Pc instabiel, geen aarde mogelijke oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:21

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
Voor mijn schoonouders heb ik een paar maanden geleden de onderstaandepc in elkaar gezet.
Echter herstart hij random zonder dat ik een oorzaak kan vinden. de ene keer gebeurt het vlak na het booten, en soms 3x in een uur, en dan weer een paar uur niet. Mijn schoonouders doen alleen maar een beetje office taken op de pc.

In het eventlog vind ik alleen maar meldingen op die tijdstippen ID 6000:
de vorige afsluiting van het systeem om xxxxx op xxxx is onverwacht gebeurd.

verder kom ik wel een aantal meldingen tegen met als Bron: DistributedCOM, kunnen die gerelateerd zijn?

Qua oplossings richting heb ik de volgende zaken uitgesloten cq. geprobeerd:
  • Ik heb de bios geupdate naar de laatste versie
  • Meerdere CInebench marks gedraaid de temperatuur blijft goed en de machine stabiel.
  • Memtest laten draaien, ook dan blijft de machine stabiel en komen er geen fouten naar voren.
  • De hele dag staat de pc nu in mijn huis en ben ik mee aan het browsen e.d. en zo stabiel als maar kan.
Nu viel mij wel op dat er geen geaarde stopcontacten zijn waar de computer staat, zou dat een mogelijke oorzaak zijn? ik meen mij uit het verleden te herinneren dat dat ook een oorzaak kan zijn voor allerlei rare problemen/

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 209,70€ 209,70
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 68,99€ 68,99
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0€ 38,12€ 38,12
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 39,90€ 39,90
1MonitorenLG 27UL850-W Zilver€ 399,-€ 399,-
1LaptopsLenovo ThinkBook 13s-IWL (20R9006YMH)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech M590 Rood€ 37,99€ 37,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 84,90€ 84,90
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 14,95€ 14,95
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 39,91€ 39,91
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 218,45€ 218,45
1PrintersLexmark MC3224adwe€ 440,44€ 440,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.592,35

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Nu viel mij wel op dat er geen geaarde stopcontacten zijn waar de computer staat, zou dat een mogelijke oorzaak zijn?
Nee dat lijkt mij zeker niet. Als mijn PC draaien of hebben gedraaid zonder randaarde en nog nooit issues ervaren daardoor. Maar als je hem zelf in huis hebt zou ik hem eens aansluiten op een niet geaard stopcontact en ermee gaan werken.

Heb je XMP aangezet in je moederbord of andere vorm van overclocking? Als je het kunt reproduceren, probeer de netwerkadapter er eens uit te halen en te kijken of het dan stabiel is.

Offtopic: wat moet een PC waar je alleen wat office werk op doet ins hemelsnaam met een 3400G en een 2TB SSD :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 19:15
DistributedCOM is meestal een permissie waarschuwing voor de Windows installatie, daar verwacht ik geen crashes van.
Hoe lang heb je de geheugentest gedaan? Meer dan 12 uur?

Als er USB apparaten in het spel zijn die vanaf een andere groep gevoed worden kan je gelijk hebben wat betreft de bron van de storing, maar dan verwacht ik dat je schoonouders met een verhaal komen in de trant van "ik was A, B en C aan het doen en toen viel hij uit"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
n9iels schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:50:
[...]

Heb je XMP aangezet in je moederbord of andere vorm van overclocking? Als je het kunt reproduceren, probeer de netwerkadapter er eens uit te halen en te kijken of het dan stabiel is.

Offtopic: wat moet een PC waar je alleen wat office werk op doet ins hemelsnaam met een 3400G en een 2TB SSD :X
Ik heb nu het hele overclock gebeuren nu op manual gezet ipv auto.
Die netwerk adapter das nog wel een goeie inderdaad. (ze hebben alleen wifi in die kamer) maar dan geef ik zel wel een 15m UTP mee voor de time being.

