Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Online en KPN] Internetsnelheid ingezakt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RoelRulez
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 12-06 15:41
Kort verhaal:
We hebben altijd genoten van een snelheid van circa 55 mbit/s, sinds kort waren er wat problemen aan de lijn buiten, en nu lijkt KPN het te limiteren tot 40mbit/s (want dat is in de kleine lettertjes wat ze ons garanderen en niet meer dan dat). Kunnen wij daar iets tegen doen? :'(

Lang verhaal:
Wij zitten al jaren lang tevreden bij Online (en voorheen Wanadoo en Orange), alleen sinds een aantal weken is de internetsnelheid meer dan gehalveerd, van 55 naar 23 mbit/s. Na contact met de klantenservice zouden zij een monteur sturen, deze monteur was zeer vriendelijk en liet alles fijn zien wat hij aan het doen was.

Hij heeft bij het modem de snelheid gemeten, deze kon inderdaad 55 halen, en op het punt waar de dsl kabel het huis in komt was het zelfs potentieel 62 mbit/s. De beste man controleerde wat zaken, pleegde een telefoontje met KPN, liet een 'repro' (?) uitvoeren op het modem.

De snelheid schiet weeg omhoog maar nu tot circa 40, en als we vroegen hoe het zat met de 55 die het voorheen was, dan zei de monteur "Ja, KPN vertelde mij net dat 40 hier het maximaal haalbare is.". Hij legde er een heel verhaal bij uit van afstand tot de centrale, wat mij niet onbekend was, maar geen logische redenering waarom de oude snelheid niet opnieuw behaalt kan worden.

Momenteel doet KPN een 48 uur duurmeting, maar ik wil daarna wel actie ondernemen, kan iemand hier met wat meer expertise mij het fijne uitleggen van wat de issue is? Ben ik onredelijk doordat ik eis wat ik eerst al had? :?

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:23

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@RoelRulez ik heb je titel even aangepast, zodat het wat vriendelijker is.

• RoelRulez
rens-br schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:32:
[mbr]@RoelRulez ik heb je titel even aangepast, zodat het wat vriendelijker is.[/]
Bedankt, ik wil het ook zeker vriendelijk houden, viel er alleen even zo uit met die woorden.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:17

Tens

functie elders

RoelRulez schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:26:
(want dat is in de kleine lettertjes wat ze ons garanderen en niet meer dan dat). Kunnen wij daar iets tegen doen?
Kort antwoord: nee
(je krijgt wat gegarandeerd is)

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• king006
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 18:49
@RoelRulez,

Wellicht zijn er wijzigingen in de wijkkast (centrale) geweest. Dan hoor je vaker dat sommige mensen meer snelheid hebben en andere minder.

Wil je https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ eens checken? wat krijg je daar te zien?

• RoelRulez
king006 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:48:
@RoelRulez,

Wellicht zijn er wijzigingen in de wijkkast (centrale) geweest. Dan hoor je vaker dat sommige mensen meer snelheid hebben en andere minder.

Wil je https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ eens checken? wat krijg je daar te zien?
Wat: Koper
Beschikbaar: Ja

Technologie: Internet Snelheid
Koper/DSL: 41 Mbit/s
Bonded Koper/DSL: -

Wat: FttH
Beschikbaar: Nee

Technologie: Internet Snelheid
Fiber: -

• RollieBollie
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:43
De snelheid van je verbinding is niet gegarandeerd. Er zijn namelijk meerdere factoren die hierbij meespelen.

Denk bijvoorbeeld aan de afstand van de kabel, maar ook externe factoren zoals drukte om de kabel en in de centrale.

Je kan dit vergelijken met een straat waar jij en iemand anders aan beide ingangen staan. Jij roept iets naar die ander en sta je dichtbij elkaar (korte kabel) hoor je elkaar goed, maar staan jullie op 100 meter van elkaar wordt dat al lastiger.

Is het een lege straat kan het geluid makelijker verplaatsen, maar staat die vol met auto's dan wordt het weer lastiger. En als de motoren van die auto's ook nog eens draaien weet je ook dat het te druk wordt om nog iets te verstaan.

Er zal wel een geschatte maximale snelheid zijn. En als je geluk hebt kan je dus meer halen, maar ook dan is het niet gegarandeerd.

• RoelRulez
RollieBollie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:03:
De snelheid van je verbinding is niet gegarandeerd. Er zijn namelijk meerdere factoren die hierbij meespelen.

Denk bijvoorbeeld aan de afstand van de kabel, maar ook externe factoren zoals drukte om de kabel en in de centrale.

Je kan dit vergelijken met een straat waar jij en iemand anders aan beide ingangen staan. Jij roept iets naar die ander en sta je dichtbij elkaar (korte kabel) hoor je elkaar goed, maar staan jullie op 100 meter van elkaar wordt dat al lastiger.

Is het een lege straat kan het geluid makelijker verplaatsen, maar staat die vol met auto's dan wordt het weer lastiger. En als de motoren van die auto's ook nog eens draaien weet je ook dat het te druk wordt om nog iets te verstaan.

Er zal wel een geschatte maximale snelheid zijn. En als je geluk hebt kan je dus meer halen, maar ook dan is het niet gegarandeerd.
Dat begrijp ik, maar het fraaie is dat ik jarenlang heb kunnen genieten van die 55 mbit/s, zonder ooit problemen te hebben gehad. Nu de monteur van Online en vooral KPN zich erover gebogen hebben lijkt het ineens gelimiteerd op 41 mbit/s, als ik in het modem kijk staat er '40955 kbps' zonder enige verandering. Het is waarschijnlijk gewoon menselijke psychologie maar ik wil gewoon wat ik altijd al had :-( . De situatie buiten en binnen is nog steeds hetzelfde als voorheen.

