Zonnepanelen op schuur - montage zelf doen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:29
Wij zitten al een tijdje te kijken naar zonnepanelen, deze wil ik graag zelf leggen. Wij hebben een mooie grote schuur met een dak welke met een helling van c.a. 32 graden in een punt loopt. De schuur is 5 meter breed en 9 meter lang. De zonnepanelen zullen er komen te liggen voornamelijk om het stroomverbruik van mijn hobby's te compenseren.

Ik kan de panelen in de richting van het Noorden leggen, maar ook richting ZW. Ik heb zelf geen idee welke het beste is.

Nu weet ik zelf vrij weinig van zonnepanelen, maar klussen is geen probleem. Maar toch heb ik een aantal vragen betreft de montage van de panelen. Ik heb al het een en ander opgezocht, en ik heb een lijst gemaakt van de benodigdheden inclusief de omvormer. Mochten mijn keuzes niet goed zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Winkelwagen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p19lTCu.png

Waar ik een beetje over struikel is het montage systeem. Wat heb ik nodig om de panelen op het dak van de schuur te monteren? Het is een houten dak met dakleer, elke 70cm zitten dwarsbalken. Ik kan alleen materiaal vinden voor dakpannen, staaldak constructies, golfplaat en liggende stellingen voor op platte daken.

Kan ik de omvormer aansluiten op dezelfde groep als de split unit? Of moet het echt een aparte groep zijn? In het eerste geval ben ik mooi snel en goedkoop klaar, maar in het tweede geval gaat het nog extra kosten waardoor ik snel aan mijn budget zit (€1200 inclusief btw).

Klopt mijn lijst i.c.m. de stekkers/bekabeling e.d.?

Alvast bedankt voor de antwoorden, en uiteraard bedankt voor het lezen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:37

timovd

Voorsprong door techniek

Noorden moet dan zijn Noordoosten, aangezien je het hebt over ZW.
Je hebt lange kabels met connectors in je mandje zitten, maar dit moeten waarschijnlijk (aanname) door een buis. Hoe ga je dat voor elkaar krijgen met de connector er op?
Wat voor montagemateriaal ga je gebruiken? En vergeet geen 6mm² flexibel aardedraad.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
timovd schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:31:
Noorden moet dan zijn Noordoosten, aangezien je het hebt over ZW.
Je hebt lange kabels met connectors in je mandje zitten, maar dit moeten waarschijnlijk (aanname) door een buis. Hoe ga je dat voor elkaar krijgen met de connector er op?
Wat voor montagemateriaal ga je gebruiken? En vergeet geen 6mm² flexibel aardedraad.
Kabels kunnen door een gat welke in de schuur zit (gaan ook andere kabels door, afgedicht met kit welke ik weg kan halen). Omvormer zal in de schuur gemonteerd worden.

Wat het montage materiaal betreft, dat is ook mijn vraag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt dus een schuin dakvlak van 9 mtr breed en 5 mtr hoog en zowel op het zuidwesten als noordoosten kunnen panelen. De dakhelling is 32 graden.

En je wilt maar 6 paneeltjes leggen.
Klopt dit?

Een foto zegt meer dan 43 woorden

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De panelen kun je onderling doorlussen, dus die korte kabeltjes zijn niet nodig. Je moet alleen even met twee kabels (plus en min) naar je omvormer toe.

Verder zou je nog kunnen kijken om de panelen en omvormer apart van elkaar te bestellen. De ene webshop is weer voordeliger qua panelen, de andere juist weer met omvormers. Is niet gezegd dat wat je nu hebt te duur is ofzo, maar wellicht scheelt het nog wat door dat te vergelijken.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2021 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:22

bonzz.netninja

Niente baffi

BlazeMuis schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:05:
Wij zitten al een tijdje te kijken naar zonnepanelen, deze wil ik graag zelf leggen. Wij hebben een mooie grote schuur met een dak welke met een helling van c.a. 32 graden in een punt loopt. De schuur is 5 meter breed en 9 meter lang. De zonnepanelen zullen er komen te liggen voornamelijk om het stroomverbruik van mijn hobby's te compenseren.

Ik kan de panelen in de richting van het Noorden leggen, maar ook richting ZW. Ik heb zelf geen idee welke het beste is.

Nu weet ik zelf vrij weinig van zonnepanelen, maar klussen is geen probleem. Maar toch heb ik een aantal vragen betreft de montage van de panelen. Ik heb al het een en ander opgezocht, en ik heb een lijst gemaakt van de benodigdheden inclusief de omvormer. Mochten mijn keuzes niet goed zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Winkelwagen:

[Afbeelding]

Waar ik een beetje over struikel is het montage systeem. Wat heb ik nodig om de panelen op het dak van de schuur te monteren? Het is een houten dak met dakleer, elke 70cm zitten dwarsbalken. Ik kan alleen materiaal vinden voor dakpannen, staaldak constructies, golfplaat en liggende stellingen voor op platte daken.

