advies budget videokaart / 1ste pc, kind, roblox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinkybabe
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-07-2021
Hallo gaming fanatiekelingen

Dit gaat mijn eerste post zijn op dit forum.
Een advies vraag.
Ik heb zelf namelijk helemaal niks met alle onderdelen die onder de behuizing te vinden zijn.

Ik zoek een?
videokaart

Ik heb een zoontje van 10. Zijn kinderkamer wordt een grote jongens kamer (lees: hoogslaper met speelhuisje eronder wordt normaal bed met bureau)

"mama ik wil heel graag een computer op mijn kamer"

Deze info heb ik aan Clonny / Dante te danken.
Het klinkt hier dagelijks door mijn huiskamer "mijn naam is Dante en dit is weer een nieuwe video van rrrrooooblox"
(dit speelt zich af op mijn TV)

1se spel: roblox
(ook paar andere spellen kunnen kiezen zou leuk zijn)

Dit is de pc:
AMD ryzen 5 2600 wraith boxed processor
MSI B450M mortar max moederbord
gigabyte 256GB NVMe m.2 ssd
g.skill f4-3000c16s-16gisb intern geheugen
gigabyte gp-p450b psu voeding

Wat ik niet heb is een videokaart.

Wat is je budget?
100,-

Ik besef mij dat dit een duur ding is en dat er allerlei soorten en maten in te vinden zijn.
Hierdoor loop ik tegen 2 dingen aan.
1. al die cijfertjes, aansluitingen, GB, GDDR3456 noem het maar op. Het zegt mij niks.
2. Ik ga er vanuit dat een videokaart te vervangen is? Ik zou graag willen beginnen met een eenvoudig budget exemplaar omdat er eerst maar eens aangekeken moet worden hoeveel interesse mijn zoontje er in blijft houden. (wordt het minder, blijft het hetzelfde of wordt hij fanatiek?)

Ik begrijp dat jullie graag zien dat ik zelf moeite doe en dus iets aandraag en dat zou ik ook best willen doen, maar zoals ik al zei, al die info zegt mij helemaal niets, dus ik weet ik niet waar ik naar zit te kijken.
Laat ik deze dan eens noemen
Sapphire Pulse Radeon RX 550 4GD5 (11268-01)

Specifieke vraag: zouden jullie mij kunnen helpen aan een leuke budget videokaart. Nieuw of 2de hands maakt mij niet uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:04
heb je de pc al? zoniet, verander aantal keuzes, en ga niet voor videokaart.

videokaarten die nuttig zijn beginnen bij 300 euro.

[ Voor 26% gewijzigd door 99ruud99 op 19-04-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinkybabe
De pc is er al Ruud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 19:40
Nieuw kun je zoiets nemen: pricewatch: Gainward GeForce GT 1030 (426018336-3965)
Tweedehands is er meer mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:50
RX 550 videokaarten zijn niet te krijgen - er is geen betrouwbaar adres met voorraad, een MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC is goed voor Roblox en ook bv. Minecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinkybabe
Wat zijn jullie snel.

Ik vind het heel fijn dat jullie aandragen. Ik zit direct mee te kijken en probeer meteen bij te leren.

Ik zie dat het beide 2 GB's zijn.
Dus dat is voldoende.
Wanneer zou ik 4GB nodig gaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26

Croga

The Unreasonable Man

tinkybabe schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:45:
Wat zijn jullie snel.

Ik vind het heel fijn dat jullie aandragen. Ik zit direct mee te kijken en probeer meteen bij te leren.

Dus dat is voldoende.
Bij dit soort kaarten: Eigenlijk nooit.....

