Toon posts:

Hoe Warm word jouw Zalmon CNPS 3100 !?!?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zie toppic-->

Ik heb zelf een Duron 700@ 960 en hij word gestressed 48 graden en idle 44 graden!!

dus zo;

-proc;
-mobo;
-Voltage;
-TEMP IDLE;
-TEMP stressed;

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:? lekker boeiend zeg.
Mijn oproc word stressed 50c .. en nu, wat heb je aan deze info?
--> -= Huiskamer =- <-- lijkt me beter voor zo'n wazige nutteloze opsom topic.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• D-FENCE
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nou dat vind ik wel nuttige informatie!!!
Ik wil zelf ook een Zalman aanschaffen en wil wel weten hoe die presteerd.
Verschillende reviews gelezen, daar wordt ik namelijk niks wijzer van, de ene kraakt het af de ander prijst het aan!!! *D

Verwijderd

Kheb een ZalmanCNPS3100G in een wat ongewone situatie, maar toch maar ff reageren:
Ik heb een k6-3+ 450@600 op 2.0 volt, dit is een beetje een ongewone processor die eigenlijk bedoelt is voor een laptop en dus ook maar heel weinig watt (20 ongeveer)verstookt. Aan de andere kant probeer ik 'm ook weer passief te koelen, dus vandaar dat ik een huge heatsink zoals die van een Zalman gekozen heb.

Verder heb ik niet zo'n geweldige airflow in m'n kast (vanwege de stilte) en was het toen ik de verschillende mogelijkheden testte ongeveer 35 graden in m'n kast. Bovendien zit de fan helemaal niet mooi boven m'n Zalman... hij zit helaas voor ongeveer de helft boven de flowerheatsink (komt door de rare indeling van m'n verouderde SS7 ASUS P5A mobo). En ik zit nog een beetje te experimenteren met de dikte van de ASII die ik ertussen heb gesmeerd ipv van de standaard koelprut. Helaas zijn alle handleidingen voor ASII gebaseerd op kleine cores ipv van de grote heatspreader van een k6-3+, daarom denk ik ook dat ik op het moment een iets te dikke laag heb waardoor de temperatuur een graad of 2 beter kan.

In elk geval de resultaten:

PSU fan (Papst 8412NG) op 7 volt, Zalman fan uit
kasttemperatuur: 35
processor idle: 49
processor stressed: 68

PSU fan (Papst 8412NG) op 7 volt, Zalman fan silent
processor idle: 41
processor stressed: 48

PSU fan (Papst 8412NG) op 7 volt, Zalman fan normal
processor idle: 41
processor stressed: 46

PSU fan (Papst 8412NG) op 12 volt, Zalman fan uit
kasttemperatuur: 33
processor idle: 43
processor stressed: 57

PSU fan (Papst 8412NG) op 12 volt, Zalman fan silent
processor idle: 40
processor stressed: 45

PSU fan (Papst 8412NG) op 12 volt, Zalman fan normal
processor idle: 39
processor stressed: 44

Hiermee kan dus de C/W waarde worden berekend.
Voor een kast met slechte airflow kom je dan dus uit op:
Zalman fan uit: 1.65
Zalman fan silent: 0.65
Zalman fan normal: 0.55

Voor een kast met goede airflow kom je dan dus uit op:
Zalman fan uit: 1.2
Zalman fan silent: .6
Zalman fan normal: .55

Zoals dus te zien is, maakt een betere airflow (en een lagere kasttemperatuur) in dit systeem vooral uit als de fan van de Zalman langzaam of niet draait. Dit komt doordat de heatsink altijd wel warm is, en als het maar een graad of 10 scheelt met de temperatuur van de lucht dan koelt dat natuurlijk niet zo geweldig... Bij een processor die meer warmte genereerd (athlon ofzo) zullen dus betere C/W waardes worden gehaald bij de laatste metingen omdat de temperatuur in verhouding minder snel oploopt terwijl het wattage (waardoor je deelt) wel veel groter is. Oftewel: mijn processor produceert eigenlijk niet genoeg warmte om de volledige kracht van deze koeler op volle snelheid te laten zien. Bovendien zijn de waardes nog flink wat te hoog door de slechte plaatsing van de fan en i.v.m. die te dikke ASII laag.

Verder is hij in silent mode echt niet te horen met de kast dicht, terwijl hij in normal mode een zacht gezoem/geruis van lucht maakt. Dit valt nog steeds in het niet bij de 32dB(A) van de Papst fan op volle toeren, en is zeker zeer acceptabel.

Ik denk tenslotte dat hij dus zeker geschikt is om een moderne Athlon die een watt of 70 verstookt voldoende te koelen (60 graden ofzo) als de fan er recht boven zit. Overklokken zit er dan niet echt meer in, maar stil en overklokken zijn twee dingen die meestal niet samengaan.

Verwijderd

Hoe was trouwes bij jullie de afwerking van de onderkant?
Bij mij wassie behoorlijk glad (kon mezelf derin zien), maar bij het uitwrijven van de ASII kon je wel zien dat er wat meer achterbleef in het gedeelte met de samengedrukte bladen. Verder zat er nog een kleine bluts op, maar dat is blijkbaar voor het lappen gebeurt want het had geen uitsteeksels. En het zat ook nog eens redelijk aan de zijkant, dus voor een moderne processor zit hij bij lange na niet onder de core. Dat zal denk ik ook wel de reden zijn geweest voor Zalman om dit exemplaar toch door de keuring te laten komen.

