Door een vreemde een bestelling geplaatst bij Alternate

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 13:39

Zie laatste post, storm in glas water

Ik vermoed dat iemand mijn account is binnengekomen bij webshop alternate.nl. Ik krijg zojuist via de email een verzendbevestiging (18:03) van een videokaart die vandaag is besteld en meteen verwerkt. Er stonden geen betaalgegevens in mijn account, er is ook niets afgeschreven van mijn rekening, creditcard of Paypal account.

De videokaart is naar een adres gestuurd in Arnhem, heb de volledige naam en adres gegevens. Heb tevens een track and trace code van DHL met de status "ZENDING IS AANGEMELD, MAAR NOG NIET ONTVANGEN DOOR DHL" Kan de bestelling helaas niet annuleren via de website en alternate is na 18u niet meer telefonisch te bereiken.

Heeft iemand ervaring met deze situatie? Wat is het voordeel om mijn account te gebruiken? Gestolen CC gegevens? Of denk ik te sinister en is het een obscure bug (lijkt me niet he).

Wat zijn de stappen die ik moet ondernemen?
- Wachtwoord wijzigen: Gedaan
- Retour aangevraagd voor bestelling: Gedaan
- DHL bellen om te vragen of de verzending vertraagd/geannuleerd kan worden: ???
- ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:33

Sabbi

je denkt aan mij.

Zal vermoedelijk betaald zijn met Afterpay, bekende vorm van oplichting. Dief logt in met jouw gegevens en kiest voor later betalen. Dan krijg jij binnenkort de rekening van Afterpay, waarvoor je door een paar hoepels moet springen, aangifte doen, om duidelijk te maken dat je gegevens gestolen waren. Dus probeer zeker nog alternate te bereiken voordat het vanavond meegegeven wordt aan de DHL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Misschien met afterpay “betaald” ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:38
Als er geen betaalmiddelen zonder verificatie gebruikt kunnen worden in je account, zie ik niet in welk nadeel dit voor jou oplevert. Maar het is wel creepy natuurlijk. Als die ander iets bestelt en betaalt met een eigen account of als gast, moet die bestelling niet zichtbaar en volgbaar zijn voor jou.

Zie je de bestelling in het overzicht bij Alternate? Of heb je enkel de track&trace ontvangen. Ik ontvang zelf af en toe registratiemails van websites waar ik niks mee gedaan heb, omdat iemand mijn e-mail adres invult in een nieuw profiel... Als je enkel de track&trace ontvangt, lijkt het me een e-mail adres vergissing te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
Ik kan helaas niet zien hoe er betaald is. Afterpay zou kunnen, ik heb er geen ervaring mee, maar vragen die niet voor legitimatie voordat ze daarmee akkoord gaan? DHL kan niets betekenen, zojuist mee gebeld.

Iemand een idee hoe Alternate nog te bereiken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 23:26

Klippy

Still Game

Zodra de zending bij DHL is kan je wel een alternatief kiezen voor bezorging, bijvoorbeeld een DHL punt.
Maakt de drempel om het op te halen misschien wat hoger als je een winkel kiest (camerabewaking en je zal je moeten identificeren).

Weet niet of dit een goed advies is verder, maar in elk geval een mogelijkheid.
Of het verstandig is juridisch gezien denk ik niet, want je kan niet meer zeggen dat je nergens van wist.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Simkin
Ok, het 'probleem' is allemaal een stuk minder ernstig! Ben gaan zoeken op de naam en adresgegevens en ben toen een telefoonnummer tegengekomen die ik zojuist even gebeld heb, toen werd alles snel duidelijk.

Wat blijkt, ik heb 5 weken geleden een videkaart verkocht (met garantie) en de koper heeft van deze garantie gebruik gemaakt, aangezien zijn kaart het onlangs had begeven. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Goed nieuws. En goed dat je zelf onderzoek hebt gedaan en opgebeld hebt.
Verder ook wel te begrijpen hoe dit ontstaan is en een verklaring voor waarom je niet kon zien hoe er betaald is.
Maar wel verwarrend inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Was wel even netjes geweest als die koper dat even had gemeld zeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HolyDemon
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04:37
418O2 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:00:
Was wel even netjes geweest als die koper dat even had gemeld zeg
Waarschijnlijk heeft die koper er totaal niet bij stil gestaan dat dit zou worden gekoppeld aan het account van TS bij alternate. Persoonlijk zou ik hier ook niet aan hebben gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
HolyDemon schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:08:
[...]

Waarschijnlijk heeft die koper er totaal niet bij stil gestaan dat dit zou worden gekoppeld aan het account van TS bij alternate. Persoonlijk zou ik hier ook niet aan hebben gedacht.
Die zal toch ergens de gegevens van TS hebben ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

418O2 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:33:
[...]

Die zal toch ergens de gegevens van TS hebben ingevuld?
Op het retour/RMA formulier waarschijnlijk alleen het factuurnummer. Zeker niet in het account van TS iets van adresgegevens, dus denk niet dat je daar aan denkt inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Klippy op 20-04-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Klippy schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:07:
[...]

Op het retour/RMA formulier waarschijnlijk alleen het factuurnummer. Zeker niet in het account van TS iets van adresgegevens, dus denk niet dat je daar aan denkt inderdaad.
Hm, dan nog vind ik het apart. Hij zal toch de gegevens van TS ergens gezien moeten hebben. Vind het een beetje vreemd.

Maar hoe dan ook, wel goed om te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

418O2 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 20:40:
[...]

Hm, dan nog vind ik het apart. Hij zal toch de gegevens van TS ergens gezien moeten hebben. Vind het een beetje vreemd.

Maar hoe dan ook, wel goed om te weten
Zo vreemd is het niet. Hij heeft een factuur met factuurnummer in zijn bezit en op basis daarvan Alternate benaderd.. Hij heeft aangegeven dat hij het product heeft overgenomen en dat het vervangende product dus naar een ander adres gestuurd moet worden, namelijk dat van hemzelf. Alternate heeft het vervangende product daarom naar zijn adres gestuurd, echter stuurt het systeem de mail naar TS toe omdat hij via het factuurnummer in het systeem staat als koper.

Gewoon een suboptimaal proces, ik zou als koper ook niet gedacht hebben dat dit nog bij TS terecht komt als de rest per mail afgehandeld is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
Hij heeft de aankoopfactuur ontvangen bij de koop, deze heeft hij vervolgens gebruikt, vermoedelijk direct via Alternate.

Het blijft opmerkelijk dat ik niets heb vernomen van het proces (aanmelden RMA, feedback AMD, coulance regeling (hij heeft bij betaald voor ander type kaart). Kreeg pas een melding toen de kaart aangemeld werd bij DHL.
Pagina: 1