Draagmuur of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• oJoey
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-11 16:18
Hoi!

Mijn vriendin en ik hebben recentelijk ons eerste huis gekocht. Over anderhalve maand krijgen we de sleutel dus we zijn druk bezig met het voorbereiden van de verhuizing en het maken van de plannen voor wat we met het huis willen zodra we de sleutel hebben.

Het huis
We hebben een benedenwoning (begane grond + souterrain) gekocht uit 1907.

Wat we willen
Een van de dingen die we graag willen is het verplaatsen van een muur in het souterrain om zo in 1 van de slaapkamers beneden de ruimte te creëren voor een inbouwkast.

De situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n46C_2-R_NmK1sxr95RLvgCJqYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p7b1M4eyyXB8mzIZ2wPvLB0z.png?f=fotoalbum_large
De huidige situatie zie je links. Rechts zie je wat we graag willen. Het gaat om het verplaatsen van de tussenmuur, tussen de 60 en 80cm naar boven (op de plattegrond). De nieuwe muur bouw ik, bij voorkeur, op basis van metalstuds.

We hebben een sterk vermoeden dat de situatie ooit anders is geweest. In de muur van de overloop is te zien dat er ooit nog een deur extra is geweest (we kunnen de aftekeningen van de deur nog zien in het stucwerk). Er is eerder een muur weggehaald (denken we):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZadeQL1I5yIc5h_BNOjULUDIeXA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pNrglvWzWSRXvHJJszTAqRsO.png?f=fotoalbum_large
Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWtjPoK7xcCiYohq_NuMim2yvRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msYJztUmlIQyE09bADyyDAle.jpg?f=fotoalbum_large

Om een beeld te geven van hoe de muren doorlopen van de begane grond tot aan het souterrain heb ik de plattegronden naast elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZsqpO2WETUdaB7iWPn1OGbT8Dc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JHyQDh2wirDioEJc5t1XQnLE.png?f=fotoalbum_large

Onze vraag
Zou dit een draagmuur zijn, of kan ik hier veilig de hamer in zetten?

Wat hebben we zelf gedaan om antwoord te krijgen op onze vraag?
- Dikte van de muur gemeten
We hebben de dikte van de muur opgemeten. De muur is zo'n ~10 centimeter dik

- Op de muur geklopt
Delen van de muur klinken hol, andere delen klinken hard. Als je de foto hierboven bekijkt is het bij de ( 1 ) hol, bij de ( 2 ) hard en vermoedelijk baksteen.

- Bouwtekeningen opgevraagd
Het historisch archief in onze gemeenste heeft door de jaren heen een hele hoop bouwtekeningen en plattegronden weten te verzamelen van de buurt waar we gaan wonen. Helaas zijn de tekeningen van ons huis verloren gegaan in de oorlog.

- Gecontroleerd of de muren doorlopen op de verdieping erboven
Zoals je kunt zien op de toegevoegde plattegrond rust er op de begane grond geen muur op de te verplaatsen muur in het souterrain. Ik kan helaas over de bovenwoning niets zeggen. De bovenwoning is al erg lang geleden voor het laatst verkocht en is ook in de historische archieven van makelaars niet te vinden.

Alle reacties

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:44
Laat hier aub een constructeur naar kijken, zo op afstand kan ik wel van alles roepen, maar je krijgt geen advies waar een CAR verzekering achter hangt... ;-)

Aanvulling; Een muur hoeft niet dragend te zijn om alsnog een constructieve functie te hebben; bv. stabiliteitswand om windbelasting op de zijgevels op te vangen. Dit is alleen te beoordelen in samenhang met de aangrenzende panden. Des te meer reden om een constructeur naar te laten kijken!