[offtopic]
Iets met schoonmoeder ging met pensioen en er was nog een persoonlijk potje dat op moest. de 2TB ssd ivm een grote foto verzameling.
biomass schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:59:
DistributedCOM is meestal een permissie waarschuwing voor de Windows installatie, daar verwacht ik geen crashes van.
Hoe lang heb je de geheugentest gedaan? Meer dan 12 uur?

Als er USB apparaten in het spel zijn die vanaf een andere groep gevoed worden kan je gelijk hebben wat betreft de bron van de storing, maar dan verwacht ik dat je schoonouders met een verhaal komen in de trant van "ik was A, B en C aan het doen en toen viel hij uit"?
Ik heb 1 pass gedaan die standaard word opgestart (toen de pc bij mijn schoonouders stond). die duurde volgens mij iets van 45min a 1 uur.
maar ik zal hem vannacht nogmaals aanzetten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07 19:38
@Valkyre
Klinkt wel als een instabiele voeding. Heb dat jaren terug ook gehad, at random viel de pc uit. Kon na 1 minuut zijn of pas na een paar uur. Dus zou eerst testen met een andere voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 16:23
chrisborst schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:39:
@Valkyre
Klinkt wel als een instabiele voeding. Heb dat jaren terug ook gehad, at random viel de pc uit. Kon na 1 minuut zijn of pas na een paar uur. Dus zou eerst testen met een andere voeding.
Ik heb mijn PC een half jaar gedraaid op een instabiele voeding.

eerste maand geen probleem.
Tweede maand af en toe kwam de PC niet uit standby (leek USB probleem)
derde maand: na afsluiten moest de stroom eraf om weer aan te gaan.
Vierde maand: derde maand alleen af en toe werkte dat ook niet meer.

tussendoor steeds vaker vreemde vastlopers.

Eigenlijk zou ik in niks de voeding de schuld geven. Maar het was wel de voeding, dit was het enige wat ik had liggen (zelfbouw dus niet zo snel een mobo om te testen) na een andere (lichtere) voeding werkt alles prima.

Dus de randaarde en/of voeding zou zomaar het probleem kunnen zijn.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-07 22:02
n9iels schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:50:
[...]

Nee dat lijkt mij zeker niet. Als mijn PC draaien of hebben gedraaid zonder randaarde en nog nooit issues ervaren daardoor. Maar als je hem zelf in huis hebt zou ik hem eens aansluiten op een niet geaard stopcontact en ermee gaan werken.
Dat het bij jou geen problemen geeft, wil niet zeggen dat dat bij anderen ook zo is. PC ongeaard aansluiten kan zeker voor rare problemen zorgen. Heb het zelf ook meegemaakt. En die aarde zit er natuurlijk ook niet voor niets op.

Gewoon eens proberen geaard aan te sluiten, badkamers en keukens zijn als het goed is altijd geaard. Even een verlengsnoer, en proberen. (en dan natuurlijk zorgen dat dat verlengsnoer ook een aarde heeft.)

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 19-04-2021 17:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:08

MsG

Forumzwerver

WEBGAMING schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:45:
[...]

Dat het bij jou geen problemen geeft, wil niet zeggen dat dat bij anderen ook zo is. PC ongeaard aansluiten kan zeker voor rare problemen zorgen. Heb het zelf ook meegemaakt. En die aarde zit er natuurlijk ook niet voor niets op.

Gewoon eens proberen geaard aan te sluiten, badkamers en keukens zijn als het goed is altijd geaard. Even een verlengsnoer, en proberen. (en dan natuurlijk zorgen dat dat verlengsnoer ook een aarde heeft.)
De halve wereld heeft geen randaarde (behalve de keuken), inclusief alle woningen ouder dan de jaren 80. Ik zou het toch echt in iets anders zoeken. Een computer moet ook prima stabiel zijn zonder randaarde, anders hadden we als wereld toch echt wel een groot probleem.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-07 22:02
MsG schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:48:
[...]

