Heling van Pokemon kaartenbox?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawei
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-10 17:04
Goedenavond

Mijn broer verzameld Pokemon kaarten. Eind 2020 kwam hij op marktplaats een leuke box tegen waar hij een bod op heeft gedaan. Deze box met kaarten heeft hij goedkoop op de kop weten te tikken. Hij blij, omdat de aankoopprijs een geschatte korting had van 20%.

Nu heeft hij de box te koop gezet op marktplaats en is hij vervolgens benaderd door iemand die stelt dat de box van hem gestolen is.

Situatieschets volgens deze persoon:
Klager geeft aan dat hij de box verkocht heeft en verzekerd via DHL heeft verstuurd. De box is na inname van het pakket verwijderd uit de doos en heeft de bestemming dus nooit bereikt. Verzekerde waarde schijnt door verzekeraar in twijfel getrokken.

Klager heeft nu contact met mijn broer opgenomen om deze kwestie aanhangig te maken. Nu wilt mijn broer , om verlost te zijn van vervelende zaken, de koop terugdraaien en heeft de verkoper bereidwillig gevonden.

Mijn inziens is mijn broer altijd ter goeder trouw geweest, heeft hij de box legitiem in bezit en staat het hem vrij de box eventueel te verkopen tegen de actuele waarde.

Broer geeft echter aan dat hij vreest dat de politie aan komt kloppen om de doos in te vorderen. Is deze angst reëel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-10 18:46
Nope zn angst is niet reëel, hij is ter goede trouw de overeenkomst aangegaan met de verkoper waardoor hij nu ook de rechtmatige eigenaar is.

[ Voor 9% gewijzigd door Amsterdamn op 20-04-2021 22:18 ]

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:06
op met moment dat het bekend is, of je had kunnen weten, dat een product gejat is ben je schuldig aan heling als je deze door verkoopt of in bezit houdt. Dit is ook de eerste hit bij een zoekopdracht.

Als de persoon die beweert eigenaar te zijn dat kan aantonen, dan kan het nogal lastig uitpakken inderdaad.

edit: lees ook deze posts door, volgens mij lijkt het veel op de situatie (minus de 3 jaar). Pas dus op wie je wat terug geeft/vordert.

edit 2: het bewust wets artikel Artikel 86 lid 3 Burgerlijk Wetboek Boek 3:

3.
Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak, die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen, tenzij:
a. de zaak door een natuurlijke persoon die niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelde, is verkregen van een vervreemder die van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken anders dan als veilinghouder zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan met de bij het een en ander behorende grond, en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde; of
b. het geld dan wel toonder- of orderpapier betreft.

Ik ben geen jurist, dus het is puzzelen, maar volgens mij mag de oorspronkelijke eigenaar het product terug vorderen tenzij het meer dan 3 jaar geleden ontvreemd is of dat je het in een winkel gekocht hebt.

[ Voor 70% gewijzigd door Aragnut op 20-04-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Loop even langs politiebureau, en vraag om bewijs van eiser.
Voor rest, de verkoper wilt de kaarten terug nemen , je zou kunnen zeggen eiser moet contact opnemen met verkoper, want daar komen ze vandaan, en jouw broer maakt een koop juist ongedaan.

20% "winst" tov nieuwwaarde in winkel is op zich niet gek voor 2e hands, dus wat dat betreft is het geen rare koop geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
Er zijn toch wel meer van die boxen te koop? Zeker als de transactie al 4 maanden geleden is?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawei
Die 3 jaar verjaring is hier niet van toepassing.

Weet wel dat bepaalde boxen door schaarste en gekte sterk in waarde stijgen. Dit schijnt bij deze box het geval te zijn.

Klager zei de doos te herkennen aan de kenmerken van de folie waarmee de doos is geseald. Er staan logo's op de folie die bij dozen net wat anders zijn georiënteerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dawei schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:47:

Weet wel dat bepaalde boxen door schaarste en gekte sterk in waarde stijgen. Dit schijnt bij deze box het geval te zijn.

Klager zei de doos te herkennen aan de kenmerken van de folie waarmee de doos is geseald. Er staan logo's op de folie die bij dozen net wat anders zijn georiënteerd.
Dat is toch 0 bewijs?
Bij elk willekeurig item op marktplaats kun je inzoomen op de foto en dan claimen dat ie van jou is omdat er een bruin vlekje op de linker hoek zit?

(Een beetje verzamelaar heeft zijn collectors item ook wel van 20 verschillende hoeken op de foto staan)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 20-04-2021 23:27 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

YakuzA schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:19:
[...]

Dat is toch 0 bewijs?
Bij elk willekeurig item op marktplaats kun je inzoomen op de foto en dan claimen dat ie van jou is omdat er een bruin vlekje op de linker hoek zit?

