Om hier iets zinnigs over te zeggen is het vooral van belang om te weten exact wat voor "TV signaal" het hier betreft.
Powerline apparatuur volgens HomePlugAV 2.0 standaard zal 2-68MHz gebruiken. Ouderwetse analoge TV zit een stuk hoger, van ~124-868MHz. Dat gaat niet storen. Analoge TV is natuurlijk niet meer in gebruik, maar digitale DVB-C gebruikt ook dezelfde hogere frequenties. IPTV in al haar vormen gaat zoals de naam zegt over IP. De vraag is dan op welke frequenties je IP-signaal vervoerd wordt. Bij glas is het *veel* hoger (in de THz), en sowieso niet gevoelig voor ingress vanaf RF. Bij xDSL kan het wel storen - maar dan zou je net zulke problemen hebben met internet. Heb je die niet, dan is het niet evident dat het aan storing ligt.
En... mocht het aan verstoring liggen, dan zou dat net zo goed optreden met de geadviseerde Fritz-meuk. Oorzaak van verstoring is namelijk normale data-overdracht over PLC in combinatie met slecht afgeschermde kabels. Een ander kastje gaat daar niets aan veranderen.
NoNoAD schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:58:
Top fijn om te horen.
Ik vroeg om ongeaarde stopcontact, omdat ik heel vroeger PC's tegen kwam die niet goed werkte ook na opnieuw installeren van Windows en alleen al door aarding aan te sluiten bleek het systeem wel stabiel te zijn.
Ook ben ik soms hardware( afgelopen paar jaar) tegen gekomen dat aarding nodig had om stabiel te werken.
Ik ben bang dat dit een enorme klok-klepelverhaal is.
Even heel fundamenteel - je hebt twee soorten electrische apparaat:
- dubbelgeisoleerde apparaten. Hoeven niet geaard aangesloten te worden.
- enkelgeisoleerde apparaten. Moeten wel op een geaard stopcontact aangesloten worden.
De meeste PCs zijn enkelgeisoleerde apparaten. Sluit je die ongeaard aan, dan is er (kleine) risico op netspanning op de behuizing. Daarom moeten ze (in ieder geval conform richtlijnen) altijd op een geaard stopcontact aangesloten worden. Doe je dat niet, dan zal er 1/2 netspanning als lekspanning op de behuizing aanwezig zijn. Voelt niet fijn aan, en dat vinden de poorten waarmee je verbindt met randapparatuur ook niet. Dat is de reden dat je problemen kunt krijgen bij PC's als ze niet geaard aangesloten zijn.
Maar...
Dit is geen PC, het is een PLC-adapter, en die dingen zijn dubbelgeisoleerd. Ze hoeven helemaal niet geaard aangesloten te worden en het bovenstaande is dus niet van toepassing. Wel is het zo dat sommige high-end PLC-adapters met AV 2.0 of G.hn met MIMO werken door een tweede datastroom over aarde-nulpaar te sturen. Sluit je die ongeaard aan, dan presteren ze maar op halve snelheid. Maar dit is een low-end SISO-apparaat, dus ook niet van toepassing.
Maar goed, tot zover wat het niet is. TS, we hebben wat meer informatie nodig:
- hoe komt internet (en televisie) bij jou binnen? Over xDSL of glas?
- is je internetverbinding stabiel?
- beschrijf wat je bedoelt dat je "TV-signaal stoort". Wat zie je? Blokjes in beeld? Haperingen? Iets anders?
- exact welke Fritz!box adapter raden ze aan?
Mijn vermoeden: dit heeft niets met storing te maken. Waarschijnlijk gaat het hier om IPTV dat via multicast verstuurd wordt. Om dat in goede banen te leiden moeten alle netwerkapparaten IGMP snooping ondersteunen. Het zou kunnen dat jouw PA7010p dat niet ondersteunt (ik zie het niet staan in de datasheet), en dat de PLC-adapters van AVM dat wel doen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de
Fritz!Powerline 1260e zie ik het wel: "Ondersteunt multicast sessions via IGMP".
Maar goed, dit is slechts een vermoeden. Op basis van je antwoorden kunnen we uitsluitsel geven.