Dit soort kaarten zijn simpelweg niet snel genoeg om nut te hebben van meer geheugen op de kaart. Je hebt meer geheugen nodig bij hogere resoluties met meer detail maar de rekenkracht die daarvoor nodig is bezig de kaart simpelweg niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Aanbod schept ook vraag. Het duurt enkele maanden voordat hij hier uit groeit, en de zoon achter de grootste en zwaarste pc zit en de ouders achter het oude computertje. Kinderen van 10 komen heel snel op een stijgende lijn waarbij ze meer en meer gaan gamen. Het is de grootste tijdverdrijf die er is bij kinderen en jongeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
tinkybabe schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:45:
Wat zijn jullie snel.

Dus dat is voldoende.
Bij zwaardere games - een game als 'COD Black Ops: Cold War' op 1080p gaat niet meer met deze kaart. Maar hopelijk duurt het nog een paar jaar voor hij daar aan toe is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 19-04-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:24
tinkybabe schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:14:

Dit is de pc:
AMD ryzen 5 2600 wraith boxed processor
MSI B450M mortar max moederbord
gigabyte 256GB NVMe m.2 ssd
g.skill f4-3000c16s-16gisb intern geheugen
gigabyte gp-p450b psu voeding
In dat systeem moet een videokaart aanwezig zijn, anders heb je geen beeld.

De vervelende realiteit is dat losse videokaarten momenteel extreem duur zijn. Kaarten die een adviesprijs van 330 euro krijgen worden nu voor meer dan 700 euro verkocht. Het gevolg is dat ook alle tweede hands kaarten worden opgekocht en veel te duur zijn.

Momenteel zijn er dus niet veel opties. Een manier is via kant en klare pc's pricewatch: MSI MAG Infinite 10SI-1051MYS, maar dan praat je dus over minimaal 900 euro.

Een andere manier is overstappen naar consoles. Een Xbox Series S is een leuk ding voor 299 euro https://www.xbox.com/nl-NL/consoles/xbox-series-s . Daar kun je ook Minecraft /Roblox op spelen.

Daarbuiten zal het een kwestie van marktplaats en vraag & aanbod afstruinen worden in de hoop een goede deal te scoren. Via https://www.videocardbenchmark.net/GPU_mega_page.html kun je zien hoe snel een videokaart ongeveer is.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
Ik heb nog wel een oude videokaart hier liggen die je eventueel mag hebben. Alleen heb ik geen idee of je (zoontje) daar nog wat aan heeft, maar misschien kunnen andere mensen die meer van videokaarten en prestaties weten dan ik daar iets over zeggen?

Ik heb een Sapphire Radeon HD 7870XT (pricewatch: Sapphire Radeon HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5). Jaartje geleden uit mijn desktop geschroefd en sindsdien ligt die eigenlijk te verstoffen. Als ik daar een kind mee blij kan maken is dat altijd beter dan nog een paar jaar lang extra stof ligt te vergaren totdat ik hem weggooi.

Zie alleen wel nu dat ik hem al in 2013 gekocht heb, maar als ik op die video benchmark site kijk die hierboven genoemd staat scoort die hoger dan de eerder genoemde GT 1030. Al zegt dat misschien ook niet alles?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:55
Ozzie schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:21:
Zie alleen wel nu dat ik hem al in 2013 gekocht heb, maar als ik op die video benchmark site kijk die hierboven genoemd staat scoort die hoger dan de eerder genoemde GT 1030. Al zegt dat misschien ook niet alles?
Die is flink sneller dan een GT 1030. HD 7790 zit net boven een 1030 GDDR5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinkybabe
Ik vind het knap dat jullie dit allemaal uit jullie mouw schudden.
Ik heb alle drie genoemde in de pricewatch gezet om mee te kunnen kijken naar de kenmerken, maar alles is chinees voor mij.

De gainward heeft een gbps van 3 wat dus eigenlijk niet zo gunstig is?

De sapphire heeft daarentegen weer een lagere Mhz en een hogere bit. Wat dit betekent weet ik niet. Hierdoor begrijp ik ook niet waar ik naar moet kijken om te volgen waarom jij zegt dat hij flink sneller is Uszka.

Even wat aanvullende info:
Ik heb een oudere samsung tv 1920x1080
max lengte kaart behuizing is 300mm
En gigabyte gp-p450b psu als voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Of verkoop de 2600 en koop zoiets

V&A aangeboden: AMD Ryzen 3 3200G (BOX) Boxed

Snel genoeg voor roblox etc en met de verkoop van de 2600 bijna geen kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Bij videokaarten kan je alleen specificaties vergelijken tussen videokaart uit dezelfde serie. Aangezien de GT 1030 de enige GT van de 1000 serie is valt er niets te vergelijken. Tussen Radeon en GeForce kaarten valt er helemaal niets te vergelijken in specificaties omdat het totaal verschillende architecturen zijn.

Voeding is best wel een slecht ding trouwens net als bijna alle Gigabyte voedingen behalve de Aorus. Ik zou uitkijken met een kaart als een 7870 XT want die verbruikt nogal wat. Dan is de optie van @Elmo_b een betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:38
sdk1985 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:06:
[...]
In dat systeem moet een videokaart aanwezig zijn, anders heb je geen beeld.
Even herhaling, er zit al een videokaart in je PC, welke is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinkybabe
Ik begrijp de vraag niet denk ik.
Aangegeven lijstje zijn de aanwezige onderdelen.
De ryzen is geen G dus moet er een videokaart worden aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Voor roblox heb je niet eens veel nodig voor een 60FPS+ framerate. Mijn jongste speelt full HD op een Nvidia GeForce 840M (2GB) en dat is is al weer een oudje.

Ik ben zelf niet erg bekend met de AMD tegenhangers dus ik geef alleen wat voorbeelden met nVidia.

Het meest economisch (lees: verkrijgbaar en betaalbaar) zou een eenvoudig instap kaartje zijn het liefst 2e hands. Zoals al door diverse anderen is aangegeven is een GT1030 (DDR5!) best ok, eventueel een 2e hands GTX1050 2GB (alles wat verder 4GB en hoger is gaat 3x over de kop, ook 2e hands).

Het idee van de CPU vervangen door een met iGPU is ook geen gek idee al presteert die over het algemeen wel lager dan de GT1030.

Oudere kaarten moet je opletten met het verbruik i.c.m. je voeding. Een AMD HD 7950 bijv die in de buurt komt van de GTX1050 (niet Ti) vind je 2e hands voor niet al te veel maar i.c.m. jouw voeding zou ik dat niet aanraden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinkybabe
En een gt 1030 is ook al wat 'luxer' dan een 830M, of snap ik dat verkeerd?

Het is voor nu het belangrijkst dat hij fatsoenlijk spelletjes kan spelen.

Nu zie ik dat de ene een actieve fan heeft en de andere een passieve.
Wat is een betere keus?
De behuizing heeft uit mijn hoofd volgens mij 1, aan de voorkant zittende, 120mm fan er op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

tinkybabe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:47:
En een gt 1030 is ook al wat 'luxer' dan een 830M, of snap ik dat verkeerd?
Zeker, op hogere resoluties bijna 2x zo snel (wel de DDR5 versie van de GT1030).

Active/passive hangt van de airflow in je kast af. Als die goed is kan je met een passieve af ander active. Zelf zou ik eerder de goedkoopste kiezen, echt warm worden ze hoe dan ook niet.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 21-04-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
tinkybabe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:01:
De vraag is, heeft deze pc ooit al gewerkt? Welke videokaart zat er dan in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:02

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je niet een Xbox series s bv aanschaft zoals eerder opgemerkt is. kan je ook youtube op kijken en Roblox en Minecraft etc. werkt veel makkelijker dan een pc waar hij ook mee moet om kunnen gaan en geeft minder mogelijkheden om verkeerde sites op te komen bv. Misschien wel niet relevant, maar vroeg het me toch af.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Met een budget van € 100 zou ik mij eerst op de tweedehands markt richten. Voor dat geld vind je nieuw alleen maar budgetspul, waar een mid/highend chip van een generatie ouder mogelijk nog een rondje omheen loopt.

