Constante stroom voor caravan. Welke pin?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-05 11:14
Goedemorgen caravan vrienden,

Ik heb mijn camper verkocht om over te stappen op een caravan. Deze gaan we na het seizoen kopen.

Ik wil echter nu al wel een trekhaak laten monteren onder mijn auto. Dan kunnen we een keer een aanhanger lenen om de tuin leeg te halen.

Uiteraard ga ik dan voor een 13-polige aansluiting met voeding voor de caravan onder het rijden.

Nu zie ik hiervoor diverse kabelsetjes, namelijk:
Constante Stroom 12 v op pin 9 voor 19,95
Constante Stroom 12 v op pin 10/11 voor 49,95

Welke pin is gebruikelijk voor een caravan? of allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Belangrijkste vraag: welke stekker hangt aan de caravan?

de oude met 7 dikke en een paar dunne extra pennetjes?
of de nieuwe met 13 identieke pennetjes?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-05 11:14
De caravan moet nog worden gekocht...
De versie die ik bij het bestellen eigenlijk alleen voorbij zie komen is de Jeager. deze kende ik ook alleen.
De aanhangers die ik kan lenen hebben ook allemaal Jeager

Je ziet op veel sites: als je dit wel dan moet je dat doen of juist zo.
Ik heb juist nog geen caravan maar wil voorbereid zijn. vaak is er wel een soort onofficiële standaard onder caravan gebruikers.

[ Voor 49% gewijzigd door BlueSS50 op 20-04-2021 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Zoals aangegeven in de link hierboven:
* Pin 9 is de "constante stroom"-draad. Volgens ISO 11446 is hij bedoeld voor òf accu laden òf verlichting. Als pin 10 aangesloten is, dan accu laden via pin 9, anders verlichting via pin 9. Hiervoor moet een relais aanwezig zijn in de caravan. De gedachte hierachter is: als de koelkast via pin 10 werkelijk aangesloten is, dan wordt verondersteld dat de combinatie rijdt. Dan is de verlichting niet nodig in de caravan en kan pin 9 gebruikt worden voor accu laden; als de koelkast niet aangesloten is via pin 10, dan wordt de caravan geacht losgekoppeld stil te staan en pin 9 is beschikbaar voor verlichting (constante stroom).
Overigens zit er een aardig prijsverschil tussen beide setjes, zijn ze zeker weten beide geschikt voor je auto? Bij moderne auto's moet je de aanhangerverlichting aanmelden op het canbus systeem, anders krijg je allemaal storingsmeldingen. Vaak zijn deze setjes wat duurder dan de universele waarbij je zelf afsplitst van de achterverlichting kabelboom.