Aankoop/ advies EAP225 of EAP235 Wall

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbreider
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-05 06:40
Wat zoek ik?

Een nette oplossing om mijn huis te voorzien van een goede Wifi dekking.

Huidige situatie

nieuwbouw 2016
- 3 woonlagen
- Elke kamer voorzien van meerdere CAT6 WCD's
- Geen CAT6 mogelijkheden voor het plafond aanwezig

- T-Mobile 100mbit glasvezel
- Router in de meterkast
- 1x Patchpanel 12poorts
- 1 x TP-Link TL-SG108E
- 1 x TP-Link TL-SG1005P

Kortom in huis ligt al de benodigde bekabeling voor o.a.
- werkplek 2x
- TV woonkamer incl. settopbox
- Reciever woonkamer
- Toekomstige AP's
- Toekomstige devices

Waarvoor hebben we WiFi nodig?
- TV/ Chromevast slaapkamer
- Mobiele devices
- TV/ Chromecast zolder
- Toekomstige devices

Met het huidige T-Mobile modem, haal ik voor de beneden en eerste verdieping een werkbare internetsnelheid via Wifi. Op zolder is het bedroevend slecht, als in niet werkbaar.

Benedenverdieping ping 17 ms - 45 mbps
1ste verdieping ping 13 ms - 36mbps
Zolder duurt lang...

Met het plaatsen van 2 AP's verwacht ik minimaal een snelheid van 75 mbps te behalen. Is dit realistisch?

Mijn plan is om in de woonkamer een AP te plaatsen en op de eerste verdieping. De zolder is voor nu minder van belang.

In de woonkamer zou ik het liefst een AP plaatsen achter het tv meubel. Op de eerste verdieping in de werkkamer. Deze AP zou bovenop een kast komen, eventueel via een kabelgoot richting het plafond maar dat heeft geen voorkeur i.v.m. het zicht.

Nu mijn twijfel, welk accespoint is hier het meest geschikt voor?
- TP-Link Omada EAP225
- TP-Link Omada EAP235-Wall

Als ik kies voor de EAP235, werken deze optimaal als ik ze niet optimaal positioneer ( lees achter en bovenop een kast)

Wanneer ik voor de Wall variant kies moet ik een tweetal WCD opofferen en een connector op een stugge kabel maken om de Wall aan te sluiten, dit lijkt mij ook niet ideaal.

Plaatje bij het praatje ter verduidelijking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02Ve6l7UTy6A_3vm12D0dW0oi44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dlsp7okgG5UuGtGU4uKcNbTb.jpg?f=fotoalbum_large

Groen - Glasvezel + modem
rood - WCD punten
Geel - Mogelijke plekken voor een AP

Kortom welke 2 opties zouden voor een goede dekking moeten zorgen?

Beste antwoord (via bbreider op 19-04-2021 20:43)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Uiteraard is de beste positie op de begane grond in het midden van het plafond, maar die ingetekende positie kan ook prima, want er is niets dat het wifi signaal blokkeert mist er niets voor staat.

Ik zou gewoon voor de EAP225 gaan, maar dan niet horizontaal plaatsen maar verticaal ander straalt hij heel slecht.
Maak een houten driehoek die je in de hoek monteert en daar de AP op bevestigt.
Welk van de twee hoeken is afhankelijk waar je het meest zit als je een wifi device gebruikt.

Achter een tv is ongeveer de slechtste plaats die je kunt bedenken.

Wat je op de eerste verdieping intekent is voor de kamer aan de andere kant funest, probeer daar ergens boven de trap een AP te plaatsen.
Kabeltje door de muur van de slaapkamer moet geen probleem zijn lijkt me en dan horizontaal op de gaan plaatsen zodat hij naar de kamers straalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 19-04-2021 14:51 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-05 22:24
Bouw 2016 is naar verwachting betonnen vloeren, dan zul je al heel snel naar 3 ap's moeten, 1 per verdieping.

