Wij zijn bezig met het compleet renoveren van onze jaren 30 woning. De verdiepingsvloeren zijn van hout. Op deze houten vloeren komt een droogbouw vloerverwarmingsysteem. Deze droogbouw vloer bestaat uit 15mm EPS platen met daarin de vloerverwarming. Nu zijn we erg benieuwd of dat voldoende geluid isoleert naar de begane grond toe? Wij hebben aan de onderkant van de vloer (in het plafond) nog voldoende ruimte om eventueel extra te isoleren met glaswol. Maar is dat nodig? Halen we daar veel winst uit?
Ja, anders wordt je houten vloer een klankkast. Helemaal opvullen met rockwool is het beste (hoogste dichtheid). Op de EPS platen ook fermacell leggen, dat dempt ook nog aanzienlijk.
Zelf heb ik op de vloer: drukvaste rockfloor, eps platen (vv), fermacell, laminaat.
Onder de vloer: 20 cm rockwool (2 x 10cm)
Plafond kun je zwevend maken voor extra geluidisolatie.
Zelf heb ik op de vloer: drukvaste rockfloor, eps platen (vv), fermacell, laminaat.
Onder de vloer: 20 cm rockwool (2 x 10cm)
Plafond kun je zwevend maken voor extra geluidisolatie.
[ Voor 18% gewijzigd door _Piwi_ op 20-04-2021 10:16 ]
De ruimte tussen de balken is een klankkast die geluid extra versterkt. Dat opvullen levert veel winst op, in geluid en in warmte-isolatie.
Je zou deze kunnen volstoppen met glas/steenwol maar dat kan alleen als je er echt goed bij kunt. Alternatief is om het vol te blazen met cellulose die qua geluidsisolatie beter presteert dan wol. Prijzen ontlopen elkaar niet veel tussen wol of cellulose. Inblazen kun je laten doen of je huurt de machine voor een dag bij Boels.
Je zou deze kunnen volstoppen met glas/steenwol maar dat kan alleen als je er echt goed bij kunt. Alternatief is om het vol te blazen met cellulose die qua geluidsisolatie beter presteert dan wol. Prijzen ontlopen elkaar niet veel tussen wol of cellulose. Inblazen kun je laten doen of je huurt de machine voor een dag bij Boels.
[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 20-04-2021 10:17 ]
Over de EPS platen kunnen we geen fermacell leggen aangezien dat de vloerverwarming zou isoleren en omdat we juist gekozen hebben voor 15mm EPS vloeren om niet teveel hoogte te verliezen._Piwi_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:15:
Ja, anders wordt je houten vloer een klankkast. Helemaal opvullen met rockwool is het beste (hoogste dichtheid). Op de EPS platen ook fermacell leggen, dat dempt ook nog aanzienlijk.
Zelf heb ik: drukvaste rockfloor, eps platen (vv), fermacell, laminaat
Fermacell zorgt er juist voor dat de warmte goed verdeeld wordt. Kijk goed na of je rechtstreeks iets op de EPS mag plaatsen. Dat mocht met het systeem dat ik gebruikte namelijk niet, en bij verwerken snap ik dat. De EPS breekt snel als je erover loopt.Sunri5e schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:17:
[...]
Over de EPS platen kunnen we geen fermacell leggen aangezien dat de vloerverwarming zou isoleren en omdat we juist gekozen hebben voor 15mm EPS vloeren om niet teveel hoogte te verliezen.
Ook iets om rekening mee te houden: de vloerverwarming van mijn eerste verdieping verwarmt het plafond van de begane grond beter dan de vloer van de eerste verdieping. Dat komt omdat de tussenruimte niet opgevuld is. Alleen al om die reden wil ik de tussenruimte gaan opvullen.
When life gives you lemons, start a battery factory
Ja we kunnen er erg goed bij. Alles ligt open momenteel en we hebben een rolsteiger.Sethro schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:16:
De ruimte tussen de balken is een klankkast die geluid extra versterkt. Dat opvullen levert veel winst op, in geluid en in warmte-isolatie.
En zou je dan de maximale dikte er in stoppen of ook nog wat ruimte voor lucht overhouden? Ik weet niet of zo'n verdiepingsvloer van hout moet kunnen ventileren?KabouterSuper schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:25:
Ook iets om rekening mee te houden: de vloerverwarming van mijn eerste verdieping verwarmt het plafond van de begane grond beter dan de vloer van de eerste verdieping. Dat komt omdat de tussenruimte niet opgevuld is. Alleen al om die reden wil ik de tussenruimte gaan opvullen.
Dan zou ik er steenwol instoppen ipv glaswol of cellulose, daar heb je geen machine voor nodig en isoleert geluid beter dan glaswol.Sunri5e schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:32:
[...]
Ja we kunnen er erg goed bij. Alles ligt open momenteel en we hebben een rolsteiger.
Ruimte zoveel mogelijk vullen, hoe meer massa erin gaat hoe beter.
[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 20-04-2021 10:35 ]
Maar cellulose komt goed overal tussen. Dat is volgens mij een voordeel.Sethro schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:34:
[...]
Dan zou ik er steenwol instoppen ipv glaswol of cellulose, daar heb je geen machine voor nodig en isoleert geluid beter dan glaswol.
Ruimte zoveel mogelijk vullen, hoe meer massa erin gaat hoe beter.
Hout moet ventileren als er vocht op kan neerslaan door condensatie, dus bijvoorbeeld in de dakstructuur waar de koude van buiten vlakbij het hout komt.Sunri5e schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:34:
[...]En zou je dan de maximale dikte er in stoppen of ook nog wat ruimte voor lucht overhouden? Ik weet niet of zo'n verdiepingsvloer van hout moet kunnen ventileren?
In je planfond zit je tussen de verwarmde begane grond en de verwarmde verdiepingsvloer, dus geen kans op condens (tenzij je plant om te koelen met de vloerverwarming). Gewoon "volproppen" dus (klein beetje gespannen dat het niet loskomt, 20cm glaswol in een ruimte van 15cm proppen heeft geen nut want dan werkt de isolatie minder goed).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Laat dat EPS systeem schieten.
Ik zou een 25mm fermacell vloer met onderlaag laten leggen en daarin de vloerverwarming frezen, dan heb je geluidsisolatie en verwarming in 1.
Als je verschillende systemen op elkaar gaat leggen ga je meer dan wenselijk de hoogte in.
Ik zou een 25mm fermacell vloer met onderlaag laten leggen en daarin de vloerverwarming frezen, dan heb je geluidsisolatie en verwarming in 1.
Als je verschillende systemen op elkaar gaat leggen ga je meer dan wenselijk de hoogte in.
Pagina: 1