Hulp nodig bij het resetten van SEABIOS van mijn Chromebook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TristanenTimo
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-02-2022
Mijn vraag
Ik heb een Chromebook 431 Gekregen van een collega van mij. Maar hier staat seabios op. En ik heb moeite met het verwijderen ervan omdat ik nog nooit een chromebook in mijn handen heb gehad.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Seabios / Fedora

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb geprobeerd developer mode te starten.
Windows 10 USB Schijf
Factory reset dat niet reageerde

Hoe verwijder ik de BIOS Of hoe reset ik de bios waardoor ik windows kan installeren?
Ik kom niet verder dan de boot options met de verschillende fedora installaties.
Chrome startupscreen reageert ook niet dus kan ook niet de OS verification uitzetten of aanzetten. gaat gelijk door naar de sea bios

Beste antwoord (via TristanenTimo op 21-04-2021 16:09)

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 13:07
Heb je het schrijf-beschermingsschroefje losgeschroefd?

Werkt Fedora wel gewoon? Je kan vanuit Linux de firmware aanpassen. In jouw geval wil je overstappen op UEFI firmware, om Windows 10 te kunnen installeren. Mrchromobox.tech heeft heel veel informatie over hoe je dat vanuit Linux kan doen.

Voor verdere tips voor het Windows 10-installatieproces kan je hier kijken.

Edit: een volledige factory reset helpt je in dit geval niet, trouwens. Dan zit je met een Chromebook met Chrome OS, ipv een Chromebook met Fedora, maar ben je even ver af van een Windows-installatie. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door thomas_n op 21-04-2021 10:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 13:49
Kom niet verder dan dit, maar denk dat je dat ook zelf wel gevonden hebt: https://www.reddit.com/r/...bios_can_i_factory_reset/

Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat je nu van plan bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TristanenTimo
De bootscreen reageert niet op resets. Dus ook niet cntrl alt shift Reset.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
Heb je het schrijf-beschermingsschroefje losgeschroefd?

Werkt Fedora wel gewoon? Je kan vanuit Linux de firmware aanpassen. In jouw geval wil je overstappen op UEFI firmware, om Windows 10 te kunnen installeren. Mrchromobox.tech heeft heel veel informatie over hoe je dat vanuit Linux kan doen.

Voor verdere tips voor het Windows 10-installatieproces kan je hier kijken.

Edit: een volledige factory reset helpt je in dit geval niet, trouwens. Dan zit je met een Chromebook met Chrome OS, ipv een Chromebook met Fedora, maar ben je even ver af van een Windows-installatie. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door thomas_n op 21-04-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TristanenTimo
Bedankt Thomas voor je behulpzame antwoord.

Fedora werkt naar behoren. Kan ik dan via fedora OS dan de Uefi firmware installeren? Moet dan nog even kijken hoe ik daar naar binnen kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
Je kan het script van mrchromebox.tech in een terminalvenster in Fedora uitvoeren. Lees die website wel even goed door (vooral de stukken "all about firmware" en "firmware utility script") en doe alles rustig stap voor stap, want bij het overschrijven van de firmware bestaat er altijd een klein risico dat je je apparaat brickt.

Ik heb het zelf nooit gedaan - ik heb geen Chromebook - maar andere mensen hebben goede ervaringen met deze methode.

Als je de volledige uefi-firmware hebt geïnstalleerd heb je in principe een "normale" laptop waar je gewoon Windows 10 op kan installeren. Het kan wel zijn dat je daarna nog wat drivers nodig hebt omdat misschien niet alle drivers voor jouw apparaat standaard in Windows 10 zitten. Zie daarvoor ook de website van Coolstar.
Pagina: 1