Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabadabadoe1
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-12-2021
Mijn vraag

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met de ventilator op mijn GTI 1080TI EVGA SC2.

Ik heb de kaart eind 2018 gekocht (via tweakers!) van iemand die aangaf het niet voor minen te hebben gebruikt, ik heb geen reden om anders aan te nemen. Ik heb hem zelf ook niet gebruikt voor minen.

Afgelopen tijd merkte is dat ik wat vaker crashes leek te hebben met bepaalde spellen, dit zijn crash gevoelige spellen (o.a. Bannerlord & Cyberpunk) dus ik wist niet of het aan de videokaart lag of niet maar ik vond het een goed moment om de kaart een keer schoon te maken.

Afgelopen weekend heb ik de kaart uit elkaar gehaald. In eerste instantie was het niet de bedoeling om ook de thermal paste te vervangen maar omdat er achter de LED strip een schroef zit die anders lastig is los te maken heb ik ook de heatsink los gehaald. Nadat ik alles met wattenstaafjes en alcohol heb schoongemaakt heb ik de kaart voorzien van een thermal pad (grizzly) omdat 1 pad beschadigd was. Verder heb ik er weer thermal paste opgedaan (Thermalright Chillfactor 3, in een kruispatroon met willekeurige wat stippen in de lege plekken).

Ik heb de kaart vervolgens weer in elkaar gezet en in de PC gedaan. In het gehele proces heb ik de ventilator connecties nooit van het board gehaald. Ik had juist de LED connectie los gemaakt (zit aan de andere kant dan de 2 fan connecties).

Toen ik Cyberpunk weer opstartte kreeg ik verschrikkelijke resultaten qua temperatuur dus dat hem ik snel afgesloten. Volgende dag heb ik de kaart weer uit de PC gehaald en gekeken of de connecties toch niet los waren gaan zitten, dat was niet zo. Kaart weer terug maar geen verandering.

Sindsdien heb ik nvideadriver geupdate (complete installatie). Nadat dat niet werkte heb ik met MSI afterburner de instellingen zo veranderd dat alle ventilatoren vol draaien bij 40 graden, ook dan blijft de ene ventilator stil staan. Omdat ik niet goed kon beoordelen of de kapotte ventilator nou langzamer draaide als de andere wanneer ik hem met mijn hand bewoog heb ik als laatst ook de ventilator weer losgehaald en de sticker van de achterkant verwijderd zodat ik de delen los kon halen, en een mini druppel handy oil aangebracht.

Belangrijk detail is dat de kapotte ventilator WEL draait als ik de computer aanzet, echter alleen voor 1 of 2 seconden. De andere ventilator blijft door draaien totdat de computer helemaal op gestart is en stopt met draaien zodra die de temperatuur meting van <50/60 graden krijgt.

en nu?
Waar ik graag jullie hulp bij krijg is de verdere opties afgaan. Wat kan ik allemaal nog meer doen?
Als vervangen de enige optie is dan graag jullie hulp met een vervangende ventilator vinden. Ik heb de "originele" versie al gevonden, echter dat is op ALIexpres, en tja daar wordt ik niet echt warm van (vooral niet van de gigantisch lange levertijden)

Ter info:
https://www.aliexpress.co...r.0.0.5f01321e667gBk&mp=1

Verder nog wat meer informatie:
Als de GPU niets doet (MSI afterburner, speccy en kladblok open) is die 37 graden (kamertemperatuur 19).
Als ik 10+ tabbladeren open heb en een youtube video afspeel is die rond de 55.
Als ik Cyberpunk laad schiet die naar 91 en blijft vervolgens rond de 90. Ik laad alleen een save en doe verder niets omdat ik bang ben alles te slopen doordat ik de kaart te veel belast, ik ga dus niet rondrennen o.i.d.. Voorheen schoot de kaart naar 82 en bleef dan rond de 78 hangen als ik vollebak aan het spelen was.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:08
10 dagen levertijd is toch niet zo lang! Ik heb via Ali wel eens 7 weken op een artikel moeten wachten.
Voor fanreplacements van videokaarten gebruik ik altijd Ali en altijd binnen de 10 dagen binnen.

Je zou tijdelijk een 92mm casefan met tiewraps op de plaats van de defecte fan kunnen plaatsen en die fan aansluiten op een casefanheader van het moederbord.

Je linkt naar een enkele fan. Zijn het bij de EVGA 2 aparte fans met 2 aparte connectors of zijn het 2 fans gedaisy chained naar één connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabadabadoe1
Hallo Uszaka

Ik heb alleen maar grote casefans liggen dus dat gaat hem helaas niet worden. Onder de kapotte GPU fan zit wel op ~15cm een intake ventilator dus dat scheelt gelukkig al ietsje.

Het zijn inderdaad 2 aparte fans met 2 aparte connectors onder de heatsink op de kaart.