Kan ik de omvormer aansluiten op dezelfde groep als de split unit? Of moet het echt een aparte groep zijn? In het eerste geval ben ik mooi snel en goedkoop klaar, maar in het tweede geval gaat het nog extra kosten waardoor ik snel aan mijn budget zit (€1200 inclusief btw).

Klopt mijn lijst i.c.m. de stekkers/bekabeling e.d.?

Alvast bedankt voor de antwoorden, en uiteraard bedankt voor het lezen!
toon volledige bericht
Bij mij liggen ze ook op de schuur, met de omvormer in de schuur. Ook een houten schuur met bitumen dakje.

1. De omvormer moet op een aparte groep. Nouja moet moet, je kan het doorrekenen maar mijn installateur stond erop. Je wilt gewoon niet gezeik ermee.

2. Mijn panelen liggen op een systeem van 'van der valk solar' https://info.valksolarsys...iSCi65kGUxkYaAng0EALw_wcB
Speciaal voor bedoelt. Die liggen los op het dak met rubberen regels eronder. De boel blijft op zijn plek door stoeptegels. Afgelopen jaren genoeg stormen gehad om te weten dat dit blijft liggen als een huis.

3. Ik heb wel onder elk paneel nog een optimizer liggen. Valt best wel wat schaduw op een plat dak als die zon ronddraait.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Moet zeker op een aparte groep, maar in dit geval zou ik gaan voor een onderverdeler (PV-verdeler).
Met een hellend dak van 32 graden zou ik niet vertrouwen op stoeptegels. Ik heb hier eerder eens iets voorbij zien komen met een schuin bitumen dak. Het is wel even wat werk in alles weer goed waterdicht te kitten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:22

bonzz.netninja

Niente baffi

Ow ik miste ff die helling ja. :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
ThinkPadd schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:47:
De panelen kun je onderling doorlussen, dus die korte kabeltjes zijn niet nodig. Je moet alleen even met twee kabels (plus en min) naar je omvormer toe.

Verder zou je nog kunnen kijken om de panelen en omvormer apart van elkaar te bestellen. De ene webshop is weer voordeliger qua panelen, de andere juist weer met omvormers. Is niet gezegd dat wat je nu hebt te duur is ofzo, maar wellicht scheelt het nog wat door dat te vergelijken.
Bedankt, daar was ik niet van op de hoogte.

Wat betreft het bestellen, ik wil het graag afhalen bij Winkelman in Hengelo, is dichtbij voor mij (15 minuten rijden) en scheelt weer verzendkosten.
AUijtdehaag schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:44:
Je hebt dus een schuin dakvlak van 9 mtr breed en 5 mtr hoog en zowel op het zuidwesten als noordoosten kunnen panelen. De dakhelling is 32 graden.

En je wilt maar 6 paneeltjes leggen.
Klopt dit?

Een foto zegt meer dan 43 woorden
Excuus, ik zie dat ik niet alles vermeld heb, de gehele schuur is 9 meter lang, het gedeelte met de helling is c.a. 6 meter lang. Ik weet dat ik er meer kan leggen, echter heb ik een redelijk vast budget hiervoor.

Hierbij ook een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bOYH04m5igy9dLC-EZS8crh_bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQvOOhQlWU5LWsK63qu75ajS.jpg?f=fotoalbum_large
timovd schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:52:
Moet zeker op een aparte groep, maar in dit geval zou ik gaan voor een onderverdeler (PV-verdeler).
Met een hellend dak van 32 graden zou ik niet vertrouwen op stoeptegels. Ik heb hier eerder eens iets voorbij zien komen met een schuin bitumen dak. Het is wel even wat werk in alles weer goed waterdicht te kitten.
Waterdicht maken en kitten is geen probleem, dat komt wel goed :) Zoek dus alleen nog een montage systeem voor op dit type dak.

Ik heb geen last van schaduw op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Een paneel is ruim een meter breed. Dan komt er nog bevestigingsmateriaal tussen de panelen. Met 6 panelen blijf je niet binnen de 6 meter. Ik zal het gras niet weg te maaien voor @AUijtdehaag ... Er zijn ook smallere panelen, maar wellicht niet toereikend voor het budget.
Is zelf iets maken een optie? Dan koop je alleen de tussenklemmen (voor plat dak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
timovd schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:11:
Een paneel is ruim een meter breed. Dan komt er nog bevestigingsmateriaal tussen de panelen. Met 6 panelen blijf je niet binnen de 6 meter. In het gras niet weg te maaien voor @AUijtdehaag ... Er zijn ook smallere panelen, maar wellicht niet toereikend voor het budget.
Is zelf iets maken een optie? Dan koop je alleen de tussenklemmen (voor plat dak).
Zover ik gemeten heb moet het passen.. Paneel is 99.6CM, passen er 2 onder elkaar.