Wat wel een beperkende factor is is je voeding: een Gigabyte PSU GP-P450B
450W vermogen geeft je wat weinig hoofdruimte om een high-end GPU onder te hangen. Dat beperkt je keuze op de tweedehands markt mogelijk weer een beetje.

Een kaart waar ik naar uit zou kijken zit er op dit moment niet tussen: een Radeon RX470 of RX480. Die zijn een pietsie boven je budget. Zo tussen de 125 ~ 175 euro. Een RX470, RX480 (of RX570, wie weet) zou goed passen rond dit budget en bij dit systeem. Dus je zou daar wat meer naar op zoek kunnen gaan.
Een GeForce GTX 960 zou ook een geschikte keuze zijn, verwacht ik ook rond de 125-150 euro.
Prijs-prestaitie zijn die kaarten erg goed.

Iets goedkoper en mogelijk interessant zou een generatie daarvoor zijn. Denk aan een GeForce GTX 760 of Radeon 7870 of 7950/7970/280(X). Die zijn 75-100 euro en nog wel redelijk, al houd het vandaag de dag niet over qua prestaties...

Wat staat er op Tweakers Vraag en Aanbod (filtered).

Wat er uit springt voor mij:Die verbruiken wel iets meer stroom, maar zou met 450W nog net moeten kunnen...

Op Marktplaats vind je soms nog wat meer. GTX 760's, GTX960 zie ik, ik kom ook een enkele RX 470 tegen.
Voorbeelden: ASUS GTX 960 STRIX, EVGA GeForce GTX 960 | 2GB, RX (HIS) 470 iCooler OC 4GB om wat voorbeelden te geven.

Ander alternatief: wissel je CPU voor een APU.
Je hebt nu een Ryzen 2600. Verkoop die voor zo'n 100 a 120 euro en koop er een pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed voor in de plaats.
Daar zit een iGPU in die heel aardig is en voldoet aan je wensen.

[edit]
Zag ik toevallig net geplaatst worden V&A aangeboden: Club 3D Radeon HD 7950 royalQueen

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 21-04-2021 16:05 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
tinkybabe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:01:
Je hebt alles van de lijst al maar (zelf) nog nooit gebruikt?

Zonder videokaart krijg je hier namelijk geen beeld uit, echter de onderdelen zijn al "oud" dus het lijkt niet logisch dat dit om een nieuw (ongebruikt) systeem gaat...

Of je hebt deze onderdelen (2e hands) verzameld en zoekt alleen nog een videokaart?
Of je hebt de videokaart die erin zat nu in gebruik voor iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinkybabe
Nu snap ik je mitsumark.
Tis allemaal nieuw, maar dus nog zonder videokaart.

We begonnen met een budget van 150,- en mijn man kwam aanzetten met allerlei refurbished pc's.
Ik had daar een vrij hoog 'rommel om spelletjes mee te spelen' gevoel bij en ben zelf aan het neuzen gegaan. Met behulp van het BBG lijstje had ik een mooi beginpunt maar met het budget (dat dik overschreden wordt zo) moet je toch wat aanpassingen doen.
Nieuwer is voor ons gelukkig nog niet zo belangrijk.

Dank je wel Ultraman.
Ik ga hier ook op mijn gemak eens naar kijken.
Duurt allemaal eventjes, want ik zoek alles op om vervolgens info er bij te zoeken om iig een beetje te snappen waar ik naar zit te kijken.

Even een tussenstandje: So far staat de msi gt 1030 uit de 5de post nog bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 00:58

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

tinkybabe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:40:
Even een tussenstandje: So far staat de msi gt 1030 uit de 5de post nog bovenaan.
Ik heb de betreffende kaart nog niet bekeken maar zorg er in ieder geval voor dat je een GT 1030 neemt met GDDR5. Het verschil met de DDR4 en GDDR5 versie is dag en nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinkybabe
Snap je hoor Hubert.
Wij zijn dan wel geen echte gamers, maar spellen worden hier zeker wel gespeelt dagelijks.

