Speakers met versterker matchen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessevdreest
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-04-2021
Ik heb een behringer km1700 versterker. ik moet er speakers bij kopen maar ik raak een beetje de kluts kwijt in alle keuzes en meningen van mensen die zeggen waar je wel en niet op moet letten.

De versterker specificaties zijn:

limiter is schakelbaar
front-to-back ventilatie
vermogen:
500 watt (8 Ohm, max),
800 watt (4 Ohm, max),
1700 watt (8 Ohm gebrugd, max)
frequentiebereik: 20 Hz - 20 kHz (@-10 dB), 10 Hz - 80 kHz (@-3 dB)
THD: <0.03%
signal-to-noise: >100 dB
gevoeligheid: 0.77 V/26 dB/1.4 V (schakelbaar)

De setup is voor in een keet van 3 x 9 meter. En ik draai vooral singeltjes. (Piraten muziek genre)

Heeft iemand tips of suggesties voor speakers waar ik naar kan kijken.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:23

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik was daar ook een beetje panisch over toen ik ging zoeken, maar in de praktijk maakt het niet zoveel uit.
Zorg ervoor dat je speakers een vermeld vermogen hebben dat lager is dan dat van de versterker (speakers hebben geen vermogen, maar zo wordt het wel in de specs beschreven).
Probeer de impedantie (ohm) te matchen, maar staar je vooral niet blind hierop. Bij voorkeur is de impedantie van de speaker ten minste zo groot als die van de versterker, maar het gaat niet gelijk stuk.
Ik weet niet op wat voor vermogen je gaat draaien, wordt t hele nachten stampen, of gaat het om achtergrondgeluid? In geval van dat eerste zou ik even naar een hifi winkel gaan voor info, in geval van dat laatste zou ik niet te bang zijn en iets kopen dat je mooi vindt.

Hang er trouwens niet een dropveter tussen, maar een iets dikkere speakerkabel (1,5mm2 is al prima).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het lijkt me logischer om te beginnen met wat je wensen zijn qua geluid, daar luidsprekers bij te zoeken en dan te kijken hoeveel versterkervermogen nodig is. De andere kant op is niet logisch, want als je zo'n zware versterker open wilt kunnen draaien, kom je uit op flinke luidsprekers en dat gaat (of eigenlijk: kan) veel te hard voor een keet.

Deze versterker is overigens vergelijkbaar met de Thomann t.amp E-800. Hier kan je makkelijker informatie over vinden, mocht je dat interessant vinden.

[ Voor 60% gewijzigd door TBTL op 19-04-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Lip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:19:
Welke van die receiver voor jou het best geschikt is voor een speakerset jou, hangt van je eisen of wensen :
Of de voorkant lekker smoelt.
Of de afstandsbediening prettig in de hand licht en zich prettig laat bedienen.
Of je de kleur mooi vind.
De hoeveelheid luidsprekers die je wilt aansluiten
De hoeveelheid inputs en outputs, die je nu en later in de toekomst nodig denk te hebben.
Verder hebben alle recievers analoge inputs/ingangen voor analoge audio apparatuur, hier mee kan je bijvoorbeeld oude cassette decks op je nieuwe receiver aansluiten. Mocht je later platenspeler willen aansluiten, let er dan op bij aankoop dat er een phono-voorversterker in zit. Dat scheelt weer een apparaat, wat aan het stopcontact moet. Overigens hebben de meeste receiver vanaf 500euro of meer vaak een phono-voorversterker ingebouwd

En tot slot hangt het af van de eisen die stelt aan de beschikbare DSP.

Natuurlijk is wel een verschil in DSP technieken in receivers die het geluid kunstmatig beïnvloeden, waarvan verondersteld word dat de receiver aanpast aan de akoestiek van luisterruimte d.m.v een bijgeleverde kalibratie microfoon.

Denon en Marantz gebruiken Audyssey
Onkyo gebruikt AccuEQ en is in huis ontwikkeld
Pioneer MCACC (Pro)

Van de bovengenoemde DSP's heb ik alleen ervaring met Audyssey 2EQ en XT32
Audyssey kent een add-on programma voor fabrikanten van audio apparatuur. Met dit programma, kan zo'n fabrikant extra opties in licentie nemen, die bij jou op je receiver beschikbaar zijn. Zo heeft Audyssey ondersteuning voor 4 individuele subwoofer met een aparte delay en trimlevel voor elke aangesloten subwoofer. Overigens hebben de merken Denon en Marantz ondersteuning voor 2 individuele subwoofer met een aparte delay en trimlevel

Verder heeft Audyssey ook een Andriod App, hiermee komen extra opties beschikbaar. Hiermee kan je een indruk (meer is het niet) krijgen, hoe geluid zich gedraagt in jou ruimte. Die app kost je 20euro
Een review van die APP vind je hier:
https://www.audiosciencer...sey-room-eq-review.12746/
+Wat slordig jat werk van @FeaR :
Onkyo en Pioneer gaan vanaf dit modeljaar DIRAC gebruiken. Persoonlijk zou dat voor mij een reden zijn om te wachten. Zeker ook aangezien we dan verder in het jaar zijn er er mogelijk een oplossing is voor de HDMI 2.1 bug die, naar mijn weten, nog steeds speelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Lip op 21-04-2021 11:31 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity