PC Crasht en loopt langzaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-08-2023
Mijn vraag:
Mijn pc doet sinds vorige week apart. Dit kwam nadat de update van windows eroverheen gegooid werd. En ik weet nu niet wat ik er aan kan doen. (Noob hiero haha!)

Een korte uitleg qua wat er gebeurde:
Vorige week gaf hij een blauw scherm. Daarna reageerde de muis traag. Eergisteren gaf hij opnieuw een blauw scherm in de avond. Toen heb ik hem opnieuw laten opstarten omdat ik hem niet uit mocht doen volgens die tekst. Ik heb hem toen uit gezet, ging die daarna niet meer aan. (Continu met een zoemmm aan en ploef uit)
Gisteren heb ik hem aan gekregen. Maar elke keer als ik er langer als 10 minuten bij weg liep liep die vast en kon ik de muis niet eens meer zien. Als die het wel deed was die super traag. Hij is gisteren 4x vast gelopen.
Vandaag heb ik hem maar niet aan gedaan. Bang dat ik iets kapot maak. Wel heb ik hem uit elkaar gehaald en zal ik morgen even zoeken naar zo'n bus met compressed air om de stof weg te halen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een busje lucht opgehaald. Daarmee heb ik de hele pc schoon gespoten van het stof. Daar kwam best wel wat van af, na een jaar niet schoonmaken :+ . Helaas heeft dit het probleem niet verholpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:16

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Welke BSOD error kreeg je? En kan je nog in het BIOS komen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
Hoiboy19 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:59:
Welke BSOD error kreeg je? En kan je nog in het BIOS komen?
Dat is dus het probleem, ik kon niet zien welke error ik kreeg. Omdat het BSOD al gauw weer weg was en de pc opnieuw opstartte.
Ik kan gelukkig nog wel in BIOS komen! Dat was de eerste keer even een dingetje, omdat ik niet wist wat ik moest doen. Maar daar ben ik in gekomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
iloveyoujoof schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:13:
[...]

Dat is dus het probleem, ik kon niet zien welke error ik kreeg. Omdat het BSOD al gauw weer weg was en de pc opnieuw opstartte.
Ik kan gelukkig nog wel in BIOS komen! Dat was de eerste keer even een dingetje, omdat ik niet wist wat ik moest doen. Maar daar ben ik in gekomen :+
Ik heb even in mijn zoekgeschiedenis terug gekeken. Dit is wat ik had gevonden:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Ik hoop dat u deze error bedoelde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Ja, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is de BSOD error.

Als je in de bios bent, kan je ook windows opstarten in safe mode. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL komt (volgens het internet) door een verkeerd stuurprogramma, windows update kan ook stuurprogramma’s updaten, en waarschijnlijk komt daar de error door.

Als je windows opstart in Safe Mode, laad hij alleen de standaard drivers, en dus geen officiële Nvidia of Intel drivers. Als dat probleem-veroorzakende stuurprogramma niet word ingeladen, gaat het waarschijnlijk wel goed.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
Hoiboy19 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:21:
Ja, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is de BSOD error.

Als je in de bios bent, kan je ook windows opstarten in safe mode. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL komt (volgens het internet) door een verkeerd stuurprogramma, windows update kan ook stuurprogramma’s updaten, en waarschijnlijk komt daar de error door.

Als je windows opstart in Safe Mode, laad hij alleen de standaard drivers, en dus geen officiële Nvidia of Intel drivers. Als dat probleem-veroorzakende stuurprogramma niet word ingeladen, gaat het waarschijnlijk wel goed.
Ah dank u!! Hoe moet ik deze Safe Mode aanzetten precies? :P
En nog een vraag, blijft deze Safe Mode altijd aan totdat ik hem uit zet? Of tot de volgende update/volgende keer opnieuw opstarten/uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-10 11:32
Als ik het goed lees kun je nog wel inloggen op je computer toch?

Zo ja, dan is het de makkelijkste weg naar safe mode het volgende:
Klik op de start / windows knop, power en voordat je op restart klikt houdt je de shift knop ingedrukt. Terwijl je die ingedrukt houdt druk je op restart/herstarten.

De PC gaat herstarten en komt als het goed is in een troubleshoot menu, blauw van kleur. Klik daar op troubleshoot, advanced options en dan Startup settings, klik daar op restart. Kies vervolgens met F5 voor de optie Safe mode with networking. (anders wordt updaten lastiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 12:50
iloveyoujoof schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:53:
Mijn vraag:
Mijn pc doet sinds vorige week apart. Dit kwam nadat de update van windows eroverheen gegooid werd. En ik weet nu niet wat ik er aan kan doen. (Noob hiero haha!)
En de update al geprobeerd te verwijderen, eventueel via Safe Mode opstarten?
nieuws: Windows 10-gebruikers melden crashes na recente update dat lijkt wel een redelijke verdachte namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
@Postman Ik geloof inderdaad dat ik daar ook last van heb!! Pfoeh wat ben ik blij dat het daar niet aan mij zou liggen :)

@Michel Ik heb nu de pc opnieuw opgestart, volgens de beschrijving die u mij heeft gegeven. Gek genoeg had ik geen F5 optie. Dus hij is wel gereboot als het ware, maar zonder F5 optie. Haal ik nu deze Safe Mode ervanaf door exact dezelfde stappen te doorstaan? Voor als er een nieuwe update komt, en die lastig te downloaden is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
Op dit moment lijkt hij het nog te doen!!
Super bedankt voor de reacties!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
Laat maar... :') Hij crashte zojuist weer met exact dezelfde foutmelding. Helaas is het dus nog niet verholpen... (2x gecrasht, met BSOD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Weet je zeker dat hij in Safe Mode was opgestart? Bij safe mode is je achtergrond zwart en zie je info over je windows build.

