Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:24
Ik moet voor mijn werk soms op verschillende locaties in het land zijn en heb laatst dit laatst gecombineerd en een Airbnb gehuurd waar mijn gezin en ik gebruik van hebben gemaakt (dus niet zakelijk afgenomen). Nu geeft de host achteraf aan dat we de kosten voor gebruikte elektriciteit moeten betalen. Nu stond dit blijkbaar in de advertentie en dit heb ik nog nooit eerder gezien bij een andere host, wist überhaupt niet dat dit bestond, dus wij waren hier niet van op de hoogte. In de advertentie staat dat elektriciteit tegen kostprijs afgenomen kan worden. De host heeft blijkbaar voordat wij het huisje betrokken de meterstanden opgenomen en na afloop uitgerekend wat de gemaakte kosten zijn.

Nu hebben wij dit niet kunnen controleren, omdat dit pas achteraf duidelijk werd. Daarnaast vraagt hij ons om een betaalverzoek te sturen via de bank (is verder legitiem) ipv via Airbnb zelf.

Iemand een idee wat mijn rechten en plichten zijn? Ik huur al jaren via Airbnb en heb dit werkelijk nog nooit gezien en meegemaakt. Het gaat om totaal 27 euro en we hebben daar twee weken gezeten, geen buitensporig gebruik gemaakt van elektriciteit dus vind dit ook aan de hoge kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Aanmelden bij AirBnB. Is niet gebruikelijk en als het langs het AirBnB platform gaat is het zeker niet de bedoeling van AirBnB, dus die zullen daar niet blij mee zijn.

27 euro klinkt verder wel redelijk voor 10 dagen, maar het slaat simpelweg nergens op.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Airbnb heeft een redelijk goede helpdesk, geef die even een belletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Vergeten te melden @Anoniem: 472287. Heb twee keer gebeld met de helpdesk en ik kreeg twee antwoorden. Eerste zei dat ik zeker niet verplicht was om te betalen omdat het niet heel duidelijk gecommuniceerd was door de host. Toen ik de tweede keer belde omdat de host nog steeds om zijn geld bleef vragen, gaf de medewerker aan dat dit wel gewoon kan, alleen dan het betaalverzoek via Airbnb zelf. Dus hier heb ik niet zoveel aan helaas.

@Hooglander1 Zal hier een melding voor aanmaken, ben enorm benieuwd hoe dit verder gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:06
AirBNB kosten zijn gewoon all in van te voren bekend, daar zit gewoon alles in. Dat het via een betaalverzoek gaat betekent ook 100% zeker dat dit buiten AirBnB omgaat. Gewoon niet betalen en melden bij AirBnB.

Is het vervelend voor de verhuurder? Jazeker. Maar dan had hij deze kosten gewoon in zijn tarief op AirBnB moeten verwerken zoals elke andere verhuurder doet en de voorwaarden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:00
Daarnaast vraagt hij ons om een betaalverzoek te sturen via de bank (is verder legitiem) ipv via Airbnb zelf.
Leuk bedacht door de verhuurder 8)7

Je hebt een overeenkomst met Airbnb, ik zou het lekker laten voor wat het is.

[ Voor 19% gewijzigd door Carfanatic op 20-04-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hooglander1 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:43:
Aanmelden bij AirBnB. Is niet gebruikelijk en als het langs het AirBnB platform gaat is het zeker niet de bedoeling van AirBnB, dus die zullen daar niet blij mee zijn.

27 euro klinkt verder wel redelijk voor 10 dagen, maar het slaat simpelweg nergens op.
Mwah, 27 euro, dan ben je wel elke dag aan het stoken elektrisch of een oven aan het gebruiken. Ik gebruik in een heel huis al rond de 1,20-1,90 per dag. Een vakantiehuisje waar je in 10 dagen 27 euro aan elektra verbruikt, daar zit een grootverbruiker in.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Jeroenneman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:02:
[...]

