Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-09-2024
Heeft iemand ervaring met het aangeven van de KIA (kleinschalige investering aftrek - bron Belastingdienst) ?

Ik ben op zoek *waar* in het aangifte inkomstenbelasting programma de KIA kan worden ingevuld.
Het is een aftrekpost op de winst, zo begrijp ik.
Echter ik kan de aftrekpost niet vinden onder kopje 'Ondernemersaftrek', hij staat niet bij de zelfstandigenaftrek en Aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk.

Kan iemand aanwijzen waar ik moet zijn?

Wellicht zit ik helemaal verkeerd te kijken.
Veel dank voor de hulp!

Ron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Uitgaande dat je als eenmanszaak aangifte doet dan heb ne over het algemeen vanuit je boekhoudpakket een mooie export.

Ik weet even niet waar het bedrag zelf exacr moet worden ingevuld maar je krijgt op een gegeven moment een lijst voorgeschoteld waarin je de investeringen moet vermelden.

Het is niet zomaar even een bedrag invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_
Bedankt voor de reactie mrveenie.

Inderdaad, ik doe vanuit eenmanszaak aangifte.
Het bedrag aan investeringen komt inderdaad uit het boekhoudpakket rollen.

Mijn vraag is waar ik dit investeringsbedrag kan invullen in het aangifte programma (website mijn.belastingdienst.nl) bij de inkomstenbelasting.

Ik heb het antwoord inmiddels gevonden!

Ik moest "Ja" invullen bij de vraag "Hebt u investeringen gedaan waarvoor recht bestaat op investeringsaftrek?" bij de vragenlijst op de 1e pagina van je onderneming in het aangifte programma.

Zonder Ja in te vullen verschijnt het kopje "Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek" niet.

Vind het persoonlijk erg ontransparant als software programma's/websites voor mij bepalen wat ik wel en niet zie in de flow van pagina's. Zou het beter vinden als alle mogelijke pagina's in het aangifte programma worden weergegeven, waarbij pagina's 'greyed out' worden met de reden waarom deze niet voor mij van toepassing zijn.

Nogmaals dank voor de hulp, je hebt me in de goede richting geholpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:48
Ron_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:02:

Vind het persoonlijk erg ontransparant als software programma's/websites voor mij bepalen wat ik wel en niet zie in de flow van pagina's. Zou het beter vinden als alle mogelijke pagina's in het aangifte programma worden weergegeven, waarbij pagina's 'greyed out' worden met de reden waarom deze niet voor mij van toepassing zijn.
Daarmee zou het een zeer onoverzichtelijk programma worden. Ik weet niet of je ooit op papier aangifte hebt gedaan, maar dat was het vaak een doolhof aan verwijzingen wat je wel een niet moest invullen en dat betreft dan alleen nog maar de simpele particuliere aangifte. Als dan ook de varianten met eigen onderneming meegenomen moeten worden, dan wordt het helemaal onoverzichtelijk.

Overigens kun je natuurlijk naast het aangifteprogramma ook de informatie op de website van de Belastingdienst 'volgen'. Dan zie je ook informatie over welke 'kopjes' er in het programma worden overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_
Misschien dat een UX'er hier wat zinnigs over kan zeggen.
Een 'zoek' functie zou m.i. al enorm helpen.

Bedankt voor de tip over de website van de Belastingdienst.
Die is de afgelopen tijd sterk verbeterd.
Als ook het aangifte programma. Dat was een paar jaar geleden echt geen feest voor het oog. Nu zo sterk verbeterd dat je bijna geen boekhouder meer nodig hebt.

Dat terwijl de Dienst het niet makkelijk heeft gehad de afgelopen jaren (toeslagenaffaire, reorganisaties, ..).