Extra netwerk wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobr16
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-01 22:31
Hulp vraag, wat voor apparaatje heb ik nodig om een extra beveiligd netwerk toe te voegen aan een bestaande glasvezel router/modem. Ik deel deze aansluiting met een huisgenoot maar wil dus zeg maar niet dat we elkaars smart tv,speakersen lampen enzo kunnnen zien/bedienen/casten.

Volstaat elk access point of moet deze bepaalde functies hebben? Owja, deze oet wel via wifi dus gekoppeld kunnen worden, niet via een kabel.
Hoeft niet snelste van het snelste te zijn. Het is een kleine kamer dus bereik hoeft ook niet top te zijn. Gebruik het voornamelijk voor chromecast google TV en spotify op smart speaker. Budget is 100 euro. Welke kunnen jullie mij aanbevelen?

Dank voor jullie meedenken en advies alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:24

orvintax

www.fab1an.dev

Ik deel deze aansluiting met een huisgenoot maar wil dus zeg maar niet dat we elkaars smart tv,speakersen lampen enzo kunnnen zien/bedienen/casten.
Wat je dus eigenlijk wilt is twee aparte lokale netwerken (LAN) op een enkele WAN. Als je dat fatsoenlijk wilt doen dan ga je gebruik moeten maken van VLAN's. Daarvoor ga je hoogst waarschijnlijk een nieuwe router nodig hebben. Ik weet verder niet hoe jouw netwerk topo eruit ziet maar eventueel ga je ook nieuwe AP(s)/Switch(es) nodig hebben.

Wat ik je sterk kan aanraden (voor iemand met weinig/ tot geen netwerk kennis) is om gebruik te maken van Unifi apparatuur. Dat is relatief makkelijk in te stellen/gebruiken.

https://dontasktoask.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 21:39
als je een simpele oplossing zoekt, gewoon een 2e router achter je eigen hoofdrouter zetten ...
je vervangt wel het admin paswoord door iets wat je huisgenoot nooit zal raden

voor wat je omschrijft is dat wat je nodig hebt..
(echt 100% is het niet , als ie een switch ertussen zet ipv jou router zit hij weer wel in je netwerk, dus netjes afspreken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

ijske schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:06:
als je een simpele oplossing zoekt, gewoon een 2e router achter je eigen hoofdrouter zetten ...
je vervangt wel het admin paswoord door iets wat je huisgenoot nooit zal raden

voor wat je omschrijft is dat wat je nodig hebt..
(echt 100% is het niet , als ie een switch ertussen zet ipv jou router zit hij weer wel in je netwerk, dus netjes afspreken)
Hah, hier had ik niet aan gedacht. Dit is een "goede" cheap oplossing, maar again als je huisgenoot kwade intenties heeft dan is dit niet zo handig. Ook zit je dan achter een andere router dus portforwarding ofzo gaat dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Als het om wifi gaat, zoals in de topictitel staat, dan kun je toch gewoon een gastnetwerk activeren? Evt. bv via de DECO-M4 die Ziggo per set van 3 stuks nu verhuurt voor 2,50 per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je het echt goed wilt doen: Vlans
Wil je het semi goed doen:
- Knoop 2 aparte routers met wifi functionaliteit aan het glasvezel modem. 1 router voor jouw apparatuur en 1 voor voor die van je huisgenoot

Nu kan je niet meer elkaars spullen en is in de praktijk bijna net zo effectief als vlans:)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobr16
Dank voor reacties. Dus een access point met vlan functie? Of is het dan een router? En kan die wel volledig draadloos worden aangesloten of moet die altijd met een UTP aan het modem? Bestaat er een product dat dus draadloos verbinding maakt met de huidige WIFI setup en vervolgens een nieuw beveiligd WIFI netwerk aanmaakt? Zo ja, welke kan ik dan hiervoor kopen, de DECO-M4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobr16
Of dus combi van bridge, wireless to lan en router?
https://www.amazon.nl/Von...fRID=ZAW6CJ38JD5B6G8AWEND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 10:56
bobr16 schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:37:

Volstaat elk access point of moet deze bepaalde functies hebben? Owja, deze oet wel via wifi dus gekoppeld kunnen worden, niet via een kabel.
Alleen een AP bridged alleen maar en kan dat afhankelijk van de mogelijkheden tussen 1 of meerdere vlans / SSID's of combinaties daar van doen.

Dan moet je er nog wel voor zorgen dat deze Vlans services gescheiden aan gaan bieden, en dat is waar je een firewall / router functie voor nodig gaat hebben.

De kortste klap, met enige beperkingen is inderdaad het plaatsen van een 2e router / repeater en ik stel hier letterlijk repeater omdat je deze vanuit wifi wilt koppelen en je daar in de consumenten markt veelal een repeat functionaliteit voor nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door mash_man02 op 20-04-2021 08:10 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

bobr16 schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:58:
Dank voor reacties. Dus een access point met vlan functie? Of is het dan een router? En kan die wel volledig draadloos worden aangesloten of moet die altijd met een UTP aan het modem? Bestaat er een product dat dus draadloos verbinding maakt met de huidige WIFI setup en vervolgens een nieuw beveiligd WIFI netwerk aanmaakt? Zo ja, welke kan ik dan hiervoor kopen, de DECO-M4?
@bobr16 Ik denk dat het voor jou handiger is om een simpele router te kopen en dan die in het netwerk te plaatsen. Die moet je dan ook niet in bridge modus zitten. Die moet wel bedraad worden aangesloten. Een router met wireless uplink maakt niet echt sense vanuit een networking standpoint. Bij de Deco-M4 moet het hoofdstation ook bedraad worden aangesloten (normaal gezien dan aan de WAN verbinding vanuit de modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
TS wilt een draadloos netwerk oppikken om dit vervolgend beveiligd door te zetten naar eigen apparatuur.
die zijn er niet, tenzij je zelf gaat knutselen. (tenminste, niet voor dat budget)
wat wel kan is een accesspoint/router welke "Wireless Bridge" functies heeft (draadloos opvangen en bedraad doorzetten) en om dan een "afgeschermd" netwerk op te bouwen een router (=gateway/firewall) hier weer achter te plaatsen.
het is in deze setup wel zo dat jou huisgenoot niet in jou netwerk kan maar jij wel in de zijne...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Pagina: 1