Tuin verhogen, zand over oude tegels.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Beste allen!
Hier verzakt de grond, dat heeft als gevolg dat eens in de zoveel jaar alles opgehoogd moet worden.
Doordat ze hier de straat en dergelijke hier recent hebben opgehoogd, hadden ze letterlijk mijn schutting voor meer dan 20cm begraven.
Nu heb ik een nieuwe schutting laten zetten op goede hoogte, alleen nu zit ik met een tuin die ook opgehoogd moet worden.
Mijn tuin is 9,5 x 9,5 meter en om op hetzelfde niveau te komen als de straat moet ik ongeveer 10 / 15cm omhoog.
Nu was ik al van plan om andere tegels te plaatsen, maar ik kijk er op tegen het er uit halen van de oude 10 x10 cm tegels. Nu zei iemand laatst tegen mij dat ik die ook gewoon kon laten zitten en er zand overheen storten en dan de nieuwe tegels leggen.
Kan dit zomaar?

Er wordt wel een gedeelte weg gehaald, omdat ik een paar bakken wil voor planten. Ik zal ongeveer zo'n 10m3 zand storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-05 21:54
Het kan wel, waarom zou het niet kunnen? Enige wat er wellicht kan gebeuren is bij (hele) harde regen dat het water niet snel genoeg wegloopt.

Ik zou het overigens niet adviseren, nu is het vervelend. Maar als je ooit iets anders met de tuin wilt of je verkoopt de woning dan is het erg vervelend..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zou ik niet doen, gaat je afwatering stuk van en krijg je alsnog een soort zwevend geheel. Daarnaast, alles wat je in de grond laat zitten gaat je vroeg of laat in de weg zitten :P

Grote vrachtwagen met aarde, dan zand en je zou goed moeten zitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Persoonlijk zou ik de tegels weghalen. Anders zadel je jezelf, of de eventuele volgende bewoners, op met gedoe.

Heb je al overwogen om de tegels op Marktplaats te zetten? “Gratis af te halen, wel zelf verwijderen door de afhaler.”

[ Voor 5% gewijzigd door Squawk op 21-04-2021 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:12
Nou is dat allemaal wel mogelijk, maar ik heb flink lopen te schelden naar de oude eigenaar toen ik die 2 lagen aan oude tegels uit mijn eigen tuin heb zitten graven en tillen :P

Dus ja het kan,wil je het wat netter doen dan zou ik meteen een dik laag zand erop gooien om het zakken ook tegen te gaan.

Maar in jouw geval zou ik ook lui zijn en de tegels laten zitten en gewoon zand overheen flikkeren. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-05 21:20

PB-powell

Mr. Laziness

Ik zou het ook weghalen nu je er makkelijk bij komt. Anders krijg je elke keer als je een schop de grond in steekt 'oh ja, er liggen nog tegels hier'. 2 vrienden, een krat pils en een bbq na afloop en het is er zo uit.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Voor de afwatering loopt de tuin al schuin af en plaats ik afwateringsgoten, daar worden de tegels dan wel weg gehaald.
De tuin verzakt, dus ik zie niet in waarom ik zou willen graven, eerder meer zand er over. De tegels worden een soort archeologische vondst over tig jaar :p

Het is luiigheid, maar het scheelt natuurlijk ook weer een paar kub zand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Afwatering lijkt me een veel groter probleem. Die dikke laag wit zand is bedoeld om snel water door te laten. Als je daar een extra laag steen in hebt zitten, kan dat water veel minder makkelijk weg. Zeker als het om een groot oppervalk bestrating gaat, verwacht ik wel dat je daar enige hinder van gaat ondervinden bij forse regen.

Ik ben zelf voorstander van "saneren".

Heb je je laten adviseren over de afwatering? Ben geen expert, maar volgens mij is "ontkoppelen van regenwater op eigen perceel" wel een dingetje op dit moment. Door je tuin schuin af te laten lopen en het regenwater zo alleen maar snel van je perceel af te voeren, verplaatst je dat probleem alleen maar. Stel nou dat we het over 2 rijtjes huizen met een brandgang ertussen hebben en iedereen laat zijn tuin "dichtslibben" en aflopen naar het brandgangtje.... dan wordt dat brandgangetje een grote bende. Zoals ik het nu lees, wil je je water dus kwijt op de grond van een ander.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Voor de afwatering loopt de tuin al schuin af en plaats ik afwateringsgoten, daar worden de tegels dan wel weg gehaald.
Bij afwatering wil je het toch graag in de grond hebben. En niet in de tuin van de buren of op de straat. Milieutechnisch is dit echt geen goed plan, bij de eerste hoosbui loopt alles zodra die laag zand verzadigd is zo de straat op.