[ Voor 48% gewijzigd door Spiff op 19-04-2021 23:50 . Reden: Aanvulling ]

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
En als ik nu roep dat het geen draagmuur is, ga je hem dan blind eruit halen? 8)7 Mijn boeren verstand zou inderdaad zeggen dat het weinig draagt, maar ik heb een HBO diploma in Informatica en niet in bouwkunde. Laat naar dit soort dingen iemand kijken die er verstand van heeft, kost wat maar levert veel op.

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige posters.
Je kan hier bv achter komen door op de bovenverdieping te kijken hoe de balken lopen.
Als deze haaks op de muur liggen rusten ze dus op de muur, als ze parallel lopen aan de muur, kan er dus hooguit 1 balk op liggen.
Maar neem het zeker niet zomaar aan van mensen zoals ik op het internet, er bestaan ook constructies (raveling en nog meer termen waar ik te weinig verstand van heb) waardoor gedeeltes van balken op een andere manier hierop kunnen rusten, zeker bij een meermaals verbouwd huis uit 1907. Laat echt iemand die hier kijk op heeft ter plaatse kijken!

[ Voor 9% gewijzigd door Simba op 19-04-2021 21:00 ]

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-11 14:53
Ik kan de reacties hierboven alleen maar onderschrijven en zou er door iemand met verstand naar laten kijken. Mocht het inderdaad een draagmuur zijn dan moet er ook berekend worden hoe deze vervangen kan worden.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Simba schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:53:
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige posters.
Je kan hier bv achter komen door op de bovenverdieping te kijken hoe de balken lopen.
Als deze haaks op de muur liggen rusten ze dus op de muur, als ze parallel lopen aan de muur, kan er dus hooguit 1 balk op liggen.
Maar neem het zeker niet zomaar aan van mensen zoals ik op het internet, er bestaan ook constructies (raveling en nog meer termen waar ik te weinig verstand van heb) waardoor gedeeltes van balken op een andere manier hierop kunnen rusten, zeker bij een meermaals verbouwd huis uit 1907. Laat echt iemand die hier kijk op heeft ter plaatse kijken!
Gezien de indeling van de bovenliggende woonkamer is het zeer zeer aannemelijk dat de balken parallel lopen aan de weg te halen muur. Tussen de buitenmuren en de groen gearceerde muur dus. Dit was hee gebruikelijk bij huizen uit deze periode.

Je zou nog extra controle kunnen uitvoeren door te kijken in welke richting de houten vloerdelen zijn gelegd. Deze liggen dan weer haaks op de balken.

In deze situatie zou ik zelf de aanname maken dat het geen dragende muur is. Hiermee rekening houden in de planning en dan nogmaals controleren vlak voor de sloop door een kijkgat in plafond te maken.

Overigens gaat een constructeur exotische constructies ook niet kunnen uitsluiten als dat niet op tekening staat ( en die lijken er niet te zijn ). Soms kunnen tekenen van soortgelijke woningen in de straat wel helpen. Misschien zijn die er wel?

Met de aanname dat er nog een verdieping boven je zit? Hoe is de indeling daar? In de koof op de slaapkamer zou ook zomaar is een afvoer kunnen zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 19-04-2021 22:12 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik mis een beetje wat voor vloer er "op" die muur zou liggen. Ik heb een huis uit 1910 en die heeft balken tussen de linker en rechtermuur lopen en daar rust de vloer en de verdiepingsvloer op. Ik heb alle balken alleen maar leunen op de zijmuren. Is dit bij jou ook een houten vloer op balken?

Alle muren zijn verder gewoon kamerscheiders en er leunt helemaal niets op. Kan je niet een stukje van het plafond slopen en kijken of de muur verder gaat?

