Android app met webdatabase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegitBonzai
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-04-2021
Hallo,

Allereerst moet ik bekennen dat ik echt zero knowledge heb als het gaat over het maken van androids apps.
Wel heb ik al wat apps gemaakt met behulp van online diensten. Maar de meeste bieden niet wat ik nodig heb. Of het is te moeilijk om te begrijpen hoe het systeem in elkaar steekt.

Wat ik zoek is een app builder die ook een webdatabase kan maken.
Hij kopieert letterlijk de gehele website en maakt daar een offline app van.
De app moet namelijk ook offline te gebruiken zijn.
Maar hoe realiseer ik zoiets?

Het is namelijk voor mijn band, en er is geen budget.
Aangezien internet niet altijd mogelijk is, is het van belang dat de app ook offline te gebruiken is.

Iemand tips?
...

[ Voor 7% gewijzigd door LegitBonzai op 19-04-2021 16:33 ]

We all know the answer to life now...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Iets meer informatie zou fijn zijn :) Wat houd die website nu namelijk? Bij "webdatabase" denk ik aan veel informatie die offline doorzoekbaar moet zijn o.i.d.? En wat is de use case dat deze ook echt offline bruikbaar moet zijn? En in hoeverre is er dan een connectie met die bestaande website en jou app? Want als je informatie hebt die zowel op jou website als in je app moet staan (en dus ook vanaf 1 punt beheert moet worden) heb je zeker een extra uitdaging.

Heb je wel ervaring met het maken van "normale" websites? Zo ja, het hoeft niet perse een app te zijn om offline te kunnen gebruiken. Kijk maar eens naar Progressive Web Apps, die kun je ook offline gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door n9iels op 19-04-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wat probeer je ermee te bereiken? Waarom moet het per se een Android app zijn en zou bijvoorbeeld een webapplicatie die goed werkt op een mobiel niet voldoende zijn? (evt met local storage / cache voor offline gebruik)

En als er geen budget is, is er dan werkelijk niets bestaands waarmee je het probleem kunt oplossen? Wat wil jouw band dat andere bands niet (zouden) hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 19-04-2021 17:43 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:22
Met website2apk kun je een statische website omzetten naar een APK (alleen Android dus).
Het is software uit India, de GUI is ruk en slecht vertaald, maar het werkt wel.
En je kunt gebruik maken van web storage, Javascript is volledig functioneel.

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegitBonzai
n9iels schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:37:
Iets meer informatie zou fijn zijn :) Wat houd die website nu namelijk? Bij "webdatabase" denk ik aan veel informatie die offline doorzoekbaar moet zijn o.i.d.? En wat is de use case dat deze ook echt offline bruikbaar moet zijn? En in hoeverre is er dan een connectie met die bestaande website en jou app? Want als je informatie hebt die zowel op jou website als in je app moet staan (en dus ook vanaf 1 punt beheert moet worden) heb je zeker een extra uitdaging.

Heb je wel ervaring met het maken van "normale" websites? Zo ja, het hoeft niet perse een app te zijn om offline te kunnen gebruiken. Kijk maar eens naar Progressive Web Apps, die kun je ook offline gebruiken.
Het is een site waar de setlists op staan en waar iedereen van onze band bij kan.
Maar ook andere dingen zoals. o.a. agenda etc
Ook hebben ze daar de mogelijkheid om dingen aan te passen..

Ik maak profesional websites.. dus eeeh 8)7
heb alleen alles wat ik doe zelf ontdekt, en blijf tot heden nog steeds leren..
zo heb ik nog nooit gehoord van progressive web apps. heb je daar een voorbeeld van voor me?

[ Voor 8% gewijzigd door LegitBonzai op 19-04-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegitBonzai
avoid schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:44:
Met website2apk kun je een statische website omzetten naar een APK (alleen Android dus).
Het is software uit India, de GUI is ruk en slecht vertaald, maar het werkt wel.
En je kunt gebruik maken van web storage, Javascript is volledig functioneel.
Die heb ik inderdaad al voorbij zien komen.
Alleen ik ga geen software downloaden wat er niet vertrouwd uit ziet.