Je zou het kunnen redden met 2,4Ghz maar dan is de snelheid naar verwachting veel meer "al over the place " dan op de 5Ghz gezien je daar veel sneller lat hebt van air time saturatie doordat de 2,4Ghz veel minder kanalen en een veel ruimer bereik heeft dan de 5Ghz.

Je posities zijn ook echt sub optimaal ten aanzien van volledige dekking, ik denk dat je dan de AP's op de plekken zet waar loze leidingen uitkomen.

Ik heb zelf ook zo een situatie en gebruik het trapgat om een AP per verdieping te plaatsen, lekker centraal, zodat je overal redelijke dekking hebt. Je weet immers nu nog niet waar je eerdaags iets wilt gaan plaatsen gebruiken, zeker niet in het geval van toepassing als IOT devices.

Dus ga echt kijken waar en of je centraal kunt plaatsen met de optie om ook op zolder te kunnen plaatsen anders blijft het in mijn ervaring behelpen. Je kunt nu ontwerpen voor je behoeftes nu, maar het is vaak verstandiger om te ontwerpen voor je toekomst die 100Mbit zal mogelijk ook nog wel eens omhoog gaan en het zou zonde zijn als je dan eigenlijk weer het een topic moet gaan openen in de zin van wifi haalt snelheid niet.

Dus denk er even goed over na. In je voorstel heeft je wifi het al gegarandeerd moeilijk in je Keuken, Verste slaapkamer en de gehele 2e verdieping.

Ik haal nu op de 5Ghz overal tussen de 300 en recentelijk max 600mbit op telefoons en op laptops meestal tussen de 500 en 600Mbit als het een wifi6 client betreft.

[ Voor 65% gewijzigd door mash_man02 op 19-04-2021 12:27 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbreider
Klopt de verdiepingsvloeren zijn allemaal van beton.

Ik ben het met je eens betreft de posities, echter heb ik alle loze leidingen al gevuld met CAT6 kabels en zijn er geen centralere of andere plekken dan aangegeven.

Betreft de zolder daar kan ik op (kort) termijn een zelfde AP plaatsen als ik straks in de woonkamer en op de eerste verdieping een AP heb geplaatst. De zolder wordt nu nog weinig gebruikt vandaar dat die nog geen prioriteit heeft.

De meeste devices maken nu nog gebruik van 2,4Ghz maar ben mij van bewust dat dit straks snel kan veranderen.

Ik ben mij er van bewust als ik een AP ga verstoppen dat dit altijd minder is dan het plaatsen van een AP aan het plafond. Echter zou het dan niet beter zijn om voor een Wall AP te gaan of toch gewoon de EAP225?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24

lier

MikroTik nerd

Is er nog een mogelijkheid om met de locatie van de AP's te schuiven? Want in een hoek is niet echt ideaal. Plafond een optie? En anders halverwege de kamer? Hoe ben je tot de huidige locatie gekomen?

Wat zijn verder je eisen en wensen? Snelheid is benoemd, wil je dat op zowel 2.4GHz als op 5GHz? Wil je nog iets met gastennetwerk doen? Heb je buiten Wifi nodig? En wat zijn verder je eisen en wensen?

Tav de accesspoints, dat is makkelijk: ze hebben verschillende afstralingspatronen en zijn daardoor niet te vergelijken. Vanwaar je vraag?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbreider
De AP in de woonkamer zou nog naar het midden van de kamer verplaatst kunnen worden. Echter nog steeds achter het tv meubel. Het plafond is in de woonkamer een no-go.

Voor de 1ste verdieping zou het plafond wel kunnen maar heeft (nog) niet de voorkeur.

Heb nu voor deze locaties gekomen vanwege de CAT6 WCD's die op deze locaties zitten.

Mijn verdere wensen zijn vrij summier. Zelfde snelheid 2,4 als 5Ghz te behalen gaat niet lukken vanwege plaatsing AP's. dus die laat ik varen. Daarnaast zijn de essentiële apparten verbonden via LAN. Gastennetwerk is een nice to have geen must have, hetzelfde geld voor Wifi in de tuin ook een nice to have.