Mijn man heeft al jaren een 'knutsel' pc uit het jaar blok. Daar prutst hij aan en is geschikt voor oude spellen (sims, rollercoaster tycoon, noem maar op, hele boekenkastplank vol).
Omdat hij bijna altijd open ligt (ik durf niet te zeggen of mijn man liever speelt of knutselt) is dat ook niet kind geschikt.

Daarnaast hebben we ook 'gewoon' een nintendo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Is die voeding nog te ruilen?
Als je een iets betere neemt kun je "ongelimiteerd" 2e hands shoppen naar een wat oudere videokaart.
Zelfs deze budget voeding is al een stuk beter: pricewatch: Cooler Master MWE 550 White 230V - V2

Denk dan bv aan een AMD 290 of Nvidia 970 of iets dergelijks.
Zelfs nog een stapje lager (670/680/760/770/780/960/7950/7970/280X/etc) is al 2-3x zo snel als een 1030.

Niet allemaal een interessante prijs, maar om een idee te krijgen.
https://tweakers.net/vide...DpjpExjBc972D9TvHRf4WSv4D
(sommigen hiervan kunnen ook wel op de huidige voeding, tot een TDP van pakweg 150W, mits de juiste stekkers beschikbaar)

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 21-04-2021 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
tinkybabe schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:40:
Nu snap ik je mitsumark.

Dank je wel Ultraman.
Ik ga hier ook op mijn gemak eens naar kijken.
Duurt allemaal eventjes, want ik zoek alles op om vervolgens info er bij te zoeken om iig een beetje te snappen waar ik naar zit te kijken.
Alle details mbt bus breedte en clocksnelheden zijn eigenlijk niet relevant. Er is eigenlijk maar 1 manier om snel te vergelijken en dat is via de eerder aangegeven website. Denk dat het niet over is gekomen dus zal een voorbeeldje ingeven: https://www.videocardbenc...-HD-7950-R9-280/3757vs325

De GeForce GT 1030 krijgt blijkbaar 2621 punten, de Radeon HD 7950 / R9 280 krijgt 4765 punten. Dus de tweede kaart is pak hem beet 80% sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinkybabe
Ja zeker wel over gekomen hoor SDK, maar zonder kennis gaat het verwerken van alle hier verkregen info een beetje traag.
Gisteren avond samen met mijn man alle genoemde codes opgeschreven en beginnen naast elkaar in te voeren.

Mitsumark, zo zie ik in de pricewatch sommige zonder watt vermelding en sommige met. Die met zegt bv 30 watt.
Nu volgde ik eerst niet dat jullie spraken over 'past niet', maar inmiddels heb ik door dat ik elke kaart even moet googlen omdat er bij die 30 watt een voeding van 300 watt kan horen.

Wat ik me ook af vroeg, heeft mijn oude TVtje niet een hdmi waardoor ik iets van een hdmi displayport kabeltje nodig heb ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
tinkybabe schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:55:
Wat ik me ook af vroeg, heeft mijn oude TVtje niet een hdmi waardoor ik iets van een hdmi displayport kabeltje nodig heb ofzo?
De MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC heeft DisplayPort en HDMI, als je een TV met HDMI hebt (wat de meeste TV's die in de laatste 15 jaar gemaakt zijn wel hebben) kun je die gebruiken met een normale HDMI kabel tussen TV en videokaart. Displayport is vooral interessant voor hogere resoluties zoals 4K, maar ik neem aan dat je over een HD/1080p TV beschikt? Als je niet zeker bent geef dan het merk en typenummer dan kunnen we even kijken.

Let wel op waar de kaart koopt - er is nu nog maar 1 webshop met voorraad, bijvoorbeeld de vergelijkbare Asus GT1030-2G-BRK is op dit moment beter verkrijgbaar.