Daarnaast zit je dus ook vast aan de indeling die je nu bedenkt. Want je kunt geen planten neerzetten als er stenen onder de grond zitten, dan hebben de wortels te weinig ruimte. Wil je de indeling dus ooit iets anders, succes met graven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41

Theo

moederbord

Ik zou ze lekker laten zitten als je niet voornemens bent om te gaan graven. Het voordeel is dat het ook kleine stenen zijn die je, wanneer je een gat moet graven, er ook makkelijk uit kan halen (Het zijn geen 80x80 tegens) Negentig vierkante meter met klinkers van zo'n 4 cm dikte is toch een 4 kuub gestapeld aan afval van zo'n 10 ton aan gewicht. Dat voer je niet eventjes snel af en komt iemand ook niet eventjes met z'n aanhangertje ophalen.
Als afwatering geen probleem is en je geen gaafplannen heb dan is er voor jou geen voordeel om ze weg te halen. Het kost veel moeite, je mag een afvalcontainer huren én een paar extra kuub zand kopen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Theo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:18:
Ik zou ze lekker laten zitten als je niet voornemens bent om te gaan graven. Het voordeel is dat het ook kleine stenen zijn die je, wanneer je een gat moet graven, er ook makkelijk uit kan halen (Het zijn geen 80x80 tegens) Negentig vierkante meter met klinkers van zo'n 4 cm dikte is toch een 4 kuub gestapeld aan afval van zo'n 10 ton aan gewicht. Dat voer je niet eventjes snel af en komt iemand ook niet eventjes met z'n aanhangertje ophalen.
Als afwatering geen probleem is en je geen gaafplannen heb dan is er voor jou geen voordeel om ze weg te halen. Het kost veel moeite, je mag een afvalcontainer huren én een paar extra kuub zand kopen.
Het is een (klein) risico. Reken maar dat je gedonder gaat krijgen met je achterburen als je (hypothetisch) jouw water op hun perceel dumpt. Die moeten dan een voorziening gaan maken voor het afvoeren van een grote hoeveelheid water (hun eigen perceel + hypothetisch dat van de TS) of een kleine waterkering aanleggen om het water op het perceel van de TS te houden. Dat laatste heb ik een poosje terug gedaan toen we nog in onze vorige woning zaten. De buren hadden hun perceel daar een paar cm hoger liggen, omdat ze het "overgebleven" zand van elke verbouwing gewoon gebruikten om de achtertuin te verhogen. Op een gegeven moment hebben ze daar een pad + terras vervangen en het terras vergroot tot aan de schutting (zat eerst een border). Ze hadden eerst kleine steentjes met zand eronder, maar de nieuwe tegels waren groot en ze hadden er "iets" onder gelegd om zoveel mogelijk ondkruid te weren. Vanaf dat moment liep het water van hun terras onze tuin in. Dus ik gewoon netjes een waterkerinkje naast de schutting neergezet. Toen liep al dat water de plantenborder van de buurman in. Hij was nog min of meer gepikeerd dat ik zijn water niet wilde ook. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 14:38
Zet die oude bestrating op marktplaats als gratis op te halen en zelf uithalen. Ben je er zo zonder moeite vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41

Theo

moederbord

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:39:
[...]

Het is een (klein) risico. Reken maar dat je gedonder gaat krijgen met je achterburen als je (hypothetisch) jouw water op hun perceel dumpt. Die moeten dan een voorziening gaan maken voor het afvoeren van een grote hoeveelheid water (hun eigen perceel + hypothetisch dat van de TS) of een kleine waterkering aanleggen om het water op het perceel van de TS te houden. Dat laatste heb ik een poosje terug gedaan toen we nog in onze vorige woning zaten. De buren hadden hun perceel daar een paar cm hoger liggen, omdat ze het "overgebleven" zand van elke verbouwing gewoon gebruikten om de achtertuin te verhogen. Op een gegeven moment hebben ze daar een pad + terras vervangen en het terras vergroot tot aan de schutting (zat eerst een border). Ze hadden eerst kleine steentjes met zand eronder, maar de nieuwe tegels waren groot en ze hadden er "iets" onder gelegd om zoveel mogelijk ondkruid te weren. Vanaf dat moment liep het water van hun terras onze tuin in. Dus ik gewoon netjes een waterkerinkje naast de schutting neergezet. Toen liep al dat water de plantenborder van de buurman in. Hij was nog min of meer gepikeerd dat ik zijn water niet wilde ook. :)
Dat kan de TS dan ook weer oplossen door enkele klinkers te verwijderen uit z'n terras voordat er zand overheen gaat; helemaal als hij een rijtje weghaalt op een laag punt dan kan bijna al het regenwater daar de grond in stromen. Het dumpen bij de buren is inderdaad niet een goed plan.

