Inbetweens net iets te lang... hoe inkorten? Of laten doen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-06 11:35
Hallo,

Ik heb inbetweens gekocht op maat (grote pui), maar helaas 1cm te lang ingemeten in de hoogte. Dom dom dom

Het betreft een Dubbele-/Vlinderplooi, met loodjes.
Ik moet daar eigenlijk op de een of andere manier 1cm vanaf krijgen, best minimaal. Want hij mag niet over de vensterbank hangen, daar ligt regelmatig vocht en ik ben bang dat anders de inbetweens het water opnemen wat er in de wintermaanden nog wel een klein beetje wil liggen.

Heeft iemand hier ervaring mee? of aan de bovenkant inkorten ? Maar dan moet ik ook de plastic schuifjes inkorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Al gewassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-Nick123
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-05-2021
Juist,wat hier boven gezegd wordt, gewoon even een normaal programma in de wasmachine. De mijn waren precies op maat en na een was beurt twee cm te kort/precies goed dus.

Wassen op 30graden, kort programma, drogen aan de waslijn of meteen weer ophangen. Niet in de droger!

https://poetsprins.nl/sla...aren%20met%20dit%20klusje.

[ Voor 26% gewijzigd door BB-Nick123 op 19-04-2021 07:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:34
Kun je ze niet aan de bovenkant verstellen? Die zitten toch vast met van die verstelbare plastic schuifjes tegenwoordig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-06 16:05
Als amateur die wel eens redelijk succesvol gordijnen en kleding heeft gemaakt met een naaimachine, zou ik het (als wassen, en/of verstellen aan de bovenkant, niet helpt) aan de onderkant inkorten. Zo van afstand zou ik vooral opzien tegen het lostornen van de bestaande naad, want dat is saai werk. Maar het verder zou het inkorten niet heel moeilijk moeten zijn: het is een lange rechte lijn; dat is prima te doen.

Heb je eventueel een detailfoto van hoe de onderkant is afgewerkt?

[ Voor 7% gewijzigd door niek_nijmegen op 19-04-2021 08:33 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Thanks voor de wastip!.... nee ik heb ze nog niet gewassen.
Maar krimpt hij dan niet in de breedte van het raam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-06 08:07

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Zowel breedte als lengte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
saken schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:11:
de breedte is minder kritisch dan de hoogte, verwacht ik. De paar millimeter in de hoogte zijn essentieel, terwijl je in de breedte dat verschil niet zult merken door de speling.

[ Voor 21% gewijzigd door niek_nijmegen op 19-04-2021 11:27 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
saken schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:11:
Thanks voor de wastip!.... nee ik heb ze nog niet gewassen.
_/-\o_ Geweldige reactie! _/-\o_
Alsof de inbetweens weten wat de lengte of breedte is? :+

Houd er ook rekening mee, dat het wellicht ook meer dan een centimeter kan krimpen (in zowel de lengte als de breedte).

Wil je 'm echt strak hebben, dan ga je terug naar de winkel waar je 'm hebt gekocht en vraag je hen of ze het -tegen betaling- een centimeter kunnen inkorten. Of je gaat naar de Turk op de hoek om de inbetweens in te korten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
BastaRhymez schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:27:
[...]
Houd er ook rekening mee, dat het wellicht ook meer dan een centimeter kan krimpen (in zowel de lengte als de breedte).

Wil je 'm echt strak hebben, dan ga je terug naar de winkel waar je 'm hebt gekocht en vraag je hen of ze het -tegen betaling- een centimeter kunnen inkorten. Of je gaat naar de Turk op de hoek om de inbetweens in te korten.
Als ik gordijnen maak, zorg ik dat de stof al eens gewassen heb. Want je ontkomt er niet aan, dat je na een aantal jaar de gordijnen toch een keer wil wassen. En dan wil je inderdaad niet ineens een paar centimeter tekort komen in de hoogte.
Dus: als je de gordijnen ongewassen op maat maakt (of laat maken), dan heb je mogelijk een tekort gordijn wanneer je ze een keer gaat wassen. Ik zou ze dus hoe dan ook eerst wassen.
[...]
_/-\o_ Geweldige reactie! _/-\o_
ik verwacht dat er wel verschil in krimp is tussen de lengte- en breedterichting, gezien hoe schering en inslag werken. Dus ja, de inbetweens weten wel wat lengte en breedte is. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door niek_nijmegen op 19-04-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Zo te zien is het nog mogelijk ze een stukje naar het plafond te schuiven met die verstelbare gordijnhaken.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
CeesKees schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:12:
Zo te zien is het nog mogelijk ze een stukje naar het plafond te schuiven met die verstelbare gordijnhaken.
Dit is de max wat ik ze naar boven kan schuiven, anders dan lopen ze niet lekker meer (schuurt het langs de koof..stroef...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-06 15:18
BastaRhymez schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:27:
[...]

Alhoewel ik niet echt expert ben in stoffen, zijn er zeker wel stoffen die niet gelijk krimpen in alle richtingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882605

Vind ze zelf niet te lang tbh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad gewoon in de was gooien, kans is groot dat het al flink wat gaat schelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:28
Same here, je wilt ze eigenlijk niet korter, dan heb je veel meer lichtinval. Als je bang bent voor het vocht misschien een vochtvreter in de buurt zetten? Of is het van condens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Dat ziet er strak uit. Dat hoeft (zoals het nu hangt) echt hoogstens een paar milimeter korter, als je bang ben voor vocht op de vensterbank. Dat maakt het niet makkelijker. Ik zou mijn hoop vestigen op wassen, en het anders gewoon zo laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Papasop
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 20:53
Elke gordijnstof heeft een krimptolerantie van 1 tot 3% staat altijd vermeld op de kap/label van het staal.
De meeste krimp vindt plaats bij de eerste wasbeurt.
Advies: om zo min mogelijk krimp te krijgen zo koud mogelijk wassen het liefst dubbelgevouwen in een bad leggen met wat sop, geen bad dan in een wasmachine ook zo koud mogelijk en delicaat programma.
Niet centrifugeren maar vochtig ophangen, geeft de minste kreuken en vouwen.
Let op sommige stoffen mogen niet gewassen, maar alleen (chemisch) door een stomerij gereinigd worden.
Ook weer te vinden op het label.
Lengte is zoals het hoort te zijn.

De stoffeerder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 20:45

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Die gordijnen hangen toch juist mooi zo?

Ik zou mij meer zorgen maken om dat vocht. Waar komt dat vandaan? Een vensterbank hoort echt niet vochtig te zijn...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1