Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Ed!
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-11 01:24
Hallo allemaal,

Recent hebben wij een huis gekocht en hierop willen wij graag zonnepanelen. De installatie wil ik zelf gaan doen op beide zijdes van het schuine dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQ1PYn4frFmnaSaXmhC8dNUiew8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2IZspDKZwnbLrm7omwA3ffK.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder wat gegevens:

Stroomverbruik +- 2500 - 2800 Kwh per jaar
Hellingshoek dak 30°
Weinig last van schaduw op het dak
Budget (ex btw) +- €2000

Zelf kwam ik op het onderstaande systeem uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5lY-mdCrN1iMHhkviVXZylZhbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ikradzw1XTl213POiqAnUI2j.jpg?f=fotoalbum_large

Echter vraag ik mij af of 5 zonnepanelen voldoende zijn per mpp tracker. Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet, Ed!

Alle reacties

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik ben nog expert in omvormers maar ik denk het wel hoor.
Je kan het ook opzoeken in de voltage range van de omvormer, of 5 panelen maal spanning per stuk in die voltage range zit.
Meer panelen is wel altijd beter, kan je meer panelen kwijt? Kwa budget wordt het dan al wel krap natuurlijk.

Verder goed plan, en heel mooi dat je het zelf kan doen! Dat bespaard al flink. (y)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Ed!
oke oost-west
dus daar hebben we mijn voorbeeld dagje weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op een ander moment hun top, dus Wp =! W omvormer.
je kunt met een aardig kleinere omvormer af. ;)

2x5x375Wp=3750Wp en kan met gemak op een 3kW omvormer.
een 2kW omvormer kan ook wel, maar een omvormer met 2x een mpp is toch wel aan te raden.
en die krijg je niet kleiner als 3kW. (bijna, maar wat er onder zit wil je niet gebruiken.)
(je kunt 2 Stringen parallel maken op 1 mpp, alleen dan word de juiste omvormer vinden een probleem.
de Ampp word dan ook 2x zo hoog en dat trekken veel omvormers officieel niet.
je moet dan snel bijten de specs werken van een omvormer, en dat moet je willen.)

dan heb je ook nog dit probleem
je kunt bijna alleen nog TL omvormers krijgen en die werken allemaal volgens volgende grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dus eigenlijk willen al die omvormers het liefst 350Vmpp
of ander gezegd liever een paneel of 8-12 per mpp.

het is dus niet dat je plan niet kan, maar het is slimmer om:
1x10x375Wp op 1 zijde van het dak te hangen. (of 8 stuks kan ook)
en nog slimmer om dan een 3,6kW (of 3kW) omvormer te nemen met 2x een mpp.
dan kun je nu even lekker vooruit, en later na 3 jaar (kun je weer de BTW aftrekken) er gewoon een 1x10x375Wp bij hangen.
en als je heel slim wil zijn, dan houd je het geld wat je in die 3 jaar bespaart apart en hang je daar van de nieuwe paneel er bij.
en lekker in overproductie te gaan of een warmtepomp er bij ophangen en zo ook geen gas te gebruiken.
op maken is echt veel makkelijker als opwekken.

(maak een goede planning, je zult de eerste niet zijn die er achter komt dat het niet hoeft te stoppen bij alleen de elektra rekening, geen gas rekening is ook leuk en geen benzine is ook leuk en zelf verkopen is leuk.
naderhand de omvormer moeten vervangen is gewoon te duur en maakt het niet beter)

(technisch is het geen probleem om de 2,5kW omvormer die je hebt gekozen om daar 2x12x375Wp aan te hangen.
dit wel zonder garantie(ja wel je red hem net op het randje) op de omvormer, maar het is nooit Wp = W omvormer, dat is een veel langer verhaal.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ed!
migjes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:35:
@Ed!
oke oost-west
dus daar hebben we mijn voorbeeld dagje weer.
[Afbeelding]
oost en west halen op een ander moment hun top, dus Wp =! W omvormer.
je kunt met een aardig kleinere omvormer af. ;)

