Ondervloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-07 15:35
Ik woon driehoog in een appartement met onderburen.
In 2010 heb ik in oa in mijn woonkamer door een tapijtenwinkel een vloerbedekking met ondervloer laten aanleggen.
Tenminste ik dacht dat er een goede ondervloer zou komen om het contactgeluid te verminderen.

Al jaren heb ik veel last van mijn onderburen die luid praten. Ook soms in de late uurtjes rond 02-03 's nachts hoor ik hen praten en met de deuren slaan. Gisterenavond was het zo luid, dat het net lijkt alsof zij naast de woonkamer zitten. Ik ben zelf dan wel wakker maar ik vind het behoorlijk vervelend.

Ik heb een contact opgenomen met de tapijtenwinkel en zij hebben mij de oude factuur verzonden. Omdat ik wilde weten wat voor soort ondervloer ik nou had.
Nu heb ik de oude factuur en ik zie dat er helemaal geen ondervloer is gelegd. De ondervloer die nu ligt is een dunne vilten ondervloer die hier al lag. Voordat de nieuwe vloerbedekking werd gelegd.
Dit vertelde de verkoper mij vandaag door de telefoon.
Deze is ondervloer dient voor de bescherming van de vloerbedekking.
Dus grote kans dat al geruime tijd mijn onderburen ook last van mij hebben.

Het appartement is flink gehorig en ik zelf probeer heel erg mijn geluidsoverlast enorm te beperken.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat ik tijdens de koop van de vloerbedekking gezegd zou hebben dat ik geen ondervloer wil aanschaffen. Het is tenslotte verplicht een ondervloer van tenminste 10 dB te hebben.

*
Op de factuur staat wel het volgende "+ onderv 3,25 x 35 = 113,75"
Ik ga binnenkort langs om te vragen hoe en wat dit is. Is Onderv = Ondervloer?
Mijn woonkamer heeft een oppervlakte van 5*7 meter.

*
Had de winkel niet kenbaar moeten maken dat ik nu geen geluidsdempende ondervloer heb?

Ik wil sowieso een nieuw laagpolig vloerbedekking aanschaffen en dan nu ook met een goede geluidsdempende ondervloer.
Mijn appartement komt uit 1953. Ik heb een houten ondervloer. Het geluid komt ook door de muren heen. Soms denk ik dat mijn buurvrouw die naast mij woont geluid maakt, maar dan zijn het echt de onderburen.
In de woonkamer staat een niet werkzame gashaard en inbouwkasten. Mogelijk zijn dit ook geluidslekken.

Mijn andere vraag is eigenlijk:

Heeft het zin om een geluiddempende ondervloer neer te leggen die meer 10 dB reduceert?
Robool heeft meer keuze in hogere geluiddempende ondervloeren dan Carpetright.

Ik heb meer last van luchtgeluid dan contactgeluid. Ik hoor de onderburen nooit (klopklop) met meubels schuiven of voetstappen.

Als de vloerbedekking eruit is zal ik proberen de gaten proberen dicht te kitten. En proberen een soort van schuim in de buis van de gashaard te stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door noud op 19-04-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik lees dat je je best doet om geluidshinder van jouw kant te beperken, maar hoe zit het met de buren? Uitvoerige gesprekken voeren in de nachtelijke uren lijkt mij niet echt handig in een zeer gehorig appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Het bekende probleem van geluidsoverlast met buren. Ik ken de buren niet zo goed. En ben bang dat zij zeggen dat zij last hebben van mijn subwoofer. Die ik geprobeerd heb zo min mogelijk bas te laten ontsnappen. Of van mijn gitaarspel. (Speel niet meer dan een 45/60 min en niet elke dag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Geluiddempende ondervloer onder laminaat/pvc (dus niet vloerbedekking) is er om contactgeluiden te beperken naar je onderburen als jij loopt op t laminaat.
Dat gaat je verder niet helpen met geluiden vanaf hun kant.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je zou kunnen kijken naar akoestische vloerisolatie, maar dat lijkt me kosten-technisch alleen interessant bij een koopappartement. Als je toch al het tapijt wil vervangen, is dit wel het moment.

Voor wat betreft wat de vloerenwinkel 10 jaar geleden wel of niet had moeten doen: daar heb je niet zo'n sterk verhaal. Jij weet al niet meer wat je toen besproken hebt, laat staan dat je dat van hen kunt verlangen. Valt me nog mee dat ze de factuur nog hadden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-07 19:11
Ik denk dat het heel lastig gaat worden de tapijtwinkel hier 10 jaar later nog op aan te spreken. Ik weet ook niet of toen een ondervloer bij een tapijtvloer gebruikelijk was, laat staan verplicht. Een dergelijke ondervloer relevanter bij bijvoorbeeld laminaat of parket. Verder zorgt de ondervloer vooral voor demping van contactgeluid wat jij maakt en niet voor demping van luchtgeluid als stemmen en muziek.

De geluiden die je van je buren komen zoals je zelf al aangeeft door luchtgeluid. Dit lekt door alles waar lucht door heen kan: ventilatieopeningen, koven, afzuiging etc. In ons oude huis hadden we bijvoorbeeld een gedeelde ventilatieschacht voor de afzuiging in de keuken, hierdoor konden we de buren goed door hoorden als ze in de keuken waren. Op dit gebied zouden de inbouwkasten en de loze afvoer van de gashaard inderdaad voor lekken kunnen zorgen.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ik win ook niets mee om de winkel erop aan te spreken. Maar het had dan veel irritatie vanuit mijn kant kunnen besparen. Mits het dan verholpen was. |
De 10 dB is een eis van de Vereniging van Eigenaren. Ook tien jaar geleden.

Ik huur het huis van een bekende en dit huis door hen gekocht.
De buren zelf hebben nooit over mijn geluidsoverlast geklaagd. Inmiddels zijn er wel drie verhuist :). Maar expats, incl de hoofdhuurder die nu in het buitenland zit.

Ik zie dat ik weer eens een stukje tekst verkeerd heb gelezen. "Een houten vloer die is gelegd op een houten ondervloer". Ik dacht aan mijn kale houten vloer.

Een akoestische vloerisolatie vind ik te en ik denk dat de verhuurders daar geen geld aan willen uitbesteden. En ik zelf kan ook niet zoveel geld voor uitgeven, de keuken moet namelijk ook gedaan worden :).

Dus er zit niets anders op dan de lekken op te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:41
Als je huurt. Hoezo moet je dan de keuken betalen?

Maar buiten dat. Je kan met vloerbedekking toch simpel aan de zijkanten een flapje optillen en er onder kijken?
Ik zie op internet meerdere ondervloeren welke 20db reduceren voor 2 tot 4 euro per m2. We hebben het dus maar over een paar tientjes extra. Dat zou voor mij geen issue zijn. Alhoewel de grote zaken volgens mij goede marges pakken op juist de bijproducten als ondervloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Huis is van mijn ouders en ik wil mijn keuken een beetje naar eigen smaak inrichten. En kom nu op ruim 12.000 Euro uit :). Ouders willen wel beetje meebetalen.

Ik zie ook ondervloeren van 9-11 Euro m2. Ik heb een oppervlakte van 5*7 meter.
De vraag is of er een verschil zit in een vloer van jouw 2/4 Euro of die van mij 9/11.

Als ik een goede ondervloer koop. Is het dan beter om deze door winkeleigenaren te laten leggen?
Dit omdat de ondervloer overal goed moet aansluiten. Of werkt het niet zo nauw?

[ Voor 21% gewijzigd door noud op 21-04-2021 13:38 ]

Pagina: 1