(Een beetje verzamelaar heeft zijn collectors item ook wel van 20 verschillende hoeken op de foto staan)
Dit. Wie eist, bewijst. Laat 'ie maar met foto's of ander overtuigend bewijs komen dan "Ik kan het zien aan de oriëntatie van de logo's". Ik ruik een poging tot scam, maar misschien is dat omdat ik tegenwoordig (helaas) eerder van het slechte uitga dan van het goede. Ken teveel mensen die een oor aangenaaid zijn.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:06
FooLsKi schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:33:
[...]

Dit. Wie eist, bewijst. Laat 'ie maar met foto's of ander overtuigend bewijs komen dan "Ik kan het zien aan de oriëntatie van de logo's". Ik ruik een poging tot scam, maar misschien is dat omdat ik tegenwoordig (helaas) eerder van het slechte uitga dan van het goede. Ken teveel mensen die een oor aangenaaid zijn.
Wellicht vragen naar de aangifte? Dit geeft dan op z'n minst bevestiging dat er daadwerkelijk iets gestolen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:22
Tja, hij kan van alles claimen. Laat hem eerst eens met bewijs komen. Hij zal er ook foto's van hebben gemaakt voor de verkoop. Voor de politie hoef je in ieder geval niet bang te zijn, want je broer heeft het niet gekocht voor een belachelijk laag bedrag. Hoe is de verkoper aan de box gekomen?

[ Voor 22% gewijzigd door NotSoSteady op 21-04-2021 00:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je broer zo snel al angstig wordt, kan het dan zijn dat hij al het vermoeden had dat er iets niet kosjer was? Want na een claim zonder bewijs al gelijk actie ondernemen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
gambieter schreef op woensdag 21 april 2021 @ 03:36:
Als je broer zo snel al angstig wordt, kan het dan zijn dat hij al het vermoeden had dat er iets niet kosjer was? Want na een claim zonder bewijs al gelijk actie ondernemen?
hij ziet de bui al hangen :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dawei schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:47:

Riekt naar een oplichter dit.. want dat zegt hij natuurlijk ná het zien van de foto's? Ja tuurlijk. Als hij echt zo'n verzamelaar is, laat hem iets noemen wat niet op de foto's staat, het serienummer van de box bijvoorbeeld.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 14:13

Theo

moederbord

Ik mag ook aannemen dat het slachtoffer ook een aangifte kan overleggen waaruit blijkt dat zijn kaarten gestolen zijn, en dat je deze aangifte bij de politie heb geverifieerd (eerst zien, dan controleren, dan pas geloven). En dat hij kan bewijzen dat die specifieke box van hem was door bijv een serienumer te geven of andere zaken te noemen welke alleen hij kan weten (bijv in welke volgorde de kaarten zaten). En dat hij dan ook de vergoeding van DHL terugbetaald en de claim corrigeert.

En anders; ik geloof dat jouw broertje mijn fiets heeft; die was namelijk vorige week ook gestolen en lijkt exact op die van hem. Of hij 'm even aan mij terug wil geven :+

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgian1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-09 13:35
Staat er op zo'n box geen unieke code als serienummer of een productiecode? Indien zo kan je de persoon vragen om de code door te sturen zodat je checken of het over dezelfde box gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:02

Amphiebietje

In de blubber

belgian1 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:47:
Staat er op zo'n box geen unieke code als serienummer of een productiecode? Indien zo kan je de persoon vragen om de code door te sturen zodat je checken of het over dezelfde box gaat.
Een serienummer hangt er van af of het een massaproduct is of echt een genummerd collector's item. Echter, er moet inderdaad altijd ergens ook een productiecode of -datum o.i.d. staan. Dat is dan meestal geprint of in de doos gestanst, of bij een datum soms bestaat uit cirkeltjes of rechthoekjes verdeeld in vakjes met nummertjes en dan een stip ofzo bij sommige nummertjes.

Natuurlijk is dit waarschijnlijk ook op de foto's te zien (de reden dat sommige verkopers hun foto's editen zodat de code onzichtbaar is)...

Anyway, de eiser kan dit alleen stellen als hij/zij duidelijke, eigen foto's van het item heeft waarin alle details, zelfs de kleinsten, kloppen. Een herinnering aan details is waardeloos omdat bij massa-productie items het voor kan komen dat een hele reeks items uit dezelfde machine vergelijkbare probleempjes met de verpakking hebben. Er moet hard bewijs zijn.