Mwah, 27 euro, dan ben je wel elke dag aan het stoken elektrisch of een oven aan het gebruiken. Ik gebruik in een heel huis al rond de 1,20-1,90 per dag. Een vakantiehuisje waar je in 10 dagen 27 euro aan elektra verbruikt, daar zit een grootverbruiker in.
Ik vind het ook aan de hoge kant, ik heb dan gewerkt in het huisje en mijn gezin is overdag op pad geweest in de natuur, in de avond even koken en verder hebben we niets verbruikt. Kom niet verder dan de koelkast en vriezer qua verbruik eerlijk gezegd... daarom vind ik het ook een vreemd verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:00
Als je moet bijbetalen, doe je dat via het Resolutiecentrum op de Airbnb-site. Je moet alle betalingen via Airbnb laten verlopen. We kunnen je niet helpen als zich problemen voordoen met een contante of andere betaling die je buiten de site om hebt gedaan.
https://www.airbnb.nl/hel...ij-vraagt-meer-te-betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:36

de Peer

under peer review

Die verhuurder weet donders goed dat dit niet mag.
Gewoon aangeven dat je niet ingaat op betalingen buiten AirBnb om.

Dan had verhuurder het maar gewoon goed moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:51
Orangelights23 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:41:
...dus wij waren hier niet van op de hoogte. In de advertentie staat dat elektriciteit tegen kostprijs afgenomen kan worden.
In beginsel mag een verhuurder van een vakantiehuis (in elk geval in Nederland) gewoon de werkelijke gebruikskosten van energie in rekening brengen als dat zo is overeengekomen. Dat jij niet op de hoogte beweert te zijn omdat je er overheen gelezen hebt, is totaal niet relevant.

Wel is relevant of in de advertentie en overeenkomst ergens staat dat het vooraf betaalde bedrag "all-in" was. Staat dat niet expliciet vermeld in de overeenkomst, dan prevaleert hier waarschijnlijk de advertentie-tekst waarin vermeld staat dat kosten van verbruikte elektriciteit separaat in rekening worden gebracht. Dat je dit op deze manier niet gewend bent en dat het anno 2021 niet meer heel gebruikelijk is, maakt niets uit. Het stond er in de advertentie, en het mag. Tenzij dus in de overeenkomst met AirBNB nadrukkelijk staat dat het betaalde bedrag ook echt incl. alle kosten is.

Dat je de meterstanden niet hebt *kunnen* controleren is ook niet waar. Dat je het niet hebt gecontroleerd is slechts het gevolg van het feit dat je door niet volledig lezen van de advertentie jezelf niet tijdig op de hoogte hebt gesteld van het achteraf in rekening brengen van energiekosten.

Het bedrag is niet raar wanneer het huisje all-electric is, of wanneer het voor gas en elektra samen is.

Dus nogmaals: staat er in de overeenkomst met AirBNB expliciet dat het all-in is, dan heeft de verhuurder pech. Staat zoiets niet expliciet vermeld, dan prevaleert de expliciete tekst in de advertentie waar je zelf overheen gelezen hebt, en heb jij dus pech.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ivow85 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:54:
[...]
In beginsel mag een verhuurder van een vakantiehuis (in elk geval in Nederland) gewoon de werkelijke gebruikskosten van energie in rekening brengen als dat zo is overeengekomen. Dat jij niet op de hoogte beweert te zijn omdat je er overheen gelezen hebt, is totaal niet relevant.
Er zijn wel een aantal voorwaarden aan hoe het bekend gemaakt moet worden. Als het alleen ergens in de beschrijving stond, en niet bij de pagina waar afgerekend werd verwacht ik dat een rechter niet zomaar zal oordelen dat het gerechtvaardigd is.

https://www.consuwijzer.n.../prijzen-reizen-vakanties ( Al staat hier niet heel duidelijk over variabele kosten, maar de kern is dat kosten expliciet overeengekomen moeten worden, ergens een zinnetje in de omschrijving voldoet niet. )

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 21-04-2021 17:14 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Hahaha what the fuck, gewoon melden bij AirBNB en niet meer naar omkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

In de advertentie staat dat elektriciteit tegen kostprijs afgenomen kan worden.
Als vraag, de eigenaar heeft oude zut staan zoals een inefficiënte koelkast die energie slurpt. Betaal je daar dan ook voor? Want dan is de stimulans voor de eigenaar nihil om wel een efficiënte koelkast te plaatsen. Dus betaal je dan puur voor de energie die jij gebruikt (dus een tweede meter) of is dit de algemene meter en betaal je voor alles wat er daar ook al (aan) staat?

Vroeger zag je dat wel soms bij vakantiehuisjes dat aan het begin de meterstanden (water en energie) werden opgenomen. En daar was je dan ook actief bij betrokken als huurder cq. werd het bijgeschreven op het contract wat de beginstanden waren. Dan ben je namelijk wel op de hoogte.

