Netwerk kabels in een nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-04 21:23
Samen met m'n vriendin heb ik recent een nieuwbouwhuis gekocht. Daarbij wil ik er zeker van zijn dat de netwerkkabels die er getrokken worden goed zijn en daarbij ook geschikt voor de toekomst. In de offerte die ik heb gekregen (van het electra meerwerk) wordt er rekening gehouden met het trekken van cat 5e kabels. Ik heb gevraagd waarom er met deze kabels gewerkt wordt als er ook al cat 6/7/8 uit is. Gericht op de toekomst lijkt het me zonde nu oude kabels te leggen als er nu al gigabit netwerken aankomen.

Hij kwam terug met een meerprijs van 90 euro per kabel. Nu heb ik geen huis gekocht waarbij elke kabel 100 meter moet zijn, dus ik schrik hiervan. Is dit een reële prijs voor zo'n kabel? Het gaat hier dus om de meerprijs bovenop de prijs om een cat5e kabel te trekken.

Ik stream/game/download veel en mijn vriendin doet dat ook. Ik wil overal in huis stabiel en snel internet hebben. We hebben nu 500mbit van ziggo maar wellicht dat we de overstap naar 1gb maken in het nieuwe huis.

Iemand hier goed advies in?

Beste antwoord (via Enoxiz op 19-04-2021 17:47)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Typhone schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:37:
Meerprijs van 90 euro per kabel?
Ik denk dat ze bedoelen 90 euro per kabelrol (305m) wat wellicht wel zou kunnen kloppen.

@discussie hierboven CAT5e kabel zal zeker prima zijn maar het is 2021. Installateurs die nog allemaal gaan lopen rommelen met CAT5e neem ik niet eens meer serieus. Bij ons (nieuwbouw) hetzelfde verhaal.
Ik zou juist iemand die met Cat7 komt niet serieus nemen, aangezien er geen enkele use-case is voor thuisgebruik waarin Cat7 toegevoegde waarde levert boven Cat6, zelfs tot en met 10Gbpe.

Cat5e is tenminste nog zinnig, bruikbaar tot 2.5GbE en makkelijker installeerbaar dan Cat6. Ik zou anno 2021 uiteraard wel Cat6 U/UTP aanraden (of Cat6A als je >30m kabellengte uitkomt), daarboven is het onzinnige geldverspilling tegen geen voordeel, nu of in de toekomst.

Nuance: Cat8 is inderdaad bruikbaar voor 40GbE over koper, maar kans dat consumentenapparatuur ooit 40GBASE-T gaat gebruiken is zeer klein, door combo van hoge energieverbruik en zeer gevoelige installatie; zodra we boven 10GbE, mogelijk al boven 5GbE uit willen komen, gaat er geheid een 802.3bz-achtige uitbreiding komen die op Cat6 werkt en in staat is binnen acceptabele verbruik voorbij de 10Gbps te komen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 11:53
Cat5E is ook een Gigabit dus prima lijkt mij?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:15
Maar niet echt toekomstbestendig als je ooit naar 10 Gbit wil....
Andere opties: loze leidingen laten aanleggen en zelf kabels trekken (of achteraf door andere partij laten doen) of kijken of de installateur met een door jouw gekochte kabel de aansluitingen wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Cat5E is ook geschikt voor gigabit. Cat6/7/8 zijn vooral belachelijk stugge kabels, waarvan je er soms niet eens twee door een 5/8 buis heen krijgt. (Dit zou de meerprijs ook misschien verklaren)
Maar als je nu alles nieuw doet zou ik wel proberen om cat6 te leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Meester_J op 19-04-2021 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Ik denk dat ze bedoelen 90 euro per kabelrol (305m) wat wellicht wel zou kunnen kloppen.

@discussie hierboven CAT5e kabel zal zeker prima zijn maar het is 2021. Installateurs die nog allemaal gaan lopen rommelen met CAT5e neem ik niet eens meer serieus. Bij ons (nieuwbouw) hetzelfde verhaal.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou juist iemand die met Cat7 komt niet serieus nemen, aangezien er geen enkele use-case is voor thuisgebruik waarin Cat7 toegevoegde waarde levert boven Cat6, zelfs tot en met 10Gbpe.

Cat5e is tenminste nog zinnig, bruikbaar tot 2.5GbE en makkelijker installeerbaar dan Cat6. Ik zou anno 2021 uiteraard wel Cat6 U/UTP aanraden (of Cat6A als je >30m kabellengte uitkomt), daarboven is het onzinnige geldverspilling tegen geen voordeel, nu of in de toekomst.

