Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:11
Welk PC onderdeel heeft de meeste impact op web development en dan vooral het debuggen?

Werk al heel wat jaren als ontwikkelaar met dit systeem: I5-3570K / 16 GB / Samsung SSD 860 EVO.
In grotere projecten (Magento, Laravel) zit ik met regelmaat te wachten op het laden van de debugger en het 'hitten' van mijn eerste breakpoint. Het is geen uitzondering dat dit soms 10-20 seconde duurt.

In mijn nieuwe systeem wil ik hier vanaf.

Mijn vermoeden is dat de processor het belangrijkst is. Moet ik hier bijvoorbeeld de focus leggen op maximale single-core snelheid? Of heeft het juist zin om te gaan voor zoveel mogelijk cores/threads? Welk onderdeel heeft hier nou het meeste impact?

Ik zoek deze componenten en wil bereiken:

Processor
Opslag
Geheugen

Zo snel mogelijk kunnen debuggen (en ontwikkelen). Gamen gebeurd ook, maar is van ondergeschikt belang. Alles wordt in een gesloten kast geplaatst, RGB of uiterlijk is irrelevant. Videokaart mag een IGPU zijn, hoeft niet.

Wat is je budget?

Geen budget, zolang het onderdeel daadwerkelijk snelheidswinst toevoegt. Met de 'maar' dat de duurdere keuze ook daadwerkelijk wat moet toevoegen. Stel dat processor A 700 euro kost en processor B 1500 euro voor 5% meer snelheid. Dan ga ik liever voor processor A :)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Hergebruik mijn Fractal Design computerkast, 500W Be Quiet! voeding indien mogelijk. Met de gekte op de videokaart markt geldt dat ook voor mijn 6870HD videokaart.

Processor dacht ik aan een 5800X, 5900X of 5950X. Maar sta ook open voor een Intel processor.
Opslag wil ik gaan voor M.2 PCI Express 4.0.
Geheugen passend bij dit systeem.

Beste antwoord (via peer1979 op 25-04-2021 17:01)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:24
Falcon schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:47:
@_JGC_ Helder ... maar wat raad jij aan richting @peer1979?
Investeren in wat nieuws met 4-6 cores, een sloot geheugen en NVME SSD. Verder zorgen dat MySQL fatsoenlijk wordt afgesteld qua innodb buffer pool en logfiles. Liefst draai je dat ook in WSL2.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:26

MsG

Forumzwerver

Voor dat je blind iets nieuws koopt, zou ik even monitoren of de processor wel staat te blazen wanneer jij moet wachten op je breakpoint, of dat het iets heel anders kan zijn. Dat lijkt me een stuk zinniger dan random een nieuwe pc te gaan kopen. Voor hetzelfde geld is je dev omgeving qua instellingen niet optimaal, of iets heel anders.

Heb je wat meer info over je stack/de omgeving/ webservers / IDE etc?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Een scherm.

Afhankelijk van de grootte van je project duurt de compileslag meestal niet langer dan seconden.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 882605 op 20-04-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Wat @MsG zegt. Maar ik denk dat je er ten opzichte van een i5-3570K sowieso wel wat op vooruit gaat in je compilatietijd :) Vraag jezelf wel even af of je echt een 5800X nodig hebt. Als je huidige systeem afgezien die wachttijd nog helemaal prima is heb je aan een 3700X misschien wel genoeg. Het is dezelfde socket, dus ruilen/upgraden kan dan altijd als het echt niet bevalt.

Tot slot: staar je niet dood op PCIe 4.0. Is zeker een leuke bijkomstigheid maar de theoretische extra snelheid die het geeft op je opslag ga je niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:26

MsG

Forumzwerver

Voor 1155 zijn ook wel goedkoop tweedehands setjes te scoren, als een i7 2600K bijvoorbeeld, daar draai ik zelf op. Mocht het dan toch de processor zijn, dan heb je nog weer wat nieuwe speelruimte. In deze tijd is een computer relatief duur door de schaarste aan onderdelen, dus als je dat kan besparen zou ik dat vooral doen :-P.

Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/proc...zJK1GpFihYUlmQCjJIKRGoBgA

[ Voor 22% gewijzigd door MsG op 20-04-2021 09:53 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
MsG schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:52:
Voor dat je blind iets nieuws koopt, zou ik even monitoren of de processor wel staat te blazen wanneer jij moet wachten op je breakpoint, of dat het iets heel anders kan zijn.
Kijk er net even naar, maar ziet geen extreme belasting in taakbeheer.
MsG schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:52:
Voor hetzelfde geld is je dev omgeving qua instellingen niet optimaal, of iets heel anders.

Heb je wat meer info over je stack/de omgeving/ webservers / IDE etc?
Heb ik in het verleden behoorlijk wat tijd gestopt in het zoeken naar een oorzaak. Huidige stack:

Laragon (PHP 7.4 / MySQL 5.7.24 / Xdebug 3)
Windows 10
Netbeans 8.2

In het verleden verschillende WAMP servers geprobeerd, standaard Windows 10 virusscanner uit/aan/excepties, hosts.json bestand aanpassingen, php / mysql instellingen.

