Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46
In een poging om mijn oude i5 servertje wat zuiniger te maken heb ik de CPU een 'upgrade' gegeven van een i5-2500 (95W TDP) naar een i5-3470T (35W TDP).
Volgens de specs van het ASRock H67M-GE moederbord wordt de i5-3470T ondersteund vanaf BIOS versie 2.10, welke geïnstalleerd staat.

Als ik echter de machine aanzet gaan alle FANs keurig draaien, de onboard LAN adapter begint vrolijk te knipperen, maar ik krijg geen beeld. De speaker geeft 4 korte piepjes, wat volgens BIOS Central inhoudt:
4 short System timer failure The system clock/timer IC has failed or there is a memory error in the first bank of memory
Hoewel me het erg sterk leek dat dit het geval kon zijn (systeem werkte prima voor de CPU upgrade) heb ik toch alle geheugenreepjes eruit gehaald en de eerste vervangen door een ander exemplaar.
Maakte geen verschil - 4x short beep en geen beeld.

Wat ik verder al geprobeerd heb:
- CMOS settings gecleared mbv de onboard jumper, maar ook daarna - geen verschil.
- Alle insteekkaarten verwijderd - geen verschil.
- CPU goed nagekeken op afwijkingen - er zat een klein beetje opgedroogde koelpasta aan de onderkant (niet op de contactpinnen), dit heb ik (voorzichtig) verwijderd. Ook hierna - geen verschil.

Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is dat de voeding geen 8 maar een 4-pin 12V aansluiting heeft, terwijl het moederbord wèl een 8 pins 12V aansluiting heeft. Dit is al zo vanaf het begin en heeft altijd prima gewerkt met de i5-2500. Dit zegt de handleiding van het moederbord er over:
Though this motherboard provides 8-pin ATX 12V power connector, it can still work
if you adopt a traditional 4-pin ATX 12V power supply. To use the 4-pin ATX power
supply, please plug your power supply along with Pin 1 and Pin 5.
En dat is precies hoe de boel nu aangesloten zit. Kan het zijn dat de i5-3740 hier toch moeilijk over doet, onlangs de lagere TDP?

Zijn er verder nog zaken die ik nog kan proberen of die ik over het hoofd zie?

Helaas heb ik geen ander moederbord om uit te sluiten dat het aan de CPU zelf ligt :/

[ Voor 8% gewijzigd door iGadget op 20-04-2021 16:29 . Reden: 12V ATX info toegevoegd ]

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-09 22:25
Swap je 2500k even terug om te checken of het aan het mobo ligt?
Doet ie het met de 2500k lijkt me dat het aan de nieuwe cpu ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Dank voor je reactie @Djurres. Ik denk dat ik inmiddels weet waar het (waarschijnlijk) aan ligt - kennelijk heb ik met het plaatsen van de CPU iets niet helemaal voorzichtig genoeg gedaan (HOE dan, vraag ik me af?! |:( ) waardoor er een aantal pinnetjes verbogen zijn in de CPU socket...

Tips hoe ik dat in vredesnaam weer recht krijg zijn meer dan welkom... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Laatst online: 06:42
Puntje van een Stanleymes gebruiken en met stalen zenuwen te werk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
....En nu twijfel ik weer - het is zo verdomd slecht te zien. Heb een aantal foto's gemaakt van de socket, maar net als ik denk dat ik een aantal verbogen pinnetjes heb ontdekt, blijken ze vanuit een beetje andere hoek toch wel weer recht te staan. Gekmakend.
Bovendien - na toch even @Djurres tip opgevolgd te hebben - met de oude 2500 doet het systeem het nog steeds prima.

Dus wellicht toch de nieuwe CPU... Zou het kunnen zijn dat één (of meerdere) van de contactpuntjes op de 3470T vies is/zijn? Als de CPU zelf stuk zou zijn, dan zou ik volgens BIOS Central niet 4, maar 5 piepjes moeten horen.
Kan ik dat schoonmaken met bijv. een wattenstaafje en wat alcohol? Of sloop ik dan zonder meer de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
  • Laatst online: 03-09 22:25
Misschien is het rekendeel prima, maar de memory controller van de cpu stuk. Mogelijk dat je dan 4 piepjes krijgt ipv 5..

