Hoi!
Mijn vriendin en ik hebben recentelijk ons eerste huis gekocht. Over anderhalve maand krijgen we de sleutel dus we zijn druk bezig met het voorbereiden van de verhuizing en het maken van de plannen voor wat we met het huis willen zodra we de sleutel hebben.
Het huis
We hebben een benedenwoning (begane grond + souterrain) gekocht uit 1907.
Wat we willen
Een van de dingen die we graag willen is het verplaatsen van een muur in het souterrain om zo in 1 van de slaapkamers beneden de ruimte te creëren voor een inbouwkast.
De situatie
/f/image/p7b1M4eyyXB8mzIZ2wPvLB0z.png?f=fotoalbum_large)
De huidige situatie zie je links. Rechts zie je wat we graag willen. Het gaat om het verplaatsen van de tussenmuur, tussen de 60 en 80cm naar boven (op de plattegrond). De nieuwe muur bouw ik, bij voorkeur, op basis van metalstuds.
We hebben een sterk vermoeden dat de situatie ooit anders is geweest. In de muur van de overloop is te zien dat er ooit nog een deur extra is geweest (we kunnen de aftekeningen van de deur nog zien in het stucwerk). Er is eerder een muur weggehaald (denken we):
/f/image/pNrglvWzWSRXvHJJszTAqRsO.png?f=fotoalbum_large)
Foto:
:strip_exif()/f/image/msYJztUmlIQyE09bADyyDAle.jpg?f=fotoalbum_large)
Om een beeld te geven van hoe de muren doorlopen van de begane grond tot aan het souterrain heb ik de plattegronden naast elkaar gezet:
/f/image/JHyQDh2wirDioEJc5t1XQnLE.png?f=fotoalbum_large)
Onze vraag
Zou dit een draagmuur zijn, of kan ik hier veilig de hamer in zetten?
Wat hebben we zelf gedaan om antwoord te krijgen op onze vraag?
- Dikte van de muur gemeten
We hebben de dikte van de muur opgemeten. De muur is zo'n ~10 centimeter dik
- Op de muur geklopt
Delen van de muur klinken hol, andere delen klinken hard. Als je de foto hierboven bekijkt is het bij de ( 1 ) hol, bij de ( 2 ) hard en vermoedelijk baksteen.
- Bouwtekeningen opgevraagd
Het historisch archief in onze gemeenste heeft door de jaren heen een hele hoop bouwtekeningen en plattegronden weten te verzamelen van de buurt waar we gaan wonen. Helaas zijn de tekeningen van ons huis verloren gegaan in de oorlog.
- Gecontroleerd of de muren doorlopen op de verdieping erboven
Zoals je kunt zien op de toegevoegde plattegrond rust er op de begane grond geen muur op de te verplaatsen muur in het souterrain. Ik kan helaas over de bovenwoning niets zeggen. De bovenwoning is al erg lang geleden voor het laatst verkocht en is ook in de historische archieven van makelaars niet te vinden.
Mijn vriendin en ik hebben recentelijk ons eerste huis gekocht. Over anderhalve maand krijgen we de sleutel dus we zijn druk bezig met het voorbereiden van de verhuizing en het maken van de plannen voor wat we met het huis willen zodra we de sleutel hebben.
Het huis
We hebben een benedenwoning (begane grond + souterrain) gekocht uit 1907.
Wat we willen
Een van de dingen die we graag willen is het verplaatsen van een muur in het souterrain om zo in 1 van de slaapkamers beneden de ruimte te creëren voor een inbouwkast.
De situatie
/f/image/p7b1M4eyyXB8mzIZ2wPvLB0z.png?f=fotoalbum_large)
De huidige situatie zie je links. Rechts zie je wat we graag willen. Het gaat om het verplaatsen van de tussenmuur, tussen de 60 en 80cm naar boven (op de plattegrond). De nieuwe muur bouw ik, bij voorkeur, op basis van metalstuds.
We hebben een sterk vermoeden dat de situatie ooit anders is geweest. In de muur van de overloop is te zien dat er ooit nog een deur extra is geweest (we kunnen de aftekeningen van de deur nog zien in het stucwerk). Er is eerder een muur weggehaald (denken we):
/f/image/pNrglvWzWSRXvHJJszTAqRsO.png?f=fotoalbum_large)
Foto:
:strip_exif()/f/image/msYJztUmlIQyE09bADyyDAle.jpg?f=fotoalbum_large)
Om een beeld te geven van hoe de muren doorlopen van de begane grond tot aan het souterrain heb ik de plattegronden naast elkaar gezet:
/f/image/JHyQDh2wirDioEJc5t1XQnLE.png?f=fotoalbum_large)
Onze vraag
Zou dit een draagmuur zijn, of kan ik hier veilig de hamer in zetten?
Wat hebben we zelf gedaan om antwoord te krijgen op onze vraag?
- Dikte van de muur gemeten
We hebben de dikte van de muur opgemeten. De muur is zo'n ~10 centimeter dik
- Op de muur geklopt
Delen van de muur klinken hol, andere delen klinken hard. Als je de foto hierboven bekijkt is het bij de ( 1 ) hol, bij de ( 2 ) hard en vermoedelijk baksteen.
- Bouwtekeningen opgevraagd
Het historisch archief in onze gemeenste heeft door de jaren heen een hele hoop bouwtekeningen en plattegronden weten te verzamelen van de buurt waar we gaan wonen. Helaas zijn de tekeningen van ons huis verloren gegaan in de oorlog.
- Gecontroleerd of de muren doorlopen op de verdieping erboven
Zoals je kunt zien op de toegevoegde plattegrond rust er op de begane grond geen muur op de te verplaatsen muur in het souterrain. Ik kan helaas over de bovenwoning niets zeggen. De bovenwoning is al erg lang geleden voor het laatst verkocht en is ook in de historische archieven van makelaars niet te vinden.
/f/image/il9sdWRdoIxapH63y7iiUw4z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TrPFAc64jCpnkgj8gxsZDxBm.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/QRZ4zG1Llh35omauD3GK4vFr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KfCBPhG2F7AKH3cLGagrpk2Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gqr2dBvefUqRWC6JmRIseOHl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KZdVBlMmWnzDvOQ2GVBpBVyC.jpg?f=fotoalbum_large)