In een poging om mijn oude i5 servertje wat zuiniger te maken heb ik de CPU een 'upgrade' gegeven van een i5-2500 (95W TDP) naar een i5-3470T (35W TDP).
Volgens de specs van het ASRock H67M-GE moederbord wordt de i5-3470T ondersteund vanaf BIOS versie 2.10, welke geïnstalleerd staat.
Als ik echter de machine aanzet gaan alle FANs keurig draaien, de onboard LAN adapter begint vrolijk te knipperen, maar ik krijg geen beeld. De speaker geeft 4 korte piepjes, wat volgens BIOS Central inhoudt:
Maakte geen verschil - 4x short beep en geen beeld.
Wat ik verder al geprobeerd heb:
- CMOS settings gecleared mbv de onboard jumper, maar ook daarna - geen verschil.
- Alle insteekkaarten verwijderd - geen verschil.
- CPU goed nagekeken op afwijkingen - er zat een klein beetje opgedroogde koelpasta aan de onderkant (niet op de contactpinnen), dit heb ik (voorzichtig) verwijderd. Ook hierna - geen verschil.
Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is dat de voeding geen 8 maar een 4-pin 12V aansluiting heeft, terwijl het moederbord wèl een 8 pins 12V aansluiting heeft. Dit is al zo vanaf het begin en heeft altijd prima gewerkt met de i5-2500. Dit zegt de handleiding van het moederbord er over:
Zijn er verder nog zaken die ik nog kan proberen of die ik over het hoofd zie?
Helaas heb ik geen ander moederbord om uit te sluiten dat het aan de CPU zelf ligt
Volgens de specs van het ASRock H67M-GE moederbord wordt de i5-3470T ondersteund vanaf BIOS versie 2.10, welke geïnstalleerd staat.
Als ik echter de machine aanzet gaan alle FANs keurig draaien, de onboard LAN adapter begint vrolijk te knipperen, maar ik krijg geen beeld. De speaker geeft 4 korte piepjes, wat volgens BIOS Central inhoudt:
Hoewel me het erg sterk leek dat dit het geval kon zijn (systeem werkte prima voor de CPU upgrade) heb ik toch alle geheugenreepjes eruit gehaald en de eerste vervangen door een ander exemplaar.4 short System timer failure The system clock/timer IC has failed or there is a memory error in the first bank of memory
Maakte geen verschil - 4x short beep en geen beeld.
Wat ik verder al geprobeerd heb:
- CMOS settings gecleared mbv de onboard jumper, maar ook daarna - geen verschil.
- Alle insteekkaarten verwijderd - geen verschil.
- CPU goed nagekeken op afwijkingen - er zat een klein beetje opgedroogde koelpasta aan de onderkant (niet op de contactpinnen), dit heb ik (voorzichtig) verwijderd. Ook hierna - geen verschil.
Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is dat de voeding geen 8 maar een 4-pin 12V aansluiting heeft, terwijl het moederbord wèl een 8 pins 12V aansluiting heeft. Dit is al zo vanaf het begin en heeft altijd prima gewerkt met de i5-2500. Dit zegt de handleiding van het moederbord er over:
En dat is precies hoe de boel nu aangesloten zit. Kan het zijn dat de i5-3740 hier toch moeilijk over doet, onlangs de lagere TDP?Though this motherboard provides 8-pin ATX 12V power connector, it can still work
if you adopt a traditional 4-pin ATX 12V power supply. To use the 4-pin ATX power
supply, please plug your power supply along with Pin 1 and Pin 5.
Zijn er verder nog zaken die ik nog kan proberen of die ik over het hoofd zie?
Helaas heb ik geen ander moederbord om uit te sluiten dat het aan de CPU zelf ligt

[ Voor 8% gewijzigd door iGadget op 20-04-2021 16:29 . Reden: 12V ATX info toegevoegd ]
"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"