Aan de andere kant; ik krijg in mijn gemeente subsidie als ik het water van het dak via de regenpijp op de stoep uit laat komen, ipv deze op het riool aangesloten te houden. Sommige gemeentes zien dus liever dat je regenwater op straat dumpt dan dat je het in het riool stopt, waarmee ze indirect aangeven dat het dumpen van regen/tuinwater op de straat geen enkel probleem is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:00
@DBC87 gewoon op marktplaats neerzetten. Hier vorig jaar ook gedaan en kreeg tientallen reacties op de tegels. Afgesproken dat ze gratis weg mochten maar dan wel zelf er uit halen. Daarna paar kuub grond en zand laten komen. Letterlijk binnen een week geregeld.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Mijn tuin loopt af richting een brandsteeg, welke 25cm lager ligt dan mijn tuin. Deze is nooit mee opgehoogd. Tevens zijn alle tuinen die daar aan grenzen een stuk hoger dan de brandsteeg. Ik heb een hoekhuis en maak er geen gebruik van.

door het plaatsen van de schutting liggen er al geen stenen tot 30cm van de schutting af. Tevens wil ik ook regengoten plaatsen en daar onder dan ook de tegels er tussen vandaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Die brandsteeg is van jullie als blok en moeten jullie zelf verhogen als buurt zijnde.

@DBC87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Vorkie schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:03:
Die brandsteeg is van jullie als blok en moeten jullie zelf verhogen als buurt zijnde.

@DBC87
Dat weet ik, maar ik maak er geen gebruik van en van mij komt er dus geen urgentie om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
DBC87 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:04:
[...]

Dat weet ik, maar ik maak er geen gebruik van en van mij komt er dus geen urgentie om dit te doen.
Dat steegje ben je verplicht te onderhouden, staat bijna altijd ook in de koopaktes.

Is ook een verzekeringskwestie, mocht er brand zijn etc en de achterkant is onbereikbaar door verwijtbaar achterstallig onderhoud etc... blabla. hoop gedoe in ieder geval.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
DBC87 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:04:
[...]

:9~ het probleem in deze maatschappij: ik heb geen probleem, dus ik doe er niks aan.

Ik zou de tegels die er nu liggen eerst een week of twee op Marktplaats zetten en ze anders gewoon weg halen... Maak het jezelf makkelijker door hulp van vrienden te vragen of het te verdelen over meerdere dagen.

Vervolgens zand storten. Wel nadenken of je bijvoorbeeld nog ergens stroompunten wilt hebben (voor bijvoorbeeld verlichting) voordat je nieuw zand laat storten :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01
Gewoon met paar man in een middagje wegkruien.. container laten plaatsen en tegels erin en direct zand mee terug.. beetje beweging en gezellig.. zou zelf t probleem niet zo zien tenzij je een ongelofelijke lamstraal bent natuurlijk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:46
Als je in de omgeving van Moordrecht/Gouda woont zakken je tegels vanzelf verder weg met een paar centimeter per jaar; laat je ze liggen dan zijn ze over 10 jaar wel onder het freatisch vlak gezakt en is het effect op de afwatering minimaal. :)

Maar houd er dan wel rekening mee dat het geheel door het gewicht ook sneller zal gaan zakken in de toekomst.

Tegels laten liggen betekent dan ook dat het water maar op een paar punten weg kan stromen bij de onderlaag; en je daar dus veel kans op uitspoeling en verzakking gaat krijgen.

De vraag is of je die ellende wil voor pak hem beet 20-300 euro voor een puin container en een paar kuub zand extra.

[ Voor 4% gewijzigd door Gebanned op 21-04-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18
In mijn geboortedorp was het ook. Zo erg zelfs dat de openbare bestrating van het hele dorp opgehoogd moet worden.
Een vriend van me heeft zijn tuin laten onderheien. Daardoor verzakt zijn tuin niet meer.
Een kostbare ingreep, maar hij hoeft zich nooit meer druk te maken over ophogen en bestraten.