Beetje gare foto, maar ik dacht eerst dat deze muur rechts nog wel wat zou dragen, maar er hing alleen maar wat rachelwerk op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYkwiJzudn4QfOI9_uDohay7UZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/il9sdWRdoIxapH63y7iiUw4z.png?f=fotoalbum_large

Kijken is weten.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 19-04-2021 22:50 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Is het niet makkelijker om die deur aan te pakken? Als je die gelijk maakt met die van de badkamer, en dan een stukje muur plaatst kun je langs die hele wand een kast maken zonder dat de deur in de weg zit.
Beetje zo dus (vergeef mij mijn Paint skills)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01RjmLsri4yEDaI3SySe-2ioE6E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TrPFAc64jCpnkgj8gxsZDxBm.png?f=fotoalbum_medium

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Nyarlathotep schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:56:
Is het niet makkelijker om die deur aan te pakken? Als je die gelijk maakt met die van de badkamer, en dan een stukje muur plaatst kun je langs die hele wand een kast maken zonder dat de deur in de weg zit.
Beetje zo dus (vergeef mij mijn Paint skills)

[Afbeelding]
zoiets zat ik ook te denken.
(en gelijk gesubbed op dit topic, ben benieuwd wat blauwdrukken en/of constructeurs ter plaatse er van gaan zeggen)

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Laat nou iemand die er verstand van heeft naar kijken. Kon anders nog wel eens een duur grapje worden.

Herinner mij nog een huis hier op Got die de verkoop weer inging met de stempels midden in de kamer.

In het dorp hier heeft ook zo een grapjas een draagende muur weggehaald die was daarna failliet. Gemeente heeft de verbouwing stopgezet en onbewoonbaar verklaard. Huis wel lekker goedkoop verkocht, leuk voor de nieuwe eigenaar.

Kortom de ellende is niet te overzien.

Be fast .... Be furious....

• oJoey
Bedankt allemaal voor de hulp! We hebben een aantal constructeurs aangeschreven om onze vraag te beantwoorden zodat we veilig en verantwoord aan de slag kunnen. Ik laat wel weten wat het is geworden!

We hebben in de tussentijd nog wel wat plattegronden gevonden van een gespiegelde woning gevonden. Grappig is dat 'vroeger' op de begane grond nog een en-suite is geweest(bovenop de muur die wij zouden willen verplaatsen) en dat beneden de badkamer op een heel andere plek zat (en dat komt dan weer omdat waar voor ons de badkamer zit vroeger de kelder van de bovenwoning was).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTNeuhFU4aoD2tnH9VNthBN7bHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QRZ4zG1Llh35omauD3GK4vFr.png?f=fotoalbum_large

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
En? hoe staat het hiermee?
Leuk is dat om oudere tekeningen te vinden.

• oJoey
Leuk om nog een reactie te krijgen!

In deze tijd was er natuurlijk geen bouwkundige te vinden die even wilde komen kijken dus dat feest ging al niet door. Toen we uiteindelijk de sleutels kregen zagen we ook dat het eigenlijk niet 'nodig' zou zijn om de muur te verplaatsen.

De vorige bewoners hadden een kast pal naast de deuropening gezet waardoor het wat krap aanvoelde maar uiteindelijk bleek dat echt reuze mee te vallen.

Uiteindelijk zijn we voor de simpelste oplossing gegaan die voor ons meer dan prima is.

Met het IKEA Platsa kastensysteem hebben we combinaties kunnen maken die bijna van want tot want en vloer tot plafond gaan. En door de kast niet tegen de deuropening aan te zetten voelt het ook niet krap wanneer je naar binnen loopt. Met respectievelijk 270 en 280cm aan kasthoogte en bijna 5 meter breedte heb je voor 2 personen echt meer dan genoeg bergruimte. De kosten en het gedoe dat het verplaatsen van de muur met zich had meegebracht was het niet waard geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4Xu6c_lURQDXdEMMduFAS4PPX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfCBPhG2F7AKH3cLGagrpk2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1ope64uxAn-2NFwr93iPMuABiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gqr2dBvefUqRWC6JmRIseOHl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NYNuKyWo9lno8EyQ_ML0IRtPpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZdVBlMmWnzDvOQ2GVBpBVyC.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1