Zal zoiets als dit werken? https://www.amazon.nl/ZHI...nstallaties/dp/B08L8PGQBK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Dat dak is toch geen 32 graden ? eerder 10 ofzo als ik de foto zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BlazeMuis schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:05:
[...]

Bedankt, daar was ik niet van op de hoogte.

Wat betreft het bestellen, ik wil het graag afhalen bij Winkelman in Hengelo, is dichtbij voor mij (15 minuten rijden) en scheelt weer verzendkosten.

[...]

Excuus, ik zie dat ik niet alles vermeld heb, de gehele schuur is 9 meter lang, het gedeelte met de helling is c.a. 6 meter lang. Ik weet dat ik er meer kan leggen, echter heb ik een redelijk vast budget hiervoor.

Hierbij ook een foto:

[Afbeelding]

[...]

Waterdicht maken en kitten is geen probleem, dat komt wel goed :) Zoek dus alleen nog een montage systeem voor op dit type dak.

Ik heb geen last van schaduw op het dak.
toon volledige bericht
aan ca en ongeveer heb je helemaal niets.

Pak even een meetlint, een dakbaan is met overlap minder dan een meter ik tel er 5 en een stukje dat kan dus nooit 6 meter zijn en zoals @Weezer-DC zegt dit is waarschijnlijk ook geen 32 graden.

Qua mechanische montage kan je kant en klare producten kopen of bv zelf gewoon met stokschroeven en kit in de weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Weezer-DC schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:30:
Komt de 3D BAG Viewer die @kaasmakert noemde mooi van pas: kaasmakert in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9" :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ff de hellingsmeter van je iPhone gebruiken.

Voor schuin bitumen dak zijn er soort stokschroeven met bitumenflap eraan, die schroef je door het dak in de balken, fik je weer waterdicht, standaard clickfit (oid) rail erop et voila.

2 andere optie worden hier benoemd: https://www.innodura.nl/l...umen-dak-installeren.html

Maar lijkt erop dat er sowieso een dakdakker langs moet komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou een paar montage ankers gebruiken:
https://www.iq-store.nl/a...itumen-daken/#description
En vanaf daar een bestaand (clickfit ofzo) railsysteem gebruiken.

Goedkopere optie: paar stokeinden in de balklaag zetten en afkitten met hybriseal. Daarop hardhouten balken, daarop schroef je de panelen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Weezer-DC schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:30:
Mijn iPhone zat er naast, geen idee hoe. De iPhone van mijn vrouw geeft een helling van 11 graden aan, mijn iPhone er naast gelegd en gaf nu een helling van 43 graden aan :?

Ik heb de schuur even opgemeten en het is 5.81 meter in de lengte en 4.98 meter in de breedte (van kant naar kant, helling niet meegenomen).

Ik denk dat ik dan 4 panelen per kant kan leggen, heel misschien 5 per kant? Vanmiddag eens kijken of mijn vrouw een ophoging van het budget (8 panelen) ziet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kijk dan eens naar 72 cells panelen, die zijn 2 meter hoog, 1 meter breed. Als je dan half-cut neemt tik je de 400wp wel aan. Dat keer 8 zit je op 2400Wp en zal je een goede 2000kWh opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

teacher schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:04:
Ik zou een paar montage ankers gebruiken:
https://www.iq-store.nl/a...itumen-daken/#description
En vanaf daar een bestaand (clickfit ofzo) railsysteem gebruiken.

Goedkopere optie: paar stokeinden in de balklaag zetten en afkitten met hybriseal. Daarop hardhouten balken, daarop schroef je de panelen.
die "plak" ankers zijn duur ja
ik zou denk ik de clickfit montage beugel pakken en die op het dak kitten en vast schroeven. (met rubber ringen of kit in het gat) heb je iets meer dichting dan met een stokschroef.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/12570/files/263819414/clickfit-montagebeugel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

BlazeMuis schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:19:
[...]

Mijn iPhone zat er naast, geen idee hoe. De iPhone van mijn vrouw geeft een helling van 11 graden aan, mijn iPhone er naast gelegd en gaf nu een helling van 43 graden aan :?
Geolocatie op australie staan vanwegen pokemons vangen? dan moet je hem ook op zijn kop leggen :+

Als je niet kan oversteken boven het platte dakje is 8 stuks van ongeveer 2x1 een goed plan. :)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 20-04-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Stel ik leg er 4 op de ene kant en 2 op de andere kant (NO, ZW), moet ik dan nog ergens rekening mee houden betreft het aansluiten/doorlussen?

Of is 3/3 beter? In het geval 8 panelen het niet gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ze liggen zo plat (10/11 graden) dat het niet heel veel invloed zal hebben.
Dan zou ik eerder rekening houden met evt. schaduwen en daar, mits je de ruimte heb, de panelen van weg houden.

Pagina: 1