Als dat geen optie is, zou ik zeker de bestrating er uit halen alvorens op te hogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Voor die paar kuub zand hoef je de stenen niet te laten liggen. Zand is goedkoop. Doorgaans is het zandtransport het duurste.

Je zand kan wegspoelen doordat het water niet weg kan waardoor je sneller verzakkingen kunt krijgen met je nieuwe terras.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben slechts ervaringsdeskundige, geen expert. Er is kans van dat grond sneller verzakt als je het verzwaart met tegels en zand. Je duwt in feite de grond onder jouw tuin weg, zachte veen gedraagt zich in die zin als water, maar dan langzamer. Verdiep je er eerst eens in, is mijn advies. Ik ken mensen die met piepschuim een lichte laag creëren waarbovenop ze dan een laag zand/grond aanbrengen. Dit vertraagt de verzakking, waardoor je minder vaak hoeft op te hogen. Betekent uiteraard wel dat je geen begroeiing met diepe wortels kunt hebben. In hoeverre dit helpt, weet ik niet en zou je kunnen uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006

Punkrocker

Mostly harmless

BvZwolle schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:22:

Een vriend van me heeft zijn tuin laten onderheien. Daardoor verzakt zijn tuin niet meer.
Een kostbare ingreep, maar hij hoeft zich nooit meer druk te maken over ophogen en bestraten.
Hoe moet ik me dat voorstellen?
Een platform gemaakt wat onderheid is? Platform van beton? Hout? ...?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18
Punkrocker schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:32:
[...]

Hoe moet ik me dat voorstellen?
Een platform gemaakt wat onderheid is? Platform van beton? Hout? ...?
Ik was er niet bij doen het gebeurde, maar volgens mij palen met daarop een soort betongaas en daarop de grond+bestrating.

Voorbeeld:
https://meijers-heiwerken...91.0631899833679199218750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006

Punkrocker

Mostly harmless

BvZwolle schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:36:
[...]

Ik was er niet bij doen het gebeurde, maar volgens mij palen met daarop een soort betongaas en daarop de grond+bestrating.

Voorbeeld:
https://meijers-heiwerken...91.0631899833679199218750
Ah, dank.
Een terras, dacht dat het om tuin met plantjes ging. 8)7

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Theo schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:51:
[...]

Dat kan de TS dan ook weer oplossen door enkele klinkers te verwijderen uit z'n terras voordat er zand overheen gaat; helemaal als hij een rijtje weghaalt op een laag punt dan kan bijna al het regenwater daar de grond in stromen. Het dumpen bij de buren is inderdaad niet een goed plan.

Aan de andere kant; ik krijg in mijn gemeente subsidie als ik het water van het dak via de regenpijp op de stoep uit laat komen, ipv deze op het riool aangesloten te houden. Sommige gemeentes zien dus liever dat je regenwater op straat dumpt dan dat je het in het riool stopt, waarmee ze indirect aangeven dat het dumpen van regen/tuinwater op de straat geen enkel probleem is.
Dan hebben ze het bij jouw gemeente volgens mij nog niet helemaal begrepen. Dat je subsidie kan krijgen om af te koppelen, klopt helemaal. Het is echter wel de bedoeling dat je afkoppelt op je eigen perceel. Want als je het op straat dumpt, komt het alsnog gewoon in het hemelwaterriool terecht. Dan bereik je niks. Wat ze bijvoorbeeld willen, is dat je een grote regenton onder je regenpijp zet en bij voorkeur geen overstort plaatst. En ze willen dat je waar mogelijk je tuin "ontsteent", zodat de bodem beter afwatert.

Je lost afwateringsproblemen niet op met 1 strookje grond wat wél kan afwateren. Dat raakt in no-time verzadigd, tenzij je er een hele grote grindput onder maakt ofzo.

Vroeger boeide het mij ook allemaal niet zo. Maar nu we steeds vaker te maken krijgen met extremen in het weer, zie ik toch wel dat het echt niet helpt om alles te bestraten en bijna al je regenwater gewoon het hemelwaterriool in te laten lopen. Dat riool kan het door steeds meer verstening + de grotere pieken in het weer op steeds meer plaatsen gewoon niet meer aan.