Verwijderd

PSYFLUX,

als je een voeding met 2 fans erboven zet, hoe warm wordt ie dan zonder heatsink-fan?

Via C3 processor + Zalman heatsink, zonder fans -> lekker stil als huiskamer MP3/DivX spelertje.

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 13:16 schreef BBL the 2nd het volgende:
PSYFLUX,

als je een voeding met 2 fans erboven zet, hoe warm wordt ie dan zonder heatsink-fan?
Je bedoelt bijvoorbeeld een Enermax voeding?
Ik zou het niet echt weten, aangezien ik niet zo'n ding heb om te testen... Maar als ik zou moeten gokken denk ik dattie stressed een graad of 63 zal worden met zo'n Enermax. Die verplaatst namelijk ook niet zo veel lucht om maar stil te zijn, maar gaat wel weer harder draaien als de lucht erg warm wordt (doet mijn PSU standaard ook, maar dat gebruik ik niet).
Via C3 processor + Zalman heatsink, zonder fans -> lekker stil als huiskamer MP3/DivX spelertje.
Dat is precies de bedoeling voor mijn systeempje, maar hij wordt eigenlijk wel wat te heet op 600Mhz & passief gekoeld met die Papst op 7 volt. Probleem is dattie instabiel wordt boven de 55 graden als hij naar 600Mhz geklokt is. En ik vind het zonde om 'm naar 550 ofzo terug te klokken als hij de 600 ook makkelijk kan halen als ik de Zalman fan silent laat draaien. Tenslotte maakt het voor het lawaai vrijwel nix uit, en voor de snelheid wel flink wat omdat de L2 cache on-die is.

Een Via C3 processor zou wel makkelijk volledig passief gekoeld kunnen worden, dit heeft de tech support van Zalman mij zelfs verteld toen ik hun vroeg of een k6-3+ ook passief gekoeld kon worden met de ZalmanCNPS3100G:
Hello!

It may become rather hot, but I think it can handle it. Cyrix-III CPUs have been able to run without a fan with CNPS3100-G, so a mobile CPU like K6-III+ should be okay, too.

Wesley Chung / WDSoft.com
Order & Support Assistance for Zalman Tech.

Jeroen Kooij wrote:
> I'm trying to build a silent system for watching Divx movies, and I came across the Zalman. But I wonder: would it actually be possible to cool my k6-3+ 450 with the CNPS3100G without installing the fan?
> The processor only dissipates about 20 watt because it actually is a processor meant for the mobile market. Thus it's made with 0.18micron technology and runs much cooler than a normal k6-3/k6-2. I'd figure this would be an ideal candidate for passive cooling since it generates so little heat compared to modern processors like the Athlon. However, I want the temperature to stay below 55 degrees because of stability, and I use an Aopen HQ45 with a case temperature of 31 degrees... I'm probably gonna improve the airflow by replacing the original fan with a silent Papst of Panaflo fan, and maybe installing another one in the front of the case.
>
> Anyway, do you think it is possible to cool this processor in it's current state with a CNPS3100G without the fan installed?
>
> BTW, excuse me for any mistakes I made, it's not my native language...

• Bertus | IA
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-03-2009

Bertus | IA

member of pienie

Ik heb een Enermax 350W voeding en zalman CNPS3100 op een
T-Bird 1200\200 1.70 V
Kamertemp 24 graden, Kasttemp 30 graden , CPU 58 en stressed 63 graden.
Alles loopt zeer stabiel op een MSI K7T Turbo.
I.v.m de rust loopt de zalman op 1970 RPM en de voedingsfan op 1650 RPM. ( sensor voeding afgeknipt.)
Tevens de intake fan op 7V gezet.

Verwijderd

Opsomtopic!

Verwijderd

informatief topic.
Zoek eens op al die Silverado topics, waarvan er op een gegeven moment ook een stuk of 15 tegelijk liepen...

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

geen id ik heb geen zalman, me proc blijft koel zat met mijn FOP38 en 5 casefans (stressed 37C 8-) )

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Op vrijdag 17 augustus 2001 18:36 schreef Greta48 het volgende:
Opsomtopic!
#$%#(&% en ik heb nog wel zo veel meer info dan een simpele opsomming voor D-FENCE gegeven omdat ik hetzelfde probleem als hem had: elke review zegt weer iets anders, en je weet echt niet of hij nu superslecht is of supergoed.

En zelfs een simpele opsomming is voor deze koeler zeer nuttig aangezien het een erg ongewoon model is en de meningen zeer verdeeld zijn, dus wat harde cijfers zijn zeker gewenst.
Op zaterdag 18 augustus 2001 01:35 schreef Shove_it999 het volgende:
geen id ik heb geen zalman, me proc blijft koel zat met mijn FOP38 en 5 casefans (stressed 37C 8-) )
Why post je dit?

En bovendien: de zalman is niet bedoelt om supergoed te koelen zoals het geval is met een FOP38 en 5 casefans, maar om superstil te zijn en toch nog voldoende te koelen.
Zeer kromme, offtopic vergelijking dus...

• D-FENCE
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Thanx voor de info PsyFlux, ;)
laat die anderen maar lullen, dit is nuttige informatie en ben hier zeker wijzer van geworden.
Ik ga er een bestellen!!! *D
Pagina: 1