Ik heb een aardewerken mok die na 5 jaar vreemd gedrag heeft. De mok 'lekt' sinds kort op twee plekjes een bepaalde donkere vloeistof via de zijkant. (En nee... niet de inhoud van de mok.)
Beide 'lek' plekjes zitten in de buurt van waar het glazuur stopt.
Dit lijkt enkel te gebeuren wanneer ik thee drink. Dus iets met 100 graden Celcius die een stof vloeibaar maakt en uit het aardewerk drukt?
Als ik het zie gebeuren, blijft het bij een druppeltje zo groot als op de foto.
Als ik het weghaal, dan ruikt mijn vinger een beetje metalig.
Mogelijk relevant: Mok uit Nepal, waarschijnlijk ook daar gemaakt. Ik weet niet of ze daar andere standaarden erop nahouden om bepaalde stoffen te mengen in hun aardewerk?
Online kan ik niets vinden over dit fenomeen.
Is iemand hiermee bekend en weet iemand of ik hier iets van kan oplopen? Ik ben een beetje gehecht aan de mok, al wil ik natuurlijk geen loodvergiftiging o.i.d. oplopen!
Zo ziet het er dus uit:
:strip_exif()/f/image/CUBv66ir03BsMx1vz6gylg5o.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrij makkelijk uit te smeren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/06eL3lxpBwYdghOg2ppTp4CX.jpg?f=user_large)
En onder de warme kraan verdwijnt het plekje zonder zwarte sporen achter te laten. Totdat ik dus weer een nieuw kopje thee drink.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Beide 'lek' plekjes zitten in de buurt van waar het glazuur stopt.
Dit lijkt enkel te gebeuren wanneer ik thee drink. Dus iets met 100 graden Celcius die een stof vloeibaar maakt en uit het aardewerk drukt?
Als ik het zie gebeuren, blijft het bij een druppeltje zo groot als op de foto.
Als ik het weghaal, dan ruikt mijn vinger een beetje metalig.
Mogelijk relevant: Mok uit Nepal, waarschijnlijk ook daar gemaakt. Ik weet niet of ze daar andere standaarden erop nahouden om bepaalde stoffen te mengen in hun aardewerk?
Online kan ik niets vinden over dit fenomeen.
Is iemand hiermee bekend en weet iemand of ik hier iets van kan oplopen? Ik ben een beetje gehecht aan de mok, al wil ik natuurlijk geen loodvergiftiging o.i.d. oplopen!
Zo ziet het er dus uit:
:strip_exif()/f/image/CUBv66ir03BsMx1vz6gylg5o.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrij makkelijk uit te smeren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/06eL3lxpBwYdghOg2ppTp4CX.jpg?f=user_large)
En onder de warme kraan verdwijnt het plekje zonder zwarte sporen achter te laten. Totdat ik dus weer een nieuw kopje thee drink.
Alvast bedankt voor het meedenken!