Egoïstisch gezien zou het voor mijn perceel niet zo boeiend zijn. Ik woon naast een singel, dus overtollig water kan zo naar zijn soortgenootjes in de singel toe. Maar voor het grote geheel zou het gewoon het beste zijn om zoveel mogelijk ter plekke af te wateren en/of op te slaan, zodat er niet teveel afgevoerd hoeft te worden door het riool. Ik zit er ook aan te denken om, als we aan de tuin van ons nieuwe huis gaan beginnen, 2 grote regentonnen (om te beginnen, zou er 4 kwijt kunnen) te plaatsen.
ID-College schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:15:
Gewoon met paar man in een middagje wegkruien.. container laten plaatsen en tegels erin en direct zand mee terug.. beetje beweging en gezellig.. zou zelf t probleem niet zo zien tenzij je een ongelofelijke lamstraal bent natuurlijk :P
Dat kan in je eentje ook wel hoor. Vorig jaar nog een 9 kuub puincontainer gevuld met bakstenen, klinkers, opsluitbandjes, fundering van een vijver waarvan de vorige eigenaar van het huis het teveel werk vond om hem te verwijderen (daarom groeide het gras dus ook wat slechter).... Ook iets van 10 of 11 kuub zwarte grond afgevoerd en 6 kuub witte grond + 5 ton aan betontegels aangevoerd. Gewoon verstand op 0 en lekker aan de slag. Maar met een mannetje of 3 gaat het wel een heel stuk sneller.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-04-2021 10:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:12
Wij voeren milieukundig bodemonderzoek uit. Als wij puin in de grond tegenkomen dan wordt een locatie meteen verdacht voor verontreiniging waardoor er uitgebreider onderzoek plaats dient te vinden (ondermeer naar asbest).

Daarbij is het achterlaten van bouwstoffen in de bodem verboden op basis van het besluit bodemkwaliteit. Tenzij het achterlaten een functie heeft. Je bent afval aan het begraven en daarmee in overtreding...

En, ervaring :) , je gaat hier geheid in de toekomst zelf ook weer tegen aan lopen... Nu kost het relatief weinig moeite, later heel veel moeite...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06
PB-powell schreef op woensdag 21 april 2021 @ 07:59:
Ik zou het ook weghalen nu je er makkelijk bij komt. Anders krijg je elke keer als je een schop de grond in steekt 'oh ja, er liggen nog tegels hier'. 2 vrienden, een krat pils en een bbq na afloop en het is er zo uit.
Zou er niet te makkelijk over denken: het gaat om 9,5 x 9,5 meter met 10cm x 10cm tegels. Dat zijn dus grofweg zo'n 10.000 tegels! Met 2 vrienden betekent dat 3333 tegels per persoon... Mag je ook een flinke container voor regelen...

Verder helemaal eens dat je het beter nú kan doen dan over een paar jaar. Als er 15cm zand bovenop ligt moet je (of een volgende bewoner) eerst überhaupt die 15 kuub (!) zand weghalen voor je bij die tegels komt...

[ Voor 16% gewijzigd door Valorian op 21-04-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

PinusRigida

I put the p in pool.

Mogen de (ouwe) tegels kapot? Zo'n gravertje huren voor 'n dag of een paar dagen kost nu ook niet dàt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Valorian schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:34:
[...]

Zou er niet te makkelijk over denken: het gaat om 9,5 x 9,5 meter met 10cm x 10cm tegels. Dat zijn dus grofweg zo'n 10.000 tegels! Met 2 vrienden betekent dat 3333 tegels per persoon... Mag je ook een flinke container voor regelen...

Verder helemaal eens dat je het beter nú kan doen dan over een paar jaar. Als er 15cm zand bovenop ligt moet je (of een volgende bewoner) eerst überhaupt die 15 kuub (!) zand weghalen voor je bij die tegels komt...
Reken even op 5 cm dikte en dan kom je op een 9 kuubs container. 6 zal waarschijnlijk niet passen, tenzij je bereid bent om de stenen heel netjes in de container te stapelen. Dat heb ik iemand een poosje geleden zien doen. Die had echt 75 euro bespaard door een kleine container te huren en dan alle klinkers netjes op te stapelen in de container om het passend te krijgen. 8)7
PinusRigida schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:44:
Mogen de (ouwe) tegels kapot? Zo'n gravertje huren voor 'n dag of een paar dagen kost nu ook niet dàt.
TS woont op de hoek, dus dat zou prima mogelijk moeten zijn. Die luxe had ik destijds niet. Achtertuin alleen bereikbaar via een brandgang met een 90 graden hoek erin. Dan moesten ze met een kraan een graafmachientje over het dak hijssen en vervolgens ook de stenen over het dak afvoeren met de kraan. Dat werd toch iets te gortig.... :)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-04-2021 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-05 21:20

PB-powell

Mr. Laziness

Valorian schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:34:
[...]