Nuance: Cat8 is inderdaad bruikbaar voor 40GbE over koper, maar kans dat consumentenapparatuur ooit 40GBASE-T gaat gebruiken is zeer klein, door combo van hoge energieverbruik en zeer gevoelige installatie; zodra we boven 10GbE, mogelijk al boven 5GbE uit willen komen, gaat er geheid een 802.3bz-achtige uitbreiding komen die op Cat6 werkt en in staat is binnen acceptabele verbruik voorbij de 10Gbps te komen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz

Net even gebeld met de lui die de electra doen en het is 90 euro meerkosten per kabel. Hij geeft wel aan dat het dan om een CAT6a kabel gaat. De kabel is een stuk stugger en daar zit ook de meerprijs in.. Ik zit er nu aan te denken om dan maar 1 kabel te trekken in ieder geval naar mijn pc en dan later eventueel zelf de kabels te vervangen.. Ik kan ook altijd tussen mijn pc en de kabel nog een router gooien als het nodig is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 13:06

Reden 90 euro per kabel:
  • stugger
  • meerwerk
  • duurdere kabel
  • installatuer zit niet te wachten op ander werk
  • etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Enoxiz persoonlijk zou ik gewoon vragen of ze loze leidingen plaatsen (zonder flex) en dan later zelf even de kabels erdoor heen trekken. Dat is met 2 man echt zo gepiept.

100meter Cat6 kabel kost ongeveer 50 euro, dus 90 euro per kabel extra is echt belachelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sniker
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 15:56
90 euro meerprijs per kabel is echt belachelijk. je installatuer wil er gewoon niet aan beginne en hefet dus de prijs zo gezet dat hij er of dik aan verdiendt of niet ana hoeft te beginnen

ik zou idd zoals anderen al aanraden gewoon loze leidingen nemen. let wel op dat er dan niet te veel scherpe bochten in zitten cat6(a) is idd lastiger door bochten te krijgen. evt vragen of die leidingen in 3/4 (19mm) uitgevoerd kunnen wordne ipv de standaard 5/8 (16mm). misschien is dat niet zo belachelijk duurder.
Dan kan je vervolgens zelfs de cat 6 trekken, maar verwacht iig niet meer dan 2 kabels door een pijp te kirijgen. en als de bochten erg krap zijn kan het zeker bij 5/8 pijp idd moeilijk worden om er meer dan 1 door te krijgen.

Edit; let altijd op het type kabel dat je gebruikt/laat installeren. Altijd full copper gaan! die is idd iets duurder maar de CCA (copper clad Aluminium) zijn beduidend slechter. zodanig dat als je ooit meer dan 1gig snelheid wil dat je beter full copper Cat5e kan hebben dan CCA Cat6.

Edit2; schiet me ineens iets binnen, mogelijk is het per aansluiting zoveel duurder omdat de installateur het juist heel goed en volledig geaard en gecertificeerd afwerkt! gecertificeerd Cat6a aansluitmateriaal(in de muur) is al gauw 2-4x zo duur als gewoon Cat5 en formeel moet 6a ook netjes geaard zijn. Dus, misschien ff goed lezen wat hij precies doet voro die 90 euro.

[ Voor 31% gewijzigd door sniker op 19-04-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
rens-br schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:11:
@Enoxiz persoonlijk zou ik gewoon vragen of ze loze leidingen plaatsen (zonder flex) en dan later zelf even de kabels erdoor heen trekken. Dat is met 2 man echt zo gepiept.

100meter Cat6 kabel kost ongeveer 50 euro, dus 90 euro per kabel extra is echt belachelijk.
Ik heb inderdaad overal extra loze leidingen laten plaatsen. Zodat het in ieder geval in de toekomst makkelijker is om het een en ander aan te passen. Blij dat het in ieder geval niet aan mij ligt dat ik het een belachelijke prijs vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 10:56
SniperGuy schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:00:
[...]

Reden 90 euro per kabel:
  • stugger
  • meerwerk
  • duurdere kabel
  • installatuer zit niet te wachten op ander werk
  • etc
Volgens mij vergeten we dat niet alleen de kabel cat6 moet zijn, maar ook de connectoren / WCD's want ik neem aan dat men niet alleen de kabels levert.

[ Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 19-04-2021 16:39 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 11:20
mash_man02 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:38:
[...]

Volgens mij vergeten we dat niet alleen de kabel cat6 moet zijn, maar ook de connectoren / WCD's want ik neem aan dat men niet alleen de kabels levert.
Keystones zijn niet zo duur, ik heb destijds ook enkel leidingen laten plaatsen en zelf kabels met keystones geplaatst, die 90 euro per kabel aan meerwerk slaat nergens op.. dat heb je er zo uitgehaald als je zelf de zaken besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:33
Sowieso houden ze er bij nieuwbouw van om meerwerk heel erg duur te maken, en als je dan ook nog eens opties wil die ze niet standaard aanbieden mag je helemaal diep in de buidel tasten.

