Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies development PCs voor onze develop nieuwe locatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-10 22:43
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een desktop systeem voor webdevelopment. Het is voor op kantoor, dus esthetisch en stil is een voordeel. Verder klaar voor toekomst en wat spierballen.

Development: webdevelopment (angular/rxjs, builds), docker, kubernetes, nodejs/express, vscode, node.
Videochats
Browsen

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 400 / 600

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Monitoren, toetsenborden en muizen zijn er.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag:
- Debian draaien (voor ons nu de stabielste developmentdistro). Stabiliteit is belangrijkste, fancy features zijn niet nodig.
- 2 4k monitoren KUNNEN aansluiten of 2 monitoren met verschillender resoluties. Dit vergt een videokaart met weinig malheures onder debian. Met een intel-kaart in combinatie met interne GPU om 2 schermen aan te sluiten heb ik slechte ervaring, dus een kaart met 2 poorten die probleemloos werkt ligt voor de hand. Heftige 3D kracht is niet nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Esthetisch, niet te groot (al in zo klein als praktisch mogelijk) en stil.
gigabit ethernet
minstens 2x DP

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Er zijn heel veel opties en een goede vraag voor (web)developers zou misschien zijn: Met welke machine zou jij graag werken op je werk als je iets kon kiezen binnen dit budget.

Als een advies is om het budget te verhogen hoor ik daar graag argumenten voor. Ik wil 4 of misschien wel 5 machines kopen en dan loopt het gauw op :) Ook andere tips waar ik misschien niet aan heb gedacht zijn welkom!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
Vraag ze eerst zelf wat hun voorkeuren zijn?

de 11h gen heeft nu een stuk betere iGPU gelukkig, want voor 600 euro kan je geen gpu meer kopen :(

• RielN
99ruud99 schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:22:
Vraag ze eerst zelf wat hun voorkeuren zijn?

de 11h gen heeft nu een stuk betere iGPU gelukkig, want voor 600 euro kan je geen gpu meer kopen :(
Om eerlijk te zijn: de wat oudere machines met debian en VSCode bevallen prima en er is niets te wensen, dit is uitbreiding, ik wil een goede aankoop doen voor de komende paar jaren.

• 99ruud99
en als je klein zegt, welk formaat klein? achter-scherm-hang-klein of naast scherm zet klein ?

en wil je on-site garantie? dan geen prebuild.

• RielN
On-site garantie is niet nodig, achter scherm hang ook niet. Naast scherm zet klein kan erg praktisch zijn. Ik ging vooralsnog uit van een kast op de grond maar naast scherm is zeker geen slecht idee.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
RielN schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:20:

Er zijn heel veel opties en een goede vraag voor (web)developers zou misschien zijn: Met welke machine zou jij graag werken op je werk als je iets kon kiezen binnen dit budget.
Mijn voorkeur zou zijn een machine met een CPU met minstens zes cores, minstens 16GB RAM - maar liever 32 GB, en een SSD van minstens 1TB. In de praktijk past dan een 11e generatie Intel i5, de ingebouwde GPU kan twee 4K schermen aansturen (1 via HDMI, 1 via DP). Zo'n configuratie kost met 16GB ruim 600 euro, met 32 Gb RAM kom je dan op ruim 700 euro (inclusief BTW)
Overigens heb ik met Ubuntu betere ervaring met hardware ondersteuning - vermoedelijk vooral door de wat meer up-to-date kernel.

• 99ruud99
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenASRock B560M PRO4€ 119,-€ 119,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 59,-€ 59,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 33,78€ 33,78
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 84,70€ 84,70
1VoedingenCorsair TX550M€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,55€ 101,55
Totaal€ 647,93

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Development: webdevelopment (angular/rxjs, builds), docker, kubernetes, nodejs/express, vscode, node.
Single threaded workloads (js builds) schalen ongeveer lineair met turbo frequentie bij intel... Bij AMD ook. Wat betreft gpu zou in nvidia ook uitsluiten voor desktop gebruik op Linux. Als jij intel gpus uitsluit kom je op kaarten met AMDGPU driver uit als next best thing.