Als je de hele tuin vol hebt liggen dan zijn het er zo veel ja, maar je pakt ze per 2 op en gooit ze in een kruiwagen die de ander dan leegt in de container. Desnoods nodig je 3 of 4 vrienden uit, gezien het buiten is en de tuin groot genoeg is afstand houden geen probleem. Een container voor puin van 6 kuub is 200~300 euro, ook niet echt de kosten als je toch flink gaat investeren.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Vorig jaar bij mij zo'n 100m2 aan 10x10 weggehaald, waren met 3 man, 2 kruiwagens en 2 containers.
1 schept de kruiwagen vol met grote schop, gaan 4-8 stenen in een keer mee dan, andere leegt al een kruiwagen en zo door en door. eventueel af en toe wisselen.

Enige nadeel is dat mijn vrienden meestal gaan schelden omdat ik meestal de warmste dagen vh jaar plan (niet met opzet) voor dit soort zaken :), extra kratje bier doet dan meestal wel goed.

[ Voor 5% gewijzigd door mvrhrln op 21-04-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
@DBC87 , wat @desmond eerder aanhaalde.

Wil je er echt wat aan doen wat toekomstbestendig is, gewoon EPS / piepschuim de grond in. Dan gaat je tuin als het ware drijven op grondwater en klinkt alleen de bovenste 60cm met de jaren wat in.

Hier hele tuin mee gedaan, want westen/veengrond. Geen moment spijt van.

(en gewoon zand over tegels zou ik ook niet doen, kan me niet voorstellen dat dat handig is bij regenval. Eerder dat je ophoogzand samen met het water een weg uit de tuin gaat zoeken + een sinkhole gaat vormen ergens waar het weg kan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:46:
[...]

Reken even op 5 cm dikte en dan kom je op een 9 kuubs container. 6 zal waarschijnlijk niet passen, tenzij je bereid bent om de stenen heel netjes in de container te stapelen. Dat heb ik iemand een poosje geleden zien doen. Die had echt 75 euro bespaard door een kleine container te huren en dan alle klinkers netjes op te stapelen in de container om het passend te krijgen. 8)7

[...]

TS woont op de hoek, dus dat zou prima mogelijk moeten zijn. Die luxe had ik destijds niet. Achtertuin alleen bereikbaar via een brandgang met een 90 graden hoek erin. Dan moesten ze met een kraan een graafmachientje over het dak hijssen en vervolgens ook de stenen over het dak afvoeren met de kraan. Dat werd toch iets te gortig.... :)
Haha, ben benieuwd of die kennis nog spijt heeft gekregen. Het verschil in uren tussen tetrissen of gewoon in de container smijten is toch wel fors inderdaad ;)

Hier één keer 1,5 kuub zand en 1000kg tegels (zo'n 150 20x30x6cm tegels) afgevoerd maar géén achterom, dat moest dus allemaal door de woonkamer en gang via voordeur naar buiten. Gelukkig een kruiwagentje kunnen fixen die in ieder geval smal genoeg was voor de hoek woonkamer-gang-voordeur.

Blijft wel k*t geen achterom. Onlangs hebben buren een uitbouw laten maken en daarvoor moest beton van een oude schuurfundering weggehaald, dat lukte niet met klein gereedschap dus toen hebben ze een kraan moeten huren om zo'n graafmachinetje over het hele huis te tillen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
NB: Ik zie allerlei goede redenen om niet voor zand-over-tegels te gaan. Maar de gebrekkige afwatering dier hier genoemd wordt lijkt mij er geen van, dat los je toch simpel op door per m2 enkele tegels te verwijderen voor je de zandlaag eroverheen gooit? Dan ben je misschien 20 tegels verder en kan het water daar prima tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valorian schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:42:
NB: Ik zie allerlei goede redenen om niet voor zand-over-tegels te gaan. Maar de gebrekkige afwatering dier hier genoemd wordt lijkt mij er geen van, dat los je toch simpel op door per m2 enkele tegels te verwijderen voor je de zandlaag eroverheen gooit? Dan ben je misschien 20 tegels verder en kan het water daar prima tussendoor.
Pak maar eens 2 plastic bekertjes. Bij bekertje A knip je de bodem eruit. Bij bekertje B maak je 4 kleine gaatjes in de bodem. Uit beide bekertjes zal het water wegstromen, maar bekertje A zal toch meer "af kunnen voeren" dan bekertje B. Maar het probleem zal al wel wat kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Jullie hebben het telkens over de afwatering, maar de reden dat ik wil werken met watergoten door het terras heen, is omdat ik of 60x60 of nog groter naadloos wil aanleggen. Dus de afwatering is toch al belabberd. daarom loopt het schuin af en komen er goten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 20:26
Afwatering moet je niet zien als de afwatering van het water die op de tegels terechtkomt.