Ik heb toevallig twee weken geleden CAT6 naar de zolder en eerste verdieping getrokken. Ik was in totaal 100 euro kwijt voor 100m kabel, wanddozen, keystones en meteen maar LSA-tool en netwerktester enzo erbij gekocht. Was uiteindelijk een ochtendje werk.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:56
Ozzie schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:49:
Sowieso houden ze er bij nieuwbouw van om meerwerk heel erg duur te maken, en als je dan ook nog eens opties wil die ze niet standaard aanbieden mag je helemaal diep in de buidel tasten.
Daarom dus gewoon zelf bedraden. Kabels laten leggen in nieuwbouw kost gewoon een rip uit je lijf terwijl je ook al schandalige prijzen voor de lege buis zelf moet betalen. Je wordt al gepakt, dus dan niet je twee keer laten pakken. Ja het kan soms even gedoe zijn om ze zelf te bedraden (vooral bij lange buizen), maar zelf doen bespaard je zoveel dat je dat geld beter aan wat anders kan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
LightStar schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:42:
[...]

Keystones zijn niet zo duur, ik heb destijds ook enkel leidingen laten plaatsen en zelf kabels met keystones geplaatst, die 90 euro per kabel aan meerwerk slaat nergens op.. dat heb je er zo uitgehaald als je zelf de zaken besteld.
Maar heet telt wel allemaal bij elkaar op, vergeet ook niet dat een architect, ontwikkelaar, een aannemer en ook een installateur iets verdienen aan jou meerwerk.

Tot het bedraden je niet lukt en dan is het alleen al in frustratie dik waard, Daar hebben we denk ik wel voldoende threads vol mee.

En ik denk dat de TS inmiddels 600Mbit zou moeten bedoelen :

nieuws: Ziggo verhoogt internetsnelheden van bijna alle abonnementen

[ Voor 16% gewijzigd door mash_man02 op 19-04-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 14:55
Als je toekomst proof wilt zijn moet je zorgen dat je redelijk dikke buizen laat gebruiken en dat je kabel makkelijk vervangbaar is want het kan zijn dat we op coper blijven maar er zijn ook steeds meer glasvezel kabels in huis van 40 of 10 gigabit dus de toekomst is onvoorstelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 21:39
ik zou de opleg niet doen ... enige wat ik wel zou vragen/eisen is dat alles in stijve 19mm pijp word gestoken, zodat het achteraf toch gemakkelijk vervangbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
ijske schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:00:
ik zou de opleg niet doen ... enige wat ik wel zou vragen/eisen is dat alles in stijve 19mm pijp word gestoken, zodat het achteraf toch gemakkelijk vervangbaar is
Als dat kan met de bouwmethode die gebruikt wordt. Heel veel loze leidingen zijn met 30mm cementdek al niet mogelijk. En bovenmatige hoeveelheden leidingen naar een punt word in gietbouw ook niet altijd geaccpteerd, gezien er een zwakke plek ontstaat in de draagconstructie. door het feit dat we met veel leidingen in gietbouw de hoeveelheid beton op concentratie plekken zoals meterkasten flink beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enoxiz
Sowieso alles in de nieuwbouw is belachelijk duur, ik betaal overal de hoofdprijs voor en andere leverancier zoeken is bijna niet te doen. Ze kopen alles op grote schaal in voor het project waardoor loodgieter, elektriciens, tegelzetters etc goedkoper zijn.

Ik heb voor nu besloten in ieder geval 1 kabel te laten trekken van CAT6a zodat ik bij m'n pc in ieder geval een goede verbinding heb. In de rest van het huis zitten in ieder geval genoeg loze leidingen om kabels te trekken.

bedankt in ieder geval voor alle reacties :)

[ Voor 4% gewijzigd door Enoxiz op 19-04-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
LightStar schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:42:
[...]

Als je alles zelf doet is alles goedkoper O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 11:20
SniperGuy schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:39:
[...]

Dat klopt, maar als ze normale buizen neerleggen (in ons geval waren dat overal 19mm (niet flex) buis dus makkelijk te doen, het is maar net wat de aannemer neerlegt, en als je het zelf doet weet je wat er in komt qua kabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
LightStar schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:01:
[...]

Dat klopt, maar als ze normale buizen neerleggen (in ons geval waren dat overal 19mm (niet flex) buis dus makkelijk te doen, het is maar net wat de aannemer neerlegt, en als je het zelf doet weet je wat er in komt qua kabel..
Klopt, ik zou persoonlijk ook kiezen voor het aanleggen van 19mm installatiepijp en daarna zelf de bekabling doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

SniperGuy schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:05:
[...]

Klopt, ik zou persoonlijk ook kiezen voor het aanleggen van 19mm installatiepijp en daarna zelf de bekabling doen :)
Precies dit. Laat een electrabedrijf wat loze leidingen leerleggen door je hele huis, goed gelabeld zodat je aan beide kanten weet waar je aan toe bent. Daarna koop je een flinke rol Cat6 en heb je in een middagje de kabels liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
SniperGuy schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:39:
[...]

Dat is maar ten dele waar, vergeet ook niet dat bijvoorbeeld het laten vervallen van een cement dekvloer je dan weer een belachelijk lage minderprijs oplevert, dus wat zou dan je netto resultaat zijn ? Nog steeds niet goedkoop 8)7

Pagina: 1