Machine is overigens 8+ jaar oud, wordt naar mijn idee tijd.
n9iels schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:24:
Maar ik denk dat je er ten opzichte van een i5-3570K sowieso wel wat op vooruit gaat in je compilatietijd :) Vraag jezelf wel even af of je echt een 5800X nodig hebt. Als je huidige systeem afgezien die wachttijd nog helemaal prima is heb je aan een 3700X misschien wel genoeg. Het is dezelfde socket, dus ruilen/upgraden kan dan altijd als het echt niet bevalt.

Tot slot: staar je niet dood op PCIe 4.0. Is zeker een leuke bijkomstigheid maar de theoretische extra snelheid die het geeft op je opslag ga je niet merken.
Moet ik juist letten op de beste singlecore performance of heeft multicore/threaded hier ook zin? En ik dacht aan de snelste opslag ivm de 10-duizenden bestanden die sommige projecten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:25
Ik snap dat de keuze voor IDE uiterst persoonlijk is, dus dat dit wellicht geen optie is, maar probeer anders voor de gein eens Phpstorm of Intellij. Vroeger - lang lang geleden - heb ik ook Netbeans gebruikt, maar ik associeer dat toch ook wel met een tool die van zichzelf gewoon wat langzaam is her en der, en dat in mijn beleving phpstorm een stuk sneller was.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Freeaqingme schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:37:
[...]

Ik snap dat de keuze voor IDE uiterst persoonlijk is, dus dat dit wellicht geen optie is, maar probeer anders voor de gein eens Phpstorm of Intellij. Vroeger - lang lang geleden - heb ik ook Netbeans gebruikt, maar ik associeer dat toch ook wel met een tool die van zichzelf gewoon wat langzaam is her en der, en dat in mijn beleving phpstorm een stuk sneller was.
Stap langzaam maar zeker over rnaar Visual Studio Code. Liep toen tegen debug problemen aan en kwam weer terug in Netbeans. Volgende project probeer ik het opnieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Maar afgezien van de development stack en om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag, welke onderdelen hebben het meest impact? En wat is het advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Freeaqingme schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:37:
[...]

phpstorm is ook gewoon gebouwd in Java en vreet een heleboel dingen uit op de achtergrond. Naam van het project slaat vooral op de airflow van je CPU fan.
MsG schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:51:
Voor 1155 zijn ook wel goedkoop tweedehands setjes te scoren, als een i7 2600K bijvoorbeeld, daar draai ik zelf op. Mocht het dan toch de processor zijn, dan heb je nog weer wat nieuwe speelruimte. In deze tijd is een computer relatief duur door de schaarste aan onderdelen, dus als je dat kan besparen zou ik dat vooral doen :-P.

Bijvoorbeeld: https://tweakers.net/proc...zJK1GpFihYUlmQCjJIKRGoBgA
i7 2600K is geen vooruitgang tov een i5 3470K. Je gaat een generatie terug en krijgt daar 4 virtuele HT cores voor terug. Multicore performance ga je 10-15% omhoog met een 2600K, single core ga je hetzelfde achteruit.
Verder is de IGP van de 2600K een generatie ouder, ondersteunt 1 scherm minder en is fors trager.

Het hele i3/i5/i7 ding is vooral marketing tegenwoordig, het is vooral kijken naar aantal fysieke cores, kloksnelheid, evt turbo boost en de ondersteunde instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 16:30
Ik denk dat je met iedere moderne hexacore prima uit de voeten moet kunnen en dat het geen fortuin moet gaan kosten. Ik zou dus absoluut geen geld steken in een 5800x. Gewoon een Ryzen 3600(x) of i5 11400 is meer dan snel genoeg!

Verder natuurlijk minimaal 16GB geheugen en een snelle m.2 SSD. Dat moet echt ruim genoeg zijn voor webdevelopment taken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verder, Magento2 in debug modus zonder allerlei caches is gewoon een draak van een pakket, dat krijg je op geen enkel systeem snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

https://devdocs.magento.c...t-practices/hardware.html .. geeft volgens mij al wat duidelijke richtlijnen voor Magento.

https://www.cloudways.com...performance-optimization/ .. doet dit voor Laravel.

Houd er ook rekening mee dat je moederbord hierin ook nog een cruciale rol speelt ;)

* Falcon aait zijn i9-9980HK XPS laptop nog een keer :>

[ Voor 73% gewijzigd door Falcon op 20-04-2021 18:21 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Falcon Dat is voor hosten in productie. Als je in debug mode werkt heb je helemaal geen caches en staat je webserver/php op 1 core door de duizenden bestanden van magento heen te worstelen en ondertussen wordt MySQL sequentieel op z'n flikker gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Falcon schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:47:
Investeren in wat nieuws met 4-6 cores, een sloot geheugen en NVME SSD. Verder zorgen dat MySQL fatsoenlijk wordt afgesteld qua innodb buffer pool en logfiles. Liefst draai je dat ook in WSL2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik doe zelf geen Laravel, php of Magento, maar redelijk grote ASP.Net projecten. Sinds kort een nieuwe machine gekregen:
-i7-10700K
-32GB geheugen
-nvme ssd (merk onbekend)
En dat vliegt! Vorige machine was ook een i7 maar bijna 6 jaar oud, sata ssd en 16GB geheugen. Opstarttijd van ons grootste project is 75% verminderd. En dat ligt aan alles: meer cores, meer single core performance, snellere opslag. Geheugen in mijn geval niet, dat heb ik maar incidenteel nodig.
Misschien heb je er wat aan.