Gezien dat dit toch een massa-productie-item is, ondanks de zeldzaamheid, is het overigens onwaarschijnlijk dat het dezelfde box betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Zoals hiervoor ook al gezegd, als eerste mag de gene die zich aandient aantonen dat hij/zij eigenaar is. Op dit moment is het namelijk nog zo dat de houder wordt geacht eigenaar te zijn (art. 3:109 BW jo. art. 3:107 lid 1 BW jo. art. 3:119 BW)). Pas als iemand onomstotelijk kan aantonen dat het eigendom ergens anders ligt heb je een verdere discussie over heling, te goeder trouw, etc. Eerst maar eens dat station passeren, wat al erg lastig wordt.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Dawei schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:12:
Klager geeft aan dat hij de box verkocht heeft en verzekerd via DHL heeft verstuurd. De box is na inname van het pakket verwijderd uit de doos en heeft de bestemming dus nooit bereikt. Verzekerde waarde schijnt door verzekeraar in twijfel getrokken.
Dat zal DHL zijn, en net zoals elk ander groot pakketbedrijf is dat helaas gemeengoed. Als je iets echt goed wilt verzekeren, dan moet je de waarde door een expert laten taxeren (kost geld). Overigens is dit niet je broer zijn probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hooibergje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 12:45
Ik denk eerder dat de knakker die poneert dat de box van hem gestolen is probeert de boel op te lichten, door met de politie te dreigen en je broer zo bang te maken dat hij de box 'terug geeft'. Ik zou er niet in trappen als ik jou (of je broer) was. Ik zou het bij de politie melden, en dan mogen die er verder mee doen wat ze willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 11:37
Volgens mij heeft diegene dit artikel (premium) https://www.ad.nl/binnenl...an-415-000-euro~a23f4d24/ gelezen en probeert er een slaatje uit te slaan. Of komt de vraag van voor dit artikel?

Ik heb de titel wat verduidelijkt

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 21-04-2021 09:39 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-Nick123
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-05-2021
Maakt toch weinig uit. Als de box gestolen is, heeft hij waarschijnlijk aangifte gedaan. Als hij denk dat je broer nu de box heeft dan kan hij de politie tippen. Misschien doen ze er iets mee, misschien niet. Jij of je broer moeten in iedergeval niks afspreken met de gedupeerde, alleen een berichtje met een doorverwijzing dat hij dan bij de politie moet zijn en dat jij er niks mee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:58

Honesty

kattenneus!

gambieter schreef op woensdag 21 april 2021 @ 03:36:
Dat geeft natuurlijk ook niets aan, ik ben ook een vrij angstig en rechtschapen persoon maar als iemand mij beschuldigd van een strafbaar feit zou ik ook angstig worden.
Bij heling 20% is wel heel weinig dus idd niet van kwaad bewust. Zeker met verzamelwaar bepaald de markt de prijs en is er veel onwetendheid. Ik heb ook weleens een collectors item gekocht voor een 10e van waarde op mp. Toen ik zag dat koper een jochie van 15 was heb ik er wel wat bijgegeven omdat het voor mezelf niet goed voelde maar weet zeker dat het geen heling was.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Laatst online: 06:00
Hebben we het hier om een verzameling/decks of om gesealede producten? In dat laatste geval is toch met geen mogelijkheid te zeggen of het om de gestolen box gaat of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

ErikT738 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:21:
Hebben we het hier om een verzameling/decks of om gesealede producten? In dat laatste geval is toch met geen mogelijkheid te zeggen of het om de gestolen box gaat of niet?
Indien het harde bewijs van de klager tot in de kleinste details overeen zou komen met (de verpakking van) de box wel. Let wel dat dat dan betekent "tot op de mm precies inclusief alle deukjes, vuiltjes etc., plus productienummers e.d.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou me er niet te veel zorgen over maken. Mijn ervaring is dat de politie niet direct in actie komt. Toen de fiets van mijn broertje is gestolen, wilde de politie eerst dat we gingen kijken. Daaruit concludeer ik dat de politie niet zo maar bij je op de stoep staat, omdat iemand op basis van vermoedens denkt te weten dat zijn/haar eigendom gestolen is en te koop wordt aangeboden.

Als die persoon echt zeker van zijn zaak zou zijn, kan deze je meer informatie geven dan "deze is van mij". Hoe zijn die kaarten uniek herkenbaar? Vraag om deze kenmerken, vraag om een T&T en vraag om communicatie met DHL.

Waarom zou de politie überhaupt op basis van een vaag verhaal een onderzoek instellen? Kost veel tijd en het resultaat is onduidelijk. Het gaat om één voorval. Ga er maar vanuit dat ze er heel weinig mee doen dus. De kans is veel groter dat ze grote criminelen die meerdere keren in de fout gegaan zijn en zware vergrijpen plegen aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Wat is de waarde van zo'n box? Ik zie alles tussen de 20 en heul veel als ik kijk. Is het 100,- of is het echt een hoog bedrag waar mensen de moeite van oplichting voor willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-10 22:13
Hoe kan de klager aantonen dat het excact deze box is? Pokemon kaarten hebben immers geen serienummers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Dawei schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:12:
Goedenavond

Mijn broer verzameld Pokemon kaarten. Eind 2020 kwam hij op marktplaats een leuke box tegen waar hij een bod op heeft gedaan. Deze box met kaarten heeft hij goedkoop op de kop weten te tikken. Hij blij, omdat de aankoopprijs een geschatte korting had van 20%.