De halve wereld heeft geen randaarde (behalve de keuken), inclusief alle woningen ouder dan de jaren 80. Ik zou het toch echt in iets anders zoeken. Een computer moet ook prima stabiel zijn zonder randaarde, anders hadden we als wereld toch echt wel een groot probleem.
Jij hebt geen randaarde in je badkamer? Dan zou ik maar eens heel snel een elektricien laten komen, dat is vrij dodelijk.

En dat is allemaal leuk en aardig, maar zoals ik al zei, ik heb er zelf ook gezeik mee gehad. De raarste problemen, die in de richting van de voeding wezen. Verlengsnoer naar een geaard stopcontact gelegd en nergens meer last van.

Het zal wel een combinatie zijn van een bepaalde voeding bij een bepaald stroomnet oid, en niet heel veel voorkomen, maar het komt zeker wel eens voor.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 19-04-2021 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
[...]

En toch heb ik ook al eens problemen gehad die als sneeuw voor de zon verdwenen na aansluiten op een geaarde contactdoos.

Zelfde verhaal eigenlijk: PC instabiel, spontane vastlopers en reboots. Ding mee naar huis genomen en daar niets aan de hand.

Dan is het dus zoeken naar de verschillen. Randapparatuur is een goede verdachte. Aarding ook.

Dit kan voor rare problemen zorgen.

Dat het dat meestal niet doet en dat jij het nog niet hebt meegemaakt maakt het natuurlijk niet onmogelijk. En persoonlijk zou ik het ook eerst in de aangesloten randapparatuur zoeken. Maar als ik deze vraag moet beantwoorden:
Valkyre schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:01:
Nu viel mij wel op dat er geen geaarde stopcontacten zijn waar de computer staat, zou dat een mogelijke oorzaak zijn?
Dan hou ik het toch op "ja, dat zou kunnen".

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-07 23:14
Het ram was altijd niet erg goed compatibel met dat moederbord. Wellicht dat de biosupdate het gefixt heeft. Op welke snelheid loopt het ram?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:00

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

In Nederland is het dan gewoon hoog tijd je woning te renoveren, trek ook gelijk maar de metalen elektrabuizen en de brandgevaarlijke schrootjes- en/of zachtboardplafonds (+ stro!) er uit.

Zonder randaarde werkt je computer wel maar het kan zeker ook problemen veroorzaken.
Een PSU gebruikt de aarde om de nul te bepalen, als ie niet geaard is krijg je een zwevende aarde ergens tussen 0 en 115V, en die staat in direct contact met de behuizing. Raak maar eens met je ene hand de kast aan en met je andere bijvoorbeeld een wel geaarde radiator, dan voel je het wel. Of sluit de pc aan op een audio ingang van een wel geaarde versterker, ook leuk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

W1LL3M schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:27:
[...]

In Nederland is het dan gewoon hoog tijd je woning te renoveren, trek ook gelijk maar de metalen elektrabuizen en de brandgevaarlijke schrootjes- en/of zachtboardplafonds (+ stro!) er uit.

Zonder randaarde werkt je computer wel maar het kan zeker ook problemen veroorzaken.
Een PSU gebruikt de aarde om de nul te bepalen, als ie niet geaard is krijg je een zwevende aarde ergens tussen 0 en 115V, en die staat in direct contact met de behuizing. Raak maar eens met je ene hand de kast aan en met je andere bijvoorbeeld een wel geaarde radiator, dan voel je het wel. Of sluit de pc aan op een audio ingang van een wel geaarde versterker, ook leuk :X
Het merendeel van Nederland woont nog altijd in een huurhuis. De tunnelvisie hier op Tweakers is aardig schrijnend aan het worden met dit soort dingen.

Als mijn voeding weigert fatsoenlijk te werken op een niet-geaard stopcontact, zoals elke voeding van een willekeurig ander apparaat wèl doet, breng ik hem diezelfde dag nog terug onder de noemer non-conformiteit. Dat het beter is, a la. maar alleen een paar Tweakers zouden hun huis voor duizenden euro's van randaarde laten voorzien, in plaats van een werkende voeding afdwingen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:57
W1LL3M schreef op maandag 19 april 2021 @ 21:27:
[...]