Goed om te horen dat ali bij jou prettige ervaringen oplevert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 23:04
Jabadabadoe1 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:12:
Belangrijk detail is dat de kapotte ventilator WEL draait als ik de computer aanzet, echter alleen voor 1 of 2 seconden. De andere ventilator blijft door draaien totdat de computer helemaal op gestart is en stopt met draaien zodra die de temperatuur meting van <50/60 graden krijgt.
Als de ventilator wel even draait bij het opstarten van de computer is deze klaarblijkelijk niet stuk en heeft vervangen mijns inziens weinig zin. Blijft de fan draaien als je bij het opstarten van de pc meteen de BIOS in gaat? Wat gebeurt er als je Windows opstart in veilige modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabadabadoe1
Hallo Xyrr,

Dank voor je reactie.
Nee de fan blijft bij zowel BIOS als veilige modus niet draaien. Hij stopt nog voordat ik het scherm met de optie om naar BIOS te gaan te zien krijg.
Bij veilige modus draait de eerste fan trouwens ook niet (ik ga dan in veilige modus zoals ze hier laten zien https://support.microsoft...89-8644-1ce4-b3e5e56fe234

Op een engelse site las ik dat iemand hetzelfde had waar de fan in het begin wel even aan ging het probleem had verholpen door de driver van videokaart te updaten, maar bij mij werkte dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 23:04
Vreemd. Aan drivers zal het niet liggen want die zijn ten tijde van de BIOS en in Windows veilige modus helemaal niet ingeladen. Als de fan dan uit staat kan dat dus niet door de drivers komen. Wellicht dat de firmware van de kaart de fan uit zet. Dat is nogal model-specifiek dus ik kan hooguit speculeren. Wellicht dat op het forum van EVGA meer daarover te vinden is of dat de EVGA klantenservice je kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabadabadoe1
Xyrr schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:48:
Vreemd. Aan drivers zal het niet liggen want die zijn ten tijde van de BIOS en in Windows veilige modus helemaal niet ingeladen. Als de fan dan uit staat kan dat dus niet door de drivers komen. Wellicht dat de firmware van de kaart de fan uit zet. Dat is nogal model-specifiek dus ik kan hooguit speculeren. Wellicht dat op het forum van EVGA meer daarover te vinden is of dat de EVGA klantenservice je kan helpen?
Oké nu is het helemaal raar geworden. Ik heb net PrecisionX gedownload omdat ik zag dat je de individuele fans mee kon besturen (met MSI Afterburner kan dat niet?). Als ik daar de 2de fan op een willekeurige percentage zet gaat dit ook gewoon aan...

De fan werkt dus nog wel! Maarja, daar heb je weinig aan als die niet automatisch mee schakelt met de werkelijke temperatuur.

Wie o wie weet hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Ventilator is dus niet fysiek kapot. Ticket bij EVGA er in schieten zou ik zeggen.

Als je een andere PC hebt waar die in kan, daar proberen. anders bij een vriend/kennis?

En misschien in het uiterste geval een firmware update van je kaart?
Als ik even google kom ik het volgende tegen:

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/
https://www.techpowerup.c...2/msi-gtx1080-8192-160525
https://www.computerhope.com/issues/ch001309.htm

Ik ben daar zelf heel huiverig voor, volgens de Nvidia tool heeft mijn MSI GTX 1080 een update nodig (voor Displayport 1.4) maar aangezien ik geen problemen heb ga ik dat niet doen. of heel misschien dan :o

*edit*

Specifiek voor jouw kaart
https://www.techpowerup.c...&memType=&memSize=&since=

Use at your own risk! en als je het gaat doen check dat 3x of het de juiste bios voor de juiste type kaart is.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 22-04-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-05 17:19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

die bovenste link is het in ieder geval niet.

een maand of 2 geleden was er ook een topic - ik weet niet meer waar het precies over ging - waarin @M!chel dat linkje had gestuurd, waarmee diegene de displayport versie had geupdate, en toen werkte het. het antwoord van m!chel werkt ook als "beste antwoord" aangevinkt.

misschien werkt deze firmware update: https://forums.evga.com/E...ailable-Now-m2652350.aspx.

de update is om GDDR5 geheugen naar 11ghz te laten gaan, maar misschien zit er nog iets anders in verstopt wat jouw probleem verhelpt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Hoiboy19 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:33:
Klopt, die DP updater van Nvidia veranderd ook niet de BIOS versie van je kaart, heb ik net (toch wel) getest, k'heb persoonlijk die update gedaan omdat ik ook een DP 1.4 monitor er aan heb hangen, maar merk geen enkel verschil.

Off-topic, ik leer nu pas dat er ook een MSI versie is van een firmware updater https://www.msi.com/page/live-update-5-manual/

Maar inderdaad probeer een firmware upgrade, misschien dat die toch iets fixt. (eigen risico) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabadabadoe1
Hoiboy19 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:33:

een maand of 2 geleden was er ook een topic - ik weet niet meer waar het precies over ging - waarin @M!chel dat linkje had gestuurd, waarmee diegene de displayport versie had geupdate, en toen werkte het. het antwoord van m!chel werkt ook als "beste antwoord" aangevinkt.

misschien werkt deze firmware update: https://forums.evga.com/E...ailable-Now-m2652350.aspx.

de update is om GDDR5 geheugen naar 11ghz te laten gaan, maar misschien zit er nog iets anders in verstopt wat jouw probleem verhelpt.
Dat is alleen de normale 1080. Mijn partnumber is 11G-P4-6593-KR. Dus ik ben bang dat ik hem met zo'n update sloop.

Zodra ik PrecisionX laad blijft de 2de fan draaien op het daar ingestelde niveau. Ook als ik vervolgens weer afsluit. De 1ste fan daar in tegen gaat gewoon uit. Als ik vervolgens Afterburner open kan ik daar wederom enkel de 1ste fan besturen. De 2de fan blijft draaien in het in Precision ingestelde %/rpm 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Jabadabadoe1 op 23-04-2021 12:11 ]

Pagina: 1