De contactpunten van een cpu (dus één zonder pinnen) kan je prima voorzichtig schoonmaken met wat isopropanol of alcohol naar mijn weten. Wel idd voorzichtig en met wattenstaafje oid. Daarna ook goed droogmaken voordat je hem terug plaatst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Djurres schreef op woensdag 21 april 2021 @ 07:54:
Misschien is het rekendeel prima, maar de memory controller van de cpu stuk. Mogelijk dat je dan 4 piepjes krijgt ipv 5..
Mja ik begin er een beetje voor te vrezen dat dit het geval is. De enige manier om daar achter te komen is een ander moederbord. En die heb ik niet :|
De contactpunten van een cpu (dus één zonder pinnen) kan je prima voorzichtig schoonmaken met wat isopropanol of alcohol naar mijn weten. Wel idd voorzichtig en met wattenstaafje oid. Daarna ook goed droogmaken voordat je hem terug plaatst..
Gedaan. Geen verschil. Toch maar contact gaan opnemen met de verkoper :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb zelden een CPU stuk gezien in de 30 jaar dat ik ze door mijn handen heb laten gaan. Ik zou eerder richting moederbord kijken.

Zorg voor een vergrootglas en inspecteer alle pinnen. Werkt bijvoorbeeld je oude cpu wel nog??

Staar je overigens op de TDP niet blind qua verbruik. Ik denk dat er bar weinig verschil zal zitten tussen je i5-2500 en die i5-3470T. Die T versie heeft lagere clockspeeds en doet dus in theorie langer over verwerkingen dan je i5-2500 op hogere kloksnelheden.

[ Voor 36% gewijzigd door redfoxert op 21-04-2021 13:51 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
@redfoxert - Jazeker:
iGadget schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:56:
(....) Bovendien - na toch even @Djurres tip opgevolgd te hebben - met de oude 2500 doet het systeem het nog steeds prima. (...)
Eens qua TDP, daar was ik inmiddels ook achter. Ik heb echter wel de hoop dat het idle verbruik van de 3470T ook een stukje lager zal iggen, alleen al omdat het een Ivy Bridge (22nm) is en geen Sandy Bridge (32nm). En da's voor een machine die 24/7 aan staat natuurlijk ook niet onbelangrijk.
Ik kan hier echter weinig info over vinden.

Maar goed - ik krijg het ding (tot nu toe) niet werkend. Er zijn nog 2 dingen die ik niet heb kunnen proberen:
1. Ander moederbord
2. Voeding met 8 pins 12V aansluiting.
Beiden heb ik niet en om deze te gaan aanschaffen schiet het doel volledig voorbij.

Thoughts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iGadget
Goed... Na flink wat speurwerk ben ik eindelijk achter de oorzaak van het probleem - Het ligt wel degelijk aan het moederbord. Ik blijk de 'gelukkige' eigenaar te zijn van een pre-B3 stepping van de Asrock H67M-GE, die kennelijk allerlei issues had (waar ik idd ook tegenaan ben gelopen). In februari 2011 heeft Asrock dit gefixt met de 'B3' stepping: http://www.asrock.com/news/events/201102ex/warranty.html
Ik kocht mijn systeem in augustus 2011, maar helaas was dit geen B3 versie, zo blijkt nu.

De oude, pre-B3 stepping kan helemaal geen Ivy Bridge CPU's aan. Maar dat zeggen ze er voor het gemak maar even niet bij op de support page van Asrock: https://www.asrock.com/MB/Intel/H67M-GE/index.asp#CPU

Kortom, I'm cordially screwed. :(

[EDIT] - en het wordt nog erger: omdat ik de CMOS heb gereset, ben ik de boot entry kwijt die rechtstreeks naar de systemd UEFI boot image verwees. Dus nu start Proxmox niet meer. En omdat de UEFI implementatie van dit bord zo verschrikkelijk brak is, kan ik dit dus ook niet corrigeren vanuit de UEFI setup. Grote kans dat ik dus Proxmox ook nog opnieuw mag gaan installeren... Wat OOK niet (zomaar) kan, want door de verschrikkelijk brakke ondersteuning voor Sandybridge graphics door de Linux kernel (ook een issue wat al ruim 10 jaar speelt) crasht de grafische installer na een paar minuten.
Kortom, ik mag ergens een PCIe grafische kaart vandaan gaan toveren, vervolgens mag ik de 10Gbit netwerkkaart gaan uitbouwen (het systeem heeft maar één PCIe x16 slot), dan de grafische kaart gaan inbouwen, Proxmox opnieuw installeren, grafische kaart weer uitbouwen, 10Gbit netwerkkaart weer inbouwen en dan hopen dat ik het systeem weer toegevoegd krijgt aan mijn micro-clustertje... Of moet ik zeggen, micro-clusterfuckje |:(

[ Voor 40% gewijzigd door iGadget op 23-04-2021 16:17 . Reden: clusterfuck ]

Pagina: 1