Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Larsii
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11 20:48
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om zonnepanelen te laten installeren. Graag zou ik de zonnepanelen op 2 dakoppervlakken willen verdelen, dit omdat de salderingsregeling wordt afgebouwd en ik in de ochtend en in de middag gebruik wil maken van zonne-energie. Dit is de woning (ten tijde van de foto nog zonder dakpannen), bovenkant is het noorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8zqYNXi2VgVESpn6ScCGt8hsOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qq0SmYMncxF7m0Fc9I4gyd13.png?f=fotoalbum_large

Ik wil op het zuid-west dakoppervlak (60m^2) 18 panelen leggen, en op het zuid-oost dakoppervlak (27,5m^2) 10 panelen. Geheel serieel geschakeld, aangezien ik praktisch geen last heb van schaduw.

Mijn vraag, is het aan te raden om alles op 1 omvormer aan te sluiten? Of is het verstandig om 2 omvormers te gebruiken, in verband met asymmetrische belasting?

Alle reacties

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:51
1x omvormer 2x mptt

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:47
Hoeveel graden is de helling?

Heb je al een 3 fase netaansluiting?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Larsii
Het dak is 50 graden en het betreft een 3*25A aansluiting.

Stel ik zou voor 1 omvormer gaan met 2 mptt, hoe bepaal ik dan het ideale vermogen van de omvormer?
Ik heb het in Sunny Design ingevuld, met 360 WP panelen, en die kwam uit op een enkele 8000kwh SMA omvormer. Is dat niet aan de hoge kant?

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:51
Op zich is een beetje asymmetrisch niet zo'n probleem, maar 18 of 10 is bijna de helft.
10 panelen past beter op een 1 fase, 18 panelen past beter op een 3 fase.

Het zou mooi zijn als je het dichter bij elkaar krijgt. Of voor de 10 panelen types met een hogere spanning panasonic misschien?, maar daar ben ik niet zo in thuis...

8000W omvormer is wel wat veel in zuidoost zuidwest.

Kan er op noord oost nog wat bij? Misschien is in dit geval solar edge een oplossing.

Maar je kunt ook kiezen voor de 2x 1 fase omvormers, 2x 9 panelen op 2x MPTT op 1 omvormer, en 10 op de andere omvormer op 1x MPTT.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Larsii
oke oost-west

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
ja andere momenten van opwekken voor oost en west.
8000Wp heeft dus maar een 6000W omvormer nodig, scheelt een aardige slok op de borrel (hips, die is al borrel nummer 3 vandaag.)

het is tof, om dan 18 + 18 panelen te doen.
gewoon om een beter verdeling te hebben, maar niet perse nodig.

een 3fase omvormer heeft het liefste 600-720Vmpp uit de panelen, dat zijn er ongeveer 18 per mpp.
maar met een beetje minder opbrengst kunnen het er ook minder zijn.
(10x33Vmpp het kan vaak net op sommige 3 fase omvormers.)

misschien is het ook wel leuk om met 2x een 1fase te werken (of 3x)
dan kun je 4(of 6) mpp's vullen met iets tussen de 8 tot 12 panelen.
en mocht er een omvormer kapot gaan de andere 2 gaan door.
echt heel duur is dat nu ook weer niet, de meer prijs soms wel waard.

(je kunt ook nog naast oost-west ook plat en steiler werken, platter voor de zomer, en steiler voor de lente/herfst. niet te m,moeilijk denken, alles kan. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
Larsii schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:11:
Het dak is 50 graden en het betreft een 3*25A aansluiting.

Stel ik zou voor 1 omvormer gaan met 2 mptt, hoe bepaal ik dan het ideale vermogen van de omvormer?
Ik heb het in Sunny Design ingevuld, met 360 WP panelen, en die kwam uit op een enkele 8000kwh SMA omvormer. Is dat niet aan de hoge kant?
Kun je Sunnydesign screenshots plaatsen?
Je kunt de jaaropbrengst van het 6 kW model vergelijken met het 8 kW model.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Larsii
@busscherski

Hieronder de screenshot. Wat ook een optie zou zijn is om enkel het zuid-west dak vol te leggen, 3 rijen van 9 panelen zou moeten passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgJOcfXt81Ei7Knw46SDftpnGdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RuTaGmH4FWNCcuLNNX4vmPpk.png?f=fotoalbum_large

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Zoals ik het zie, gebruik je drie dakvlakken, dat is niet mogelijk met 1 omvormer. Als ik het verkeerd zie, prima dan kan het wel. je mag een omvormer overdimensioneren, 3 fase niet te veel, tot 120% is wel de max vindt ik.

• busscherski
Die simulatie ziet er goed uit.
Kun je nog eens een 6 kW model forceren? Hoeveel kWh per jaar krijg je dan?