Het is de afwatering van het water dat vroeg of laat onder je tegels terecht komt (door barst in tegel, niet meer waterdichte voeg, langs randen.... )

Als dit water niet snel afgevoerd wordt (bijvoordbeeld tegengehouden door de onderliggende tegels) dan is één vriesnacht voldoende om je nieuwe tegels allemaal los te leggen.

Dat is ook waarom een terras altijd op stabilisé gelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het toch al stenen zijn die er bovenop komen en er is ook nog tuin zonder stenen lijkt me dat dit niet zo veel uitmaakt voor het water? Alleen in de toekomst ga je of een nieuwe eigenaar een keer dubbel werk hebben met weghalen :p

Ik heb zelf een plantenbak op cement van de vorige bewoner gemaakt van stenen en wat gaten in het cement geboord voor het water). Het heeft nog geen overlast veroorzaakt, of geen extra overlast. Water kan hier toch al lastig weg, wij hebben 20 cm zand en daaronder harde klei.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
DBC87 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:43:
Jullie hebben het telkens over de afwatering, maar de reden dat ik wil werken met watergoten door het terras heen, is omdat ik of 60x60 of nog groter naadloos wil aanleggen. Dus de afwatering is toch al belabberd. daarom loopt het schuin af en komen er goten.
Je hebt afwatering lokaal (wat gebeurt er wat er op mijn tegels valt) en water huishouding (waar gaat/kan het grondwater heen of komt het vandaan).

Zo hebben mijn buren lekker 60x60 super strak aangelegd en toen van die speciale poreuze afwater goten met kiezellaag erboven langs de randen. Zodat het water er goed bij kon enzo, dachten lekker slim bezig te zijn; kan al het water super goed weg!

Ze waren enkel bezig op basis van hemelwaterafvoer (waar gaat het water op de tegels heen), en niet wat water zélf doet of kan doen.
Daarbij hadden ze de afvoer aangesloten op de hemelwaterafvoer - want dat water moet ergens heen, wat lege buizen werkt niet. Echter de hemelwaterafvoer komt vanaf hogere plekken (daken), en is niet berekend op extra afvoer. Dus bij genoeg neerslag kwam het water van de veeeel hogere woning en schutting juist omlaag naar de 'afvoer'. Waardoor de druk ervoor zorgde dat het water simpelweg moest wachten - dus tientallen meters aan afvoer en kiezelgrond werd een soort mini-gracht.

Door teveel te focussen en afhankelijk zijn van de afvoer, kwam er teveel water op een te klein stukje terecht waardoor de grond langs de randen kansloos compleet verzoop. Daarmee ook de grond onder de tegels langs de randen. In het midden bleef het kurkdroog.

Gevolg: grond bij de rand verzakte veel sneller onder nat/droog/warm/koud invloeden én omdat dat zand langzaam aan ook wegspoelde richting de afvoer waar dankzij de kiezels veel open ruimte was. Binnen 1-2 jaar waren ze alweer aan het tegelen, ophogen en de afvoer herzien.

[ Voor 55% gewijzigd door Xanaroth op 21-04-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:16
Tegels van 10x10cm?? dat is echt heel klein.

Maar kun je ze niet breken? Dan heb je gewoon een puinlaag, kan het wate rook door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-05 00:16
Afgelopen vrijdag heb ik mijn tegels op marktplaats gegooid "gratis af te halen". Zaterdag was het al weg. Snap niet dat je niet reageert op deze optie van de andere Tweakers.

Het kost je bijna geen moeite en je hebt de beste situatie.

[ Voor 16% gewijzigd door joenevd op 22-04-2021 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
vanisher schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:49:
Tegels van 10x10cm?? dat is echt heel klein.

Maar kun je ze niet breken? Dan heb je gewoon een puinlaag, kan het wate rook door.
Idd kleine lelijke dingen, zijn net niet helemaal vierkant.
joenevd schreef op donderdag 22 april 2021 @ 01:01:
Afgelopen vrijdag heb ik mijn tegels op marktplaats gegooid "gratis af te halen". Zaterdag was het al weg. Snap niet dat je niet reageert op deze optie van de andere Tweakers.

