Oude elektra vervangen/uitbreiden (3 fase?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:58
Mijn vraag
Ik ben bezig met de aankoop van een woning, bouwjaar 1966. Daar zit een oude stoppenkast in welke ik wil gaan vervangen. Tevens wil ik het aantal groepen uitbreiden.

De oude groepenkast lijkt een 3 fase aansluiting te zijn, in eerdere huizen heb ik ook elektra vervangen, echter was dit altijd 1 fase.

1. Klopt het inderdaad dat dit 3 fase is (zie foto onderaan)

2. Bij het werken met een 3 fase aansluiting, doe je dan normaal per aardlek een andere fase gebruiken? Worden denk ik 3 fases met 2 tot 4 groepen per aardlek)

3. Neem aan dat je na de aardlek gewoon de standaard kleuren (blauw/bruin) en na de stoppen (blauw/bruin/geelgroen) gebruikt? (zou anders ook niet kloppen als je 1 in 2 fase omsluiting omzet)

4. Voor een kookgroep, zijn denk ik aardlek en stop in 1 die je direct op de 3 fase aansluiting na de hoofdschakelaar verbindt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Oude stoppenkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9icphQP-OUlioRuxBk3FGsbC0VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvMs7pL5nEJ1l7xtDPdVEkWe.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Fotos van oude 3 fase aansluiting gezocht, lijkt te kloppen.

Wat rond zoeken op internet, deze voorbedrade kast vind ik de kleurkeuze van aardlek naar groepen vreemd, moet je daarna pas blauw/bruin/groengele gebruiken?
Kan je de kookgroep dan dus inderdaad boven die hoofdschakelaar plaatsen en daar direct op aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tg2A5fcKVfl4UkqiEVwYa-rkFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/374UhcvLdjDT6vuJKFi4FHYC.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de hulp!
...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:52
1. Ja, heeft het alle schijn van. Check even of je L1 L2 L3 ziet in het display klein.

2. Ja, max 4 groepen per aardlek.

3. Mag ook blauw/zwart zijn. Na de eindgroepen blauw/bruin/geelgroen verplicht.

4. Correct, maar het heet dan een krachtgroep geen kookgroep. 3 fases en een nul. 11kW max. kooktoestel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
3. Nee, meestal blauw en zwart voor het stuk tussen aardlek en groepen. Pas na je groepen kom je bij bruin/blauw/geel-groen voor het VD-draad/YMVK kabel oid voor de rest van je woning.

4. Nee niet correct, hangt er nogal vanaf wat je bedoelt met een kookgroep. Dat kan zo'n ding zijn:

https://www.elektramat.nl...g-2-nul-16a-b-kar-mkn599/

(dus een 2 x 16 A --> eigenlijk 1x 32 A aansluiting). Dit heet vaak een 'kookgroep', Is veelgebruikt maar beetje pauperig. Omdat je een drie-fase aansluiting hebt is het logsicher om zoals @Jim423 al zei een krachtgroep aan te leggen. Dat is ook wat meer toekomstbestendig.

NB: die moet ook achter een aardlek, en 3-fase aardlek kost wat meer. De combinatie wordt dan vaak zoiets:

https://www.elektramat.nl...lig-nul-16a-c-kar-e10090/

en

https://www.elektramat.nl...ul-16a-b-kar-30ma-120652/

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 18-04-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Jim423 schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:16:
1. Ja, heeft het alle schijn van. Check even of je L1 L2 L3 ziet in het display klein.

2. Ja, max 4 groepen per aardlek.

3. Mag ook blauw/zwart zijn. Na de eindgroepen blauw/bruin/geelgroen verplicht.

4. Correct, maar het heet dan een krachtgroep geen kookgroep. 3 fases en een nul. 11kW max. kooktoestel.
Bedankt!
Fr33z schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:41:
3. Nee, meestal blauw en zwart voor het stuk tussen aardlek en groepen. Pas na je groepen kom je bij bruin/blauw/geel-groen voor het VD-draad/YMVK kabel oid voor de rest van je woning.

4. Nee niet correct, hangt er nogal vanaf wat je bedoelt met een kookgroep. Dat kan zo'n ding zijn:

https://www.elektramat.nl...g-2-nul-16a-b-kar-mkn599/

(dus een 2 x 16 A --> eigenlijk 1x 32 A aansluiting). Dit heet vaak een 'kookgroep', Is veelgebruikt maar beetje pauperig. Omdat je een drie-fase aansluiting hebt is het logsicher om zoals @Jim423 al zei een krachtgroep aan te leggen. Dat is ook wat meer toekomstbestendig.

NB: die moet ook achter een aardlek, en 3-fase aardlek kost wat meer. De combinatie wordt dan vaak zoiets:

https://www.elektramat.nl...lig-nul-16a-c-kar-e10090/

en

https://www.elektramat.nl...ul-16a-b-kar-30ma-120652/
Bedankt!