Mijn vraag betreft de twee verschillende AP's? Prijs/ kwaliteit lijkt mij voldoende voor mijn wensen en eisen dus vandaar dat deze op mijn short list staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-05 22:24
De een gebruik je als je moet wall mounten en de ander voor plafond mounting, dat heeft te maken met de afstraal patronen van de antenne's.

Dus de manier waar en hoe je je ap's gaat plaatsen bepaald technisch ook al dat je wall of ceiling mount moet gaan aanschaffen.

En nee , niet optimaal positioneren betekend mindere signaal sterktes op de doel locaties, dus ook sub optimale prestaties.

Zie onderstaande uitleg, maar kort gezegd minder signaal betekend vanaf een bepaalde sterkte dat adaptive rate aan het werk gaat en de bit speed, coding en soms ook het modulatie type aanpast om de verbinding betrouwbaarder te krijgen.

https://www.commscope.com...uckus&utm_medium=redirect

Open line of sight en minimaal een meter weg bij andere potentieel storende apparatuur is het advies wat ik je daar kan geven.

Je zou het met trial en error kunnen proberen, maar dan werk je met wifi eigenlijk altijd sub optimaal. Dat is ook wat ik meestal aan bedrijven adviseer. Als je tot de conclusie komt dat je dekking in basis onvoldoende is voor je toepassing zullen nagenoeg alle ap's verplaatst moeten worden.

Dus bezint eer ge begint. Niets zo irritant al een wlan dekking die het net niet red waardoor je moet gaan bijplaatsen omdat herplaatsen niet kan of andere bezwaren met zich meebrengt. En dan vevolgens tot de conclusie komen dat roaming niet lekker werkt en alles weer opnieuw moeten gaan uitwerken 8)7

[ Voor 81% gewijzigd door mash_man02 op 19-04-2021 14:38 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Uiteraard is de beste positie op de begane grond in het midden van het plafond, maar die ingetekende positie kan ook prima, want er is niets dat het wifi signaal blokkeert mist er niets voor staat.

Ik zou gewoon voor de EAP225 gaan, maar dan niet horizontaal plaatsen maar verticaal ander straalt hij heel slecht.
Maak een houten driehoek die je in de hoek monteert en daar de AP op bevestigt.
Welk van de twee hoeken is afhankelijk waar je het meest zit als je een wifi device gebruikt.

Achter een tv is ongeveer de slechtste plaats die je kunt bedenken.

Wat je op de eerste verdieping intekent is voor de kamer aan de andere kant funest, probeer daar ergens boven de trap een AP te plaatsen.
Kabeltje door de muur van de slaapkamer moet geen probleem zijn lijkt me en dan horizontaal op de gaan plaatsen zodat hij naar de kamers straalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 19-04-2021 14:51 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbreider
Oké er is wat tijd overheen gegaan. Maar inmiddels hangt alles naar wens. :)

Met alle tips en tricks van jullie toch nog wat aanpassingen gedaan. In eerste plaats alle apparatuur die van een kabel voorzien kan worden voorzien van een kabel.

Uiteindelijk voor twee AP's (TP Link EAP225) gekozen.

De eerste AP heb ik in de woonkamer in een hoek achter het gordijn gehangen. Hangt nu op zo'n 2 meter hoogte achter een gordijn.

De tweede AP heb ik niet op de eerste verdieping maar op de zolder in het trapgat gehangen. Zodoende heb ik voldoende dekking op de 1ste verdieping en op zolder.

Met deze set-up behaal ik 75 mbps van de 100 mbps via Wifi. Kortom ik ben tevreden.

Om mezelf meer inzicht te verschaffen in het netwerk heb ik naast de twee AP's ook de TP Link OC200 (controller) aangeschaft.

Bedankt voor alle input! _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door bbreider op 17-05-2021 13:21 ]

Pagina: 1