Het kost je bijna geen moeite en je hebt de beste situatie.
Het is een optie die ik liever oversla. Ik heb dit al geprobeerd, maar het is voor mij een alles of niets en aangezien het 80m2 is, kreeg ik alleen berichten van mensen die maar een gedeelte wilden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Als je 2 mensen hebt die de helft willen is toch ook alles weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Pizza_Boom schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:13:
Als je 2 mensen hebt die de helft willen is toch ook alles weg?
Dan gaan ze stenen uitzoeken, dat is niet de bedoeling bij 'gratis op te halen'.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
En zelfs als ze maar een gedeelte meenemen (bv 80% totaal) , dan blijft er dus ook maar weinig over. En een eventuele 20% kan je dan makkelijk zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-05 13:27
Marzman schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:20:
Dan gaan ze stenen uitzoeken, dat is niet de bedoeling bij 'gratis op te halen'.
En de tweede neemt de rest mee. Denk eens in mogelijkheden in plaats van problemen.
silmaril8 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:21:
En zelfs als ze maar een gedeelte meenemen (bv 80% totaal) , dan blijft er dus ook maar weinig over. En een eventuele 20% kan je dan makkelijk zelf doen.
En dit dus.

[ Voor 33% gewijzigd door Pizza_Boom op 22-04-2021 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:07
[quote]DBC87 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:31:
[...]Idd kleine lelijke dingen, zijn net niet helemaal vierkant.
[...]

Maar als ze klein zijn kun je ze wel scheppen met bv https://www.stratenmakersspullen.nl/Puinvork-9-tands
Wel letten op je houding, maar het kan dan direct in de kruiwagen geschept worden, en als de ondergrond maar zand is en niet aard, gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Een terras van een tussenwoning is ca 5x4 meter. Dan heb je dus 4 klanten nodig die 20m2 nodig hebben. Alles in één keer ga je denk ik niet zomaar wegkrijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:24:
Het is echter wel de bedoeling dat je afkoppelt op je eigen perceel. Want als je het op straat dumpt, komt het alsnog gewoon in het hemelwaterriool terecht. Dan bereik je niks.
Niet per se. Enkele gemeentes leggen in hofjes en straten zogenaamde wadi's aan of maken de openbare ruimte op een andere manier geschikt om water via de grond af te voeren i.p.v. via riool. Er zijn zelfs straten zonder kolken.

[ Voor 3% gewijzigd door JaDatIsPeter op 22-04-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-05 14:38
DBC87 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:31:
[...]

Idd kleine lelijke dingen, zijn net niet helemaal vierkant.

[...]

Het is een optie die ik liever oversla. Ik heb dit al geprobeerd, maar het is voor mij een alles of niets en aangezien het 80m2 is, kreeg ik alleen berichten van mensen die maar een gedeelte wilden.
Ik denk dat je onderschat wat mensen komen ophalen als het "gratis" is. Bij mij kwamen ze naast alle stenen/tegels zelfs vragen of ze wat oude planken die ik over een stapel zand als afdekking had gelegd mochten meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@DBC87 ik heb tegen het verzakken EPS-120plaaten (2m x 1m x 10cm) de grond in geramt 5 jaar geleden
ik lag gelijk met de steenhoogte met de buren na alle werkzaamheden ..

De buren liggen 7,5 cm lager inmiddels dan mijn tuin.

fyi mijn tuin lag 30cm lager en meet 7m x 11m

alle oude tegels heb ik of hergebruikt en deels heb ik stuk geslagen als infiltratie medium ipv grind..

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 22-04-2021 09:49 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-05 20:41
Marzman schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:20:
[...]

Waarom niet? Weg is weg toch?

Hier zijn afgelopen weekend een container vol aan betonbanden, klinkers en opsluitbanden opgehaald. Eentje wilde alle klinkers eerst hebben. Maar vond het teveel. Nou prima, neem je de helft mee. Andere helft weer op marktplaats en dezelfde dag de andere klinkers opgehaald.

Ik zou het ook eerst op marktplaats zetten. Wellicht komt er iemand op af. Ik had zelf al bijna container besteld, maar was zeer verrast dat er zoveel vraag naar was. Op vrijdag op marktplaats, zaterdag alles weg. Dit was ongeveer ter grootte van een 6m3 container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 23:43

AlexanderB

7800 rpm

Tegels gratis op marktplaats zetten is inderdaad de goedkoopste en makkelijkste manier om er vanaf te komen. Iemand anders bespaart een paar tientjes tov nieuw, en jij het dubbele omdat je geen puincontainer hoeft te huren.

(En het is beter voor het milieu, en dat is ook wel fijn.)
Pagina: 1