Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 21:25
Hallo beste tweakers.

Ik begin me steeds meer aan het feit te storen dat mijn spaarcenten niets meer opleveren.

Op mijn werk zijn er veel traders in crypto en enkele beleggers.

Na wat videos op youtube opgezocht te hebben wil ik mij ook heel graag verdiepen in het beleggen om een extra passief inkomen te krijgen van mijn renteloos spaargeld.

Natuurlijk niet alles maar een "klein deel".

Ik heb al wat erover gelezen maar ik zit nog met enkele vragen.

Als eerste hoe begin je eraan of hoe krijg je kennis in welke fondsen je moet beleggen en op welke termijn.

Alsook wanneer koop je aan en wanneer is het juiste moment te verkopen ... ?

Niemand geeft zijn geheimen zomaar weg maar wat kan mij goed op weg helpen is dit ergens op internet of speciale beurs forums, boeken, filmpjes, online cursus noem maar op ?

Ik wil ook niet maandelijks geld erop zetten enkel wanneer dit mij uitkomt vandaar dat ik nu een wat groter bedrag heb gespaard wat ik kan missen om zo al een goed begin te krijgen.

Alsook wil ik me meer verdiepen met het begin op lange termijn beleggingen.

Iemand wat gouden/nuttige tips om het onder de knie te krijgen.

Zelf heb ik al gevonden op indexfondsen zoals S&P500 of een bel20 wat een redelijk veilig rendement op een langere termijn ideaal is om te beginnen.

Benieuwd naar jullie ervaringen / tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 23:42

Zenix

BOE!

In het beleggerstopic (de huidige en de vorige) de volgende zoekwoorden gebruiken
- indexfonds
- NT
- ETF
- grootbank
- passief
- dividend

De meeste mensen beleggen in indexfondsen. Vergelijking kan je hier zien https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Maandelijks kan je dan een bedrag inleggen (of gelijk een groot bedrag in één keer. Vervolgens doe je dat 20 jaar en zal je wel een leuke pot hebben die je dan (deels kan verkopen) Dat is grotendeels passief beleggen. Daarvoor hoef je geen verstand te hebben van aandelen, twee avondjes inlezen met die zoekwoorden en dan zal het kwartje wel vallen. Hier staat ook wat uitgelegd https://www.vanecketfs.nl/academy

Eventueel kan je het financieel onafhankelijkheid topic ook nog doorlezen met dezelfde zoekwoorden.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 19-04-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 21:25
Zenix schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:10:
In het beleggerstopic (de huidige en de vorige) de volgende zoekwoorden gebruiken
- indexfonds
- NT
- ETF
- grootbank
- passief
- dividend

De meeste mensen beleggen in indexfondsen. Vergelijking kan je hier zien https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Maandelijks kan je dan een bedrag inleggen (of gelijk een groot bedrag in één keer. Vervolgens doe je dat 20 jaar en zal je wel een leuke pot hebben die je dan (deels kan verkopen) Dat is grotendeels passief beleggen. Daarvoor hoef je geen verstand te hebben van aandelen, twee avondjes inlezen met die zoekwoorden en dan zal het kwartje wel vallen. Hier staat ook wat uitgelegd https://www.vanecketfs.nl/academy

Eventueel kan je het financieel onafhankelijkheid topic ook nog doorlezen met dezelfde zoekwoorden.
Hallo zenix.

Ik heb al enkele topics voorbij zien komen maar ik vind dit niet overzichtelijk om op andere topics te moeten inpikken aangezien ik er ook nog geen kennis van heb en dan ook specifiek met mijn situatie geholpen wil worden.

Bv is het verstandiger om meedere etfs te kopen voor spreiding of kan ik beter zoeken voor hoger dividend aandelen.

Ik zou echt eerst een basis willen hebben desnoods met boek ofzo over hoe een simpel maar effectief portfolio uit te zetten dan zonder dat ik er teveel bezig mee moet zijn en zo alles rustig kan leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:47
Start bij aflevering 1 van de podcast Jong Beleggen. Begint redelijk bij het begin, legt goed uit en neemt je mee in hun eigen leerproces. Ik vind het erg leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-05 23:58
Ook bij aandelen geldt alleen vermogen te gebruiken wat je niet nodig hebt en in het ergste geval ook kan missen.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Ik zou toch wel maandelijks inleggen. Gewoon starten met een klein bedrag, bij een willekeurige aanbieder.
Al doende leert men. En na een jaar heb je 'vanzelf' al zoveel bijgeleerd, dat je dan prima kunt beslissen of je bij deze aanbieder / dit fonds wilt blijven of dat een ander product beter bij jou past.