[ Voor 17% gewijzigd door sig69 op 20-04-2021 21:53 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:10
Je CPU was meer dan 9 jaar geleden het nieuwste model. Is inderdaad dan niet gek dat je dan lang moet wachten, eens in de zoveel tijd. Je zegt dat je je afvraagt wat de grootste impact is op de performance. Ik zou zeggen; alles. Zowel de IPC als het aantal cores. Ook de PCIe SSD's zijn veel sneller dan dat SATA model waar jij mee draait. Inderdaad de hoogste tijd voor een upgrade.
Gewoon voor een 5600x gaan, de nieuwste serie. Sloot geheugen erbij, zou ik meteen 32G nemen. En als je veel met grote databases doet kan je ook de 64G nog overwegen.

[ Voor 31% gewijzigd door fonsoy op 20-04-2021 21:39 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Quote ipv edit..

[ Voor 96% gewijzigd door sig69 op 20-04-2021 21:52 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:29
_JGC_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:50:
[...]
i7 2600K is geen vooruitgang tov een i5 3470K. Je gaat een generatie terug en krijgt daar 4 virtuele HT cores voor terug. Multicore performance ga je 10-15% omhoog met een 2600K, single core ga je hetzelfde achteruit.
Verder is de IGP van de 2600K een generatie ouder, ondersteunt 1 scherm minder en is fors trager.
Multicore is eerder +25% en singlecore scheelt nog geen 5%, dus toch wel een vooruitgang.
De igp van een 2600k is wel 25% langzamer, maar als je echt hardware acceleration gebruikt ga je toch voor een dedicated kaart.
Maargoed, of je daar nu nog 50+ euro in moet investeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mitsumark schreef op woensdag 21 april 2021 @ 00:30:
[...]

Multicore is eerder +25% en singlecore scheelt nog geen 5%, dus toch wel een vooruitgang.
De igp van een 2600k is wel 25% langzamer, maar als je echt hardware acceleration gebruikt ga je toch voor een dedicated kaart.
Maargoed, of je daar nu nog 50+ euro in moet investeren...
Multicore is heel erg afhankelijk van hoe goed de applicaties met HT samen gaan. Tel daarbij dat veel benchmarks al even uit het verleden zijn en er best wel wat security fixes met prestatieverlies zijn gedaan om CPU security bugs op te lossen, waarvan eentje wordt veroorzaakt door HT.

Als je dan toch adviseert om die i5 te vervangen door een i7 zou ik gaan voor iets uit dezelfde generatie. Iets wat begint met een 3, of een Xeon E3-xxxx V2 als dat kan. Ik zou dat zelf alleen doen als het heel goedkoop is, een moderne i3 loopt nml al rondjes om zo'n generatie3 core i7.

Edit: in V&A staan i7-3770's, geven HT en doen 100MHz meer turbo boost. Ik zou er alleen geen 70 euro voor neerleggen met een i5-3570K op zak.

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 21-04-2021 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Dank aan iedereen voor de antwoorden.

Ben niet geneigd naar een beetje extra (nieuwe processor in bestaande machine), maar ga denk ik wel voor een 5900X (of 5800X). En minimaal die 32 GB aan snel geheugen en een NVME SSD.
_JGC_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:09:
[...]
Verder zorgen dat MySQL fatsoenlijk wordt afgesteld qua innodb buffer pool en logfiles. Liefst draai je dat ook in WSL2.
Interessante tips voor MYSQL, zal daar voor deze machine ook naar kijken. En draaien in WSL2, bedoel je daarmee de webserver? Dat is sneller dan een WAMP oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:37
Even in taakbeheer de belasting per cpu zichtbaar maken ? Misschien is je favoriete 'editor' single threaded, dan maakt het aantal cores niet uit, wel de pieksnelheid ..
Je disk heeft een sata aansluiting, kun je een nvme interface + disk plaatsen ? Weer een factor X sneller tegen minimale kosten.
16GB kan ook net te weinig zijn, of juist teveel qua cacheing. Daarnaast kun in windows kun je testen met memory compressie uitzetten, meer of juist minder (!) geheugen plaatsen.
Meten is weten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:25
tweazer schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:44:

16GB kan ook net te weinig zijn, of juist teveel qua cacheing
Hoe kan het technisch gezien te veel zijn dan? Welk fenomeen zie je dan dat zorgt voor een langzamer werkende PC?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:37
Een java applicatie zal horten en stoten bij teveel geheugen: eens per periode zal het geheugen gescrubbed moeten worden. Je kiest dan voor wat minder, maar wel stabielere en gelijkmatige performance.
Pagina: 1