Moederbord gebogen pinnetjes, wat is wijsheid ?

Pagina: 1
Acties:

• Indifstublatia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-10 01:07
Goedemiddag allen tezamen.

Ik heb hier een PC'tje staan die niet aan gaat.
Nou doe ik af en toe voor de hobby wat reparaties, assemblage en inkoop/verkoop.

Bij het verwijderen van de CPU zag ik al twee vlekjes waarvan ik zoiets had van 'dat klopt niet'.
Bij nadere inspectie van de socket, zie ik afwijkende pinnetjes (zie foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGekBhazzAigVrBsL3_cn9LTcoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7egLrZGdGvraZhGjETyeAIX.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat hier overigens om een Asus H97-Pro.

Aangezien de klant inmiddels een nieuwe config door mij heeft laten bouwen, heb ik het moederbord opgenomen en kan ik er eigenlijk mee doen wat ik wil. Heb vroeger wel eens wat rechtgebogen en dat werkte, maar dit is toch anders dan toen.

Ik wil het niet uitbesteden en had graag wat tips/advies gehad om hier zelf mee te rommelen. Het is dus niet erg als het niet lukt of verslechtert. Bij voorbaat dank.

Groet Youri

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19
Het is wat lastig te zien of het echt alleen gebogen is, of dat ze ook (deels) gebroken zijn, in dat tweede geval is het een stuk lastig om te herstellen. Met een fijn pincet of een naald kan je ze weer voorzichtig recht buigen. Je kan de pins eerst verwarmen, dat maakt ze mogelijk iets buigzamer en dat maakt de kans dat ze breken wat kleiner. Het helpt daarnaast als je bijvoorbeeld een goed vergrootglas of een microscoop hebt om beter te kunnen zien. Met een vergrootglas, een pincet en veel geduld is het mij ook eens gelukt om een aantal verbogen pins weer recht te buigen op een moederbord.

• Indifstublatia
Ah ja, daar zat ik ook aan te denken. Dacht eigenlijk eerder met hele kleine platte schroevendraaiers. Die heb ik in overvloed. Maar geen vergrootglas. Zal eens in m'n netwerk rondvragen. Ken nog wel een chirurg hier in de buurt, misschien dat ik ie zo'n bril met vergrootglas kan ritselen.

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Je kan nieuwe pinnen ook solderen op een CPU

• Indifstublatia
Beavbusi schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:24:
Je kan nieuwe pinnen ook solderen op een CPU
Waarom op een CPU als ik vragen mag ?

• Beavbusi
  • Nu online
Oh dan zie ik niet wat er scheef is. Dacht dat er CPU pinnetjes scheef waren en nog in het moederbord zaten maar zie t verkeerd dan

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:49

TommieW

Numa numa.

Geen idee of het ook werkt bij een LGA, maar je kan ook wellicht het einde van een vulpotlood gebruiken. Het pinnetje er in schuiven, dan kan je het potlood gebruiken om 'm weer rech te buigen.
Beavbusi schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:40:
Oh dan zie ik niet wat er scheef is. Dacht dat er CPU pinnetjes scheef waren en nog in het moederbord zaten maar zie t verkeerd dan
Dit is een Intel moederbord met een LGA. ;)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Beavbusi
  • Nu online
Haha, ik heb ook maar een filmpje van linus tech tips gezien ;)

• Indifstublatia
Beavbusi schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:40:
Denk het, want ik heb een foto gemaakt van de socket van het moederbord, niet van de CPU.

• Beavbusi
  • Nu online
Indifstublatia schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:44:
[...]

Denk het, want ik heb een foto gemaakt van de socket van het moederbord, niet van de CPU.
Ah oke, dacht inderdaad dat dat een cpu was ;( 8)7

Maar dacht dat ik nog een pin zag zitten onderin de foto

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Met een vergrootglas en de punt van een afbreek-hobbymes kan je al aardig wat pinnetjes terugduwen.

• Indifstublatia
bierschuit schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:57:
Met een vergrootglas en de punt van een afbreek-hobbymes kan je al aardig wat pinnetjes terugduwen.
Zoiets zat ik ook aan te denken. Is het wijs om een stanleymes te gebruiken als block en met een kleine platte schroevendraaier de pinnetjes die krom zijn, daar tegenaan te duwen ?

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Indifstublatia Gebruik het mesje zelf , omdat de pinnetjes dermate klein zijn is de punt van het mesje uitermate geschikt. Het staal v/d pinnen is ook van een harde legering dus je zal er niet zomaar doorheen snijden, wel kunnen ze afbreken door teveel druk/metaalmoeheid.

-edit-Gewoon terugduwen naar hun positie, bekijk de socket van verschillende kanten en werk voor wat jouw het fijnst is en het beste zicht erop hebt.

-edit2- YouTube: LFC#151 - i3 upgraded to i5, No Post, Bent CPU pins

[ Voor 34% gewijzigd door bierschuit op 19-04-2021 17:24 ]

• Indifstublatia
Ah oke. Ik ga er morgen eens voor zitten, mits ik een vergrootglas kan vinden. Maar wellicht dat het ook via een vergrootglas-app lukt, die heb ik op de telefoon.

• Indifstublatia
bierschuit schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:19:
@Indifstublatia
-edit-Gewoon terugduwen naar hun positie, bekijk de socket van verschillende kanten en werk voor wat jouw het fijnst is en het beste zicht erop hebt.

-edit2- YouTube: LFC#151 - i3 upgraded to i5, No Post, Bent CPU pins
Kijk, dat is een goede guide. Dank je wel. Daar ga ik morgen (als de tijd het me toelaat) eens goed voor zitten.

• Indifstublatia
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDanHEfHyR5onpGWuU5E9tcikzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzsTfLyoNLdzyVFu6xLzC7Ph.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels zo'n mooi dingetje van de buurman kunnen lenen. Morgen ga ik er even goed voor zitten om te kijken of het lukt.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:40

ötzi

eclecticus

mooi stekkerblokje linksboven :p

• Indifstublatia
ötzi schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:54:
mooi stekkerblokje linksboven :p
Daar zitten m'n lampen op lol, geen computerspul :)

Edit:
En dan denk je, waarom dan zo'n powercable ? Nou, ik heb zo'n rare kwiebuslamp die zo'n kabel heeft hehe.

[ Voor 22% gewijzigd door Indifstublatia op 22-04-2021 00:02 ]

Pagina: 1