Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry127
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-01 21:18
Beste mede tweakers,

Ik probeer wat nieuw leven in oude hardware te blazen maar loop vast.

Het betreft onderstaande hardware:

- processor: Intel i5-4670k 3.4 ghz
- moederbord: Gigabyte GA-Z87X-UD3H
- geheugen: (16GB) 2x Crucial Ballistix (BG112XP.7K) 4GB (1600 MHz - 9 - 9 - 9 - 24 1.5v) en 2x Crucial Ballistix (BG112PK.TL) 4GB (1600 MHz - 9 - 9 - 9 - 24 1.35v)
- voeding: SilentiumPC Elementum E2 350W

Het systeem start en draait ongeveer 8 minuten waarna het hij reset. Vervolgens wordt vrij kort daarna de stroom onderbroken en moet ik eerst de voeding uitschakelen totdat de spanning van het moederbord af is waarna hetzelfde probleem zich weer opnieuw voordoet.

Ik dacht in eerste instantie aan de een te hoge temperatuur. De processor heb ik van nieuwe koelpasta voorzien en blijft (in het BIOS) keurig tussen de 40 en 45 graden.

Toen dacht ik mogelijk geheugen. Maar met zowel enkel de BG112XP.7K als enkel de BG112PK.TL erin blijft het probleem zich voordoen.

Ik heb niet het idee dat het een temperatuurprobleem is, anders zou na de eerste keer de periode tot uitvallen korter worden.

Ik weet ook niet zo goed wat mijn volgende stap kan zijn. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-08 19:45

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Heb je de BIOS instellingen al gereset? Of een CMOS reset gedaan?

Aangezien het een -k cpu is met een Z- moederbord zou het kunnen dat er nog een overclock op staat die instabiel is.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Barry127 schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:07:

Het systeem start en draait ongeveer 8 minuten waarna het hij reset. Vervolgens wordt vrij kort daarna de stroom onderbroken en moet ik eerst de voeding uitschakelen totdat de spanning van het moederbord af is waarna hetzelfde probleem zich weer opnieuw voordoet.
Waarschijnlijk ergens kortsluiting waardoor een OCP of OPP van de voeding in werking treedt. Door het spanningsloos maken van de voeding wordt de beveiliging gereset. Je zal dus moeten achterhalen welk onderdeel kortsluiting geeft. De twee geheugenmodules kan je afzonderlijk testen in elk geheugenslot, testen met een andere cpu, cpu in een ander moederbord etc. Moet er wel een passende andere cpu en moederbord aanwezig zijn natuurlijk anders ben je snel klaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Uszka op 19-04-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry127
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-01 21:18
Bedankt voor de reacties!

@Hoiboy19 Bedankt voor de suggestie, de instellingen in het BIOS staan op de standaard instellingen.

@Uszka Deze had ik zelf nog niet bedacht. van het weekend ga ik op zolder even zoeken. Ik gellof dat er ergens nog wel een moederbord met 1150 socket ligt. Ik kom terug met een update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Test ook met een andere voeding indien mogelijk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
nelizmastr schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:23:
Test ook met een andere voeding indien mogelijk.
Ik sluit mij hier geheel bij aan en verwacht dat jouw voeding vervangen moet worden. Ik denk dit doordat je eerst de voeding uit moet schakelen en het moederbord spanningsloos moet maken, voordat je de pc weer kan opstarten.

Ik heb geen ervaring met dit merk voeding en weet ook niet of deze kwalitatief goed is. Tevens zou ik een iets zwaardere voeding plaatsen van ongeveer 450 á 500 W. in deze pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Haal de power en reset button eens los en quickstart het bord met een schroevendraaier heb al eens eerder meegemaakt dat de microswitch van de kast stuk was waardoor deze na willekeurig moment de machine op zwart beeld zette "reset sw" of de machine random uitschakelde en niet meer te bedienen was "power sw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:15
Uitwisselen en uitsluiten inderdaad. Starten met 1 reepje geheugen en testen maar. Kijk ook meteen de pinnen in de socket na voor de zekerheid als je toch bezig bent.

Hier al de meeste vreemde dingen meegemaakt met voedingen dus dat zou mijn eerste verdachte zijn.
Pagina: 1