Auto verkopen en een nieuwere kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Savage008
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:07
Ik heb een clio 1.4 uit 2001, 96000 gelopen.

Heb deze 5 mnd geleden laten repareren ivm ditributie riem die geknapt was, resultaat : 6 nieuwe kleppen erin en veel geld lichter.

Heeft ook net een grote beurt en APK gehad en er is nog wat achterstallig onderhoud uitgevoerd

Kan ik hier nog lang mee rijden? Is het verstandig deze nog te houden of om een redelijk nieuwe auto te kopen met weinig km?

Ik rij overigens niet zo heel veel, 8000 per jaar.

PS, ik heb de auto vorig jaar aangeschaft , het is mijn eerste auto, heb mijn rijbewijs pas sinds vorig jaar :P .

Oeps , titel was onduidelijk, is prima aangepast zo!

[ Voor 30% gewijzigd door Savage008 op 20-04-2021 13:25 . Reden: Typfout ]

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:20
Iemand die de titel begrijpt? Heb je behalve de Clio nog een andere auto?

96000km is niet heel veel. Wel is de Clio 20 jaar oud. Is de auto verder goed onderhouden? Dan kan je er prima nog een tijdje mee rijden, lijkt mij. De APK zegt helaas niet zo veel.

Lekker!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:26
Niemand kan je vertellen hoelang je er nog mee kunt rijden. Je kunt morgen en lekke band krijgen en hem om een boom vouwen. Hij kan ook maar zo nog 20 jaar doorrijden.

Voor die kilometers die je maakt per jaar zou ik hem mooi door blijven rijden.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-11 19:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Savage008 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:02:
Oeps , titel is inderdaad een beetje onduidelijk, typfoutje. kan deze aangepast worden?
Zoe beter? Zo niet: plaats even een topic report met je gewenste titel :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:58
Dat kan niemand hier je vertellen. Als het ding netjes zijn reguliere onderhoud gehad heeft, kan hij best nog even mee. Maar het breken van de distributieriem doet sterk vermoeden dat dat niet het geval was (wat ik zo gauw kan vinden moet hij elke 5 jaar vervangen worden, of bij 120.000 km, wat eerst komt).

Waar je na 20 jaar wel rekening mee moet houden, is dat zaken als schokbrekers, ashoezen, allerlei rubbers etc. van de één op de andere dag de geest kunnen geven. Dat soort zaken veroudert, en slijt dus niet alleen door gebruik. Het ligt er dus maar aan, wat je acceptabel vindt om uit te geven aan onderhoud. Persoonlijk schrik ik niet van een beurt van >€1000,-, maar wij rijden dan ook 45 kkm per jaar. Mijn Octavia met 450 kkm op de teller was toe aan nieuwe schokbrekers, en nog een paar dingen. Dat zou ik in beginsel gewoon gedaan hebben. Mijn garage waarschuwde echter, dat de turbo ook speling had, en nog een paar zaken, dus toen toch maar afscheid genomen en een nieuwere gekocht.

Auto's kosten geld, sommige mensen hebben mazzel, anderen hebben pech.

Waarschijnlijk was je beste optie trouwens geweest, om die dure reparatie niet uit te voeren, de Clio naar de sloop te brengen en het geld wat je niet aan de Clio zou uitgeven, bij een nieuwere te leggen. Maar dat gaat nu niet meer...

EDIT: Wat je je wel moet afvragen: waarom is die distributieriem geknapt? Komt dat omdat hij niet op tijd vervangen is? Zo ja, heeft je garage ook nooit voorgesteld om hem te vervangen? Dan zou ik toch eens op zoek gaan naar een garage die wel de service-intervallen leest, en daar ook iets mee doet. Of ga je niet steeds naar dezelfde garage, of heb je de auto nog niet zo lang?
Weet je, die 5 jaar zou ik zelf nog wel op durven rekken naar 6 of 7, hij breekt echt niet zomaar. Maar als er al >10 jaar dezelfde riem in zit, dan heeft er toch een garage zitten slapen, denk ik. (Tenzij het ding elke keer ergens anders is geweest, en niemand een geschiedenis bijhoudt.)