Die 3 fase aardlek, kan je die ook gelijk gebruiken als aardlek voor je andere groepen en er dan nog maar 3 groepen per fase op zetten naast je kracht groep, of dient dit gescheiden te blijven met 1 fase aardlekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Je meter is zeker 3 fasen. Je kunt dit zien aan het symbool met de 3 rondjes die in een driehoek zijn geplaatst, met lijnen naar het midden. Onder het display, rechts, onder T5.

Ik zou even bij de netbeheerder opvragen (dat kan online) of het wel 3x25A is, anders staat je nog een vervelende verrassing te wachten met het capaciteitstarief. Maar dat zal waarschijnlijk wel goed zitten.
Cyriel85 schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:54:
Die 3 fase aardlek, kan je die ook gelijk gebruiken als aardlek voor je andere groepen en er dan nog maar 3 groepen per fase op zetten naast je kracht groep, of dient dit gescheiden te blijven met 1 fase aardlekken?
Voor een 1 fase groep hoort een 1-fase ALS. Omdat de NEN-standaard geld kost, kan ik het je niet met 100% zekerheid zeggen, maar volgens mij waren enkelfasige groepen achter een 3-fasen ALS in elk geval al een tijdlang afgeraden, en in nieuwe situaties zelfs niet conform de voorschriften, bron.

Voor die paar tientjes beter niet doen dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 18-04-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
Bedankt allemaal voor de reacties, weet al een stuk meer weer zo. Vooral dus even check bij de netbeheerder nog doen.
Zie dat je op elektramat geholpen wordt met samenstellen van de groepenkast, dus keuzes voor benodigde ALS wordt automatisch weergegeven.

Moet voornamelijk nu nog de keuze maken welk merk aan te schaffen: (voor over 2 weken als de bouwkundige inspectie goed genoeg is en dus 3x25A).
Dit zijn de opties bij elektramat, mijn idee is voor Eaton te gaan, gezien ik weet dat die ook veel voor fabrieken leveren, maar wellicht is dit consumenten spul minder goed? Of is Emat ook goed? (Prijzen zijn ex btw mocht iemand het zich afvragen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLLBjzkBK1QVj-TM7CZvivaBMSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvjV7Ip9RwzzXQmOp7qsTzM2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:06
Cyriel85 schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:12:
Bedankt allemaal voor de reacties, weet al een stuk meer weer zo. Vooral dus even check bij de netbeheerder nog doen.
Zie dat je op elektramat geholpen wordt met samenstellen van de groepenkast, dus keuzes voor benodigde ALS wordt automatisch weergegeven.

Moet voornamelijk nu nog de keuze maken welk merk aan te schaffen: (voor over 2 weken als de bouwkundige inspectie goed genoeg is en dus 3x25A).
Dit zijn de opties bij elektramat, mijn idee is voor Eaton te gaan, gezien ik weet dat die ook veel voor fabrieken leveren, maar wellicht is dit consumenten spul minder goed? Of is Emat ook goed? (Prijzen zijn ex btw mocht iemand het zich afvragen)
[Afbeelding]
Met Eaton kun je niet fout lijkt mij. Zelf toevallig net ook een nieuwe Eaton kast gehaald en van de week een keer de boel omhangen.

Voor de prijs hoef je het m.i. ook niet te laten, je kan er redelijkerwijs vanuit gaan dat dit eenmalige kosten zijn.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:48
Krachtgroep zit er bij mij zo in:
(ook een kast van Elektramat overigens)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLuaBl0-e0vkBAvWoVHeFSc417k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2p8lYdFxRXvBdbvIoOzZoFhw.jpg?f=fotoalbum_medium

Dus vanaf de hoofdschakelaar gaan er per fase 2 kabels naar buiten. Eentje gaat naar de 3F aardlek en de ander gaat naar de aardlek van de 'gewone' groepen (ik heb per 3 groepen één aardlek en die zit op een eigen fase)
Dus de 3F krachtgroep zit achter een eigen aardlek.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:52
Je kan ook kiezen voor een 3F (4P) aardlekautomaat.
Ik zou wel voor Eaton of ABB gaan oid. Plaats overigens dus wel een krachtgroep en geen kookgroep achter een aardlekschakelaar anders heb je maar 7,4kW van de 11kW beschikbaar bij je kooktoestel en dat is zonde. Misschien komt er in de toekomst een upgrade al heb je nu nog geen 11kW.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:38

Tacoos

i am i

Wilke schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:00:
Je meter is zeker 3 fasen. Je kunt dit zien aan het symbool met de 3 rondjes die in een driehoek zijn geplaatst, met lijnen naar het midden. Onder het display, rechts, onder T5.
Thanks! Ik liep met dezelfde vraag mbt ons pas gekochte huis, waar we van de zomer pas de sleutel van krijgen.
Zie op de foto die ik bij de bezichtiging van de meterkast heb gemaakt precies dat symbool.

Bij (mijn huidige) enkel fase aansluiting is dat 1 bolletje met 1 verticaal lijntje, klopt dat?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Tacoos schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:05:
[...]
Bij (mijn huidige) enkel fase aansluiting is dat 1 bolletje met 1 verticaal lijntje, klopt dat?
Ja, dat klopt.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Pagina: 1