2x5x375Wp=3750Wp en kan met gemak op een 3kW omvormer.
een 2kW omvormer kan ook wel, maar een omvormer met 2x een mpp is toch wel aan te raden.
en die krijg je niet kleiner als 3kW. (bijna, maar wat er onder zit wil je niet gebruiken.)
(je kunt 2 Stringen parallel maken op 1 mpp, alleen dan word de juiste omvormer vinden een probleem.
de Ampp word dan ook 2x zo hoog en dat trekken veel omvormers officieel niet.
je moet dan snel bijten de specs werken van een omvormer, en dat moet je willen.)

dan heb je ook nog dit probleem
je kunt bijna alleen nog TL omvormers krijgen en die werken allemaal volgens volgende grafiek:
[Afbeelding]
dus eigenlijk willen al die omvormers het liefst 350Vmpp
of ander gezegd liever een paneel of 8-12 per mpp.

het is dus niet dat je plan niet kan, maar het is slimmer om:
1x10x375Wp op 1 zijde van het dak te hangen. (of 8 stuks kan ook)
en nog slimmer om dan een 3,6kW (of 3kW) omvormer te nemen met 2x een mpp.
dan kun je nu even lekker vooruit, en later na 3 jaar (kun je weer de BTW aftrekken) er gewoon een 1x10x375Wp bij hangen.
en als je heel slim wil zijn, dan houd je het geld wat je in die 3 jaar bespaart apart en hang je daar van de nieuwe paneel er bij.
en lekker in overproductie te gaan of een warmtepomp er bij ophangen en zo ook geen gas te gebruiken.
op maken is echt veel makkelijker als opwekken.

(maak een goede planning, je zult de eerste niet zijn die er achter komt dat het niet hoeft te stoppen bij alleen de elektra rekening, geen gas rekening is ook leuk en geen benzine is ook leuk en zelf verkopen is leuk.
naderhand de omvormer moeten vervangen is gewoon te duur en maakt het niet beter)

(technisch is het geen probleem om de 2,5kW omvormer die je hebt gekozen om daar 2x12x375Wp aan te hangen.
dit wel zonder garantie(ja wel je red hem net op het randje) op de omvormer, maar het is nooit Wp = W omvormer, dat is een veel langer verhaal.)
Heel erg bedankt voor je reactie.

Ik heb een aanpassing gedaan naar andere zonnepanelen welke een hoger voltage (en wattage) zouden geven dan de longi solar panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FledY7q_coynEGGiBGkw46quYcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imhF6l9xlJ4xlmXwq0SbMsAn.png?f=fotoalbum_large

Dit zou dus al beter werken als ik (toch) voor oost-west wil gaan? Ben (nog) niet van plan om over een aantal jaar weer zonnepanelen bij te gaan plaatsen.

Hieronder de vergelijking volgens de data van de fabrikant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPK1u_Y7JAcUBFYw6k36hecnKS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a4fYtBZpZ7yUJfsTF4sqJqXf.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt.

Groet,

Ed!

[ Voor 5% gewijzigd door Ed! op 20-04-2021 19:55 ]

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:48
@Ed!
Ik heb zelf een maand geleden ongeveer het zelfde gedaan ook zelf gelegd. Zelfde omvormer maar dan met 6x400 en 7x400 van Phono Solar.

Ik heb een vermogen en mppt1 en mppt2 spanning grafiekje erbij gedaan en zie ook de linkjes onderop, dan heb je een idee.

Ik zou het doen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvWOjk0OXT6Wph22riV5hASdXFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NkSsPNnNVQmO9dGvGosWCh74.png?f=fotoalbum_large

• migjes
@Ed!
jep de phono is net iets beter, dat geeft een redelijke Vmpp.
en zeker als je die 6x per kant doet.
(dit past is wel een ander maatje?)
het is niet perfect, maar ruim binnen de marges voor een omvormer.
van mij mag de omvormer wel een 3kW zijn in plaats van 2,5kW, maar is een beetje mieren seksueel mishandelen (mierenneuken). ;)

(ik hoor hier zo vaak "ik wil niet meer panelen", en dan mogen we na een paar maanden toch weer gaan uitleggen hoe je kunt uitbreiden. tja soms komt wijsheid met de tijd. ;) )