[ Voor 20% gewijzigd door Wild Chocolate op 20-04-2021 13:18 ]

iRacing Profiel

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
96000 km? Da's net ingereden. En als je er net voor veel geld aan verspijkerd hebt, dan rij je nu toch lekker onbezorgd door?

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:36
Ik zou alleen een andere kopen als je heel veel op onderhoudskosten, belasting, verzekering of brandstofkosten kunt besparen. Dat lijkt me met een Clio 1.4 van 20 jaar oud, die je 8000 km per jaar gebruikt, in geen van de gevallen van toepassing. Zeker omdat je onlangs nog hoge kosten hebt gehad.

Dan blijft de optie over: gewoon omdat je een andere wil.

Wil je niet persé een andere, dan zou ik hem met (minimaal) onderhoud doorrijden tot hij uit elkaar valt :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Wat denk je ervoor te krijgen als je hem nu verkoopt?

Ik denk dat je reparatie i.c.m. onderhoud meer heeft gekost dan dat je voor de auto gekregen had (gokje, geen idee wat je uitgegeven hebt natuurlijk).

Dus ik zou hem lekker oprijden en geen grote uitgaven meer doen aan de auto.

• Savage008
Donderpoes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:18:

Ik denk dat je reparatie i.c.m. onderhoud meer heeft gekost dan dat je voor de auto gekregen had (gokje, geen idee wat je uitgegeven hebt natuurlijk).
Dat gokje is idd correct! ;)

• Savage008
De garage zei dat de auto op zich nog best in orde is voor z'n leeftijd, kan nog wel aantal jaren mee

• Wild Chocolate
Savage008 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:22:
De garage zei dat de auto op zich nog best in orde is voor z'n leeftijd, kan nog wel aantal jaren mee
En die garage kent de geschiedenis van deze auto?

Vraag ze eens wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen was })

EDIT: Zelf een ton of 2 met mijn eerste auto (VW Caddy) gereden. Steeds in onderhoud bij de garage waar ik hem gekocht had, en prima tevreden. Op een gegeven moment gierde de versnellingsbak, deze laten vervangen voor een gereviseerde, gelijk koppeling mee laten nemen, €2300,- armer...
Half jaar later, volgende beurt, "de dorpels zijn rot en de achterremleiding komt niet door de APK", alles bij elkaar 2 dagen arbeid. Ja, GVD, had je dàt niet ff kunnen vertellen voordat je een paar maanden geleden aan een dure reparatie begon :(

[ Voor 44% gewijzigd door Wild Chocolate op 20-04-2021 13:30 ]

iRacing Profiel

• Savage008
Wild Chocolate schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:13:

EDIT: Wat je je wel moet afvragen: waarom is die distributieriem geknapt? Komt dat omdat hij niet op tijd vervangen is? Zo ja, heeft je garage ook nooit voorgesteld om hem te vervangen? Dan zou ik toch eens op zoek gaan naar een garage die wel de service-intervallen leest, en daar ook iets mee doet. Of ga je niet steeds naar dezelfde garage, of heb je de auto nog niet zo lang?
Weet je, die 5 jaar zou ik zelf nog wel op durven rekken naar 6 of 7, hij breekt echt niet zomaar. Maar als er al >10 jaar dezelfde riem in zit, dan heeft er toch een garage zitten slapen, denk ik. (Tenzij het ding elke keer ergens anders is geweest, en niemand een geschiedenis bijhoudt.)
Ik vermoed dat de vorige eigenaar of de eer-eer-eervorige eigenaar het niet zo nauw nam, de garage zei dat de riem er al heeeel lang in zat. :D

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Van deze auto weet je dat de distributieriem vervangen is. Van andere auto's weet je minder.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:47

-tom-562

Oliesjeik

Savage008 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:28:
[...]