• RollieBollie
Klopt. Het is te begrijpen dat je die 55 Mbit/s wilt hebben, omdat je die al jaren hebt gehad.

Toch is er wel iets veranderd. Dit kan binnenshuis zijn, maar dat zou je dan wel weten. Er is dus buitenshuis iets veranderd, maar het kan dus zijn dat de monteur ook niet weet wat er dan is veranderd. Misschien zijn er nu meer klanten die gebruik maken van het DSL netwerk, maar ruis kan ook een externe factor hebben. Bijvoorbeeld kabels van andere bedrijven die te dichtbij liggen (mogelijk al jaren) waarbij er nu meer klanten gebruik maken van die kabels en dus ruis kunnen veroorzaken op de overige kabels.

• Cobalt
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:48
Als je nog steeds dezelfde router van Wanadoo gebruikt zou dat ook nog een rol kunnen spelen

• RoelRulez
RollieBollie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:21:
Klopt. Het is te begrijpen dat je die 55 Mbit/s wilt hebben, omdat je die al jaren hebt gehad.

Toch is er wel iets veranderd. Dit kan binnenshuis zijn, maar dat zou je dan wel weten. Er is dus buitenshuis iets veranderd, maar het kan dus zijn dat de monteur ook niet weet wat er dan is veranderd. Misschien zijn er nu meer klanten die gebruik maken van het DSL netwerk, maar ruis kan ook een externe factor hebben. Bijvoorbeeld kabels van andere bedrijven die te dichtbij liggen (mogelijk al jaren) waarbij er nu meer klanten gebruik maken van die kabels en dus ruis kunnen veroorzaken op de overige kabels.
Dat is een theorie die ik graag zou accepteren als het niet was voor het feit dat het zo schoon en strak op 40955 kbps blijft staan. Tuurlijk is er iets veranderd, maar als het handmatig (lees via een telefoontje) plotseling naar 41 mbit/s springt, en daar blijft, dan heb ik het gevoel alsof het (wss onder het mom van stabiliteit) expres 41mbit/s gehouden wordt.

• RoelRulez
Cobalt schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:26:
Als je nog steeds dezelfde router van Wanadoo gebruikt zou dat ook nog een rol kunnen spelen
We hebben wel het modem dat als nieuwste of op een na nieuwste via online wordt aangeboden.

• RollieBollie
Die 40955 is die geschatte snelheid qua afstand. Dus die zal waarschijnlijk niet veranderen. Dat handmatige vanwege het telefoontje kan wel kloppen. De boel is even gereset en gaat dan op de geschatte snelheid opstarten. Die snelheid kan wel fluctueren vanwege wat je zelf ook al schrijft stabiliteit en ook de ruis/drukte van wat ik net had geschreven. Blijft de snelheid telkens flink onder de geschatte snelheid komen dan zal er dus meer onderzoek nodig zijn.

• RoelRulez
RollieBollie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:37:
Die 40955 is die geschatte snelheid qua afstand. Dus die zal waarschijnlijk niet veranderen. Dat handmatige vanwege het telefoontje kan wel kloppen. De boel is even gereset en gaat dan op de geschatte snelheid opstarten. Die snelheid kan wel fluctueren vanwege wat je zelf ook al schrijft stabiliteit en ook de ruis/drukte van wat ik net had geschreven. Blijft de snelheid telkens flink onder de geschatte snelheid komen dan zal er dus meer onderzoek nodig zijn.
De snelheid fluctueert helemaal niet meer, ik neem aan omdat de snelheid gecapped is op 40955, terwijl de fluctuatie zich waarschijnlijk ergens rondom 55000 zou afspelen. Vooral daar heb ik problemen mee. Ik snap dat ik juridisch geen poot heb om op te staan, 41mbit/s is wat in de kleine lettertjes staat aangegeven, maar alsnog.. |:(

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:17

Tens

functie elders

RoelRulez schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:58:
[...]

De snelheid fluctueert helemaal niet meer, ik neem aan omdat de snelheid gecapped is op 40955, terwijl de fluctuatie zich waarschijnlijk ergens rondom 55000 zou afspelen. Vooral daar heb ik problemen mee. Ik snap dat ik juridisch geen poot heb om op te staan, 41mbit/s is wat in de kleine lettertjes staat aangegeven, maar alsnog.. |:(
KPN Rulez >:)

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:12

Brahiewahiewa

boelkloedig

RoelRulez schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:58:
[...]Ik snap dat ik juridisch geen poot heb om op te staan, 41mbit/s is wat in de kleine lettertjes staat aangegeven, maar alsnog.. |:(
Wat verwacht je dan van dit topic?
RoelRulez schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:26:
... alleen sinds een aantal weken is de internetsnelheid meer dan gehalveerd, van 55 naar 23 mbit/s...
Dit is de oorzaak. Ik zou niet willen speculeren over de technische achtergrond, maar on-line/kpn heeft 't keurig opgelost door je weer een verbinding te geven waar je de snelheid haalt waar je recht op hebt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 20:52
@RoelRulez er is waarschijnlijk een DLM reset uitgevoerd. Het is mogelijk dat het modem nog wel hoger gaat draaien. Bij een DLM reset gaat de boel op nul en begint dan met het meest veilige DSL lijnprofiel. Als dat een tijdje stabiel werkt kan het zijn er een beter profiel wordt ingezet en dat zou je naar die 55 Mbit kunnen brengen. Gebeurt allemaal automagisch..
Geef het een paar dagen en zet vooral je modem niet uit.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True