gaat zo als ik dan bespaar je +/-600m3 gas, maar dan duw je wel een 1200 -1600kWh in het systeem.
voor besparen hoef je het niet te doen, die is klein maar denkt de extra kosten warmtepomp wel.
of het echt te doen is om helemaal los te gaan, daar heb je misschien nog extra radiatoren voor nodig.
en ja dan word het maar kielie kielie of het effectief is.
maar kies liever voor los van het gas, want dan bespaar je ook nog 235€ per jaar aan vastrecht.
en na 10 jaar is dat al 2350€, is toch een flinke slok op de borrel
naast natuurlijk de m3 die je gebruikt.

uiteindelijk, je moet willen om los te gaan van gas. (en ja het is vaak goed te doen, echt niet slecht.)
voor financieel gewin kun je beter uranium uit iraan gaan smokkelen, levert meer op. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 21-04-2021 11:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjes
Welke hybride had je gekocht en welke prijs ongeveer voor installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:48
Klinkt meer als een afgifte probleem met je vloerverwarming.

Ik heb een tussenwoning van 86 ongeveer en nu ruim drie jaar gasloos met een warmtepomp. Dit werkt prima, maar al wel deels de isolatie verbeterd. Voor extreme winters kan je nog een electrische kachel overwegen als je het niet red. Het makkelijkste besparen is de gas aansluiting eruit. Bij hybride oplossingen heb je dubbele kosten in aanschaf en vastrecht e.d.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou beginnen met de isolatie aan te pakken, wat er aan warmte niet weg lekt hoeft er ook niet te worden ingestopt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
woutertjes schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:31:
Ik vermoed dat in mijn huidige situatie een standalone warmtepomp niet haalbaar is (ik heb al even gecheckt met een lage temperatuur (45-50 graden) vanuit mijn cv krijg ik het bij koude niet warm in huis door de vloerverwarming).
Het is grammaticaal een zin niet niet heel lekker loopt, dus ik weet niet zeker of ik je begrijp. Maar je hebt je aanvoertemperatuur van je CV ketel naar 45 °C teruggebracht en bij koud weer krijg je het huis niet warm?

Je vloerverwarming wordt in principe niet beïnvloed door deze lagere aanvoertemperatuur, maar je radiatoren verliezen ten opzichte van de standaard aanvoertemperatuur van 70 °C de helft van hun vermogen.

Als je het met 45 °C aanvoertemperatuur niet warm krijgt, dan is een lucht/water of water/water warmtepomp niet haalbaar, zonder dat je ook gaat investeren in het afgiftesysteem. Kost je ruwweg 1000 euro per radiator.

Blijven er dus twee opties over: CV of hybride.
Voor hybride is het interessant om te weten hoe de ventilatie nu geregeld is. Als er mechanische afzuiging is in alle natte ruimten (badkamer, keuken, toilet), dan is hybride uitermate kansrijk. Is er alleen natuurlijke ventilatie (dus alleen roosters boven ramen) of is er balansventilatie met warmteterugwinning, dan is hybride eigenlijk niet interessant.

Dan zit je vast aan de CV.

Een alternatief voor een warmtepomp die zijn warmte afgeeft via water is een warmtepomp die hiervoor lucht gebruikt. Feitelijk praat je dan over airco units die ook kunnen verwarmen. Dat heeft echter wel wat voeten in de aarde en je verliest er de comfort van een vloerverwarming mee. Ook tapwater moet dan een andere oplossing voor komen.
migjes schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:54:
@woutertjes
conclusie van mij: warmtepomp is veel comfortabeler als een gasketel.
je kunt vaker met minder vermogen je huis verwarmen, en dus vaker een warme vloer.
en ook niet meer wachten tot de vloer warm is, maar hij is in de winter gewoon 24x7 warm.
dit maakt het voor mij eigenlijk het al waard.
Comfort heeft niets te maken met de warmtebron, maar met het afgiftesysteem en bijbehorende regeling. Toen je een warmtepomp erbij hebt gezet is je regeling veranderd en daardoor het comfort, maar in principe had je diezelfde comfort ook met alleen een aardgasketel kunnen bereiken.
Erasmo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:09:
Ik zou beginnen met de isolatie aan te pakken, wat er aan warmte niet weg lekt hoeft er ook niet te worden ingestopt.
Nutteloos advies voor iemand die met een CV ketel zit die einde levensduur is.
Vraag is dus even of een hybride systeem zin heeft en vooral, waar ik aan moet denken qua kosten. Ik heb tot nu toe 1 offerte binnen voor een alles in één hybride warmtepomp (6kw Ferroli Omnia Hybrid C HY06 (6kW) Hybride CV-Warmtepomp) mét cv voor 7500 euro inclusief installatie (de subsidie er nog niet afgetrokken).
Dat zijn redelijke prijzen.
Kan iemand schieten hierop? Waar moet ik ongeveer aan denken qua besparing in m3 gas met een dergelijke warmtepomp?
Hangt sterk van de woning en bewonersgedrag af, maar 50% is haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 22:16
Skyaero schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:07:

Voor hybride is het interessant om te weten hoe de ventilatie nu geregeld is. Als er mechanische afzuiging is in alle natte ruimten (badkamer, keuken, toilet), dan is hybride uitermate kansrijk. Is er alleen natuurlijke ventilatie (dus alleen roosters boven ramen) of is er balansventilatie met warmteterugwinning, dan is hybride eigenlijk niet interessant.
Kun je dit toelichten? Wat is de impact van ventilatie op de keuze voor een hybride oplossing?
Ik heb ook een ketel uit 2005 die aan vervanging toe is en mechanische ventilatie met aanvoer via roosters boven de ramen. Dus ik zit mee te lezen.

Doel je dan op een warmtepomp die warmte wint uit de afgezogen lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

[...]

Nutteloos advies voor iemand die met een CV ketel zit die einde levensduur is.

[...]
Dat is behoorlijk kort door de bocht. De CV ketel is nog niet kapot dus er is nog haast bij de vervanging. Om een warmtepomp op lage temperatuur geschikt te maken voor de woning zou het vervangen van dubbel glas naar HR++ wellicht een optie kunnen zijn. Win-win: minder energieverlies, hoger comfort, lager verbruik. Daarentegen wel een flinke investering.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
schumacher schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:36:
[...]
Doel je dan op een warmtepomp die warmte wint uit de afgezogen lucht?
Correct.

Doordat de afgezogen lucht altijd 20 °C is, is de COP (het "rendement") van de warmtepomp veel hoger, dan als deze buitenlucht gebruikt. Je slaat dan twee vliegen in 1 klap: een warmtepomp voor de basislast, maar ook (deels) warmteterugwinning uit ventilatielucht. Dan wordt de investering in een warmtepomp als onderdeel van een hybride systeem financieel echt interessant.

Je kunt de lucht overigens ook mengen met buitenlucht, zodat de warmtepomp meer draaiuren kan maken. Je bent dus niet alleen afhankelijk van de afgezogen lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
bartvl schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:05:
[...]

Dat is behoorlijk kort door de bocht. De CV ketel is nog niet kapot dus er is nog haast bij de vervanging. Om een warmtepomp op lage temperatuur geschikt te maken voor de woning zou het vervangen van dubbel glas naar HR++ wellicht een optie kunnen zijn. Win-win: minder energieverlies, hoger comfort, lager verbruik. Daarentegen wel een flinke investering.
Ik kan je nu al zeggen: daar ga je het niet mee redden. Bespaart je ongeveer 1,5 kW aan benodigde capaciteit. Je zult nog altijd iets aan je afgiftesysteem moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjes
[...]

Blijven er dus twee opties over: CV of hybride.
Skyaero bedankt voor je reacties tot zover. Met een aanvoertemperatuur van 45 graden krijg ik het niet warm in de woonkamer mbv de vloerverwarming als het echt koud is (<5 graden).

Ik heb in de badkamer en toilet een afzuiging die ik aan en uit kan zetten met een knop. Ik ben wel benieuwd waarom dat belangrijk is? De badkamer ventilatie zet ik alleen aan als ik ga douchen en zelfde geldt voor de wc. Dit is qua tijd een zeer klein klein percentage van de dag dat die aangaat (bij elkaar opgeteld max 20 minuten per dag).
Wat vind je van Ferroli? Is dat een o.k. merk? Ben zelf meer van de Bosch apparaten, heb ik inmiddels ook een offerte voor aangevraagd overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03:16
@woutertjes Kreeg je het alleen beneden niet warm of ook boven niet? En je hebt beneden enkel vloerverwarming toch?

