Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat zouden jullie doen met de schaduw op de 2e rij PV?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 11:25
Hoi allen,

vorige week zijn bij ons de zonnepanelen op onze vrijstaande garage gelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISdhDo8z7vx2t5o27WJvgiyKb6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HqoXafhTkYTKqTeUfKdhV6Es.png?f=fotoalbum_large

Deze staan op het zuid-westen gericht. De panelen op het dak van het huis op het zuid-oosten.

So far so good dus. Echter, zijn de panelen dusdanig dicht op elkaar gelegd dat ze schaduw geven op de 2e rij vanaf een uur of 18:30.

De zonnepanelenboer geeft aan dat het volgens voorschrift van de fabrikant geplaatst is, maar mij zit het dwars dat er voldoende ruimte is om de voorste rij wat naar voren te trekken. Ze geven ook aan dat ze nog steeds voldoen aan opbrengstgrarantie van 2400kwh, en als ik meer wil dat alleen gegarandeerd kan worden met micro-omvormers. Ik heb geen andere objecten in de buurt die schaduw kunnen geven en vind dat nogal zonde. Het gaat overigens over 10x360 longi panelen in een solartstell portrait opstelling.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?
- Laten voor wat het is, dan maar wat minder stroom.
- De zonnepanelen leverancier vragen ze te verleggen (evt door niet betalen/rechtsbijstand in te schakelen).
- Zelf de panelen verleggen.
- Korting vragen voor het gemis in opbrengst.

Beste antwoord (via Dabba681 op 19-04-2021 12:59)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je kan ook er ook nog 2 panelen voor leggen:P

welk montage systeem is dat? ik denk namelijk niet dat de fabrikant het overstek van de over sized panelen mee nemen in hun advies. dus gewoon even zelf nalezen of het klopt.

En dan of laten verplaatsen of die panelen ervoor laten leggen ;)

Veder wat @gysman11 zegt als je omvormer met schaduw om kan gaan is het verlies klein omdat de string nog overeind blijft staan en de opbrengst hoe dan ook al erg laag is om die tijd.

Alle reacties

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Heb je al uitgerekend hoeveel minder stroom het is? (tip: het is heel weinig...)

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je kan ook er ook nog 2 panelen voor leggen:P

welk montage systeem is dat? ik denk namelijk niet dat de fabrikant het overstek van de over sized panelen mee nemen in hun advies. dus gewoon even zelf nalezen of het klopt.

En dan of laten verplaatsen of die panelen ervoor laten leggen ;)

Veder wat @gysman11 zegt als je omvormer met schaduw om kan gaan is het verlies klein omdat de string nog overeind blijft staan en de opbrengst hoe dan ook al erg laag is om die tijd.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:51

ericplan

5180 Wp PV

Als je heel lui bent schroef je de paneelklemmen los en schuif je de onderste panelen iets naar beneden. Dezelfde truc haal je ook uit met de andere rij, die je iets omhoog schuift. Overigens zal dit tot een nauwelijks waarneembare extra opbrengst leiden.

[ Voor 16% gewijzigd door ericplan op 19-04-2021 11:24 ]

A'dam PVOutput

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-11 11:25
Solarstell portrait. Ik heb geen idee hoe ik "verlies" zou moeten uitrekenen. Maar het lijkt een % of 5-10 over de achterste panelen aan schaduw te vallen. Het is een 2 string omvormer, maar toch zit het me dwars dat er "onnodig" schaduw op de panelen valt. Maar als ik het goed begrijp moet ik me er niet druk over maken, en eerder kijken of ik er nog 2 panelen voor kan krijgen :)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

De leverancier heeft in principe gelijk dat ze correct gelegd zijn en dat de opbrengst zoals gepland gegarandeerd kan worden. Dat jij meer plek hebt is een luxe probleem!

Wel kan je nog steeds vragen wat de meerprijs zou zijn om de voorste rij panelen naar voren te laten leggen. Het is vast wat werk kwa balken verlengen, kabels verlengen (misschien) en het zaakje repositioneren.

Een andere meerprijs zou zijn zoals genoemd om er panelen bij te leggen. Dat is waarschijnlijk de meer rendabele investering, als het kwa aansluiting en omvormer en dergelijke geen probleem is. En niet netto weer meer schaduw geeft op de eerste (dan 2de) rij panelen. Ik weet zo de maat van de panelen niet, maar als dat het standaard type is (170 x 100 cm) dan kan je er misschien zelfs 3 stuks plaatsen. 510 cm totaal. Als dat net lukt. Dan heb je zowiezo een bak meer opbrengst!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou even kijken naar de mogelijkheden om ze te verschuiven. Het verlies is niet heel groot maar als je met een half uurtje werk de komende jaren geen schaduw hebt dan is dat de moeite wel waard.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Het zal op de kortste dag van het jaar (+/- 21 december) een nog veel langere schaduw zijn. Daarnaast, je hebt het over 18:30, dan heb je de bulk van de opbrengst al gehad. Het zal zeer minimaal zijn wat je aan opbrengst wint als je iets gaat aanpassen.

Voor deze maand(en) is het wellicht net voldoende om ze een paar centimeter op te schuiven in de klemmen als die ruimte er is. Maar zoals gezegd zul je in najaar er weer tegenaan lopen.

Heb je een grafiek van een goede dag met een parabool? Als het echt voor problemen zorgt dan zou je daar een dip moeten zien rond het tijdstip dat de schaduw verschijnt.

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2021 15:03 ]

Pagina: 1