Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar videobewerkingssoftware. En eigenlijk zoek ik een beetje de "paint.net" onder de videobewerkingssoftware. Als voorbeeld. Ik ben geen fotobewerker, heb ook zeker niet de ambitie om dat te worden. Maar ik gebruik paint.net dagelijks voor het bewerken van afbeeldingen voor het maken/aanpassen van cursusmateriaal, afbeeldingen voor boeken, afbeeldingen voor websites en social media.

Dit zelfde zoek ik dus voor videobewerking. Ik maak kleine vlogjes, voor social media. Dit doe ik nu op de mobiele telefoon met kinemaster. Ik denk dat dit vlotter kan als ik het op de PC ga doen. En ik ben ook aan het overstappen van het gebruik van mijn telefooncamera naar een DJI Pocket 2, dus ook vanuit dat perspectief is het fijner om met een PC te werken.

De bottomline, is dat ik software zoek, die een ideale balans bied tussen gebruiksgemak en functionaliteit. Zoals bijvoorbeeld paint.net dat bied bij het bewerken van afbeeldingen.

Mijn uitdaging is tijd. Dat heeft in dit geval meerdere aspecten:
Ik wil niet eindeloos programma's proberen, tot ik een geschikte heb gevonden.
Ik wil geen complex programma, dat veel tijd vereist om te leren kennen
En last but not least: Het programma moet niet een overload aan diepliggende funcies hebben, die dagelijks gebruik vereisen, om niet te vergeten hoe het werkt. Het kan zo maar zijn dat ik het een maandje niet gebruik. Ik heb bijvoorbeeld ooit een cursus Edius NEO gedaan, wat ik tijdens en na de cursus goed kon gebruiken, maar na twee maanden niet gebruiken, te veel moeite kost om weer goed te gebruiken.
Het zou ook fijn zijn als er een cursus voor te krijgen is, zodat ik het vrij vlot en efficiënt kan leren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nu een Ryzen 7 Pro 4750U laptop aan een docking station, aan een hele grote 49" ultrawide monitor hangen. Maar stel dat de hardware niet toereikend is, koop ik gewoon een normale PC, om wat meer power te hebben.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik kwam zelf in mijn zoektocht deze tegen:
Adobe Premiere Elements: Voordeel makkelijk cursus voor te vinden, ben alleen bang dat ze sommige belangrijke functies uitschakelen om hun pro versie aantrekkelijk te houden.
Shotcut: Wat mee gespeeld, zou een optie kunnen zijn, jammer dat er geen cursus voor is, dus het leerproces me meer tijd en energie kost.
Filmora: Zag er leuk uit, nog geen ervaring mee.

Wat is belangrijk voor mij?
Gebruiksgemak;
Niet weglaten van essentiële functies;
Voorkeur een programma waar cursussen voor zijn. (bijvoorbeeld hier: https://www.videotraining...rsussen-videomontage.html )
Prijs voor hardware/software beide geen issue.

Heeft iemand een goede suggestie?

Opleiding Brandveiligheid

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:26
Ik gebruik OpenShot.
- Gratis (want opensource)
- Niet te complex, maar wel alle nodige functies
- Goede handleidingen en tutorials

https://www.openshot.org/nl/

Daarnaast gebruik ik persoonlijk ook VirtualDub met een Deshaker plug-in. Maakt alle handgemaakte filmpjes trillingsvrij. Lijkt ingewikkeld, maar met de juiste tutorial is het een simpel proces.

Ik heb lang gezocht en getest en naar mijn mening is bovenstaande verreweg de beste optie.

[ Voor 59% gewijzigd door Playa del C. op 20-04-2021 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:33

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik, als complete noob op gebied van videobewerking, gebruik ShotCut. Mijn dochter wilde wat vlogjes maken, en die moesten dus bewerkt worden.

Ben begonnen met Blender maar dat snapte ik niet, kreeg er bijna niets in voor elkaar.

Daarna dus ShotCut, en die doet alles wat ik tot nu toe nodig heb gehad. Er is dan wel geen cursus, maar de basics zijn vrij makkelijk. En voor 'lastigere' dingen zoek ik een filmpje op. Ik heb tot nu toe altijd een (officieel van Shotcut) filmpje gevonden voor wat ik zocht.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:30
Wat een gigantisch en onmogelijk eisenpakket leg je hier neer zeg. Wat bedoel je bijvoorbeeld met essentiële functies? Als je dat niet uitlegt wordt het voor een ander nogal lastig om je te helpen...

Ik heb voor mijn 67-jarige moeder Windows Movie Maker ergens uit de krochten van het internet gehaald. Heel erg makkelijk en ze kan er aardig mee uit de voeten maar ik krijg soms de vraag of iets mogelijk is en dan is het antwoord meestal nee.

Maarja als je dingen niet wil uitproberen, dan kom je niet erg ver toch?

Zelf gebruik ik met enige regelmaat VEGAS movie studio. Voor mij heeft dat een lage leercurve. Die kost wel wat geld maar er is een gratis 30 dagen trial beschikbaar..... om uit te proberen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:47
Ik maak om verschillende redenen gebruik van verschillende software. Ik monteer soms filmpjes van mijn vereniging. Als ik dan beeld en geluid van verschillende punten moet samenvoegen en gelijkleggen is de precisie van Adobe Premiere Pro onmisbaar (thank god voor de goedkope licentie via mijn werkgever).

Voor de vakantievideo gebruik ik Wondershare Filmora. Hij werkt naar mijn idee super simpel en heeft veel bijgeleverde overgangen, titels en effecten waardoor je makkelijk een professionele look aan je video kunt geven. Makkelijker dan bij Adobe.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Ramon schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:21:
Wat een gigantisch en onmogelijk eisenpakket leg je hier neer zeg. Wat bedoel je bijvoorbeeld met essentiële functies? Als je dat niet uitlegt wordt het voor een ander nogal lastig om je te helpen...
Daar heb je misschien een punt. Ik hoopte dat het "paint.net gevoel" genoeg zou zeggen. Maar dat is misschien niet zo. Het lastige is dat ik als beginner niet direct weet wat ik nodig ga hebben. Waar ik voor wil waken, is een uitgekleed pakket. Bijvoorbeeld "Adobe Premiere Elements" is by design een uitgeklede versie. Ik heb geen idee of ze daarbij keuzes hebben gemaakt, die je op termijn het gevoel gaan geven dat je iets mist. En het bevorderen van gebruiksvriendelijkheid betekend ook niet altijd dat je features moet missen.

Ik had vroeger altijd wat meer tijd voor dit soort zoektochten, en ben hierbij ook ooit bijvoorbeeld paint.net tegengekomen. En paint.net is wat mij betreft een juweeltje van een compromis tussen functie en lage leercurve... Want je kan er stiekem (zeker met plugins) toch best wel veel mee. Mijn hoop was dat er een ervaren casual videobewerker is, die een paint.net achtig juweeltje kent in de videobewerkingshoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Playa del C. schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 06:57:
Daarnaast gebruik ik persoonlijk ook VirtualDub met een Deshaker plug-in. Maakt alle handgemaakte filmpjes trillingsvrij. Lijkt ingewikkeld, maar met de juiste tutorial is het een simpel proces.

Ik heb lang gezocht en getest en naar mijn mening is bovenstaande verreweg de beste optie.
Dat heb ik gelukkig in de toekomst niet meer nodig, omdat ik ga filmen met de DJI Pocket 2 met 3 assige stabilisatie.

Pagina: 1