Met dit budget en requirements zou ik op dit moment serieus kijken naar die dell prebuilts met 3600ti er in. Kosten na verkoop gpu ongeveer eur 500. Geeft wat ruimte om nog een upgrade bij elkaar te sprokkelen.

Als je iets met containers doet wil je sowieso een upgrade naar 32GB en meer ruimte zit niet budget voor ram.

• RielN
Welke kleine barebone is geschikt voor een 11th gen CPU? Lijkt erop dat die deskmini 470 van ASROCK geen ondersteuning in BIOS heeft maar ik vind die form-factor wel heel interessant.

Ik zoek me suf, maar wat is de compactste optie voor een 11th gen (i5-11400?), even budget losgelaten? Het scheelt namelijk wel als ik die kasten niet overal op de vloer heb staan. Daarnaast de 11400 voor de sterke GPU, want de mogelijkheden voor monitor-setups lijken daar het beste.

• martyw
RielN schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:10:
Welke kleine barebone is geschikt voor een 11th gen CPU? Lijkt erop dat die deskmini 470 van ASROCK geen ondersteuning in BIOS heeft maar ik vind die form-factor wel heel interessant.

Ik zoek me suf, maar wat is de compactste optie voor een 11th gen (i5-11400?), even budget losgelaten? Het scheelt namelijk wel als ik die kasten niet overal op de vloer heb staan. Daarnaast de 11400 voor de sterke GPU, want de mogelijkheden voor monitor-setups lijken daar het beste.
De Deskmini is geschikt te maken met een BIOS upgrade, ook is er van ASROCK een VESA mount te koop.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 15:42

Croga

The Unreasonable Man

Als je je zorgen maakt over GPU ondersteuning van de ingebouwde Intel graphics, waarom dan niet voor AMD gaan?

Mijn ervaringen met de pricewatch: AMD Ryzen 3 3200G Tray zijn erg goed en als je voor meer cores wilt gaan kun je altijd naar de pricewatch: AMD Ryzen 5 Pro 4650G Boxed of pricewatch: AMD Ryzen 7 PRO 4750G Tray kijken. Combineer dat met een Asrock DeskMini en je hebt een leuke kleine setup.

• martyw
RielN schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 00:10:

Heb zojuist een Deskmini waar de meest recente BIOS versie op staat, met een i5-11500 binnen gekregen, met de laatste Ubuntu (21.04, komt volgende week officieel uit) heb ik een scherm op 4K draaien na een kleine hack in GRUB. Wat ik lees is dat je kernel 5.11 nodig hebt.

Voor de liefhebbers: in /etc/default/grub heb ik aan deze regel
code:
1
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash i915.force_probe=4c8a"

het i915 deel toegevoegd.

• RielN
Heb je die zelf samengesteld?

• martyw
RielN schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:07:
Heb je die zelf samengesteld?
Ik heb hem bij Azerty besteld (dus deskmini, CPU, SODIMM RAM en SSD) samen met een BIOS update, als extra service hebben ze hem ook inelkaar gezet :*)

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 09:02
Als webdeveloper wil je een zo krachtig mogelijk systeem, met snelle ssd zodat de vele files die je gebruikt snel geladen worden. Ook minstens 16gb ram of zelfs 32 zodat je editor niet traag word.

Verder zou ik aanraden niet te veel beknibbelen op budget ; als je gemiste productiviteit vanwege een sluggish systeem meeteld kost dat veel meer op den duur. Zeker als je het syteem nog wil kunnen upgraden zou ik ook niet te kleine kastjes nemen; dan beperk je je zelf aardig.

Stel dat je pci ssds wil gaan inzetten over 2-3 jaar, dan is het fijn als je nog een slot over hebt.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-11 22:56
Ik zou wel voor de zekerheid een pricewatch: Intel Core i5-11500 Boxed nemen i.p.v. de 11400, in de 11500 zit een betere GPU.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:20

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Met welke machine zou jij graag werken op je werk als je iets kon kiezen binnen dit budget.
Voor ontwikkelwerk zou ik sowieso een fanless machine kiezen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• RielN
Op dit moment testen we met 2 Acer Chromebook CXI4 apparaten (i5 10th gen en 16Gb geheugen).

Voor web- en android dev door de Linux sandbox erg prettig en tot nu toe bevalt het goed...
Pagina: 1