[ Voor 36% gewijzigd door martyw op 22-04-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 00:58

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sdk1985 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 00:27:
[...]

Alle details mbt bus breedte en clocksnelheden zijn eigenlijk niet relevant. Er is eigenlijk maar 1 manier om snel te vergelijken en dat is via de eerder aangegeven website. Denk dat het niet over is gekomen dus zal een voorbeeldje ingeven: https://www.videocardbenc...-HD-7950-R9-280/3757vs325

De GeForce GT 1030 krijgt blijkbaar 2621 punten, de Radeon HD 7950 / R9 280 krijgt 4765 punten. Dus de tweede kaart is pak hem beet 80% sneller.
Geen idee of je deze al kende?
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gt-1030.c2954

Dat is betrouwbaarder dan videocardbenchmark.net vind ik. Het verschil is dus zels groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
V&A aangeboden: Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5-V2 / DirectCU II, 2GB GDDR5
1,5x zo snel als een 1030.
Kan ook nog wel op de bestaande voeding als het echt niet anders kan.

V&A aangeboden: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen
2,5x zo snel.
Hier is wel een andere voeding voor benodigd.

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 22-04-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Een 1050 zit qua performance (precies) tussen de eerder genoemde 7850 en 280X in.
Natuurlijk is hij een stuk nieuwer (en zuiniger en stiller), maar ook aardig aan de prijs (net als alle "recente" kaarten overigens).

Ik zou persoonlijk gokken op een ouder exemplaar (met het risico dat ie er mee stopt, maar dan heeft het niet zoveel gekost).
Of je moet dagelijks veel gaan gamen, dan liever nieuwer/zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Heeft de PSU niet nog ongeveer 300W 'ruimte' voor een GPU? In dat geval zou de 280X net moeten gaan; die verstookt circa 250W. HOewel het inderaad wel krapjes wordt; volgens outervision verstookt het systeem (met 280x) 435W - load rating 385W

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk het risico nemen met een GTX465; die zou voldoende performance moeten leveren (vergelijkbaar met de GT1030) en is zo goedkoop (helemaal als je 'm kunt ophalen) dat ik het wel aandurf. Met die kaart kun je het wel uitzingen tot de markt weer tot bedaren komt en GPU prijzen weer een beetje normaal worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Niekleair op 24-04-2021 09:17 . Reden: OP de een of andere manier Computer en PSU door elkaar gehaald ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:04
@tinkybabe heb je de bbg dan ook echt al gekocht? Handige les voor volgende keer, nooit zomaar een deel kopen.

Kan alles nog terug ? Denk het niet meer... Zou wel beste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
tinkybabe schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:55:
Ja zeker wel over gekomen hoor SDK, maar zonder kennis gaat het verwerken van alle hier verkregen info een beetje traag.
Gisteren avond samen met mijn man alle genoemde codes opgeschreven en beginnen naast elkaar in te voeren.
Vooral het hoofd niet breken over bus bits, GDDR types en hoeveelheid VRAM en lekker de kaart met de hoogste score pakken zou ik zeggen :).
Mitsumark, zo zie ik in de pricewatch sommige zonder watt vermelding en sommige met. Die met zegt bv 30 watt.
Nu volgde ik eerst niet dat jullie spraken over 'past niet', maar inmiddels heb ik door dat ik elke kaart even moet googlen omdat er bij die 30 watt een voeding van 300 watt kan horen.
De voeding uit de startpost heeft 2x 6+2-pins kabel. Dus vrijwel elke videokaart met uitzonder van kaarten die fysiek 3 stroomconnectoren hebben (uitzonderingen) kun je gebruiken. Kwestie van even de foto's bekijken. Dit is bijvoorbeeld 2x 8 en dat past dus gewoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34X5tEXpBqB7lGpbzdd_Z5MYah8=/i/2001126559.jpeg
Vaak zie je 1x6, 1x8, 2x6 , 2x8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Niekleair schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 02:37:
Heeft de PSU niet nog ongeveer 300W 'ruimte' voor een GPU?
Theoretisch wel alleen is de Gigabyte P450B een nogal slechte voeding. Meer dan een 150w tdp videokaart zou ik niet adviseren.
Eigenlijk is die voeding niet eens geschikt voor recente hardware want daar is de spanningsregeling door het stokoude interne design (double forward met groepsregulatie) niet naar.

