Urinoir aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:04
Ik heb enige tijd geleden deze urinoir gekocht via VidaXL.

Niet heel fancy, maar deze wordt aangesloten achter bij ons in de schuur, dus opvangen en afspoelen is wat hij moet doen. In de schuur heeft vroeger een wasmachine gestaan en een spoelbak dus afvoer en waterleiding ligt daar. Dat is wel allemaal opbouw.

Het ophangen en aansluiten op de afvoer is niet zo een probleem. Ik kom er echter niet uit voor wat betreft het aansluiten van het spoel mechanisme op de waterleiding. Dat komt mede door het feit dat ik twee linker handen heb en geen ervaring met waterleidingen aansluiten heb.

Dit is de situatie nu. Ik dacht eigenlijk heel gemakkelijk om links op de bruine buis een knelkoppingkraantje (zoiets dus) te zetten en vanuit daar met een flexibele buis te werken om aan te sluiten op het spoelmechanisme.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VGswNCoUHrYbwLFE7yXYcPNMfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fgusgv9odcpRE5RIXnrZZAfb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de resterende aansluitmaterialen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIlsd8hdmZx1s4nTvrlhrqPyXGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fp1X10B1r5A2dpd7JsdwJvH.jpg?f=fotoalbum_large

Dat 'stokje' zet je met een rubber vast bovenin de pot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HTJtcH9Fs2gxXdkydESx6L6bPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coW4mnngN7jLYDyaGbvwWqpm.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dan lukt het niet om de spoelknop echt vast te zetten op dat stokje. Daar zit super veel speling in en dat kan dus nooit goed gaan. Beide schroefaansluitingen op de spoelknop zijn hetzelfde qua formaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbH1II4xtyz6MBpv7iDKzDKLQA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t324dyjllLgVFy4GQagTPrYR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap dat opbouw normaal niet de 'normale' situatie is en natuurlijk niet heel fancy, maar als ik dit 'gewoon' functioneel krijg dan ben ik heel erg geholpen.

Normaal een gevalletje van RTFM, maar die zit er dus niet bij. Ik heb VidaXL gevraagd om de montageinstructies en daar zullen ze nog per mail op terug komen. Eerlijk gezegd verwacht ik daar niet zo heel veel van.

Mijn hoop ligt dus nu hier :) Tips? Heeeel graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:41
Krijg je het ondanks de speling wel gewoon waterdicht?

Die kraan hoor je natuurlijk met een muurplaat vast aan de muur te schroeven, dan is je speling ook weg.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-07 14:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo te zien zit er aan de kant waar je nu het rubber om dat pijpje hebt zitten wel een kraagje aan dat pijpje? Is dat stiekem niet de kant die tegen de aansluiting op de kraan hoort en het andere eind in het rubber?

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 20-04-2021 09:36 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:00
Zegt de afbeelding bij ViDa je niet genoeg?
Afbeeldingslocatie: https://vdxl.im/8718475799085_a_en_r458.jpg

en dit dus:
https://www.hornbach.nl/s...2-BI/7884880/artikel.htmlAfbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/496/593/89/DV_8_7884880_02_4c_NL_20210414135919.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door PROnline op 20-04-2021 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

PROnline schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:45:
Zegt de afbeelding bij ViDa je niet genoeg?
[Afbeelding]
Dat lijkt in elk geval mijn vermoeden te bevestigen dat het korte ongeribbelde stuk aan de kant van de kraan hoort.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:00
Klopt, anders heeft de knelkoppeling geen grip.
De muurplaat kan je direct op de leiding knellen. De kraan schroef je met teflontape in de muurplaat.
Zoals 't nu zit, zit de aanvoerleiding te laag of het urinoir iets te hoog om 't allemaal passend te krijgen.

Volgens mij ga je er wel uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
@Xander
Nog niet kunnen proberen, maar dan zou ik dit dus nodig hebben:
https://www.praxis.nl/ger...laat-12mm-x-1/2-f/2371027

@Orion84
Ik ga het checken, maar volgens mij lukte dat niet

@PROnline
Nee niet direct tbh. Ik hoop dat het gaat lukken als ik dus een muurplaat ga aansluiten.Denk dat ik de muurplaat met het kraantje ga aansluiten en daarop de leiding ga uitrichten.

Thanks voor de tips tot dusver!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:48

Rmg

Het rubberen manchet trek je van dat buisje, dan doe je de manchet in de pot aan de bovenkant waar het gat zit.

De moer om het buisje, zodat het tegen de flens van het buisje zit. En dan het rubbertje er op.

Dan de moer vastzetten aan de kraan en dan kan het hele gevaarte in de bovenkant van het urinoir geduwd worden.

Dan is het tijd om een afspraak te maken bij een bouwmarkt.

* Koperbuis voor het verleggen van de waterleiding
* Een rechte knelfitting
* Een haakse knelfitting
* Een wandmontage plaat.
* Goedkope pijpensnijder

Zaag de waterleiding linksonder door, zet daar een lengte buis op zodat het ongeveer uitkomt op de juiste hoogte, knel die met de rechte fitting omhoog.

Zet daar een haakse fitting op, een pijpje naar rechts maken zodat ie uitkomt op het midden.

Wandplaat er op, even goed passen, en dan alles afknellen en wandplaat vastzetten.

Oh en herbruik knelfittingen asjeblieft niet, dat is wachten op gezeik/lekkage
Orion84 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:08:
[...]
Hoort dat rubbertje niet tussen flens van buisje en kraan in te liggen? Dus moer om buisje heenschuiven tot aan flens, dan rubbertje in de moer leggen (op de flens), dan de kraan er aan draaien?
Dat zou ook nog wel eens kunnen :Y) - aangepast

[ Voor 31% gewijzigd door Rmg op 20-04-2021 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Rmg schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:01:
De rubber ring doe je om het buisje, zodat het tegen de flens van het buisje zit.

Dan de moer er op vastzetten aan de kraan
Hoort dat rubbertje niet tussen flens van buisje en kraan in te liggen? Dus moer om buisje heenschuiven tot aan flens, dan rubbertje in de moer leggen (op de flens), dan de kraan er aan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:41
Ik vraag me alleen af of je met een opbouw muurplaat, niet te ver naar voren uitkomt om de boel nog op het urinoir te laten passen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:54
Xander schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:48:
Ik vraag me alleen af of je met een opbouw muurplaat, niet te ver naar voren uitkomt om de boel nog op het urinoir te laten passen?
Schroef een paar latten/dunne balkjes tegen de muur, beetje multiplex ertegenaan (1 cm van de grond tegen vocht), even schilderen of als je helemaal gek wilt doen koop een doos van die default 15x15 tegeltjes en plak die er tegenaan, dat kan dan evt. ook tegen een groene gipsplaat i.p.v. multiplex, en je kunt de hele opbouwzut er achter manoevreren.

Beetje lastig dat die lasdoos bereikbaar moet blijven, want je zou die electra-buizen er ook achter kunnen verbergen meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:48

Rmg

Xander schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:48:
Ik gok, door de ribbels, dat dat buisje wel wat bij te buigen is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
Thanks voor de informatie allemaal.

@Xander Hier maakte ik me ook een beetje zorgen over, maar dit nog een te overkomen horde.

Het buisje is overigens niet flexibel.

Ik ben bij de bouwmarkt een muurplaat gaan halen, teflon en een flexibele sanitairslang met draai en knelkoppeling. Zo te zien kan ik de knelkoppeling kant op de waterleiding buis aansluiten en de sanitairslang op de muurplaat waarop ook weer de spoelknop op gezet kan worden.
Pagina: 1