Led achterlicht scooter met gelijkrichter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 23:57
Hoi allemaal,

Ik heb een prachtige Tomos scooter zonder accu, met wisselspanning dus, waarbij ik een led achterlamp wil aansluiten.

De LED achterlamp heeft drie kabels, 1 grond, 1 licht, 1 remlicht. Verder heb ik de volgende gelijkrichter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuXd2xSpNYGSRteTGjb-sCRI-o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t17ZAt60dhg7g0Owe3zK9F0T.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien ik een totale noob ben wat betreft elektronika, en de Tomosforum redelijk dood is, vroeg ik me af of hier iemand mij verder kan helpen.

Ik heb dus drie kabels in plaats van twee, hoe moet ik deze dan aansluiten aangezien de gelijkrichter maar 4 aansluitingen heeft?

Alvast bedankt!

Im notorious

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je ook een los remlicht en een los achterlicht?
Dan heb je ook 2 gelijkrichters nodig.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-05 22:29
Je hebt 2 gelijkrichters nodig....voor elke lampsoort 1 brugcel.

De gelijkrichter heeft 2 aansluitingen ~ en 1x + en 1x -
Bij beide sluit je 1x ~ op massa(grond/frame) aan. De massakabel(grond) van de Tomos moet je dus splitsen naar gelijkrichter 1 en naar gelijkrichter 2. De - aansluiting van beide gelijkrichters verbind je met de - of massa van het LED achterlicht. Als er 3 draden aan het LED achterlicht zitten kun je de - aansluitingen van de gelijkrichters ook met elkaar koppelen. Zitten er 4 draden aan het LED achterlicht dan elke - van elke gelijkrichter afzonderlijk aansluiten.

De draad van het licht komt op gelijkrichter 1 op de overgebleven ~. Van die gelijkrichter gaat de + naar het LED licht.
De draad van het REM-licht komt op gelijkrichter 1 op de overgebleven ~. Van die gelijkrichter gaat de + naar het LED REM-licht.

Eigenlijk heel eenvoudig. Mochten de LED lampen erg knipperen, dan een elco tussen + en - van de gelijkrichter. Hebben we het over zodra dat probleem zich aandient.

[ Voor 106% gewijzigd door Ramon 73 op 18-04-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Het is een geïntegreerde rem & achterlicht, waarbij de LEDS helderder worden wanneer ik rem.

Als ik dan inderdaad twee gelijkrichters moet hebben, moet ik dan ook de grondkabel die vanuit mijn Tomos komen opsplitsen?

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je een link of foto van dat nieuwe achterlicht?
Komen daar 3 of 4 draden uit?

[ Voor 6% gewijzigd door Juup op 18-04-2021 16:32 ]

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thenotorious
Juup schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:32:
Heb je een link of foto van dat nieuwe achterlicht?
Komen daar 3 of 4 draden uit?
3 kabels, rood, blauw en zwart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EexytC0Ko4zd7I8lwJxZP8FOWjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qD4juuSkPNnMQDwIhFF8kBer.png?f=fotoalbum_large
Ramon 73 schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:25:

Bij beide sluit je 1x ~ op massa(grond/frame) aan. De massakabel(grond) van de Tomos moet je dus splitsen naar gelijkrichter 1 en naar gelijkrichter 2. De - aansluiting van beide gelijkrichters verbind je met de - of massa van het LED achterlicht. Als er 3 draden aan het LED achterlicht zitten kun je de - aansluitingen van de gelijkrichters ook met elkaar koppelen. Zitten er 4 draden aan het LED achterlicht dan elke - van elke gelijkrichter afzonderlijk aansluiten.

De draad van het licht komt op gelijkrichter 1 op de overgebleven ~. Van die gelijkrichter gaat de + naar het LED licht.
De draad van het REM-licht komt op gelijkrichter 1 op de overgebleven ~. Van die gelijkrichter gaat de + naar het LED REM-licht.

Eigenlijk heel eenvoudig. Mochten de LED lampen erg knipperen, dan een elco tussen + en - van de gelijkrichter. Hebben we het over zodra dat probleem zich aandient.
Thanks, ik ga het proberen!

[ Voor 50% gewijzigd door Thenotorious op 18-04-2021 19:10 ]

Im notorious

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 18:11
Met alleen een gelijkrichter komt dat niet goed tenzij er ook een spanningsregelaar in die lamp zit.

12v wissel wordt veel hoger als je dat gelijkricht.
12x√2 = 17V(ideale situatie) - 2x0,7V(spanninsval over de diodes) = 15,6V (bij benadering)

Zie ook deze link:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/3280/1

Ik zou het dus niet alleen gelijkrichten maar ook afvlakken en reguleren en daarachter pas de schakeling voor de (rem) verlichting bouwen. (Eventueel met 2 wisselspanngsrelais om het niet al te ingewikkeld te maken :x)

[ Voor 60% gewijzigd door jbhc op 18-04-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jbhc schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:14:
Met alleen een gelijkrichter komt dat niet goed tenzij er ook een spanningsregelaar in die lamp zit.

12v wissel wordt veel hoger als je dat gelijkricht.
12x√2 = 17V(ideale situatie) - 2x0,7V(spanninsval over de diodes) = 15,6V (bij benadering)
Da's alleen maar als je vervolgens afvlakt, i.c. een elco er over zet
Bovendien hebben we het hier over voertuigelectronica. Die kan over het algemeen wel zo'n 16V verdragen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34

Bij beide sluit je 1x ~ op massa(grond/frame) aan. De massakabel(grond) van de Tomos moet je dus splitsen naar gelijkrichter 1 en naar gelijkrichter 2.
De - aansluiting van beide gelijkrichters verbind je met de - of massa van het LED achterlicht.

Eigenlijk heel eenvoudig.
Iets te eenvoudig zelfs, als je frame positief is (en dat is het de helft van de tijd) zullen beide lampen branden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dK5CW752p4GDAtbxQ86Q6uRvlcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lb4OJ735VjqPZX0HZhh6r1rW.png?f=fotoalbum_large

Een enkele diode in elke lamp draad lijkt me de makkelijkste oplossing.
Brahiewahiewa schreef op maandag 19 april 2021 @ 05:22:
[...]
Da's alleen maar als je vervolgens afvlakt, i.c. een elco er over zet
Bovendien hebben we het hier over voertuigelectronica. Die kan over het algemeen wel zo'n 16V verdragen
Afgevlakt of niet, de toppen zijn nog steeds bijna 20V De vraag is hoe blij dat achterlicht er mee is.

[ Voor 14% gewijzigd door Sine op 19-04-2021 08:28 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thenotorious

Inmiddels dit geprobeerd en het werkte in 1 keer goed!

Ik zie alleen dat als de scooter stationair loopt de leds een beetje knipperen, maar zodra ik gas geef is dit probleem eigenlijk weg.

Thanks allemaal!

Im notorious

Pagina: 1