Nu heeft hij de box te koop gezet op marktplaats en is hij vervolgens benaderd door iemand die stelt dat de box van hem gestolen is.

Klager heeft nu contact met mijn broer opgenomen om deze kwestie aanhangig te maken. Nu wilt mijn broer , om verlost te zijn van vervelende zaken, de koop terugdraaien en heeft de verkoper bereidwillig gevonden.

Mijn inziens is mijn broer altijd ter goeder trouw geweest, heeft hij de box legitiem in bezit en staat het hem vrij de box eventueel te verkopen tegen de actuele waarde.

Broer geeft echter aan dat hij vreest dat de politie aan komt kloppen om de doos in te vorderen. Is deze angst reëel?
Wat bedoel je met een box? Deckbox? Boosterbox? Sleevebox?

Als dit om een boosterbox gaat, lijkt dit op een scam. Oplichter stelt dat het zijn product is, verkoper vraagt om bewijs/serienummer en de oplichter geeft dan het serienummer van de cardset + een foto als ''bewijs''. Sws vind ik het erg raar dat (als het om een boosterbox gaat) de oplichter zogenaamd die box herkend. Want letterlijk al die boosterboxen zijn hetzelfde (alhoewel ik het dan raar zou vinden waarom je die boosterbox niet opent, dat doe je alleen als je scalpt of scaled naar mijn inziens).

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Laatst online: 06:00
rickboy333 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:43:
[...]

Wat bedoel je met een box? Deckbox? Boosterbox? Sleevebox?

Als dit om een boosterbox gaat, lijkt dit op een scam. Oplichter stelt dat het zijn product is, verkoper vraagt om bewijs/serienummer en de oplichter geeft dan het serienummer van de cardset + een foto als ''bewijs''. Sws vind ik het erg raar dat (als het om een boosterbox gaat) de oplichter zogenaamd die box herkend. Want letterlijk al die boosterboxen zijn hetzelfde (alhoewel ik het dan raar zou vinden waarom je die boosterbox niet opent, dat doe je alleen als je scalpt of scaled naar mijn inziens).
Ik weet niet precies hoe het er bij Pokémon aan toe gaat, maar van Magic heb ik nog genoeg sealed product in huis om uiteindelijk te draften of sealed mee te spelen. Geen idee of er voor Pokémon vergelijkbare formaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:27:
[...]

Ik weet niet precies hoe het er bij Pokémon aan toe gaat, maar van Magic heb ik nog genoeg sealed product in huis om uiteindelijk te draften of sealed mee te spelen. Geen idee of er voor Pokémon vergelijkbare formaten zijn.
De trading card game is niet gigantisch meer, vooral online. Maar de verzamelscéne is bij Pokémon heel erg groot. Dus het lijkt mij totaal niet gek dat iemand gesealde boxen heeft liggen. Veel verzamelaars hebben dat, ivm de waarde.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:11
Kan het niet zo zijn dat de 'eigenaar' zegt dat het zijn box is, in een poging om jouw broer de koop te laten terugdraaien, zodat de 'eigenaar' vervolgens de box zelf kan kopen? Je wil niet weten hoe ver sommige mensen soms gaan als producten schaars zijn.

Ik zou in ieder geval de 'eigenaar' om bewijs vragen, zoals meerdere Tweakers hebben aangegeven. Kan hij dat niet? Lekker houden die box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-09 20:17
Ik zou eisen dat hij bewijs stuurt dat de box van hem is, op andere berichten wordt niet gereageerd. Als hij dat niet kan heeft hij pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
ErikT738 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:27:
[...]

Ah ja natuurlijk, draft en sealed.

Ik heb altijd Yugioh gespeeld, en daar bestond dat eigenlijk amper gezien archetypes niet altijd goed met elkaar compatibel zijn.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dawei
Klager schijnt de ontvreemding alleen bij DHL en diens verzekering gemeld te hebben en aangifte bij de politie.

Het betreft een booster box met een waarde die in de duizenden euro's loopt.

Mijn broer heb ik geadviseerd om de relevante info op te vragen zoals benoemd in deze draad.

Dank voor jullie reacties

[ Voor 3% gewijzigd door Dawei op 21-04-2021 19:24 . Reden: kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
wordt het niet tijd voor je broer z'n rechtsbijstandsverzekering ( als hij die heeft )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
1000'den euro's? En dat stuur je dan op... Dan vraag je ook gewoon om problemen als je het mij vraagt. De meeste verzekeringen gaan tot 500 euro en als je bijbetaald tot 5500 geloof ik.
Pagina: 1