Aardewerken mok 'lekt'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limaad
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een aardewerken mok die na 5 jaar vreemd gedrag heeft. De mok 'lekt' sinds kort op twee plekjes een bepaalde donkere vloeistof via de zijkant. (En nee... niet de inhoud van de mok.)

Beide 'lek' plekjes zitten in de buurt van waar het glazuur stopt.
Dit lijkt enkel te gebeuren wanneer ik thee drink. Dus iets met 100 graden Celcius die een stof vloeibaar maakt en uit het aardewerk drukt?
Als ik het zie gebeuren, blijft het bij een druppeltje zo groot als op de foto.
Als ik het weghaal, dan ruikt mijn vinger een beetje metalig.

Mogelijk relevant: Mok uit Nepal, waarschijnlijk ook daar gemaakt. Ik weet niet of ze daar andere standaarden erop nahouden om bepaalde stoffen te mengen in hun aardewerk?

Online kan ik niets vinden over dit fenomeen.

Is iemand hiermee bekend en weet iemand of ik hier iets van kan oplopen? Ik ben een beetje gehecht aan de mok, al wil ik natuurlijk geen loodvergiftiging o.i.d. oplopen!

Zo ziet het er dus uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3t_wcw0TXdGy42CtY8ZD6pnGyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUBv66ir03BsMx1vz6gylg5o.jpg?f=fotoalbum_large

Vrij makkelijk uit te smeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ksquv4UlC8PMOLvPh8MH3M5pyXI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/06eL3lxpBwYdghOg2ppTp4CX.jpg?f=user_large

En onder de warme kraan verdwijnt het plekje zonder zwarte sporen achter te laten. Totdat ik dus weer een nieuw kopje thee drink.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Limaad op 19-04-2021 14:27)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:27

g0tanks

Moderator CSA
Via reddit: https://www.reddit.com/r/...eapot_sweats_black_drops/
When a ceramic vessel leaks like that, the glaze is crazed (cracked) on the inside and outside. The stuff that is leaking through may be bacteria laden. You should not use this mug teapot anymore to consume food or beverages. It is compromised.
Het beste is om de mok niet meer te gebruiken dus.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk gewoon een scheutje in het aardewerk, dat groter wordt door uitzetten. Niet zoveel aan de hand, maar het scheurtje zal ooit groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Geen idee wat het is..
Maar mok in de oven op 100 graden en kijken hoelang het drupje drupt?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limaad
  • Niet online
AlterEgo schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:36:
Waarschijnlijk gewoon een scheutje in het aardewerk
Sure, er is ergens iets aan het stuk gaan. Maar wat lekt er dan uit? Aardewerk..?
jack zomer schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:36:
Maar mok in de over op 100 graden en kijken hoelang het drupje drupt?
Goed idee. Binnenkort ga ik dat eens proberen!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:27

g0tanks

Moderator CSA
Via reddit: https://www.reddit.com/r/...eapot_sweats_black_drops/
When a ceramic vessel leaks like that, the glaze is crazed (cracked) on the inside and outside. The stuff that is leaking through may be bacteria laden. You should not use this mug teapot anymore to consume food or beverages. It is compromised.
Het beste is om de mok niet meer te gebruiken dus.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Mwah, 100 graden hete thee werkt toch wel redelijk steriliserend lijkt me?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limaad
  • Niet online
Ah dat is balen zeg. Net wat ik niet wilde horen, mijn favoriete mok die ik niet meer (veilig) kan gebruiken...

@DexterDee Op die reddit staat het volgende:
That's old dried up concentrated tea residue becoming rehydrated due to water/heat being introduced. It's like the sludge you get at the bottom, except it's residue trapped in the cracks in your vessel. I'd not use that anymore, it's probably trapping bacteria and whatnot every time it's used/dried. While bacteria normally cooks out, toxins left behind by them may not, and you could become ill. Not worth it, IMO.
Bedankt voor het meedenken allemaal. De link van g0tanks lijkt aardig op een definitief antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-10 21:45
DexterDee schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:26:
[...]

Mwah, 100 graden hete thee werkt toch wel redelijk steriliserend lijkt me?
Buiten dat, op het moment dat het water kookt is het 100 graden. Op het moment dat jij het in je kopje giet is het eigenlijk alweer afgekoeld.. anders zou het blijven borrelen in je beker, dat gebeurd niet. Dus ik zou ook het risico niet willen lopen, weg met dat ding.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:10

Bob Popcorn

Plop!

DonJunior schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:34:
[...]

Buiten dat, op het moment dat het water kookt is het 100 graden. Op het moment dat jij het in je kopje giet is het eigenlijk alweer afgekoeld.. anders zou het blijven borrelen in je beker, dat gebeurd niet. Dus ik zou ook het risico niet willen lopen, weg met dat ding.
De meeste bacteriën gaan dood vanaf 67 graden. Thee zal dus betrekkelijk weinig bacteriën bevatten.

Ik denk ook dat het oude thee is die naar buiten lekt door scheurtjes. Zulke mokken zijn vast wel te krijgen ergens trouwens, alleen dan zonder de emotionele waarde :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als je gehecht bent aan de mok kun je hem het beste voor iets anders gebruiken, als pennenbakje of lepelhouder of iets dergelijks. idd niet fris.

het kan zijn dat ie breekt maar je kan proberen hem uit te koken in een pan voor 10 minuten. je kunt hem het beste dan eerst in het water doen en dan pas het water aan de kook brengen. Als het kookt nog 10 minuten laten doorkoken en dan langzaam laten afkoelen.

ik zou zelf voor de eerste optie gaan, kun je er sowieso nog van genieten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:17

DukeBox

loves wheat smoothies

Vraag anders aan een pottenbakker in de buurt of hij opnieuw geglazuurd kan worden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limaad
  • Niet online
Goede tips. Thanks!
Pagina: 1