Ik vermoed dat 8 kW optimaal is.

• migjes
RobertV70 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:03:
Zoals ik het zie, gebruik je drie dakvlakken, dat is niet mogelijk met 1 omvormer. Als ik het verkeerd zie, prima dan kan het wel. je mag een omvormer overdimensioneren, 3 fase niet te veel, tot 120% is wel de max vindt ik.
3 dakvlakken geen probleem op een omvormer met 2x een mpp.
mijn set :
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost mpp A
10x300Wp(45 graden) op west mpp B.
gewoon 7x serieel en die 2x parallel op 1 mpp.
en parallel stringen kunnen andere richtingen hebben, geen probleem. ;)

ik zou een omvormer niet meer als 130%Wp geven, gewoon omdat je STC en NOCT hebt.
maar dit na het oost-west effect:
zie mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben best wel veel andere momenten dat ze hun top behalen, dat het totaal van die 2 als snel 30% tot 50% lager is (afhankelijk van de hoek die de panelen hebben, de groter de hoek de meer Wp).

dus een omvormer met 130% tot 180% Wp, het is geen probleem met oost-west.

maar we hebben nog een punt.
met oost-west heb je geen parabool zo als op zuid, maar meer een tiet vorm.
als je het niet erg vind om de tepel (niks vrouw onvriendelijks bedoel ik daar mee.) er afknipt.
dan verlies je zo weinig kWh die dag dat je eigenlijk ook 200% kunt doen en nog steeds effectief te zijn.
(erg afhankelijk van de dak hoek, maar met 45 graden is dit al goed mogenlijk.)
dit heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als met werkelijk verlies.
nog dat omvormers er niet tegen kunnen. ;)

@Larsii
jep,net zo als @busscherski denk ik ook een 8kW omvormer.
dit komt door de ongelijke verdeling over de 2 mpp's.
als het kan en je kunt de 10X nog iets vergroten naar 12X, dan nog kun je af met een 8kW omvormer.
zelfs 14x of 16x is geen probleem.
maar ja het moet wel passen natuurlijk. ;)
maar elk paneel wat je er nog bij krijgt geeft je meer Wp dus meer kWh en meer kWh door betere efficiëntie van de omvormer.
hier dus even proberen er meer bij te proppen is verstandig om er even tijd aan te besteden. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 22-04-2021 12:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Larsii
@RobertV70
Sunny Design geeft het niet zo lekker weer, het betreft 2 oppervlakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gy2HoU6Sw7vpLHUyXJJPuYD6NY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fIWpV2O0pJUunEl2k1bh4XDj.png?f=user_large

@busscherski
Screenshot van 6kW omvormer, lijkt minder efficient als ik de waardes bekijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8bk7Ky105S_cbMNzhqNLVv8HMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IR9CQW0DGmOUVMG9UEHq6LmS.png?f=fotoalbum_large

• Larsii
@migjes
Ik zou graag meer panelen op het zuid-oost dak willen zodat de onbalans wat kleiner is. Maar omdat het zeer aannemelijk is dat in de toekomst (+- 5 - 6 jaar) er een dakkapel geplaatst gaat worden op dat dak, vrees ik dat ik dan in de knoei kom met de panelen.

• busscherski
Ja het verschil tussen de 6 en 8 kW versie is best flink. Ongeveer 250 kWh/jaar. Ofwel de opbrengst van 1 paneel.

• migjes
@Larsii
ach als je al weet dat de sunnydesign berekening er meestal een 5 tot 15% naast zit.
(vaak wel te weinig)
maakt alles wat je daar uit haalt erg relatief, de afwijking is grote als de verschillen.
leuke tool, maar lees relatief. ;)

tja het is maar een tip, met panelen op zuid-oost geeft je gewoon meer kWh omdat je meer Wp hebt.
maar ook een 0,1%-0,2% extra op heel de string.
10x360Wp=3,6kWp
11x360Wp=3,96kWp + 0,15% = meer opbrengst = 60kWh extra.
doe je er dan nog 4 bij, dan heb je al meer als het verschil extra bij als de keuze 6 of 8kW omvormer.
of dit is belangrijker als de omvormer keuze. ;)

(ik zie je liever een omvormer van 6kW vullen met 2x14x360Wp, als de setup die je nu wil.
maar zie ook geen berekening of een 2x 1fase omvormer niet leuker is, of zelfs 3x 1fase.
het is vast iets duurder, maar zoveel meer mogelijkheden met 6 mpp's, sta open voor alles zou ik zeggen, dat is verstandig. ;)
veel mensen komen er pas later (te laat) er achter dat het gewoon werkt, en dat over productie eigenlijk niet bestaat opmaken is makkelijker als opwekken. ;)
de optie dakkapel heb ik al vele malen bij mensen zien verdwijnen. >:) )

Pagina: 1