Beetje overdreven natuurlijk om je gehele huis aan te gaan passen. Nieuwbouw of tijdens een verbouwing prima maar een oud huis zomaar alles vervangen is natuurlijk een behoorlijke kostenpost. En er zijn nog zoveel oude huizen met deze opstelling. Was dit een groot probleem geweest had je dit veel vaker aan bod gekomen.

Pc's werken normaal gesproken prima zonder. De meeste personen waar ik het beheer voor doe hebben echt geen randaarde in woonkamers/slaap/kantoor en in mijn 30 jaar nog nooit meegemaakt dat het ontbreken ervan een probleem gaf. ;)

Uitsluiten is zeker het proberen waard als je vage problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:03

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik denk dat het probleem is opgelost als je xmp uitzet.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MsG schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:43:
Als mijn voeding weigert fatsoenlijk te werken op een niet-geaard stopcontact, zoals elke voeding van een willekeurig ander apparaat wèl doet, breng ik hem diezelfde dag nog terug onder de noemer non-conformiteit. Dat het beter is, a la. maar alleen een paar Tweakers zouden hun huis voor duizenden euro's van randaarde laten voorzien, in plaats van een werkende voeding afdwingen.
Dat jij het nog niet meegemaakt hebt (N=1) betekent niet dat het dus niet zo is. Een PC heeft gewoon een randaarde nodig precies om de reden die @W1LL3M aangeeft. Het is vaak ook te merken doordat je een lichte tinteling voelt zodra je de kast aanraakt (helemaal als je tegelijk ook de verwarming vasthoud). Deze spanning kan ook door je moederbord gestuurd worden op het moment dat je bijvoorbeeld iets aansluit.

En als je je computer niet aan wilt sluiten op een geaard stopcontact, misschien moet je dan maar gewoon een laptop overwegen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Janoz schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:28:
[...]

Dat jij het nog niet meegemaakt hebt (N=1) betekent niet dat het dus niet zo is. Een PC heeft gewoon een randaarde nodig precies om de reden die @W1LL3M aangeeft. Het is vaak ook te merken doordat je een lichte tinteling voelt zodra je de kast aanraakt (helemaal als je tegelijk ook de verwarming vasthoud). Deze spanning kan ook door je moederbord gestuurd worden op het moment dat je bijvoorbeeld iets aansluit.

En als je je computer niet aan wilt sluiten op een geaard stopcontact, misschien moet je dan maar gewoon een laptop overwegen.
Ik zeg helemaal nergens dat het fenomeen niet bestaat, maar ik probeer aan te geven dat ik de oplossing "meneer fixt u maar randaarde" IPV een voeding die er geen problemen mee heeft, maar een hele rare oplossingsrichting vindt. De halve wereld heeft vaste computers op ongeaarde stopcontacten, en in de rest van de wereld is de netspanning ook verre van zo stabiel als bij ons. Er zijn dus genoeg voedingen die in de praktijk geen probleem geven. Dan lijkt het me zinniger om voor een dergelijk model te gaan (_als_ dat al het probleem is, wat ik betwijfel), dan zelf randaarde gaan lopen trekken in een huurwoning, of dan maar overstappen op een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
mooi discussies omtrent het wel en niet hebben van randaarde.

mijn vervolg stappen zijn als volgt.
ik heb XMP uitgezet (ik wou nog een screenshot maken maar dat heb ik nog vergeten).
en ik heb de PC mee terug gegeven aan mijn schoonouders, waarbij ik een verlengsnoer (met aarde) heb meegegeven en gevraagd om deze aan te sluiten op een geaard stopcontact (in de badkamer).
Daarnaast heb ik ze ook verzocht om niet de printer aan te sluiten (die altijd aanstaat ook op een niet geaard stopcontact)

Omdat de machine bij mij dus geen problemen geeft kan ik weinig troubleshooten thuis.
mocht hij nog steeds instabiel zijn kan ik volgens mij de volgende stappen nog uitvoeren:
1. Zoveel mogelijk apparaten loskoppelen (inclusief ingebouwde draadloze netwerkkaart)
2. De cpu + geheugen timings handmatig instellen ipv alles op auto?
3. De voeding wisselen (die heb ik dus helaas niet voorhanden)

Heeft stap 2 nut? in de wetenschap dat cinebench bijv geen problemen geeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Valkyre op 20-04-2021 10:55 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Opzich goede eerste stappen, maar je kan het beste niet twee variabelen tegelijk introduceren. Dan weet je nooit wat nou de oplossing was, de aarde of het xmp-gebeuren.