Waarom ik dat vraag:
Wanneer je een standaard HT verdeler hebt hangen (met pomp en zonder bijmeng ventiel) heb die ontworpen is op 70°C instroom, moet hij water wat uit de vloer komt bijmengen naar een lagere temp. Als je opeens het inkomende water gaat verlagen, wordt er teveel koud water bijgemengd met als resultaat een te koude vloer.
Heb je toevallig ook de vloer ingaande watertemperatuur gemeten?

Wat is ook nog mis, hoeveel m3 gas verbruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
woutertjes schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:35:
[...]
Skyaero bedankt voor je reacties tot zover. Met een aanvoertemperatuur van 45 graden krijg ik het niet warm in de woonkamer mbv de vloerverwarming als het echt koud is (<5 graden).
Zoals @lampy25 lijkt me hier ook nog een regelingsissue te zijn. Vloerverwarming werkt doorgaans op 35 °C of lager en wordt dus in principe niet beïnvloed door een verlaging van de aanvoertemperatuur. Tenzij het mengproces in de verdeler/fles niet goed gaat.
Ik heb in de badkamer en toilet een afzuiging die ik aan en uit kan zetten met een knop. Ik ben wel benieuwd waarom dat belangrijk is? De badkamer ventilatie zet ik alleen aan als ik ga douchen en zelfde geldt voor de wc. Dit is qua tijd een zeer klein klein percentage van de dag dat die aangaat (bij elkaar opgeteld max 20 minuten per dag).
Zie mijn reactie op @schumacher . Als je volledige mechanische ventilatie had gehad, dan was een hybride oplossing extra interessant geweest.
Wat vind je van Ferroli? Is dat een o.k. merk? Ben zelf meer van de Bosch apparaten, heb ik inmiddels ook een offerte voor aangevraagd overigens.
Het is een budget merk. Ik had er tot begin dit jaar zelf een hangen uit de klasse van brandgevaarlijk. Ben er dus niet zo'n fan van.

Duitse merken zijn veelal prima: Bosch, Vaillant. Ik heb zelf nu een Remeha Tzerra hangen, heerlijk klein compact keteltje.

Een ketel moet 15 jaar meegaan, dus als je de keuze en het geld hebt, zou ik niet voor de allergoedkoopste gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
[...]
Comfort heeft niets te maken met de warmtebron, maar met het afgiftesysteem en bijbehorende regeling. Toen je een warmtepomp erbij hebt gezet is je regeling veranderd en daardoor het comfort, maar in principe had je diezelfde comfort ook met alleen een aardgasketel kunnen bereiken.
nop, een gasketel kan vaak niet minder warmte leveren als 5 tot 6kW.
als het dan iets minder koud is buiten (bij mij tussen de 3 en de 15 graden buiten temperatuur.) dan moet de gasketel gaan moduleren in de tijd, of korte runs doen.
dit resulteert in warme vloer koude vloer, en is minder comfortabel als een continu lauwe vloer.
een vloer voelt warm als hij +/- 2 graden warmer is als de binnen temperatuur en dat is een lauw vloer.
(dit verschil merk je erg snel als je over de radiator heen loopt zoals vloer verwarming. ;) )
is hij de zelfde temperatuur als binnen dan voelt hij koud aan.
(het registreren van warmte is bij mensen erg relatief aan de omgeving.)

en verder kan ik wel zeggen, hybride suckt.
alleen al 10 jaar lang het vastrecht blijven betalen levert al zoveel besparing dat je al snel een 2k€ extra in het project kunt stoppen.
laat staan dat ik nu 373,61€ betaal voor maar 261m3 aan gas of een 1,40€ per m3 (inc vastrecht en aansluiting).
(oke duidelijk dat dit geen contract is voor groot verbruikers, de m3 prijs is dan vaak wat hoger.)
maar als je echt niet anders kan, ondanks dat het suckt: tja dan moet je wel.

het nadeel is dat overstappen naar een warmtepomp voor veel mensen een flinke stap is.
je krijgt dan een dure stap om een beetje te bezuinigen en dan ook nog de onzekerheid.
maakt het lastig en veel onzekerheid, maar het kan allemaal wel.
en daar moet @woutertjes even over denken.

een huis dat het niet red met 45 graden, tja dat is erg simpel op te lossen.
als je maar wilt, het is eerder wilskracht dan problemen.
(en ja soms moet je experimenteren, en dat is niet voor iedereen.
dus dit is erg persoonlijk of je dat wel wil. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1