Ik vermoed dat de vorige eigenaar of de eer-eer-eervorige eigenaar het niet zo nauw nam, de garage zei dat de riem er al heeeel lang in zat. :D
Ja, of jij nam het niet zo nauw. Je kan de boel ook zelf (laten) controleren ;)

Met nog geen ton op de teller en 8000 km per jaar zou ik lekker in die Clio blijven rijden.

Vaak bu'j te bang!

• Wild Chocolate
Savage008 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:28:
[...]

Maar hoe lang komt de auto al bij deze garage? Als dat meer dan een paar jaar is, mag je van een garage verwachten dat hij je hierop attent maakt.
-tom-562 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:36:
[...]

Dat kan uiteraard ook. Maar niet iedereen realiseert zich, dat zo'n riem behalve bij een bepaalde km-stand, ook na een aantal jaren aan vervanging toe is. En van een vakman mag je verwachten dat hij dat wel weet.

[ Voor 33% gewijzigd door Wild Chocolate op 20-04-2021 13:40 ]

iRacing Profiel

• Savage008
-tom-562 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:36:
[...]

Met nog geen ton op de teller en 8000 km per jaar zou ik lekker in die Clio blijven rijden.
Dat heb ik laten doen, ben naar een willekeurige garage gegaan en heb hem laten keuren voor aankoop.

De riem hebben ze niet vermeld helaas.
Wild Chocolate schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:38:
[...]

Maar hoe lang komt de auto al bij deze garage? Als dat meer dan een paar jaar is, mag je van een garage verwachten dat hij je hierop attent maakt.
Ik kom pas 5 maanden bij deze garage! ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Savage008 op 20-04-2021 13:42 ]

• Wild Chocolate
Savage008 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:40:
[...]

Had je hem pas net gekocht dan, of liet je hem hiervoor ergens anders onderhouden? Of werd hij nooit onderhouden?

In dat laatste geval, dan is het wachten op de volgende onverwachte (pun intended, wachten op iets onverwachts :+ ) reparatie.

Ik vind het overigens bijzonder dat een garage uitspraak doet over de staat van onderhoud van een auto die ze 1 keer gezien hebben, zonder een uitvoerige controle te doen.
Savage008 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:40:
[...]

Dat heb ik laten doen, ben naar een willekeurige garage gegaan en heb hem laten keuren voor aankoop.

De riem hebben ze niet vermeld helaas.

[...]

In dat geval zou ik investeren in een duurzame relatie met één garage. Dan bouw je een stukje geschiedenis op, en is de kans dat zij iets aan zien komen ook een stuk groter.

[ Voor 29% gewijzigd door Wild Chocolate op 20-04-2021 13:49 ]

iRacing Profiel

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 09:52

EMP

Krulloos!

Savage008 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:02:
Is het verstandig deze nog te houden of om een redelijk nieuwe auto te kopen met weinig km?
Economisch gezien heb je nu geen afschrijving en zolang de auto rijdt heb je lage kosten. Je maakt ook weinig kilometers en aanschaf/verkoop is ook niet gratis. Een andere auto gaat je sowieso meer geld kosten en is daarom economisch niet verstandig.

Als het gaat om zekerheid, de auto is 20 jaar oud, dus de kans dat hij je op een dag laat staan of onderweg kapot gaat is natuurlijk groter dan bij een nieuwe(re) auto. Als dat heel erg belangrijk voor je is valt daar wat voor te zeggen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Savage008
Wild Chocolate schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:44:
[...]

Had je hem pas net gekocht dan, of liet je hem hiervoor ergens anders onderhouden? Of werd hij nooit onderhouden?

Ik vind het overigens bijzonder dat een garage uitspraak doet over de staat van onderhoud van een auto die ze 1 keer gezien hebben, zonder een uitvoerige controle te doen.
[...]
Ik had de auto een paar maanden daarvoor aangeschaft.

En na de reparatie aan de distributie riem, de apk, een grote beurt en nog wat andere reparaties hebben ze toch wel een goed beeld denk ik.
Pagina: 1