[ Voor 23% gewijzigd door Uszka op 24-04-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Uszka schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:16:
[...]

Theoretisch wel alleen is de Gigabyte P450B een nogal slechte voeding. Meer dan een 150w tdp videokaart zou ik niet adviseren.
Eigenlijk is die voeding niet eens geschikt voor recente hardware want daar is de spanningsregeling door het stokoude interne design (double forward met groepsregulatie) niet naar.
Wat heeft die bangmakerij voor zin? Het is een gecertificeerde 80 plus bronze voeding die 432W op de 12V lijn zegt te kunnen verwerken. Die 150W beperking is uit de lucht gegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Het is geen bangmakerij, het is een feit.

Een 80 Plus certificaat zegt alleen iets over efficiëntie bij 20%-80%-100% belasting en helemaal niets over kwaliteit en stabiliteit en of een voeding aan de geldende ATX specificatie voldoet. Recente hardware vereist van een voeding dat deze voldoet aan ATX2.4 en icm de meest recente videokaarten gaat dat in veel gevallen zelfs nog fout. Die vereisen dat een voeding een bepaalde transient response tijd heeft waaraan alleen een voeding met bepaald intern design aan kan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Uszka schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:58:
Het is geen bangmakerij, het is een feit.

Een 80 Plus certificaat zegt alleen iets over efficiëntie bij 20%-80%-100% belasting en helemaal niets over kwaliteit en stabiliteit en of een voeding aan de geldende ATX specificatie voldoet. Recente hardware vereist van een voeding dat deze voldoet aan ATX2.4 en icm de meest recente videokaarten gaat dat in veel gevallen zelfs nog fout. Die vereisen dat een voeding een bepaalde transient response tijd heeft waaraan alleen een voeding met bepaald intern design aan kan voldoen.
Ik snap best dat het verwarrend kan zijn als je hier jaren lang leest dat je vooral de aanbevolen minimum voeding vereisten opgegeven door Nvidia en AMD moet negeren en in plaats daarvan je voeding zo klein mogelijk moet houden. Het liefst dan ook nog een Seasonic. Vervolgens komen er kaarten die naar 570W pieken en grijpt de overactieve OCP van Seasonic in en dan gaat het mis. Tja vervelend. Maar die les heeft in dit topic geen enkele relevantie.

Systemen uit de tijdsgeest waarbinnen de TS een videokaart van gaat kiezen zaten vaak zo rond de 350W full load, het hele systeem praten we dan over. Denk aan de genoemde R9 280X met een TDP van 250W en de GTX 970 waar het systeem ruim onder de 300W blijft. Had ik dan zelf deze voeding uitgekozen? Nee. Maar beide kaarten gaan prima werken op die voeding. Zo niet dan kun je altijd nog aanspraak maken op je garantie... Geen reden voor paniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
sdk1985 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 00:27:
[...]

Precies.

Een andere manier om naar dezelfde getallen te kijken, is in de lijsten die ze hebben:
https://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
Ik zou zeker alles dat zij niet in hun "High end GPUs" hebben staan, niet aanraden, zelfs de 1030 rekenen ze daarbij.
Voor de meeste video kaarten is een dergelijke score als indicatie genoeg, maar er zijn fabrikanten die wat sjoemelen, door onder hetzelfde nummer varianten uit te brengen met heel verschillende prestaties. Zie bijv. het verschil tussen de 1030 met DDR5 en DDR4. Dat is niet normaal, maar voor een paar modellen worden die spelletjes gespeeld. Daarom is het ook goed om hier op het forum te vragen.
Pagina: 1