Het gros van de verhuurders zal het gewoon all-in doen kwa prijs. Maar dan zit je wellicht met het probleem dat je niet als goedkoopste uit zoekacties komt. Dit lijkt me een ideale manier voor de verhuurder om beter in de resultaten te komen (goedkoper) en dat er buiten afhandelen.

Als je kijkt op https://www.airbnb.nl/d/setup dan staat er bij "Hoe bepaal ik de prijs van mijn accommodatie?" het volgende:
Je bepaalt zelf wat je voor je accommodatie vraagt. Om je te helpen beslissen, kun je naar vergelijkbare accommodaties in je stad of buurt zoeken om een idee te krijgen van de marktprijzen.

Toeslagen
Schoonmaakkosten: je kunt de schoonmaakkosten in je nachttarief verwerken of deze toevoegen aan je tariefinstellingen.

Overige kosten: om naast je tarieven verdere kosten in rekening te brengen (zoals kosten voor laat inchecken of huisdieren), moet je deze potentiële kosten aan je gasten bekendmaken voor ze reserveren, en vervolgens in ons Resolutiecentrum een betalingsverzoek indienen voor bijkomende kosten om op een veilige manier betaald te krijgen.
De verhuurder moet dat regelen via het resolutiecentrum en niet buiten Airbnb om.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Ivow85 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:54:
[...]

Wel is relevant of in de advertentie en overeenkomst ergens staat dat het vooraf betaalde bedrag "all-in" was. Staat dat niet expliciet vermeld in de overeenkomst, dan prevaleert hier waarschijnlijk de advertentie-tekst waarin vermeld staat dat kosten van verbruikte elektriciteit separaat in rekening worden gebracht. Dat je dit op deze manier niet gewend bent en dat het anno 2021 niet meer heel gebruikelijk is, maakt niets uit. Het stond er in de advertentie, en het mag. Tenzij dus in de overeenkomst met AirBNB nadrukkelijk staat dat het betaalde bedrag ook echt incl. alle kosten is.

Dat je de meterstanden niet hebt *kunnen* controleren is ook niet waar. Dat je het niet hebt gecontroleerd is slechts het gevolg van het feit dat je door niet volledig lezen van de advertentie jezelf niet tijdig op de hoogte hebt gesteld van het achteraf in rekening brengen van energiekosten.

Het bedrag is niet raar wanneer het huisje all-electric is, of wanneer het voor gas en elektra samen is.

Dus nogmaals: staat er in de overeenkomst met AirBNB expliciet dat het all-in is, dan heeft de verhuurder pech. Staat zoiets niet expliciet vermeld, dan prevaleert de expliciete tekst in de advertentie waar je zelf overheen gelezen hebt, en heb jij dus pech.
Mooi juridisch stuk wat je geschreven en ik snap wat je schrijft. Echter vergeet je in je stuk mee te nemen dat het een te hoog bedrag is en hij het buiten Airbnb om vraagt. En dat is waar ik benieuwd naar ben.

Overigens schrijf ik dat ik de meterstanden niet heb kunnen opnemen omdat ik hier niet van op de hoogte van was. Dat is wat anders dan dat ik het niet ‘kan’ op een of andere manier.

@Qwerty-273 Er stond wel redelijk oude zooi, zeker geen apparatuur dat jonger dan vijf jaar oud is. Daarom vind ik het ook niet helemaal fair, ik betaal inderdaad voor zijn oude meuk, terwijl wij alleen de koelkast, vriezer en stopcontacten voor het opladen van telefoons en laptop gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Orangelights23 op 21-04-2021 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

https://community.withair...nd-electricity/td-p/72432

Volgens members van airbnb moet je het in de prijs verwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:45
Gewoon aangeven dat je het bedrag buitensporig hoog vindt. Daarnaast staat het in de advertentie dus ook deels jouw schuld. Echter de betaling dient gewoon via AirBnB te lopen, niet buitenom via eigen betaalverzoeken. Een gemiddeld huishouden heeft ongeveer 1,50 / 2 euro aan stroomkosten per dag.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

27 euro = ~12 kWh per dag. Beetje afhankelijk van uitrusting van een huis qua elektrische boiler, kookplaat, oven gebruik en zo vreemd is het dan allemaal niet.

Blijft of het wel of niet terecht in rekening wordt gebracht. Wellicht bied hij het huisje via verschillende platforms aan en doet hij het via andere aanbieders wel zo.