Het belangrijke daaraan is dat je je eigen keuzes maakt. Waar je zelf achter staat. Die je zelf begrijpt. Waar je dus zelf échte voor gekozen hebt, en waar je vertrouwen in hebt, ook als de markt minder optimistisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-05 20:44
"Time in the market is more important than timing the market"

Kijk eens op meesman.nl
Niet de allergoedkoopste maar wel supermakkelijk. Bij mij gewoon een automatische afschrijving elke maand, en verder niet naar kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:00
Ik volg zelf de strategie die heel veel mensen die "Financieel Onafhankelijk" willen worden ook volgen:

Ik koop iedere week X bedrag aan "vanguard all world" ETFs, vaak VWRL genoemd (correctie: hier ben ik mee begonnen, inmiddels ben ik geswitcht naar grootbanken en de gelijke fondsen vanwege de marginaal lagere kosten, maar dat gaat iets te diep nu).

Deze "all world" ETF is eigenlijk een representatie van ALLE aandelen op de hele wereld, en het idee is dat als je lang genoeg wacht (meer dan 10 jaar iig), je eigenlijk altijd wel minimaal 5% (sommigen zeggen 4, sommigen 8) haalt.

Als ik het zo lees is dit voor jou ook heel geschikt, aangezien je er weinig kennis van hebt. Als je dan zelf gaat proberen de markt te timen (op juiste moment aan/ver kopen) dan ga je zeker nat. Als je niet de markt superactief volgt ben je bijna altijd te laat.

Kortom: Passief vermogen opbouwen -> ETF, en persoonlijk geloof ik erin dat de "all world" de makkelijkste is, omdat je geen selectie maakt, en dus alle ups (en alle downs) mee pakt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:00
ybos schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:50:
Kijk eens op meesman.nl
Niet de allergoedkoopste maar wel supermakkelijk. Bij mij gewoon een automatische afschrijving elke maand, en verder niet naar kijken :)
Meesman is een hele goede, eigenlijk doet die dus ook de VWRL waar ik het over had, alleen dan tegen iets hogere kosten.

Indien je er weinig verstand van hebt, en ook niet de intentie hebt die kennis te vergaren. Dan is een meesman zeker het overwegen waard.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier vind je alles Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

Zowel gevorderde als beginners lopen daar. Gebruik zoektermen "Etf" , "nt world" , "beleggingsfondsen", "spreiding".

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:36

Lordy79

Vastberaden

Het is heel simpel: kopen als de koers laag is en verkopen als de koers hoog is.

Dat is natuurlijk flauw. Ervan uitgaande dat je geen tonnen gaat beleggen en je geen extreem risico wilt lopen zou ik gespreid inkopen (dus elke maand wat kopen)

Verder hangt het ook veel af van je beleggingsdoel. Wil je beleggen ipv sparen zodat je over 3 tot 5 jaar een potje hebt voor studie kind of een grote vakantie of andere grote aankoop? Dan is beleggen erg riskant want het moment dat je het geld wilt gebruiken en liquide wil maken kan de beurs in een dip zitten en 'moet' je verkopen tegen een lage prijs.
Dan is beleggen niet handig.

Wil je beleggen over je pensioen en neem je de centen niet op de komende 20 jaar? Dan is een gespreide portefeuille een goed idee maar zou ik ook een deel van je vermogen in (veilige) obligaties stoppen.

Wil je een potje opbouwen en daar jaarlijks de vruchten van plukken dan zijn dividend aandelen interessant omdat daar normaal gesproken elk jaar cash uit vloeit. Maar ook dan zou ik een deel in obligaties beleggen.

Ook belangrijk is de mate van zenuwen die je hebt. Kun je het mentaal aan als je portefeuille in een jaar tijd met 50pct daalt? Zo niet, niet aan beginnen.

Verder moet je je afvragen of je actief wil beleggen of liever een ander het beheer wil laten doen.

Belangrijkste regels zijn: doe het niet met geleend geld en doe het niet met geld dat je echt niet kan missen! Spaar je voor de studie van je kinderen is het heel rot als je na 10-15 jaar met lege handen staat maar als je het voor een wereldreis doet over 10-15 jaar doet vergaat de wereld niet als je die reis uiteindelijk verliest of nog een paar jaar moet uitstellen.

Ten slotte: veel succes en wijsheid gewenst!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:51

Perkouw

Moderator General Chat
Dit topic krijgt van mij een slotje. Zie dat er al best wat input is geleverd, maar kijk vooral even rond op GoT en de eerder genoemde topics. Er is vrij veel informatie over dit onderwerp te vinden.

En...'In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst' keep that in mind. Ben je dus bewust van de risico's!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.