Ik zou er nog eens naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegitBonzai
Lethalis schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:39:
Wat probeer je ermee te bereiken? Waarom moet het per se een Android app zijn en zou bijvoorbeeld een webapplicatie die goed werkt op een mobiel niet voldoende zijn? (evt met local storage / cache voor offline gebruik)

En als er geen budget is, is er dan werkelijk niets bestaands waarmee je het probleem kunt oplossen? Wat wil jouw band dat andere bands niet (zouden) hebben?
Alles is prima, zo lang het maar offline kan en op mobiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegitBonzai
Ik heb zelf wel al een app gemaakt. Maar die is alleen voor android.
daarbij maakt hij gebruik van webview waardoor de app internet nodig heeft om te werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou eens kunnen kijken maar de app can Centerparcs. Die hebben volgens mij zo'n beetje gedaan wat jij zoekt. Niet dat het er bruikbaarder op is geworden overigens.
Lijkt me verder een kwestie van een mobiele site ontwikkelen voor een normle site en die vanuit een app benaderen middels een onderhuidse browser. Kwestie van meegeven dat je vanuit de app komt en gaan.

Ja, ranzige oplossing. Maar dat krijg je zonder budget.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36

The.Terminator

Un boer met bier

Je kunt eens gaan kijken naar oplossingen zoals Ionic, hiermee maak je apps gebaseerd op webtechnologie.(https://ionicframework.com/). Met dit framework kun je apps maken voor Android, iOS of een PWA. Als je dan Capacitor gebruikt (van hetzelfde team) dan kun je ook nog bepaalde telefoon functionaliteit gebruiken. Ben je alleen nog een backend nodig (taal / framework zelf te kiezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
LegitBonzai schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:09:
[...]

Het is een site waar de setlists op staan en waar iedereen van onze band bij kan.

Ik maak profesional websites.. dus eeeh 8)7
heb alleen alles wat ik doe zelf ontdekt, en blijf tot heden nog steeds leren..
zo heb ik nog nooit gehoord van progressive web apps. heb je daar een voorbeeld van voor me?
Volgens mij heb je dus geen "app" nodig maar een PWA. Heeft allerlei voordelen zoals dat je zelf controle houdt over releaseproces en content. Zie bijvoorbeeld https://developer.mozilla...s/Offline_Service_workers

Allerlei frameworks hebben daar simpele oplossingen voor die je kan gebruiken. Je kan dan gewoon via een API verbinding maken met de "webdatabase". Voorbeeld van een framework met een standaard oplossing is https://pwa.nuxtjs.org/

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:18
LegitBonzai schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:09:
[...]
LegitBonzai schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:11:
[...]
Alles is prima, zo lang het maar offline kan en op mobiel
Dus je wilt een app die je offline kan gebruiken waarbij de gebruikers ook zaken kunnen aanpassen. Ik neem aan dat andere gebruikers dat dan ook te zien krijgen? Dus helemaal offline is het dan dus niet. Dan krijg je dus ook te maken met allerlei rules mbt. het syncen, want wat als twee personen offline hetzelfde agenda item aangepast hebben. Wat moet dan het resultaat zijn? Ik kan me niet voorstellen dat er diensten zijn die een website met dit soort functionaliteit automagisch voor je omzetten naar een app of iets dergelijks.

Zoals je aangaf heb je ervaring met het maken van websites. In dat geval zou je inderdaad opzoek kunnen gaan naar informatie rondom PWA zoals anderen al aangaven. Echter ontkom je er dan niet aan om die offline sync, zodra je weer online bent zelf te gaan maken, incl. de logica wat er dient te gebeuren in het scenario dat ik hierboven schets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramV
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:05
Gewoon een PWA maken, kun je al gauw een volledige App maken, de locale database in de webbrowser is misschien al genoeg... Pwa kunnen ook detecteren dat er een nieuwe versie is, op die manier heb je de App store helemaal niet nodig... Alleen Apple probeert dit tegen te houden maar met bijv Angular/Android heb je volledige ondersteuning...

Web api's (zoals geolocation) die wel of niet worden ondersteund:
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API

database
https://developer.mozilla.org/nl/docs/Web/API/IndexedDB_API

[ Voor 16% gewijzigd door BramV op 23-04-2021 18:30 ]

Pagina: 1