Maar ik had allang al betaald tbh.

En alleen maar stroomtrouwens? Mijn gas verbruik is met deze prut lente mijn grootste kostenpost. Als huisje trouwens slimme meter heeft hoeft de verhuurder zijn stoel er niet voor uit te komen om het verbruik vast te stellen.

[ Voor 23% gewijzigd door Barrycade op 21-04-2021 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zeker in de winterperiode best mogelijk.
Misschien warmtepomp (boiler) of elektrische vloerverwarming.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:51
Woy schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:12:
[...]

Er zijn wel een aantal voorwaarden aan hoe het bekend gemaakt moet worden. Als het alleen ergens in de beschrijving stond, en niet bij de pagina waar afgerekend werd verwacht ik dat een rechter niet zomaar zal oordelen dat het gerechtvaardigd is.

https://www.consuwijzer.n.../prijzen-reizen-vakanties ( Al staat hier niet heel duidelijk over variabele kosten, maar de kern is dat kosten expliciet overeengekomen moeten worden, ergens een zinnetje in de omschrijving voldoet niet. )
Er staat daar niet waar en hoe de variabele kosten bekend gemaakt moeten worden. Waaruit lijdt je af dat een mededeling in de advertentie niet voldoende is als 'bekendmaking' van de variabele kosten?
Als je een hotel boekt, dan krijg je op de betaalpagina toch ook niet een volledig overzicht van de prijslijsten van de minibar, het restaurant en de hotelbar te zien? Er zal alleen ergens bij de kamerprijzen vermeld staan of de en zo ja welke consumpties (niet) inbegrepen zijn.
Orangelights23 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:38:
[...]
Mooi juridisch stuk wat je geschreven en ik snap wat je schrijft. Echter vergeet je in je stuk mee te nemen dat het een te hoog bedrag is en hij het buiten Airbnb om vraagt. En dat is waar ik benieuwd naar ben.

Overigens schrijf ik dat ik de meterstanden niet heb kunnen opnemen omdat ik hier niet van op de hoogte van was. Dat is wat anders dan dat ik het niet ‘kan’ op een of andere manier.
Je kon de meterstanden dus best opnemen, alleen heb je dat niet gedaan omdat je het niet belangrijk achtte. Dat heeft niets met 'niet kunnen' te maken.

Een verbruik van €2,70 per dag aan elektra is absoluut niet per definitie 'te hoog'. Een 80liter elektrische boiler voor warm douche water gebruikt al snel 5kWh of meer per dag. Doe er nog een elektrische verwarming en wat standaard keuken apparatuur bij en je komt makkelijk aan €2,70 per dag (12 a 13 kWh per dag) bij de huidige buiten temperaturen.

Indien het verblijf geen warmwatervoorziening en/of verwarming op gas heeft, is het genoemde bedrag een héél realistische waarde voor je verblijfsduur.

Wat er in de overeenkomst tussen AirBNB en de verhuurder staat over deze variabele kosten, is voor jou niet van belang. Jij hebt een overeenkomst met AirBNB. Het is voor jou dus van belang wat er in die overeenkomst staat over variabele bijkomende kosten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ivow85 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:59:
[...]

Er staat daar niet waar en hoe de variabele kosten bekend gemaakt moeten worden. Waaruit lijdt je af dat een mededeling in de advertentie niet voldoende is als 'bekendmaking' van de variabele kosten?
Als je een hotel boekt, dan krijg je op de betaalpagina toch ook niet een volledig overzicht van de prijslijsten van de minibar, het restaurant en de hotelbar te zien? Er zal alleen ergens bij de kamerprijzen vermeld staan of de en zo ja welke consumpties (niet) inbegrepen zijn.
Zoals aangegeven is die pagina een verkorte weergave. Een minibar is ook niet vergelijkbaar, want dat is zijn geen verplichte kosten.

https://www.acm.nl/nl/pub...arantie-in-de-reisbranche

Hier een uitgebreide uiteenzetting, wat al een verduidelijking is van een eerder besluit. Er zijn ook genoeg rechtszaken over geweest.

Kern is
Alle variabele onvermijdbare kosten worden direct bij de advertentieprijs op transparante wijze
weergegeven alsmede de hoogte ervan.
Ergens weggestopt in een beschrijving is niet direct bij de advertentieprijs, en ook niet direct transparant. "Tegen kostprijs" voldoet ook niet aan de vereiste om de hoogte aan te geven

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1