@Ensinker d:)b
nice.
onder welke hoek heb jij de panelen?
je kunt mooi zien hoe oost reageert als het in de schaduw zit en als er bewolking langs komt.
het zakt minder diep in als west in de schaduw.
door oost-west kun je lekker veel schadeloos teveel Wp op de omvormer hangen.
met (niet te zware) bewolking heb je dan nog steeds 1/6 W van het aantal Wp.
en de richting die ze op kijken maakt dan niet meer uit, het licht weerkaatst op de bewolking en je hebt dan diffuse licht.
met oost-west heb je ook nog leuke opbrengst met bewolking.
(mijn 6,3kW doet dit erg leuk, maar ook de 3,3kW Panasonic tikt dan nog extra hard in.
dat doet het beter met diffuse licht als gewoon mono.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@Ed!
even rekenen.
6x305W (305W NOCT = 410W STC) x 2 = 3660W NOCT.
oost-west maakt 3660W x 0,7 = 2500W.
dus ja de 2,5kW omvormer zal het goed doen.
maar een 3kW is zo goedkoop dat die kleine meer prijs je er wel makkelijk weer uit haalt.
ik kom op 10€ verschil, dus je hoeft maar 1€ per jaar meer opbrengst te hebben.
zelfs met over productie dus maar 0,08€/kWh is dit maar 13kWh per jaar.
dus doe niet te moeilijk neem een 3kW omvormer. ;)

• Ed!
@Ensinker & @migjes heel erg bedankt de informatie en het meedenken. Ik ben weer wat wijzer.

Ik ga de 2.5kw omvormer vervangen voor de 3kw omvormer, dat scheelt qua aanschaf inderdaad niet zoveel.

Het zal nog een aantal weken duren voordat alles geleverd is en daarna moet ik nog het dak op, maar ik zal een paar foto's online zetten wanneer alles klaar is.

Bedankt allemaal!

• migjes
@Ed!
cool, foto's zijn altijd leuk.
succes.

ik zie nog wel ene paar kleine dingen in je lijstje.
bij een omvormer worden vaak 4 stekkers geleverd.
maar je hebt er 8 nodig.

en 30m kabel, klinkt als wel erg veel, maar reken dat even beter na.
(het maakt erg uit hoe je ze op dak hangt, en welk paneel je gebruikt.
dus reken alles even goed na voor je besteld, heb ik niet gedaan.)

opbrengst berekenen is ook wel even leuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
mijn kWh/kWp per jaar.
met 2x10x190Wp en allebei op 45 graden, deed ik rond de 750kWh/kWp (voor het dipje)
met 2x7x190Wp+10x300Wp en verschilende hoeken, deed ik rond de 750kWh/kWp (na het dipje)
later heb ik vervangen voor panasonic en schoot ik naar de 850kWh/kWp

jij komt met jou dakhoek net boven de 750kWh/kWp uit.
dus 6x410x2= +/- 5000Wp x 0,75 (kWh/kWp) = 3690kWh wat je moet verwachten.
3690 opwek - 2800 gebruik = 900kWh overschot.
nice.
2800 x 0,22 + 900 x 0,08 = +/- 690€ per jaar besparing. ;)

(ik gebruik een grofweg 1600-2500kWh extra in een warmtepomp+boiler en breng hier door mijn gas nog eens naar 120m3 per jaar, reken maar eens uit hoeveel ik betaal via een vergelijking site voor heel mijn jaarlijkse energie rekening >:) )

• Ensinker
Mijn dakhelling is 55°.

• migjes
@Ensinker
a vandaar dat je meer tafel vorm dan tiet vorm hebt. ;)

2x 45 graden (oude set):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
en 1x 15graden + 1x 45 graden op mpp1 en 1x 45 graden op mpp 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

@Ed! wil voor 2x 30 graden gaan.
maar ach het is ongeveer en precies komt het toch niet uit. ;)

• Ensinker
migjes schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:28:
@Ensinker
a vandaar dat je meer tafel vorm dan tiet vorm hebt. ;)
Haha, ja. Wij spreken over 3 tieten ;)

Heb geen echt hoge piek, het draait mooi de hele dag door. En inderdaad bij lichte bewolking nog een behoorlijke opbrengst.
Pagina: 1