Je kan ook windows in Safe Mode starten door:
1) win+r te doen, dan opent hij "uitvoeren"
2) type msconfig en klik op enter
3) klik op het 2e tabje (boot, of opstarten in het nederlands (denk ik, mijn windows heb ik op engels ingesteld))
4) onder boot options, klik "Safe boot" aan, en dan "network"
5) klik op apply (of toepassen), ok, en klik dan op restart

als je pc opnieuw is opgestart, zou je een zwarte achtergrond moeten zien.

probeer zo je pc te gebruiken, als je dan nog steeds de error krijgt, zal je een vorige windows versie moet installeren.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
Hoiboy19 schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:32:
Weet je zeker dat hij in Safe Mode was opgestart? Bij safe mode is je achtergrond zwart en zie je info over je windows build.

Je kan ook windows in Safe Mode starten door:
1) win+r te doen, dan opent hij "uitvoeren"
2) type msconfig en klik op enter
3) klik op het 2e tabje (boot, of opstarten in het nederlands (denk ik, mijn windows heb ik op engels ingesteld))
4) onder boot options, klik "Safe boot" aan, en dan "network"
5) klik op apply (of toepassen), ok, en klik dan op restart

als je pc opnieuw is opgestart, zou je een zwarte achtergrond moeten zien.

probeer zo je pc te gebruiken, als je dan nog steeds de error krijgt, zal je een vorige windows versie moet installeren.
Ah! Ik zit nu wel in safe modus! :P Blijkbaar voorheen inderdaad niet. Probleem is nu dat ik 1 van de 3 schermen kan gebruiken (hoofdscherm). En dat de resolutie van dit scherm belabberd is ingesteld hahaha!
Oh, de resolutie is nu aangepast. Maar ik kan geen meerdere beeldschermen vinden. Klopt dit? Maakt niet uit, dan werk ik gewoon even tijdelijk in deze safe modus tot er een nieuwe update is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Heb zelf maar 1 beeldscherm, dus ik weet niet of dat normaal is.

Als je in Safe Mode boot, gebruikt hij de standaard VGA drivers van microsoft, en dus niet de Nvidia, AMD of Intel drivers. Het zou dus kunnen dat hij met die standaard VGA driver maar 1 scherm ondersteunt op jouw GPU.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
Ah dan ligt het inderdaad aan de VGA. Hij heeft namelijk 1 VGA en 2 Displayports.
Ik ga wel weer even terug naar de normale modus, en kijken of ik terug kan naar de vorige update. Of dat ik gewoon de pc weer terugzet naar fabrieksinstellingen, met het behoudt van de bestandjes. Eens even kijken of dit ook werkt. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Een VGA driver heeft niks met de VGA ingang te maken, een VGA driver is gewoon de graphics driver. Dus ook voor een GPU zonder VGA ingang, download je een VGA driver.

Hier een uitleg van hoe je windows update terugdraait.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
Ohh haha dat dacht ik!! Dank u wel! Ik zal eens hiertussen kijken, hopelijk kom ik er uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
Oké... Helaas heeft het niets geholpen allemaal. De safe modus heb ik weer uit gezet ivm dat ik op de manier niet kan werken. (Ik heb meerdere schermen nodig)

Ik heb hem een harde reboot gegeven. Als in, terug naar fabrieksinstellingen zonder dingen te onthouden. Het probleem is dat hij nu nog steeds vast loopt.
Daarnet liep hij zelfs vast voordat ik de pincode kon invoeren. Toen maar uit gezet, begon die te zoemen toen ik hem weer aan zette. Telkens 2 seconden aan en dan 5 seconden uit. (Ja ik heb geteld) Dit deed ie zo'n 2 minuten voor die opstartte.
Iemand enig idee wat ik nog kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
Nog een kleine toevoeging:
Op een of andere manier zijn de bestanden wel meegekomen. Terwijl ik aangeklikt heb dat dit niet de bedoeling was. (Meeste staat in de cloud, maar de downloads niet. Deze zijn gek genoeg meegekomen)
Daarbij is de NVIDIA-configuratiescherm niet gevonden. Dit had ik ooit ook eens, in het begin. Daar heb ik toen drivers voor geinstalleerd. Maar die zijn dus wel verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-10 11:32
Heb je de foute update al kunnen verwijderen?

Aangezien je toch al een reset hebt uitgevoerd zou ik haast zeggen, download de media creation tool en installeer windows 10 volledig opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iloveyoujoof
Als het goed is heb ik de foute update kunnen verwijderen. Maar dit weet ik niet zeker.
Ik denk dat ik voor de volledig nieuwe windows 10 ga. Is er ergens een website waar dit handig op is uitgelegd? :P (Noobje hiero hahaha!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

iloveyoujoof schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:38:
Is er ergens een website waar dit handig op is uitgelegd?
Hier een goede uitleg: YouTube: Windows 10 Installeren op jouw PC! | Tutorial

En een linkje naar de media creation tool: https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

Specs

Pagina: 1