Dus ik zou eerst kijken of xmp alleen werkt, of eerst kijken of randaarde oplossingen biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
MsG schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:18:
Opzich goede eerste stappen, maar je kan het beste niet twee variabelen tegelijk introduceren. Dan weet je nooit wat nou de oplossing was, de aarde of het xmp-gebeuren.

Dus ik zou eerst kijken of xmp alleen werkt, of eerst kijken of randaarde oplossingen biedt.
ja dat snap ik, mijn schoonouders iets in de bios laten aanpassen is niet zo handig. mocht het nu stabiel blijven, dan is het makkelijker om 1 voor 1 weer dingen toe te voegen.
mocht het nu een paar dagen stabiel zijn, dan eerst maar weer terug naar het niet geaarde stopcontact.
en dan de printer weer toevoegen. (dan hebben ze weer de functionaliteit en het gemak die ik ze graag gun :))

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:00

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Het merendeel van Nederland woont nog altijd in een huurhuis. De tunnelvisie hier op Tweakers is aardig schrijnend aan het worden met dit soort dingen.

Juist in huurhuizen hier wordt dat gewoon gedaan door de woningcorporaties hoor, dus tenzij je er al sinds de jaren 80 in zit en alle verbeteringen weigert heb je waarschijnlijk gewoon stopcontacten die aan de normen (NEN1010) voldoen, dus met randaarde, en die norm geldt al jaren. De huurhuizen die ik heb gehad in ieder geval wel. En er zullen vast huisjesmelkers zijn die daar niet aan meedoen, maar bij grotere aanpassingen van de woning zou dit moeten worden meegenomen. En in badkamer en keuken is het een verplichting.
MikeOO schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:53:
[...]
Beetje overdreven natuurlijk om je gehele huis aan te gaan passen. Nieuwbouw of tijdens een verbouwing prima maar een oud huis zomaar alles vervangen is natuurlijk een behoorlijke kostenpost. En er zijn nog zoveel oude huizen met deze opstelling. Was dit een groot probleem geweest had je dit veel vaker aan bod gekomen.
...
Beetje overdreven om gedurende ~30 jaar niets aan je huis te doen terwijl de eisen en het gebruik tegenwoordig compleet veranderd zijn. Maar idd, er zijn genoeg huiseigenaren die liever 3 stekkerdozen doorlussen van een ongeaard stopcontact om het thuiswerkkantoor draaiende te krijgen. En dat rustig jaren zo laten.
En ja, dit is hier al vaker aan bod gekomen: zoeken naar 'ongeaard pc' Varieert van instabiliteit tot ruis op speakers tot vonkende hdmi kabels! Maar blijf vooral ontkennen allemaal, "want het werkt bij mij toch".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre

Valkyre

Kitesurf FTW!

Topicstarter
nou de pc is nog steeds instabiel ergo het ongeaard stopcontact is niet de oorzaak.
ik neig er een beetje naar om een andere voeding te bestellen om te kijken of het dan stabiel is (ik heb hier geen voorhanden helaas).
of zou het toch lonen om eerst de wifi kaart er een keer uit te schroeven.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
[...]
Ik heb in mijn huurhuis ook gewoon even een aard draad getrokken en stopcontact met randaarde aangelegd.
Het is helemaal niet moeilijk als je een beetje handig bent. Huis is uit ±1960.

Een computer vind ik wat te duur om daarmee risico's te lopen.

Geen randaarde hoeft geen probleem te zijn, maar het kan wel. Dat is nou juist het probleem.
Pagina: 1